Kirjoittaja Aihe: 106 - Ei aina käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)  (Luettu 5923 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 127
  • 206 -07, 406 -98 ja 508sw 2.0 Hdi 163 -13
Ongelma:

Auto: 1996 106 1,4.

Perheen pikkuinen ei käynnistynyt parin viikon aikana muutamana aamuna, illalla kokeillen käynnistyi ja toimi moitteitta - omituista.

Muutama päivä sitten auto hyytyi ruutuunsa ja tähän mennessä olen tehnyt seuraavaa:

- Hain uuden ilmanputsarin ja tulpat - tarkistin että tulee kipinä.
- Irrotin bensaletkun, joka tulee putkeen, joka on imusarjan kupeessa yhteydessä ruiskuihin - bensaa tuli hyvin.
- Irrotin imusarjan päässä keulasta katsoen oikealla olevan "kaasarin" ja putsasin siinä olleen paineanturilta näyttäneen vempeleen, "kaasarin" läpän asentoa mitanneen anturin sekä solenoidin näköisen "pikeentyneen" laitteen, joka arvattavasti hoitaa ryypyn ja tyhjäkäynnin säädön virkaa". Viimeisin lähti niinikään puhtaaksi "bräckleanilla" ja anopin hammasharjalla.
- Irrotin "kaasarin" alla, bensan "jakotukin" päässä olleen suuremman anturin, valutin bensat putkesta maahan, totesin puhtaaksi ja puristin takaisin paikalleen.
- Irrotin imusarjan päässä keulasta katsoen vasemmalla olleen anturin, suihkautin bräckleania ja laitoin kiinni - puhdas oli.
- Irrotin kaikkiin häihin vermeisiin ja niitä lähelle menneet sähköliittimet ja turhautuneena suihkautin niihin CRC:tä.
- Tarkistin sulakkeen 1 konehuoneen rasiasta - oli ehjä
- Virrat päälle kytkettynä yleismittari näytti 0,1 V jännitettä kaikkiin kolmeen napaan, jotka ovat imusarjan alla olevassa ruiskuille haarautuvassa liittimessä.

Näistä toimenpiteistä arvelen, että bensaa tulee konehuoneeseen ja kipinä tulpille. Pakoputkesta ei kuitenkaan tule edes lupaavia savumerkkejä, eli bensa ei arvattavasti pääse "jakajatukista" suuttimiin?  Mikä voisi olla vikana ja mitä Lidlin työkalusalkulla ja keltaisella yleismittarilla varustetu kaikkien alojen asiantuntija voisi tehdä ennen pikkuisen hinaamista pajalle?

Yleisesti ottaen auto on saanut hyvän huollon pari kertaa vuodessa, kerran vuodessa suuttimienpuhdistusliemen tankkiin ja kymmenvuotislahjaksi uuden akun. Tähän saakka perheen pienimmäinen on toiminut häiriöittä.

Uusavuttomuuteni liittyy tässä lähinnä siihen, että Hayesin 106 kirjassa ruiskutusversiota käsitellään niukasti ja lähinnä neuvotaan kääntymään asiantuntijan puoleen.

Ratkaisu:

Käynnistysongelma selvitetty. Tulpat antoivat kipinän, bensapumppu toimi, kone oli silti mykkä. Väärä korjausarvio oli, että arvelin ruiskutusjärjestelmän vikaa. Vika kuitenkin oli se, että klampiakselin YKK-anturi oli rikki. Korjauksen hinta VM Autohuolto Oulunkylässä 165 e (sisältyi tuntityötä vian etsimisestä ennen J-PR:n antamaa vinkkiä). Pelkän osan hinta Motonetissä näyttää olevan noin 40 e - työstä maksoin mielelläni, ettei tarvinnut viime päivien kaatosateessa ulkona etsiä vikaa.

J-PR

  • Vieras
Vs: 106 - Ei aina käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)
« Vastaus #1 : 28.10.2008, 14:59:05 »
No heitänpä veikkauksen: kampiakselin asentotunnistin. En tunne tuota 1.4 litran konetta mutta itseltä meni 1.6 koneesta (TU5J2) ko. anturi ja oireet oli aika lailla samat: ei luvannutkaan lähteä käyntiin vaikka kipinää tuli ja bensapumppukin pelitti. Joskus sattui lähtemään 'mystisesti' käyntiin. Itse sain paikallistettua vian tuohon anturiin kun mittasin sen resistanssiarvoa Autodatan ohjearvoon. Aika helppo tarkistaa.