Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa (säätöläpän akseli)  (Luettu 167136 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kaukosaatomies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Läppiä ei pääse vaihtamaan ilman kojetaulun irroitusta mutta niitä on vaihdettu leikkaamalla kylkeen aukko ? josta ne voi vaihtaa. Airbagista sen verran että akku pois ja väh 15 minuutin odotus. Tosiaa näistä ohjeista ei oikein ole apua kun siellä puhutaan välillä 1 alue ja välillä 2 alueilmastoinnista. Itse tein joskus ja yksi melko hyvä ohje oli jossa oli kerrottu järjestys miten pitää purkaa. Löydät sen varmaan jostain jos ei ole poistettu. Täällä on neuvot aika pirstaleista ja joskus tuntuu että ohjeet on suoraan TB baarista mutta tietysti jotain vinkkejä saa. Aika palon myös vikojen kyselijöitä mutta kun homma ratkeaa siitä ei löydy mitään. Tässä aika hyvä:http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=74886.msg227133#msg227133
Totta puhut, siksi itsekkin putosin jo hitusen tässä kärryiltä. Mutta tosta linkistä löysin ohjeen airbagin irrotukseen, ja tosiaan koitan sinne koteloon tehdä reiän, mistä sitten läpät pyrin vaihtamaan.

anzu62

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Joo olin yhteydessä tonne Keuruulle ja vippaskonsteja ei kuulemma ole mutta on edullisin ja sijaisautokin luvattiin. Kesto 1 työpäivä, muualla 2 päivää. Vien sinne eli kiitos vinkeistä. Onko kellään tietoa miten saa takakontin ikkunan itsekseen aukeamisen kuriin(sw),aukeaa aina kun avaan ovet kaukosäädöllä tai kun avaan jommankumman etuoven kun ovat auki?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 194
  • 2x Peugeot, 2x Renault
.... Onko kellään tietoa miten saa takakontin ikkunan itsekseen aukeamisen kuriin(sw),aukeaa aina kun avaan ovet kaukosäädöllä tai kun avaan jommankumman etuoven kun ovat auki?

Olikohan se niin, että jos takalasin avausnappi (takalasin pyyhkijän varren päässä) on rikki niin tuo takaikkuna alkaa aukeilemaan omia aikojaan? Tuo on helppo kokeilla: Irroittaa tuon avausnapin tilapäisesti ja kokeilee loppuuko itsekseen aukeilut. Liitin tuolle mikrokytkimelle löytyy takalasin sisäpuolelta kun irroittaa pyyhkijän moottorin suojakotelon. Foorumilta löytyy varmasti lisää tietoa haulla.

anzu62

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
kiitos, yritin jo mutta käyn vielä katsomassa löytyisikö kokemusta asiasta. Tämä foorumi tuntuu toimivan, kerron kun saan kuntoon.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 194
  • 2x Peugeot, 2x Renault

kaukosaatomies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Joo olin yhteydessä tonne Keuruulle ja vippaskonsteja ei kuulemma ole mutta on edullisin ja sijaisautokin luvattiin. Kesto 1 työpäivä, muualla 2 päivää. Vien sinne eli kiitos vinkeistä. Onko kellään tietoa miten saa takakontin ikkunan itsekseen aukeamisen kuriin(sw),aukeaa aina kun avaan ovet kaukosäädöllä tai kun avaan jommankumman etuoven kun ovat auki?
Jos vippaskonstiksi lasketaan läpän vaihto tekemällä koteloon reikä, niin onnistui jopa minultakin. Ei lopulta erityisen vaikea, mutta paikka on hankala siellä ratin alla sivussa. Huono näkyvyys, eikä tahdo ylettyä kunnolla. Vaikein tehtävä oli saada moottori takaisin niin, että meni se tähden muotoiseen akseliin kunnolla paikalle. Aivan kun tarvike versiossa olisi akselin kulma ollut hivenen eri.

koopalola

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi (296 000 km).

Lämpimät ilmat koittivat ja eihän se auto jäähdykään kunnolla jos toinen puoli (kyseessä siis 2-alueinen) puhaltaa vain haaleaa vakiolämpöistä ilmaa, joten päätin ryhtyä korjaamaan katkennutta akselia omin päin. Menetelmäksi valitsin halvan ja nopean, eli Kotelon kyljestä sisään -menetelmän. Huom: tämä menetelmä toimii vain apukuljettajan puolelle. Soveltaen toki sitten toisellekin. ;D


1. Hansikaslokero auki
9 T15 ruuvia irti ja lokero melkein tipahtaa syliin. Irrota valaisimen liitin.

2. Kuorimuovi auki
Kiinni kahdella T15-ruuvilla.

3. Johtonipun suojamuovi irti

4. Revi varovasti vaahtomuovieristettä alaspäin

5. Säätömoottorit irti
Moottorit kiinni kumpainenkin kahdella 5-6 mm:n pultilla. Kokeilin noihin 5 ja 6 mm:n hylsyjä, mutta ensin mainittu oli liian pieni ja jälkimmäinen liian iso. Avasin nämä lopulta tongeilla. Eivät ole lujassa. [KUVA1]

6. Reikää sahaamaan
Mulla ei ollu käytössä Dremeliä tai vastaavaa, joten porasin kulmiin reiät ja jyrsin niistä rautasahan terällä eteenpäin. Melko työlästä, mutta homma hoitui. Sahasin reiästä aluksi aivan liian pienen. Reiän sahauksessa, varsinkin rautasahalla tai vastaavalla sahatessa, kannattaa huolehtia siitä ettei sahaa ilmastoinnin tai lämppärin kennoihin reikiä! Poraamisen kanssa tarkkana myöskin! Tässä(kin) mielessä Dremel on hommaan parempi. [KUVAT2-4]

7. Akseli pois
Vetele akseli reiästä.

8. Akselin korjaus
No niin, tähän lienee useita eri tapoja, mutta tässä asia ilmaistuna kuten sen itse tein. [KUVAT5-6]

8a. Leikkauspintojen puhdistus.
8b. Leikkauspintojen yhteenliimaus Cascon 2-komponenttiliimalla. Anna kuivua 1 vrk.
8c. Akselin vahvistus lasikuidulla ja hartsilla. Anna kuivua 1 vrk.

9. Akseli paikoilleen

10. Reiän paikkaus
Käytin irtileikattujen palasten takaisin liimaamiseen Rapidin kuumaliimapistoolia 7 mm puikoilla. Lujemman liimauksen saisi varmasti aikaiseksi esim. em 2-komponenttiliimalla, mutta kuumaliima on siitä hyvä, että se jähmettyy nopeasti. Liimattavia palasia ei tarvitse kauaa pidellä paikoillaan hankalassa asennossa kyykkien. Saumathan voi vielä halutessaan vahvistaa esim. lasikuidulla, mutta itse en kokenut sitä tarpeelliseksi, sillä liimattuihin kohtiin ei juuri mekaanista rasitusta synny. Tässä kohtaa mietityttää ainoastaan liimauksen pakkaskestävyys. Onpahan helpompi avata reikä uudelleen jos korjaus ei kestäkään. ;D Annoin tämänkin liimauksen kovettua 1 vrk ennen seuraavaa vaihetta. [KUVA7]

11. Moottorit paikoilleen
Ennen reiän tekoa testasin säätömoottorien toimintaa, joten niiden asento oli mitä sattuu eivätkä ne menneet paikoilleen. Liittimet kiinni säätömoottoreihin, auto käyntiin ja kun moottorin asento näyttää sopivalta niin sammuta auto.

12. Loppujen osien kasaus


Aamuisella testiajolla ilman lämpötila vaihtuu jälleen apukuskin puolellakin, tulee kylmää ja kuumaa.

Rahaa tähän remonttiin meni n. 15 euroa kun ostin kuumaliimapistoolin ja liimapuikkoja.

KUVA1


KUVA2


KUVA3


KUVA4


KUVA5


KUVA6


KUVA7


TEMP_ARKISTOON


Tässä olikin erittäin hyvä ohje, mutta pari kysymystä olisi aiheesta:

1. Sain hansikaslokeron irti, mutta hansikaslokeron "runko"/kehykset jäivät paikoilleen. Pitääkö nämä purkaa ja kuinka se tapahtuu jos ne pitää purkaa? Liitetiedostossa näkyy nuo numeroin merkatut osat jotka ovat pahasti tiellä ainakin omasta mielestäni, mutta en millään keksi kuinka ne irrotetaan. Tuntuvat olevan yhtä puuta keskenään ja se vaikuttaa aika isolta osalta tuo frame jos sen haluaisi purkaa pois tieltä. Onnistuukohan se ollenkaan? (Kuvaa katsoessa oikealle puolelle jää kuvan ulkopuolelle 2 x 13 mm pultteja jotka ovat rungossa kiinni. Kokeilin ottaa ne irti, mutta tuntui ettei se auttanut yhtään mitään)

2. Ajattelin ruuvata jotkin ohjainraudat/läpyskät avuksi, jotta saan irroitetun seinämän takaisin juuri oikealle paikalleen jämptisti. Kuinka ahdas tuo läpän kammio on? Eli voinko porata siitä seinämästä läpi lyhyitä ruuveja? Ajattelin että 2 läpyskää jotka olisivat 2 ruuvilla kiinni riittäisivät hyvin. Äkkiseltään tuntuisi hankalalta hommalta saada irtonainen seinä jämptisti takaisin paikoilleen kun se ei ole kiinni missään vaan se pitäisi liimata "kelluvana".

3. Kun otin alemman moottorin irti niin huomasin että tämä on se joka on rikki selkeästikin. Pitääkö varmistaa vielä tuo ylempi läppä varmuuden vuoksi vai onko se aina tuo alempi joka hajoaa?


KiMiT

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 63
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi (296 000 km).

Lämpimät ilmat koittivat ja eihän se auto jäähdykään kunnolla jos toinen puoli (kyseessä siis 2-alueinen) puhaltaa vain haaleaa vakiolämpöistä ilmaa, joten päätin ryhtyä korjaamaan katkennutta akselia omin päin. Menetelmäksi valitsin halvan ja nopean, eli Kotelon kyljestä sisään -menetelmän. Huom: tämä menetelmä toimii vain apukuljettajan puolelle. Soveltaen toki sitten toisellekin. ;D


1. Hansikaslokero auki
9 T15 ruuvia irti ja lokero melkein tipahtaa syliin. Irrota valaisimen liitin.

2. Kuorimuovi auki
Kiinni kahdella T15-ruuvilla.

3. Johtonipun suojamuovi irti

4. Revi varovasti vaahtomuovieristettä alaspäin

5. Säätömoottorit irti
Moottorit kiinni kumpainenkin kahdella 5-6 mm:n pultilla. Kokeilin noihin 5 ja 6 mm:n hylsyjä, mutta ensin mainittu oli liian pieni ja jälkimmäinen liian iso. Avasin nämä lopulta tongeilla. Eivät ole lujassa. [KUVA1]

6. Reikää sahaamaan
Mulla ei ollu käytössä Dremeliä tai vastaavaa, joten porasin kulmiin reiät ja jyrsin niistä rautasahan terällä eteenpäin. Melko työlästä, mutta homma hoitui. Sahasin reiästä aluksi aivan liian pienen. Reiän sahauksessa, varsinkin rautasahalla tai vastaavalla sahatessa, kannattaa huolehtia siitä ettei sahaa ilmastoinnin tai lämppärin kennoihin reikiä! Poraamisen kanssa tarkkana myöskin! Tässä(kin) mielessä Dremel on hommaan parempi. [KUVAT2-4]

7. Akseli pois
Vetele akseli reiästä.

8. Akselin korjaus
No niin, tähän lienee useita eri tapoja, mutta tässä asia ilmaistuna kuten sen itse tein. [KUVAT5-6]

8a. Leikkauspintojen puhdistus.
8b. Leikkauspintojen yhteenliimaus Cascon 2-komponenttiliimalla. Anna kuivua 1 vrk.
8c. Akselin vahvistus lasikuidulla ja hartsilla. Anna kuivua 1 vrk.

9. Akseli paikoilleen

10. Reiän paikkaus
Käytin irtileikattujen palasten takaisin liimaamiseen Rapidin kuumaliimapistoolia 7 mm puikoilla. Lujemman liimauksen saisi varmasti aikaiseksi esim. em 2-komponenttiliimalla, mutta kuumaliima on siitä hyvä, että se jähmettyy nopeasti. Liimattavia palasia ei tarvitse kauaa pidellä paikoillaan hankalassa asennossa kyykkien. Saumathan voi vielä halutessaan vahvistaa esim. lasikuidulla, mutta itse en kokenut sitä tarpeelliseksi, sillä liimattuihin kohtiin ei juuri mekaanista rasitusta synny. Tässä kohtaa mietityttää ainoastaan liimauksen pakkaskestävyys. Onpahan helpompi avata reikä uudelleen jos korjaus ei kestäkään. ;D Annoin tämänkin liimauksen kovettua 1 vrk ennen seuraavaa vaihetta. [KUVA7]

11. Moottorit paikoilleen
Ennen reiän tekoa testasin säätömoottorien toimintaa, joten niiden asento oli mitä sattuu eivätkä ne menneet paikoilleen. Liittimet kiinni säätömoottoreihin, auto käyntiin ja kun moottorin asento näyttää sopivalta niin sammuta auto.

12. Loppujen osien kasaus


Aamuisella testiajolla ilman lämpötila vaihtuu jälleen apukuskin puolellakin, tulee kylmää ja kuumaa.

Rahaa tähän remonttiin meni n. 15 euroa kun ostin kuumaliimapistoolin ja liimapuikkoja.


KUVA3


TEMP_ARKISTOON


Siis pitäisikö tuo alempi säätöläppä pyöriä tuosta akselinpäästä, minulla se ei ainakaan pyöri mihinkään, ei käsin eikä sähköisesti??  ::) Aika kovasti yritin sitä vielä käännellä.. Ajattelin vaan että jos sen saa käännettyä niin rupeis kunnolla puhaltaa lämmintä (?), sais sillä talven ajeltua ja keväällä leikkais ohjeen mukaan homman auki.

johnndoe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Auto: 2008 407 SW 1,8.

Moi! Uusi Pösönisti tässä.. Talouden ensimmäinen leijonamobiili on nyt ollut kaksi päivää ja riskillä ostin kun tiesin että vika löytyy. Eli tässä versiossa ei lämmönsäätö kylmemmälle tee mitään. Kaikilla asennoilla tulee pelkkää kuumaa / lämmintä ilmaa. (Oletan että tässä on kaksialueinen ilmastointi..). Olen lueskellut näitä säätöläppäakseli -keskusteluja jo vaikka ja miten monta, mutta ei oikeastaan missään kuvailla vikaa näin.. Voiko silti olla että olis molemmat akselit poikki?

En ajattelut välttämättä alkaa itse tuota purkamaan, joten onko tietoa mikä firma eteläsuomessa tekisi tuollaisen remontin halvimmalla? Viimeisistä viesteistä on jo pidempi aika, joten oletan että näitä on korjailtu niidenkin jälkeen. Ja millaiseen hintaan kannattaa varautua? Puhutaanko edelleen yli 600€ hinnoista?

Tai onko tähän nyt keksitty jo joku pomminvarma tapa fiksata tämä niin ettei tule rikottua enempää autoa?

mikaelt

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Kaksialue ilmastointi on just se jossa molemmille puolille lämmön säätö. Ei mikään ihme että voisi olla molemmat pois pelistä, yleensähän taitavat jäädä kylmälle puolelle, mutta jos edellinen omistaja on käynyt kanavien kautta vääntämässä talveksi lämpimän puolen päälle.
- Voi olla myös että ensin on hajonnut toinen puoli ja sitten kun ei ole satsattu korjaukseen, on toinenkin mennyt.... Sinänsä ihan näppärä ettei tarvi tehdä kahta 600e remppaa...Tai no varmaan ne molemmat vaihdettaisiin samalla.
- Minulla mielikuva, että X-parts oli urakkatarjous joku yli 600e vaihtotyölle. Sinänsä tuskin homman hinta ei ole halventumaan, vaikka osissa muutaman euron ero olisi muutamassa vuodessa, kun työn osuus on se mikä maksaa! 

johnndoe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Onko mitään mahdollisuutta että jokin muu aiheuttaisi tuollaista vikaa? Tässä oli joku tapa kaiketi sitä tutkiakin, mutta piti purkaa iso osa kojetaulusta ensin?
Onko noita osia jostain saatavana "tarvikkeena" jo tänä päivänä?

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 112
Onko mitään mahdollisuutta että jokin muu aiheuttaisi tuollaista vikaa?

Voihan läppämoottoreilta puuttua käyttösähkö, mutta todennäköisesti ei siitä ole kysymys.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 219
Joskus 2009 vuonna tuli 407 eri lämppäri oliko se nyt behr tai jotain sinnepäin. Onko näistä mitään havaintoa kuin ovat toimineet

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 877
Lainaus
Onko mitään mahdollisuutta että jokin muu aiheuttaisi tuollaista vikaa? Tässä oli joku tapa kaiketi sitä tutkiakin, mutta piti purkaa iso osa kojetaulusta ensin?
Ei tarvi purkaa kuin se kojelaudan päällä oleva ritilä. Siitä näkee läpät, niiden pitäisi liikkua laidasta laitaan kun säädät lämpöjä min-max. Siinä on ylempänä läppä, joka ohjaa ilman virtausta tälle isolle ritilälle, joten pitää varmistaa että se on auki asennossa, jottta näkee sen alapuolella olevat lämmönsäätöläpät. Tarvikeosia tuskin on saatavana, mutta ei nuo alkuperäisetkään nyt mahdottoman hintaisia olleet. Itse taisin saada ne noin sadalla eurolla saksasta tilaamalla. Vahvistin uusia läppiä pellistä ”särmätyllä” kuorella, joka tuli akselin ympärille nippusiteillä kiinni. Ei ole ollut ongelmia tuon korjauksen jälkeen. Itse vaihdoin läpät metodilla kojelaudan täydellinen purkaminen ja aikaa meni noin päivä, potilaana 2004 mallinen 407.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 098
  • 407 3.0 V6 Sport
Komppaan Anttia. Tuolta ritilän aukosta ujutin epoxia akseleiden vahvikkeeksi kerä virran rajoitusvastukset. Aukko kylkeen menetelmällä onnistuu toki läppien vaihtaminen.

Tuossa 16 sivua aiheesta lisää, että "tämä vielä kerran aihe on lähes turhaa toistoa".

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=31115.msg420919#msg420919
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -