Kirjoittaja Aihe: 407 - Takajarrupalojen vaihto  (Luettu 7822 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 431
  • 18.9.2006
407 - Takajarrupalojen vaihto
« : 18.03.2009, 16:06:27 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Takajarrupalojen vaihto

Auto: 2006 407 SW 1,8 (125 hv).

Kuinka irrotetaan takapään jarrupalat 407:sta (samassa systeemissä sekä käyttö- että käsijarru)? Auto on juuri nyt levällään (= rengas pois) autokatoksessa joten pikainen neuvo (ennen hämärää) olisi hyödyllinen. Toinen puoli pyöri herkemmin eikä käsijarrukaan vaikuta liian tiukalle säädetyltä.

Pitäisi parin päivän päästä lähteä pohjoiseen ajamaan ja tarkastin jarrujen laahaamisen. Tuntui että vasen takajarru laahaa tuhan paljon.

Esim. kannattaako koko jarrusatula irrottaa pyöräntuennan keskiöstä vai pääseekö paloja irroittelemaan suoraan? Aiempi kokemus on 309:stä joten on vähän paikat muuttuneet. Tähän samaan ketjuun toki voisi kertoa etujarrupalojen irrotuksestakin, jos jotenkin poikkeaa takapäästä.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A). 23.11.2014 250 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 787
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #1 : 18.03.2009, 16:36:58 »
Levyjarrut edessä ja takana

- merkitse ensin muistiin kaikkien osien sijainti ja asento.
- irroita jarrupalat
- puhdista satula ja palat teräsharjalla, varo suojakumeja
- laita mäntää vasten tuleva jarrupala paikalleen
- paina jarrupoljin kerran tai kaksi pohjaan.
- käy puristamassa sylinteri sisään, toista 2-5 kertaa, mikäli kyseessä on takajarru jossa on levyyn vaikuttava käsijarru, sylinteriä pitää kiertää myötäpäivään ja painaa yhtä aikaa sisäänpäin.
- liikuttele satulaa, laidasta laitaan muutamia kertoja, jos satula ei liiku kunnolla eikä liukutappien suojakumit ole rikki selvitään pelkällä voitelulla.
- jos havaitset selvää takertelua / jarrujen laahamista, tulee huomattavasti edullisemmaksi vaihtaa tiivisteitä kuin kokonainen satula. Jos vika havaitaan ajoissa selvitään pelkillä tiivisteiden vaihdolla.
- kasaa osat takaisin paikalleen, kasaus vaiheessa ei olisi pahaksi laittaa hieman kupari tahnaa niihin väleihin missä metalli vastaa metalliin
- Tarkasta kertaalleen kaikkien osien asennus oikeille paikoilleen, kyseessä on kuitenkin jarrut...
Peugeot 508 & Peugeot 607

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 197
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #2 : 18.03.2009, 17:13:20 »
Satula täytyy irroittaa satulan telineestä, jossa on liukutapit. Ja rakennehan on sellainen, että samassa paketissa on käsijarru ja käyttöjarru. Tästä johtuen uusia paloja laitettaessa mäntä ei painu sisään suoraan painamalla, vaan se täytyy ruuvata. Jospa tuosta räjäytyskuvasta olisi jotain apua (osaa 5 ei siis tarvitse irroittaa):

linkki
Seat Toledo 1,9 TDI 2003
Ex: Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 795
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #3 : 18.03.2009, 17:49:04 »
Irroitankohan siis laatikossa kuusi olevat pultit. Yritin jo varovasti mutta kun homma pyöri "läpi" niin jätin enempää kääntämättä. Tarkoitan siis että se kiinnitysraudan 5 toisella puolella oleva pidempi (liuku?)tappikin lähti pyörimään liukujen päällä olevine kumitiivisteineen. Onhan tuossa pidemmässä tapissa toki kanta josta pitää kiinni. Tuo kuva selvensi toivottavasti asian minullekin.

En edes saanut tuota kiinnitysosaa 5 irti kun lyhyt TX55:ni ei sopinut ahtauden takia sen kiinnityspulttiin. Pitäisi kai olla pitkä Tx55 niin saisi ujutettua välistä jos tuon osan 5 haluaisi irti.

Liukutapin juuressa voi olla kanta (varaosakuvan mukaan olisi), josta saa pidettyä tappia paikallaan kiintoavaimella tai sitten täytyy pitää kiinni tapin toisesta päästä (joissakin autoissa kumitulpan alta löytyy esim. Torx- tai kuusikolokanta, mutta 407:ssä liukutappien pesä taitaa olla toisesta päästä umpinainen). Sitä jarrusatulan kiinnitystukea (#5) ei tosiaan kuulu mennä irrottamaan palojen vaihtamista varten.

Virallisen ohjeen mukaan jarruletku irrotetaan kiinnikkeestään ja satula irrotetaan pyörännavassa kiinni olevasta kiinnitystuesta kummatkin liukutappien kiinnityspultit avaamalla, jonka jälkeen satula siirretään sivuun jarrupalojen vaihtamista varten. Kiristysmomentti satulan kiinnitystukeen liukutappien välityksellä kiinnittäville pulteille on 30 Nm. Jarrupalojen kitkapinnan minimipaksuus on 2,0 mm.

Missään ei sanota, että liukutappien pultit pitäisi uusia irrotuksen jälkeen, mutta alkuperäisessä jarrupalasarjassa tulee kuitenkin uudet pultit mukana (kuten myös jarrupalojen tukikiilat).
« Viimeksi muokattu: 08.01.2010, 14:17:26, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 431
  • 18.9.2006
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #4 : 18.03.2009, 20:02:56 »
Juuri noin tein kuin Tonilind kertoi. Jarrusatulahässäkän alaosaan tulee käsijarruvaijeri ja yläosaan jarruletku, joten jarrusatulan kääntö yhden pultin varassa ei onnistu. Kuvissa on 2,5-vuotiaan, pääkaupunkiseudulla 66 000 km ajetun auton vasen takajarru, keula kuvissa vasemmalla. Samalla kun on pyörä pois kannattaa tukivarsien päällä olevista kouruista irroitella suurimmat kurat pois.

Kun laittaa avaimet kuvan 1 mukaisesti, pitää 15-millisestä kiinni ja 13-millisellä kääntää aukipäin (tässä alas) niin saa pultit auki. Tuo 13-millisen kanta on matalahko, joten lipsahdusvaara on.

Kuvassa 2 pultit irroitettuna ja satula käännetty auton takaosaa kohti. Ulomman jarrupalan ja satulan välissä on jotain vaaleaa "mömmöä".

Kuvassa 3 ulompi jarrupala irroitettuna. Siitä näkee kuinka palan kiinnityskohta on kerännyt mönjää ympärilleen. Punaiset nuolet osoittavat kontaktipinnat.

Kuvissa 4 ja 5 on peltilämiskä (jota vasten palan reuna tulee) ja jarrupalat kevyesti puhdistettuina. Kuvassa 6 palat painettuna paikalleen.

Yritin kiertää-ja-painaa mäntää sisälle kahdella reilulla ruuvarilla, mutta kuten aiemmin sanottu, tuolla tavalla on männän suojakumi todellisessa vaarassa kun ristissä olevat ruuvarit lipsuvat männän koloista. Sain ehkä 10-20 astetta käännettyä. Jarrut tuntuvat yhä jonkin verran laahaavan, mutta en nyt parempaan ehtinyt. Täytyypä kysellä mitä tuohon sopiva työkalu Automaalla maksaa ja palata asiaan seuraavassa renkaanvaihdossa. Samalla voisi kai hommata noihin jarrusatulan kiinnityspulttien kierteisiin jotain lukitusainetta, sellaista kun alunperin näkyy käytetyn.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.





Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A). 23.11.2014 250 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 795
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #5 : 18.03.2009, 20:34:57 »
Yritin kiertää-ja-painaa mäntää sisälle kahdella reilulla ruuvarilla, mutta kuten aiemmin sanottu, tuolla tavalla on männän suojakumi todellisessa vaarassa kun ristissä olevat ruuvarit lipsuvat männän koloista. Sain ehkä 10-20 astetta käännettyä. Jarrut tuntuvat yhä jonkin verran laahaavan, mutta en nyt parempaan ehtinyt. Täytyypä kysellä mitä tuohon sopiva työkalu Automaalla maksaa ja palata asiaan seuraavassa renkaanvaihdossa.

Männän kiertämistä varten saattaa löytyä sopiva työkalu myös Biltemasta. Nettikaupan osastolla "Työkalut - Auto- ja erikoistyökalut" on useampiakin vaihtoehtoja nimikkeellä "jarrumäntätyökalu", mutta niiden soveltuvuus 407:n jarrusatulan mäntiin selviää vain kokeilemalla. Muistaakseni tuo 4,90 e maksava "avain" 121013 soveltuu esim. 405:n takajarrujen mäntiin (mahdollisesti joutuu hieman viilaamaan, jotta sopi kunnolla; en enää muista).

Motonetistakin löytyy vastaavia.

Lähteeköhän nuo välipellit ihan vetämällä irti?

Pitäisi lähteä. Kannattaa voidella esim. kuparitahnalla tai keramiikkapohjaisella voiteluaineella (ks. lisätietoa) ne palojen ja jarrusatuloiden pinnat, jotka ovat kosketuksissa toisiinsa, jotta eivät jumitu niin helposti.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2009, 21:22:55, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 795
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #6 : 18.03.2009, 21:23:29 »
Tämä työkalu on soveltuvampi männän kiertoon, kuin tuo 121013.

Kunhan sen pää vain sopii 407:n mäntään.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 381
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #7 : 19.03.2009, 07:10:13 »
Joskus paikallisessa varaosaliikkeessä sanoivat että tuon työkalun kierteen nousu pitää olla oikea (1,25 mm?), tiedä sitten kun itsellä ei ole mitään kokemusta noista. Ei sillä kierteen nousulla ole muuta merkitystä kuin se että voi nk. vetää laakilla männän sisään tai vaihtoehtoisesti kikkailla.

Muistelisin 306:n ajoilta että mäntää sai pyöritellä erikoistyökalun puuttuessa kyllä ihan uskon loppumiseen saakka ennen kuin se lopulta oli sisällä. Aikaisempien jarrujen puhdistusten laiminlyöntien takia mäntä ei edes pyörinyt kunnolla alkuun.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2010, 15:33:59, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

imaS

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 313
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #8 : 19.03.2009, 10:56:49 »
405 takasatulassa se kierre ei aivan samalla nousulla ollut kuin tuossa työkalussa. Piti välillä passailla irrallaan työkalua pyöritellen. On se tuolla kuitenkin helpompaa kiertää mäntää siirtoleukapihteihin ja puristimen käyttöön verrattuna, eikä pölysuojakumia saa oikein vahingossakaan hajalle.
405 Mi16x4 -90, Xsara VTS -98

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 431
  • 18.9.2006
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #9 : 01.07.2009, 18:53:16 »
Itse ostin Biltemasta sen muutaman euron "kuution" joka käy 3/8 tuuman hylsysatsiin (on vähän epätavallisempi). Siitä kun hioin leveimmillään olevista pikkutapeista sisäpuolelta hieman pois sain sen istumaan 407 SW 1.8/125 takajarrumäntiin.

Kysymys: Osaako joku kertoa kuinka nuo takajarrut toimivat, siis lähinnä sen pyörivän jarrumännän osuus? Itse kun käänsin mäntää aukipäin se tuli heti ulospäin. Kun käänsin kiinnipäin mäntä tuntui pyörivän paikallaan, kunnes aikani käänsin samalla enemmän tai vähemmän kovaa painamalla, jolloin mäntä meni hieman sisään, toisella puolella enemmän/helpommin, toisella vähemmän.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A). 23.11.2014 250 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2

imaS

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 313
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #10 : 01.07.2009, 23:50:31 »
Tarkemmin tutkittua tuossa 407:ssa on TRW (eli Lucas/Girling) jarrut, käsijarrumekanismi siis on samankaltainen kuin vanhemmissa. Tuolle kuvissa näkyvälle kierretapille on siis männän sisällä vastaavan kierteen omaava irtoholkki. Holkki on sitten lautasjousen+lukkorenkaan avulla männän sisällä kiinni. Jarrua painaessa mäntä liikkuu ulos ja sisäpuolen kierreholkki pyörii tuota tappia pitkin ulos männän vetämänä sitä mukaa, kun palat kuluu -> mäntä pysyy kokoajan riittävän lähellä levyä. Kuvaa puretusta männästä ei ikäväkyllä sattunut löytymään.

Männän sisällä oleva kierreosa pyörii tyhjää, kovempaa painamista ja samalla kiertoa. Jos ei ala mäntä mennä satulaan, niin purku ja kierteen kevyt voitelu. Kierretappi ei pääse pyörimään satulassa, se on lukittu niillä prikoilla satulan runkoon.
405 Mi16x4 -90, Xsara VTS -98