Kirjoittaja Aihe: 106 - Ongelmia vaihteiden kytkeytymisessä (kytkin)  (Luettu 6174 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lalli69

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1997 106 1,5 (diesel, n. 350 000 km).

Tänään ajaessa risteykseen, tapahtui jotain. Risteyksestä lähdettäessä ei ykkönen eikä kakkonen mennyt päälle, mutta 3. vaihteen sai "runttaamalla" ja matka jatkui. Auto alkas pelaamaan normaalisti, ja pelaskin seuraavat n. 10 km. Sen jälkeen alkoivat vaihteet takkuamaan.

Kotiin pääsin kuitenkin ja ajoin auton talliin. Auton alta paljastui joku "pettänyt" nippuside viritys kohdasta jossa kytkinvarppi on kiinni siinä helassa. Kytkin varppi irti ja se näytti suht' tuoreelta. Kytkimen vääntövivussa (vai mikä se oli) on "tyhjää" n. 3 cm, normaalia? varppi kiinni ja kaikki tuntui pelaavan normaalisti... Pieni tauko, uusi yritys ja sama juttu: vaihteet ei mee "silmään".

Sammutin auton, käynnistin sen pakki päällä, hetken auto oli paikalla ja sitten se "hyökkäsi" takseppäin vaikka kytkin siis oli pohjassa koko ajan. Oliskohan vikaa painelaakerissa vai mitä?

Ratkaisu:

Ei auttanut vaijerin vaihto, joten laatikko pois ja sieltä löytyi mukava ylläri... Kytkinlevystä murtunut paloja, jotka olivat jumiutuneet asetelman väliin, eikä niitä saanut millään sieltä pois. Nyt on auto taas kunnossa. Levy, laakeri ja asetelma maksoivat 215 e ja siihen päälle laatikkoöljyt.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Ongelmia vaihteiden kytkeytymisessä (kytkin)
« Vastaus #1 : 25.10.2008, 03:05:12 »
Auton alta paljastui joku "pettänyt" nippuside viritys kohdasta jossa kytkinvarppi on kiinni siinä helassa... Kytkin varppi irti ja se näytti suht' tuoreelta... Kytkimen vääntövivussa (vai mikä se oli) on "tyhjää" n.3cm ...normaalia? varppi kiinni ja kaikki tuntui pelaavan normaalisti... pieni tauko uus yritys ja sama juttu... vaihteet ei mee "silmään"...

Tarkoitat ilmeisesti kytkinvaijerin itsesäätömekanismin sisältävää kohtaa, joka kiinnittyy vaihteiston alapuolella olevaan metallipidikkeeseen? Itse asiassa varaosaluettelon perusteella jossain siinä paikkeilla kuuluisikin olla nippuside. Kiinnitys näkyy hyvin esim. tämän viestiketjun kuvassa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=26717.0

Kuvassa esiintyvässä autossa en nippusidettä muista nähneeni, jollei se sitten ollut jossain ylempänä konetilassa.

Varaosaluettelo: 106 (2. mallisarja), kytkinvaijeri

Yksi mahdollisuus on, että vaijerin itsesäätömekanismi on rikki ja kytkimen liike jää tällöin vajaaksi, jonka vuoksi vaihteet eivät kytkeydy. Kannattaa kokeilla uudella vaijerilla, jollei ole mahdollisuutta nostaa auton etupäätä pukeille ja avustajan kanssa tutkia vivun liikkeen vaikutusta kytkimen toimintaan. Vaijerin uusiminen tulee joka tapauksessa halvemmaksi kuin kytkinremontti.

Motonetista:

Lainaus
KYTKINVAIJERI    PEUGEOT 106
Mahdolliset mitat vaijeri/kuori
P106 1,1 --95 (ei ohjaustehostinta, 64/40cm). . . . . . . . 24-1378    14.13
P106 1,4 --95 (ei ohjaustehostinta, 128/103cm). . . . . . . 24-1379    14.13
P106 96-- jos ei ohjaustehostinta (135/112cm). . . . . . .  24-1475    27.50
P106 96-- jos ohjaustehostimella (147/124cm). . . . . . . . 24-1476    28.26

Joku muu osaa varmaan selostaa, millainen tuo itsesäätömekanismi on rakenteeltaan. Itse en ole sen toimintaan tutustunut.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2010, 19:54:38, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Ongelmia vaihteiden kytkeytymisessä (kytkin)
« Vastaus #2 : 25.10.2008, 11:02:33 »
Kummaltakohan puolelta tuon vaijerin kuuluisi ohittaa raidetanko? Nyt se menee alapuolelta, mutta näyttäisi, että se murtaa sitä jonkinverran... Pitää kokeilla josko se menis pelkällä vaijerin vaihdolla.

Autosta en pääse sitä tarkastamaan, kunnei ole oma, mutta tällainen kuva kytkinvaijerin reitistä löytyi:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

« Viimeksi muokattu: 10.07.2009, 16:45:31, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info