Kirjoittaja Aihe: 406 - Ei käynnisty (näppäiltävä ajonesto aktivoitunut itsestään)  (Luettu 9618 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kylmälehto Varma G

  • Vieras
Auto: 1997 406 ST 2,0.

Poistin näppäiltävän ajoneston aikoinaan irrotamalla johdot kuten on neuvottu (liitin on kytkettävä tai irrotettava auton ollessa käynnissä tai sytytysvirran ollessa päällä ja koodi oikein syötettynä). Kun päivän aikaan on monta starttia, laite alkoi ärsyttämään. 8 kuukautta kaikki toimikin hyvin, mutta sitten yhtenä iltana auto ei käynnistynyt. Paikallinen asiantuntijaraati parkipaikalla, kuten yleiskorjaamokaan seuraavana päivänä ei osannut sanoa mikä vika olisi kysymyksessä.  

Ei muuta kun 406 hinausautolla merkkikorjaamolle, jossa selvisi lopulta että oli täräyttänyt ajoneston päälle. Ilmeisesti se johtui jostakin sähköhäiriöstä, jonka syy ei selvinnyt. Ei tullut itsellä mieleen kokeilla kytkeä johtosarjaa takaisin paikalleen ja merkkikorjaamolla se oli kallista puuhaa. Sanoivat vielä, että näppäimistöä ei saa enää ottaa pois käytöstä.

Nyt matka jatkuu numeroita näppäillen, mutta saa nähdä kuinka kauan. Se voi vielä olla, että johtosarja katkeaa, kun luukkua käyttää jatkuvasti. Tämä kokemus kuitenkin tiedoksi vuosimallien 96-97 omistajille, joilla on infapunakaukosäätöinen keskuslukitus.

Zanne

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1996 406 1,8 (16-ventt., Bosch MP5.1.1).

Osa 1:

Näppäiltävästä ajonestosta on johtosarja irrotettu jo aiemmin.

Eli eräänä pakkasaamuna ei suostunut pökötti enää käynnistymään. Akku oli lähes lopussa, mutta ei käynnistynyt myöskään apuvirralla. Pitkän tutkiskelun jälkeen vika on tämän näköinen:

Kaksoisreleen toinen puoli joka antaa virtaa sytytykselle ja polttoainepumpulle ei vedä ollenkaan. Toinen puoli toimii normaalisti koska siinä on maadoitus suoraan johdolla auton runkoon (releen pinni nro:7). Eli vetää aina kun saa vain virtaa virtalukolta. Releen toisenpuolen maapiuha (pinni #10) menee taas puolestaan ecu-boksille, jonka pitäisi maadoittaa rele, jotta rele vetäisi. Näin ei kuitenkaan tapahdu. Käsittääkseni kun virrat kääntää päälle, polttoaine pumpun pitäisi käynnistyä muutamaksi sekunniksi ja puolalle pitäisi tulla virtaa. Näin ei pääse kuitenkaan käymään koska ecu-boksi ei maadoita relettä missään vaiheessa kun virrat kääntää päälle tai starttaa.

Kaksoisreleen molemmille puolille virta tulee normaalisti, mutta vain toinen puoli vetää. Toisella releellä on kokeiltu ja toista ecu-boksiakin on kokeiltu. Boksista tosin ei 100 % varmuutta oliko se sopiva. Muuten autossa toimii kaikki normaalisti, kuten startti, puhaltimet, valot, mittarit... Ei vain tule kipinää tulpille. Eikä myöskään oireillut aiemmin millään tavoin. Voisikohan kampiakselin asento/nopeustunnistin aiheuttaa releen toimimattomuuden?

Ajoneston punainen ledi keskikonsolissa ei pala käynnistettäessä.

Osa 2:

Tänään kokeilin sitten näppäimistön laittaa kiinni ja punainen valohan siinä näppiksen paneelissa vilkkuu. Valo vilkkuu tasaisesti huolimatta siitä onko virrat päällä/pois tai vaikka yrittää startata. Ajonestonvalo kojelaudassa ei edelleenkään pala/vilku, ainoastaan näppäimistöllä palaa punainen valo. Joitain koodeja olen randomilla kokeillut (kun en oikeaa tiedä) mutta ei reagoi mitenkään. Kuuluukos sen valon välkkyä kokoajan? Kun tuntuu että se ei reagoi mitenkään näppäilyyn, ei myöskään kuulu mitään ääniä. Tosin johtohan on otettu irti kun auto on käynnissä ja pitäisi ilmeisesti myös laittaa takaisin auton käydessä. Onkos kellään kokemuksia näppäimistön takaisin käyttöön ottamisesta?

Ratkaisu:

Ajonesto oli mennyt täysin itsestään päälle vaikka oli poistettu käytöstä jo pari vuotta sitten. Eikä mikään ajoneston merkkivalo palanut. AKE:lta tilasin entisten omistajien tiedot ja sitä kautta sain tietää oikean koodin. Näillä ei vielä lähtenyt käyntiin mutta parinkymmenen sentin päästä näppäimistöstä löytyi kaksi murtunutta johtoa. Kolvaamalla johdot kuntoon, näppäimstö kiinni, koodi sisään, ja yhden akun verran rankkaa sahaamista niin johan lähti käyntiin. Otin ajoneston johdot irti ja siitä lähtien toiminut taas normaalisti yli kahden viikon ajan.

AnttiF

  • Vieras
Mitä tarkoitat ajoneston ledillä? Näppäimistöstä on johtoliitin irti joten siinä ei varmaankaan pala mikään valo, en tosin ole tarkistanut. Voikohan ajonesto räpsähtää itsestään päälle, vaikka liitin on irti?

Siinä keskikonsolissa kojelaudassa on (näppäimistön lisäksi) punainen ledi. Kävi mielessä että ajonesto olisi jostain syystä mennyt päälle.

Lainaus
Olen kokeillut legendaarista avaimen vaihtoa mutta ei "yllättäen" ollut mitään vaikutusta. Miltä näyttää ajoneston valo?

Naputeltavan ajoneston omaavissa ei ole avaimessa mitään muuta kuin keskuslukituksen ohjaus.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 846
Ootkos kokeillut kytkeä ajonestoa takaisin käyttöön. Ajonesto ja ecuhan keskustelevat keskenään ja jos jostain syystä ecun ajonestotieto on nollautunut (alhainen akkujännite) ja ecu on nyt vailla lupaa käynnistyksestä.

Auto: 1996 406 1,9 TD.

Niin mullahan kävi tuo tilanne, että ajonesto meni päälle, vaikka näpis oli irti. Akunkengät oli yli viikon irti -> ei käyntiin vaikka kuinka sahas. Tinaa, kolvia, näppäimistölle (johdoille), jotta sai johdot kiinni, ja oikea koodi sisään. Heti hurahti tulille. Sitten meni puolipäivää, kun olin jo irroittanut näpiksen -> ei lähde käyntiin. Näpis kiinni -> koodi sisään -> käyntiin.

Sitten kun käytin vähän aikaa näpistä, meni pari piuhaa sopivasti poikki -> näpis ei toimi, vaikka palaa punainen valo ja vilkkuu kojelaudassa -> ajonesto on pois päältä, ja peli toimii.

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 186
Ja releessähän ei itse asiassa ole mitään vikaa vaan sen ohjauksessa, tässä tapauksessa. Ihmettelen vaan, että voiko se ajonesto olla päällä vaikka ajonestonvalo ei pala? Toisaalta eihän sen myöskään itsestään pitäisi mennä päälle eli kai se on mahdollista. Eikä ole sitä koodia tallella niin ei uskalla näppäimistöä törkätä kiinni. Onko kellään tietoa miten ecu-boksi käyttäytyy jos kampiakselin asentotunnistin on hajonnut? Tuleeko esim. puolalle virtaa ollenkaan?

Kampiakselin asentotunnistimen vian ei luulisi vaikuttavan kaksoisreleen vetämiseen. Se ajoneston valo ei varmaan pala, koska näppis ei ole autossa kiinni. Ei tosin kokemusta 406:sesta. Saisitko mitenkään selville koodia, senhän voi laittaa 3 kertaa väärin ja tämän jälkeen auto on puoli tuntia ns. käyttökiellossa. Voisit kokeilla laittaa näppiksen paikoilleen ja jotain simppeliä koodia kuten 1111 tai 0000 jne. Tuossahan ei mitään menetä...
Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010
Ex: Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

Zanne

  • Vieras
Olikohan kokeiltu tuplarele ehjä? Kolarikytkin? Sulake? Tuplareleillä näillä oli taipumuksia kerätä vettä. Sitten ei jää muuta kun johtosarja.

Kaksoisrele on ehjä, kolarikytkin ja kaikki sulakkeet myös kunnossa. Näppäimistö kun on otettu irti auton käydessä niin se ajonesto jää ikäänkuin pysyvään off-asentoon. Niin eikös se mene takaisin päälle jos laitan näppiksen kiinni ja naputtelen väärän koodin? Se olisi vain erittäin harmillista jos kyse ei olekkaan ajonestoviasta, kun ei ole sitä pirun koodia! Vaihtoehdot alkaa kuitenkin käymään sen verran vähiin, että täytyy ilmeisesti jostain hankkia se koodi ja yrittää näppäimistön kanssa.

Benkku

  • Vieras
Ajonesto oli mennyt täysin itsestään päälle vaikka oli poistettu käytöstä jo pari vuotta sitten. Eikä mikään ajoneston merkkivalo palanut. AKE:lta tilasin entisten omistajien tiedot ja sitä kautta sain tietää oikean koodin. Näillä ei vielä lähtenyt käyntiin mutta parinkymmenen sentin päästä näppäimistöstä löytyi kaksi murtunutta johtoa. Kolvaamalla johdot kuntoon, näppäimstö kiinni, koodi sisään, ja yhden akun verran rankkaa sahaamista niin johan lähti käyntiin. Otin ajoneston johdot irti ja siitä lähtien toiminut taas normaalisti yli kahden viikon ajan.

Tämä on tätä ihmeellistä digitaali aikaa, ei pitäsi mitenkään olla mahdollista ajoneston mennä itsekseen päälle mutta silti näin tiedetään tapahtuneen?

Kyllä se vain menee, tyypillisesti ohjaimen 'nollautuessa' - esimerkiksi käynnistettäessä liian matalan akkujännitteen seurauksena.

Mutta näin ei pitäisi tapahtua, ohjain ei pitäisi lukittua ellei se saa lukitukseen ohjaavaa signaalia ajonestolaitteelta siis tässä tapauksessa näppikseltä. Pelkkä ohjaimen nollautuminen ei kytke ajonestoa. Jos ajonesto avattuna ottaa moottorin ohjauslaitteen irti voi sitä pitää hyllyssä vaikka vuositolkulla ja asentaa takaisin autoon niin ajonesto on edelleen avatussa tilassa ja näin pitäisi pysyäkkin. Joskus vaan tapahtuu asioita joita ei ilmeisesti ole etukäteen suunniteltu tapahtuvaksi tai osattu ottaa huomioon ohjaimen suunnittelussa. Esim. sytyskipinän katkos saattaa indusoida jännitteen johonkin väärään johtimeen sitten boxi luulee jännitettä bitiksi, näinhän voi käydä väyläsähkö autoissakin jos vaikka puola on rikki.

Enpä tiedä, ainakin V6 mallien Siemens ohjaimissa ajonesto menee päälle ohjain pidemmäksi aikaa (eli ilmeisesti pieni kondensaattori hetken säilyttää muistin) johtosarjasta irroitettaessa. Myöskään vanhemmissa Bosch ja Marelli ohjaimissa ei ole pysyväis ts. flash muistia, johon ohjain parametrejään tallentaisi. Toki mainitun voi jokin häiriökin aiheuttaa, jolloin ohjaimen koodi initialisoi ts. nollaa/alustaa mm. mainitun bitin sisältävän muisti-alueen.

swoody

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1997 406 2,0.

Tervehdys,

ongelmat alkoivat eräänä pakkaspäivänä kun tulin moottoritieltä pois pienemmälle tiellä ja siinä moottorijarrutuksella sytytti moottorinhäiriövalon palamaan. Seuraavat kaksi kilometriä olikin sitten tuskaista menoa. Alle 2000 kierroksilla puutui aivan täysin ja tyhjäkäynnillä kävi epätasaisesti. No auto seisoi noin tunnin ja tämän jälkeen lähti hyvin käyntiin ja toimi aivan normaalisti. Ajoin auton kotipihaan ja sen jälkeen se ei siitä olekaan liikkunut.

Eli käynnistinmoottori pyörittää hyvin, mutta ei auto käynnisty. Ensimmäisenä huomasin, että oli polttanut bensapumpun sulakkeen--> vaihdolla ei vaikutusta, tosin ei se sitä sulaketta enää käynnistystä yritettäessä polta. Bensapumpulle ei tule jännitettä, pumppu pyörii kun antaa suoraan virtaa. Kokeiltu toisella kaksoisreleellä, ei vaikutusta. Kokeiltu yhdistää myöskin releestä navat 1 ja 11, ei vaikutusta.

Olisiko jollain antaa jotain vinkkejä mistä kannattaisi mittailla ja mitä? Jollain tietoa miten tuohon kaksoisreleelle pitäisi jännitettä tulla, jatkuva jännite siihen tulee ainakin yhteen napaan.

Ajonesto on näppäiltävää mallia ja poistettu käytöstä pari vuotta sitten. Sen osallisuuteen en usko ainakaan vielä. Mielessä on käynyt että ecu olisi rikki tai sitten on joku johto poikki jostain. Kiirehän tuon korjauksella ei sinällään ole, johan se on ainakin kaksi kuukautta tuossa seissyt. Bensapumppu on muuten vaihdettu huhtikuussa 2009.

Ratkaisu:

Ota ajonesto takaisin käyttöön,halpa ja helppo kokeilu.Kaverin 605 vaunussa käytöstä poistettu ajonesto meni itsestään päälle ja auto seisoi merkkiliikkeen pihassa pitkän aikaa kun haettiin kaikia muita vikoja.

Tästä rohkaistuneena kokeilin sitten laittaa ajoneston liittimen kiinni--> koodin näpyttelin ja auto tärähti heti käyntiin. Eli kyllä se ajonesto vaan oli päälle mennyt aivan itsestään. No tällä kertaa halpa korjaus eli 0 e. Kiitän ja kumarran.