Kirjoittaja Aihe: 405 - Ei aina käynnisty (sytytyksenohjausyksikkö)  (Luettu 5057 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 418
  • Once you go diesel, you might not go back
Auto: 1989 405 1,9 GR (XU92C, kaasutin).

Siis 1.9 GR ei käynnisty (tai no käynnistyy silloin kun huvittaa). Virtaa tuntuu saavan aivan normaalisti ja akku niin hyvä kun vain vajaan 4v jälkeen akku voi olla. Startti pyörii iloisesti, solenoidi naksahtaa niin kuin pitää, virranjakajan kansi, pyörijä ja johdot on vaihdettu kaikki vuoden sisään. Silloin kun suostuu lähtemään käyntiin niin auto käy ja kulkee aivan normaalisti. Vika ilmestyi eilen päivällä ja tänä aamuna ei suostunut lähtemään käyntiin, onneksi oli toinen auto pihassa millä pääsin liikkeelle. Tänään päivällä katsoin maadoituksen moottorin puolelta, puhdistin sen ja kokeilin onko kireällä mutta löysää ei ollut. Päivällä auto starttasi heti ekalla kerralla mutta äsken taas ei käynnistynyt... Mistähän alkaisi etsimään vikaa?
Nyt:  Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Peugeot 405 1.9 GR 1989, Talbot Horizon 1.3 GL -84/85,  Peugeot 405 1.9 SRi 1988 + muita romuja

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #1 : 09.04.2009, 06:05:23 »
Bensapumppu oireili juuri noin meidän 309:ssä. Toisinaan sai yrittää monta kertaa ennen kuin lähti käyntiin, sitten kun lähti niin toimi kyllä hyvin. Kaasarin vieressä olevaan kaasuntasaussäiliöön ei vikatilanteessa tullut kunnolla bensaa, siitä päättelin vian olevan pumpussa. Kipinä, ilma tai bensa tuosta puuttuu, eihän tossa koneessa muuta oikein voi olla. ;D

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 418
  • Once you go diesel, you might not go back
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #2 : 09.04.2009, 14:31:54 »
Bensapumppua kanssa mietin eilen, onhan tuo pumppu kohta 20 vuotta vanha. Bensaa on kyllä tankissa ja kipinää saa. Tulpat vaihdettu kuukausi sitten ja kaasari vaihdettiin 10 000 km ajettuun viime kesänä.
Nyt:  Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Peugeot 405 1.9 GR 1989, Talbot Horizon 1.3 GL -84/85,  Peugeot 405 1.9 SRi 1988 + muita romuja

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 218
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #3 : 09.04.2009, 18:47:42 »
Käväsin reilu tunti sitten kaupassa. Auto starttasi pihassa ihan niinkuin pitääkin mutta kun tulin kaupasta niin piti yli 5min yrittää käyntiin ennenkuin starttasi.

Vika viittaa polttoainepuolelle. Silloin kun vika on päällä, voisi tarkastaa, tuleeko bensaa kaasarille asti startatessa. Toinen mahdollinen tosiaankin voi olla viallinen sytytysyksikkö, joka lämmetessään sekoittaa sytytyksen, jos siis autossa on kärjetön virranjakaja.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 405 GRI 1,9 (XU9M, Fenix 1B)vm.1991

Edelliset:Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 418
  • Once you go diesel, you might not go back
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #4 : 10.04.2009, 18:31:45 »
Otin bensansuodattmen irti ja tyhjensin sen. Laitoin paikalleen ja käynnistin auton jolloin bensansuodattimeen tuli ns. normaali määrä bensaa. Tästä voisi päätellä että bensa kulkee normaalisti ainakin bensansuodattimelle asti?
Nyt:  Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Peugeot 405 1.9 GR 1989, Talbot Horizon 1.3 GL -84/85,  Peugeot 405 1.9 SRi 1988 + muita romuja

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #5 : 10.04.2009, 18:37:38 »
Kaasutin koneestahan tässä olikin kyse. Kuten edellä jo mainittiin sytytys moduli on todennäköisin viallinen, sehän on noissa kaasutin koneissa ihan perus juttu ja oireilee juurikin noin. Vika on niin yleinen että omassa 405:ssä oli aina sytytysmoduli varalla mukana. Jos modulin vaihto ei auta niin seuraava vikaantuva kohde on sytytyspuola jonka eriste halkeaa ja rupeaa lyömään maihin, välillä pelaa välillä ei.

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 418
  • Once you go diesel, you might not go back
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #6 : 10.04.2009, 21:10:45 »
Sytytysmodulin iästä ei ole sen enempää tietoa kuin että minun aikani sitä ei ole vaihdettu. Polttoainepumppu näyttäisi olevan alkuperäinen eli 20 vuotta ja 189tkm tietä sekä elämää nähnyt.
Nyt:  Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Peugeot 405 1.9 GR 1989, Talbot Horizon 1.3 GL -84/85,  Peugeot 405 1.9 SRi 1988 + muita romuja

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 301
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #7 : 11.04.2009, 02:06:07 »
Motonetissa Boschin sytytysmoduli maksaa n.20€, alkuperäinen varmaankin tuplaten.

Motonet myy useimmiten vain huonolaatuisia Unipoint-merkkisiä sytytyksenohjausyksiköitä, joita en suosittele kenellekään (omien kokemusteni ja muilta kuulemieni juttujen perusteella). Vaikka osan kohdalla lukee "Bosch", niin se viittaa vain osan yhteensopivuuteen, ei myytävän osan valmistajaan (jollei lue esim. "aito Bosch-osa"). Samaa "laatua" ovat todennäköisesti kaikki saman hintaluokan tarvikeosat. Alkuperäinen (Bosch) maksaa n. 90 euroa.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=20116.0

Heikkolaatuinen Unipoint maksaa Motonetissa n. 20 euroa, mutta jos toimii edes alkuunsa, niin hajoaa kokemusten mukaan yleensä muutamassa vuodessa. Alkuperäinen osa on usein Bosch-merkkinen, toimii n. 15-20 vuotta ja maksaa n. 100 euroa. Motonetistakin voi kuulemma joskus löytyä Bosch-osia, vaikka niitä ei luettelossa näkyisikään.

Tässä kattava hintavertailu erään auton ohjausyksiköstä Peugeot/Citroen 5945 55 / Bosch 0 227 100 140 (MTR 02) (1989 309 XL Look 1,6, XU52C):

Turun Autotarvike Oy: 89,95 e (lähtöhinta 123 e)
Saksan Peugeot: 92,33 e
Veho: 99 e
Automaa: 114 e (alennettu hinta varmaan 100 euron paikkeilla)
Turun Autosähkö Oy: 135 e (ei saa alennusta)

Ostin alkuperäisen Bosch-osan Turun Autotarvikkeesta.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2009, 02:51:13, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 418
  • Once you go diesel, you might not go back
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #8 : 11.04.2009, 02:24:44 »
Unohdinpa mainita että tänään käväsin tuossa keskustassa ja laitoin auton parkkiin sekä jätin sen käyntiin. Tultuani takaisin autolle huomasin auton sammuneen ja vähän aikaa piti taas houkutella ennenkuin päätti lähteä käyntiin.

Jos tämä vika nyt johtuu sytytysmodulista niin pitääpä kysäistä Boschin hintaa Jyväskylän Veljekset Laakkoselta, jos siellä sattuisi olemaan moista tarjolla järkevään hintaan.
Nyt:  Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Peugeot 405 1.9 GR 1989, Talbot Horizon 1.3 GL -84/85,  Peugeot 405 1.9 SRi 1988 + muita romuja

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 301
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #9 : 11.04.2009, 02:31:04 »
Eli se maksaa 25€-30€ paikallisessa autotarvikeliikkeessä, mätänetistä en suostu tilaamaan. Näkeekö tuosta sytytysmodulsta mitenkään 'ulkoisesti' että on sökönä?

Onko kyseessä malli, johon kiinnittyy kolminapainen liitin ja joka liittyy "piilossa olevilla" (alapinnalla) johtimilla 4 ja 5 suoraan virranjakajaan? Eli samanlainen kuin tämän viestiketjun kuvassa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=21266.0

Itselläni oli 309:ssä (1989 309 XL Look 1,6, XU52C) vastaavaa vikaa eli ei aina suostunut käynnistymään. Mittailin ja heiluttelin ensin sytytyksenohjausyksikölle tulevia johtoja enkä löytänyt niistä mitään vikaa. Sitten tein välijohdot liittimen ja ohjausyksikön väliin, jolloin pystyin paremmin etsimään vikaa, kun itse johtosarjan liitin pysyi paikallaan ja pystyin keskittymään ohjausyksikön liittimeen. Liitinpinnejä kevyesti "heiluttamalla" (eivät kyllä heiluneet havaittavasti) ei tilanteeseen tullut muutosta, mutta itse ohjausyksikköä vähän suuremmalla voimalla liittimen kohdalta taivuttamalla vian sai päälle ja pois suunnilleen halutusti. Kun auton sai käyntiin, sai ohjausyksikköä liikutella vapaasti ja silti auto pysyi käynnissä.

Ohjausyksikkö on tiukasti kiinni virranjakajan kyljessä, joten sinänsä sen ja virranjakajan välisen liitoksen ei pitäisi liikkua, kun tuosta kohtaa ohjausyksikköä yrittää liikuttaa. Puhdistin lisäksi kaikki liitokset (mahd. hapettumat hiomalla pois), mutta sekään ei vaikuttanut. Lisäksi jätin kiinnitysruuvit irti, jotta pystyi liikuttamaan ohjausyksikön ja virranjakajan liitosta, mutta silläkään ei ollut vaikutusta.

Lopulta mittaamalla irrotettua osaa yleismittarilla selvisi, että sytytyksenohjausyksikön liittimen 5. napa (siis toinen niistä virranjakajan induktioanturille menevistä) oli sellainen, että pinniä sopivasti liikuttamalla se joko johti tai sitten ei. Se aiheutti sen, että välillä ohjausyksikkö ohjasi puolaa antamaan virtaa virranjakajan kautta sytytystulpille ja välillä ei.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2009, 02:35:16, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 301
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #10 : 11.04.2009, 02:47:31 »
Jos tämä vika nyt johtuu sytytysmodulista niin pitääpä kysäistä Boschin hintaa Jyväskylän Veljekset Laakkoselta, jos siellä sattuisi olemaan moista tarjolla järkevään hintaan.

Osa on joko 5945 55 (sama kuin minulla, kiinni virranjakajassa, 5 johdinta) tai 5945 48 (kiinni muualla kuin virranjakajassa, 7 johdinta). Hinnat Peugeotilla 114,00 e ja 115,00 e (Citroenilla 108,00 e ja 141,00 e). Ainakin Automaalla voi yleensä tinkiä n. 10 prosenttia hinnasta. Autotarvikeliikkeen kauttakin saa tilattua samoja Boschin osia (ks. hintavertailuni aiemmasta viestistä). 5945 55 = 0 227 100 140 ja 5945 48 = 0 227 100 123 (Boschin luettelo).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 418
  • Once you go diesel, you might not go back
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #11 : 11.04.2009, 14:14:42 »
Kyseessä on juuri tuo malli joka on kiinni virranjakajassa.
Nyt:  Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Peugeot 405 1.9 GR 1989, Talbot Horizon 1.3 GL -84/85,  Peugeot 405 1.9 SRi 1988 + muita romuja

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 418
  • Once you go diesel, you might not go back
Vs: 405 - Ei aina käynnisty (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #12 : 15.04.2009, 15:32:38 »
Kiitos KTA:lle osasta, nyt tuntuisi pelittävän. Vanha osa taisi olla alkuperäinen, päällä lukee: Bosch 0 227 100 140, MIR02, Made in Germany

Alfamerin korjausoppaasta ei löydy neuvoa tuon osan vaihtoon eli voisin kirjottaa tänne ohjeen vaikkakin eihän tuo vaihto paljoa 309:n eroa.

1. Ota akusta - kenkä irti
2. Irroita lämminilmaputki keulan puoleisesta päästä, näin saat enemmän työskentelytilaa.
3. Ota käteen T15 ja ruuvaa sytytysmoduli irti. Ota torxit hyvään talteen.
4. Irroita vanhasta sytytysmodulista liitin ottamalla sokka irti.
5. Laita uuden modulin kontaktipintaan sopiva kerros piitahnaa, älä laita liikaa.
6. Laita liitin kiinni uuteen moduliin, sokka liittimeen, laita moduli paikalleen ja ruuva torxit.
7. Akunkenkä ja lämminilmaputki kiinni.

Aikaa meni sätkätauon kanssa 10 min.

N. 60 km:n testilenkki tehty ja kyllä pelittää, loppui pienehkö nykikimenkin jota ilmeni ~2000 rpm:n kohdalla.
Nyt:  Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Peugeot 405 1.9 GR 1989, Talbot Horizon 1.3 GL -84/85,  Peugeot 405 1.9 SRi 1988 + muita romuja