Kirjoittaja Aihe: 308 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (2007-2013)  (Luettu 37145 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 133
2012 Facelift malleissa on viiden vuoden takuu. Sitä ennen kaksi vuotta ja 2013 alusta alkaen kolme vuotta.

teraja

  • Vieras
Hei! Olen seuraillut tätä palstaa jo melko pitkään ja sen ja monen muunkin seikan johdosta olen päätymässä 308 SW 1.6 HDI -auton hankintaan.

Auto tulee perheautoksi ja tuon mallin tilat todella houkuttavat. Puhumattakaan kulutuksesta (kakkosautoksi jää 2005 Chrysler, joka imee yhdistettynä sen 11 litraa satasella).

Vuosimalli, jota olemme katselleet, olisi varmaankin 2009 tai 2010 ja kilometrejä autolla saisi olla vajaa 100 tuhatta, tietysti mitä vähemmän, sen parempi.

Mitä tässä nyt täytyy sitten ottaa huomioon? Varustetasoista riippumatta hinnat ovat melko samassa tasossa ja jos vaikkapa viidensadan lisäpanostuksella saa huomattavasti paremman varustelun, sehän maksetaan. Mitenkäs näiden takuut menee? Ne muuttuivat jossain vaiheessa?

Mikä siis olisi se paras varustelutaso noilta vuosimalleilta? Onko se sitten Sport, Premium vaiko Premium Plus vai joku ihan muu? Noista ei aina ota selvää...

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista! En malta odottaa, että Helsinki-Tampere -ajomatka, jota usein ajamme, maksaa alle puolet bensakuluina nykyisestä :D Dieselvero on lasku, joka maksetaan kerran vuodessa, mutta paljon kuluttavan bensa-auton tankkaus ärsyttää joka kerta bensiksellä.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 513
Osta 2010 malli. Siinä on jo joitakin parannuksia verrattuna 2008...2009 malleihin. Etenkin moottorin osalta. Suosittelen myös autom. Ilmastoitua mallia koska sen lämmityslaite on parempi.
Peugeot 508 & Peugeot 607

martymcfly

  • Vieras
Ja varustetaso aivan ehdottomasti Sport, se on noista mainitsemistasi paras panoraamakattoineen ja automaatti-ilmastointineen. Eri varustetasojen hintaerot käytettynä on olemattomat.

teraja

  • Vieras
Kiitokset jo parista vastauksesta ja kysymyksen siirrosta oikeaan ketjuun!

Unohdin mainita yhden tärkeän asian myös: auton on oltava automaatti. Nyt tuolla Amerikan ihmeellä uudesta asti ajaneena, manuaaliin en ole enää koskemassa.

Ilmeisesti 2Tronic on se oikea valinta perinteisen/kaksoiskytkinautomaatin sijaan, vai onko näihin edes muuta kuin 2Tronicia saanutkaan?

Muuten, mitä merkittävää moottorissa on uudistunut tuossa 2010? Tehoilla ei periaatteessa ole merkitystä minulle, eli se 90 riittäis varmasti hienosti sekin.

martymcfly

  • Vieras
HDi 110:ä on saanut vain robottina eli 2tronicina, ja tietysti manuaalina. Momentinmuunninlaatikko oli sitten 2 litraisessa HDi 136:ssa.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 819
Noista automaateista riittää mielipiteitä moneen lähtöön. Kai noihin peugeotin 2tronic tai kaksoiskytkin vaihteistoihin joku on tyytyväinenkin. Itseäni en alkaisi kiusaamaan noilla. Tuo 2 liraisen koneen AM6 vaihteisto on hyvä ja toimiva. Sellaisella olen nyt ajanut pari vuotta. Öljyt siinä pitää vaihtaa vaikka ei sisällykkään huolto-ohjelmiin. Maahantuoja ei kerro selvää suositusta vaihtovälistä (ei taida ilmoittaa mitään). Samaa vaihteistoa kuitenkin käytetään monessa muussa autossa. 60-80 t lienee ok vaihtoväli. Riippuu tietenkin millaista ajoa autolla on. Jos vetää perävaunua niin voi olla tarpeen vaihtaa useamminkin. Huonoa tuossa laatikossa on se että siitä on jätetty öljyn mittatikku pois. Olisi helpompaa tarkistaa miltä öljy näyttää ja tuoksuu. Tummunut väri ja palaneen haju kertovat että on syytä vaihtaa.

Kyseessä on siis Aisinin valmistama TF-80-SC laatikko. Tunnetaan muillakin nimillä kuten tuo edellä mainittu AM6. http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 819
Kun alkaa tummua niin se kertoo että öljy vanhenee. Jos haisee palaneelle niin ilman muuta vaihtoon heti. Ajokilometrit on joka tapauksessa otettava huomioon. Eli vaihto tietysti kun kilometrit ovat täynnä. Vaan mitä suositusta noudatat kun sitä ei ole? Kun on tikku voi tarkistaa öljyt helposti niin ei pääse syntymään tilannetta että ajaa öljyillä liian kauan. Mitä muuta pitäisi tehdä kuin vaihtaa öljy jos muita oireita ei ole? Jos muutakin oireita on niin sitten on toimittava sen mukaan. Aiak pitkiä matkoja nuo bemaristit ajelevat ilman vaihtoa, joten jos öljy on päässyt tummumaan eikä vikaoireita ole niin vaihdetaan öljyt ja ajetaan.

-MH-

  • Vieras
Mites tuon vm 08-10 2 litraisen automaattivaihteisen 308:n kaupunkikulutus on käytännössä? Sen kulutukseksi on ilmoitettu 9,7 l / 100 km ja 2-litraisen manuaalivaihtoisen 7,6 l / 100 km. Eroahan tuo tekee 2,1 l. Onko kulutus todella näin iso?

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 955
Itse liikennöin joka päivä etelä-Espooseen ja ei 308 SW manualivaihteisena ole kovin monta kertaa vienyt yli 6l/100 km (kulutus laskettu tankatessa).

MTN

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 155
5-ovisessa HB-mallissa saattavat takalasin sivutiivisteet olla halkeilleet ja repeytyneet ainakin alkupään malleissa (-08). Kumi ilmeisesti huonolaatuista. Tiivistesarjan saa varaosana koodilla 8744HA, mutta vaihto vähän inhottavaa, kun on lasin reunaan liimattavaa mallia.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94 ja Saappi 9-3 SportCombi 2.0t Vector Aut. -06
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

-MH-

  • Vieras
Onko kellään kokemusta 308 SW 2.0L automaattilootasta, paljonko on sen kaupunkilulutus?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 133
Mites tuon vm 08-10 2 litraisen automaattivaihteisen 308:n kaupunkikulutus on käytännössä? Sen kulutukseksi on ilmoitettu 9,7 l / 100 km ja 2-litraisen manuaalivaihtoisen 7,6 l / 100 km. Eroahan tuo tekee 2,1 l. Onko kulutus todella näin iso?

Kyllä, ero on todellisuudessa huomattava manuaalin ja automaatin kulutuksen välillä. Jäi aikanaan ostamassa 308 HDi 136, kun manuaalia joutui hämmentämään (omasta mielestäni) turhan usein ja automaatin kulutus oli käytännössäkin hirveä.

menza

  • Vieras
Moi!

Kävin ajamassa vm. 2009 1.6 VTi 308:a ja vaihtohalut heräsivät. Erittäin mukava kyyti, hiljainen moottoriääniä lukuun ottamatta ja kaikin puolin meille sopiva auto. Huolta herätti kuitenkin autoliikkeessä täysin purkautunut akku. 406:ssa economy mode estää akun purkaantumisen kokonaan, olettaisin että tuostakin sama ominaisuus löytyy. Helsingin Sanomien vikatilaston mukaan vuosimalleissa 2008-2009 on ollut kyseistä ongelmaa enemmänkin, ja vika on listattu tielle jättäväksi tyyppiviaksi. Onko foorumilaisilla tietoa asiasta enemmän? Koskaan ei PSA:n tuotteet ole jättäneet tielle, enkä toivoisi tulevaisuudessakaan jättävän.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 133
HS:n vikatilastot voi jättää ihan omaan olemattomaan arvoonsa.

Kaikissa uudemmissa autoissa on huomattava määrä sähkötoimisia laitteita ja määrä vain lisääntyy. Jos autolla on ajettu paljon lyhyttä ajoa, niin akku voi olla jo aika loppu, kun se ei ehkä koskaan ole päässyt ajossa latautumaan täyteen. En tiedä mitä tarkoitat täysin purkautuneella akulla, mutta tuo auto itse estää käynnistämisen yrittämisenkin jos akun jännite on liian alhainen. Jos auto on vielä seissyt liikkeessä pidempään, niin siellä on kuitenkin kokoajan sähköä kuluttavia laitteita ja pikkuhiljaa jännite laskee niin alas, ettei se enää suostu käynnistymään. Normaalikäytössä ei pitäisi olla ongelmaa, kun vaihdattaa nyt uuden merkkiakun sinne. Jos tulee vain lyhyttä ajoa, niin autoon voi laittaa kiinteästi ylläpitolaturin ja vaikka kerran viikossa kytkeä laturin verkkovirtaan, ainakin kylmillä keleillä, niin varmistaa että akku pysyy hyvässä kunnossa.