Kirjoittaja Aihe: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)  (Luettu 41927 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 529
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #105 : 16.06.2018, 13:25:50 »
0w30 öljyä kannattaa käyttää. On monessa sillä vähentynyt öljynkulutus huomattavasti.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 407
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #106 : 17.06.2018, 18:50:22 »
Perustuukos tuo kulutuksen väheneminen siihen että jumiutuneet männänrenkaat aukeavat ja toimivat kuten suunniteltu vai mihin tuo perustuu ?
Peugeot 308 II SW Allure 130 EAT6 -17 Facelift
Entiset:
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 199
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #107 : 17.06.2018, 23:05:51 »
Eikös tuo männänrengasvika ole korjattu 2012 valmistetuissa autoissa ja sitä uudemmissa.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

timant

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #108 : 08.07.2018, 15:08:55 »
Huomasin että venakopan tiiviste hieman vuotaa.. onko tässä koneessa jotain mitä kannattaa ottaa huomioon tai vaihtaa samalla kun tuon korjaa?

Skodisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #109 : 08.07.2018, 16:43:15 »
Sytytystulpat ja ilmansuodatin vaihtuu samalla helposti, mikäli vaihtoa kaipaavat. Tiivisteessä oli pari tiukkaa mutkaa, joihin oli laitettu moottorisilikonia lisävarmistukseksi, joten näin minäkin tein uuden tiivisteen kanssa.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 529
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #110 : 10.07.2018, 10:59:12 »
Meillä 508 1,6 VTi 2011 135tkm ajettu ja mobil 5w30 esp formulaa sai lisätä vaihtovälillä 20tkm 0,5 litraa. Nyt koneessa Castrol EDGE FST-TI 0W-30 4L A5/B5 öljyä ja ei ole tarvinnut lisätä lainkaan.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #111 : 12.08.2018, 22:24:57 »
Auto: 2012 308 SW 1,6 VTi (VF34H5FS0BS209384).

Tulipahan tuossa perjantaina käytyä vaihdattamassa öljyt tuohon yllä olevaan autoon, Nyt pitääkin sitten seurata ja toivoa, että onko öljyn kulutus vähentynyt aiemmasta. Eli käytössä oli aiemmin Mobil 1 ESP Formula 5W-30, ja nyt sitten moottoriin laitettiin Mobil Super 3000 Formula P 0W-30. Tällä jälkimmäisellä pitäisi sen öljyn kulutuksen pienentyä ess autotalonkin mukaan. :D

RKo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #112 : 15.08.2018, 18:36:25 »
Auto: 2008 308 1,6 VTi 120 Premium.

Auto tuntuu vievän öljyä noin litran verran 1000km kohden. Onko joku saanut korjattua huomattavaa kulutusta esim. forte käsittelyllä tai voiko öljyn kulutukselle olla jokin muu syy, kuin karstoittuneet männänrenkaat? Voiko syy johtua esim. kampikammion heikosta tuuletuksesta (huohotus ongelma) tai jostain muusta? Lisäksi autossa on kiusallinen ominaisuus pukata lämpimänä tyhjäkäynnillä olon jälkeen tosi paljon valkoista savua/höyryä. Esimerkiksi, kun auto seisoo liikennevaloissa jonkin aikaa tyhjäkäynnillä, niin tulee liikkeelle lähdön yhteydessä todella paljon savua. Ihan kolmen kympin helteilläkin. Savua ei tule moottorin ollessa kylmä. Onko kyseessä vain auton ominaisuus höyrystää katalysaattorissa kondenssivettä, vai voiko asia liittyä jotenkin öljyn kulutukseen?

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 199
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #113 : 15.08.2018, 22:34:31 »
Noissa alkupään moottoreissa oli männänrengasvikoja jotka pitäisi olla korjattu takuuseen.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 238
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #114 : 16.08.2018, 08:12:01 »
RKo, joutuuko jäähdytinnestettä lisäilemään?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

RKo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #115 : 16.08.2018, 17:54:08 »
Ei joudu lisäämään. Tuli mieleen, että ilmeisesti öljy höyrystyy veden lailla samoin tavoin katissa ja päästää valkoista savua. Savu on kyllä pelkkää vesihöyryä paksumpaa, mutta putken päästä öljyä ei pisaroi maahan toisin kuin vettä. No, auto ostettiin vasta liikkeestä ja se menee siellä öljyn kulutuksen seurantaan. Katsotaan, mitä tuleman pitää.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 855
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #116 : 16.08.2018, 20:31:09 »
Ei ole öljyä, joka siellä höyrystyy. Litra/1000 km ei näy pakoputken päässä vielä mitenkään.

RKo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #117 : 16.08.2018, 21:14:02 »
Joo, auto ei kylmänä (myös KAT kylmä) savuta ollenkaan. Joten, sinällään litra/1000 km ei näy pakoputken päässä. Jos se näkyisi, se tapahtuisi moottorin kaikissa lämpötiloissa. Ja varsinkin kylmänä, jolloin männänrenkaat ei ole laajentuneet ja olemmassa olevat välykset on suurimmillaan, öljystä johtuvan savutuksen tulisi kyllä näkyä.

Jotenkin vain tuntuu, että palotapahtumassa syntyvässä kondenssivedessä on seassa öljyn jäämiä, joka kuumaan kattiin osuessaan höyrystyy huomattavasti sakeampana höyrynä, kuin pelkkä puhdas vesi. Muutoin kuuma, kondenssivesihöyry ei näkyisi näin selvästi 32 asteen helteillä.

akyttala

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #118 : 26.09.2018, 22:05:19 »
Auto: 2008 308 1,6 VTi 120.

Täällä on alkanut myös pösö kuluttamaan öljyä, onkohan jotain 150tkm mittarissa. Litra/1000km saattaa olla ihan realistinen arvio. Ei vuoda alle eikä venttiilikopan reunoista tai tulppien puolelle. Päästöt oli katsastuksessa hyvät ja auto kulkee ja käy kuten ennenkin. Paikallisen merkkihuollon mukaan näissä ei ole ollut männänrengasvikoja tai muitakaan öljynkulutusongelmia, mutta täältä lukien vaikuttaa melko yleiseltäkin ongelmalta. Onko kellään vinkata, mihin merkkihuoltoliikkeeseen Häme-Varsinais-Suomi-Uusimaa -alueella kannattaisi olla yhteydessä, jossa ongelman olemassaolo tunnistettaisiin ja mahdollisesti osattaisiin tehdä jotain?  Selviääkö esim. männänrengasvika puristustestillä tms, joilla ennenaikaan koneen väljyyttä mitattiin? Vai voiko vika olla kokonaan jossain muualla, kun koneessa kuitenkin tuntuis olevan kaikki 120 ranskanponia tallella? Väljää bensakonetta ei ole tullut vastaan, mutta dieseleitä kyllä ja niissä on selkeästi huomannut väljyydestä johtuvan puutumisen.

Edit: Öljynä on useamman vaihdon ajan ollut Total Quartz Ineo ECS 5W-30, öljynvaihto 5000-10000km välein.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2018, 22:09:08, kirjoittanut akyttala »

akyttala

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #119 : 10.10.2018, 12:17:51 »
Nyt on mäntien päällä lionnut vuorokauden yli 1dl naftaa per sylinteri, aamulla poistettu ylimääräinen nafta,koottu tulpat  takaisin ja käytetty autoa n. 15min niin, että öljyn seassa on lisäksi 5dl naftaa. Aika mustaa paskaa tuli ulos, vaikka normaalisti öljynvaihdossa on tullut ihan öljynväristä, vaihtovälinä tosiaan yllämainittu 5000-10000km. Illalla vielä ajoa n. 100km uusilla öljyillä, jonka jälkeen vaihdan öljyt vielä uudelleen, jotta kaikki mahdollinen ylimääräinen huuhtoutuu pois ja sitten aloitan uuden seurannan öljynkulutuksesta.