Kirjoittaja Aihe: 309 - Ongelmia jakohihnan vaihdossa (XU5)  (Luettu 2893 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 133
309 - Ongelmia jakohihnan vaihdossa (XU5)
« : 04.06.2005, 20:47:44 »
Ongelma:

Auto: 309 1,6 (XU5M/Z).

Irrottaessani jakohihnaa tein rattaisiin maalimerkit enkä laittanut ajoitustappeja paikoilleen. Hihnan irroituksen yhteydessä nokka-akseli kääntyi hieman. Laitoin merkit uudelleen kohdalleen, mutta uuden hihnan merkit eivät täsmää rattaiden kohdistus merkkeihin. Seuraavaksi laitoin hihnan kiinni ja käänsin moottorin siihen asentoon, jossa ajoitustapit voidaan työntää paikalleen. Siltikään hihnan merkit eivät täsmää rattaiden merkkien kanssa. Voiko merkit olla hihnassa väärässä paikassa? Vertasin uutta ja vanhaa hihnaa keskenään ja niissä merkit ovat samoissa paikoissa.

Ratkaisu:

Hihna vaihdettu. Olin vahingossa laittanut hihnan väärään pyörimissuuntaan. Uudella yrityksellä merkit osuivat kohdalleen.

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 133
Vs: 309 - Ongelmia jakohihnan vaihdossa (XU5)
« Vastaus #1 : 04.06.2005, 22:05:03 »
Onko hihnojen hammasluku sama eli 113 tai 114 ?

Sinänsä hihnan ajoitusmerkkien kohdalleen osumattomuus ei haittaa mikäli kohdistustappien avulla saat ajoituksen kohdalleen.

Moottori on XU5M/Z. Hammasluku on sama.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Ongelmia jakohihnan vaihdossa (XU5)
« Vastaus #2 : 07.06.2005, 12:17:40 »
Kun itse vaihdoin viimeksi 309:n XU5-koneen jakohihnan, niin hihnan merkit menivät muistaakseni kohdalleen vaivatta. Hihnan nokka-akselin puoleinen merkki oli hihnassa olevan uran kohdalla ja kampiakselin päässä hihnan hampaan kohdalla (kuten alla olevan linkin kuvissakin). Menivätkö merkit kohdalleen edes silloin, kun asettelit hihnan paikoilleen? Kuinka paljon poissa kohdiltaan merkit ovat? Jos pyörität konetta kiristimen ollessa lukittuna taka-asentoonsa, niin löysä hihna saattaa päästä hyppäämään väärään paikkaan.

Kiristimen vapauttamisen jälkeen konetta pitää pyörittää pari kierrosta ja tarkistaa sen jälkeen ajoituksen oikeellisuus vielä kerran tappien kanssa. Konetta saa pyörittää melko kauan, jos haluaa lisäksi nähdä myös ne hihnan merkit samaan aikaan oikeilla paikoillaan.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2008, 12:47:37, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 396
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 309 - Ongelmia jakohihnan vaihdossa (XU5)
« Vastaus #3 : 20.03.2006, 12:08:56 »
Minulle sattui mielenkiintoinen tapaus kun vaihdoin remmiä omaan pösöön (XU5). En katsonut merkkejä remmiä irroitettaessa, koska remmiä vaihtaessani aikoinaan XUD7 moottoriin pidin mrkkejä tosi selkeinä ja helposti ymmärrettävinä. Kasausvaiheessa laitetoin nokkapyörän ja kiilapyörän merkit kohilleen, aivan kuten tuossa ylempänä oli linkki kuvasarjaan. Kopat kaikki kiinni ja kokeilemaan. Ajoitus ei ollut kyllä lähellekkään kohillaan.. Siinä sitten joutui ottamaan jo tulppiakin irti ja venttiilikoppaa auki. Kyllähän sen ajoituksen lopulta kohilleen sai.. Jotakin on koneeseen varmasti vaihdettu, mutta en tiedä mitä.. Voisiko olla nokka-akseli, jossa kiilaura eri kohdassa tmv..
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi