Kirjoittaja Aihe: 307 - Takajarrulevyjen vaihto  (Luettu 24290 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
307 - Takajarrulevyjen vaihto
« : 23.04.2009, 02:05:24 »
Uusiksi menee jarrupalat, jarrulevy+napa+laakeri paketti. Jarrulevyt maksaa taakse 100eur kpl, jarrupala sarja taakse maksaa jotain 40eur.

Hiukan säästää (luokkaa 240 vs. 199.50 euroa) kun osat hankkii tarvikkeena. Pääsääntöisesti tavara on täysin samaa kuin merkkiliikkeessä. Tietty eivät tule sinisessä leijonan kuvilla varustetussa laatikossa.

Takajarrulevy PSA+Luc 01- ø247 22-5309 307 TAAKSE jos Lucas ilman napaa [2001 - 2008] 26,90 €
Takajarrulevy P307 navallaø249 22-5933 307 TAAKSE jos Bosch kiinteällä navalla ?3.04-> ? [2004 - 2008] 69,90 €
Takajarrulevy P307 navallaø249 22-5944 307 TAAKSE jos Bosch kiinteällä navalla+laakerilla ?3.04->? [2004 - 2008] 88,80 €

Takajarrupalat VAG/PSA 22-1192 307 TAAKSE [2001 - 2008] 14,50 €
Bosch-takajarrupalat VAG/PSA 22-1790 307 TAAKSE aito Bosch-valmiste [2001 - 2008] 21,90 €
Jarrup asennussrj Lucas 23-1211 307 Taakse [2001 - 2008] 5,50 €

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 147
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #1 : 23.04.2009, 16:36:57 »
Auto: 2004 307 SW 1,6.

Minkälainen homma on takajarrulevyjen vaihto? Näytti, että laakeroinnin joutuu irrottaan? Onko tiukassa ja onko vaaraa laakeroinnin kärsimisessä? Vaimon siskolle vaihdan viikonloppuna taka ja etu levyt+palat. Etupää ihan simppeli homma. Erikoistyökaluja?

Renkaan vaihdon yhteydessä sanoin, että katsastukseen pitää vaihtaa molempiin päihin levyt. Silloin kiinnitin vain siihen huomion, että keskellä laakeroinnin joutuu löysäämään, että saa levyn irti. En osannut ja en kyllä hoxsannut kiinnittää huomiota, että minkä näkönen takapuoli on. Sieltäkö sen näkee. että onko napa mukana. Taustaa katsoin sen verran, että siellä on kulunut liian syvä ura vaihtoa ajatellen. Oisko niistä kuvaa eroavaisuuksista. Jotta näkis, heti silmäilemällä. Tarkistin katsastus toimistosta takapään minimi mitan se oli 7 mm. Etu päälle se oli 24 mm mikä onkin jo aikaisemmin käynyt keskusteluissa ilmi.

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 147
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #2 : 23.04.2009, 20:59:18 »
Tarkista ensin onko autossa erillinen napa / jarrulevy vai onko osa samaa palaa. Jos takanapa on levyn kanssa "yhtäpuuta" siitä puuttuvat torx-ruuvit.

http://www.auto-parts.spb.ru/cat/pe/pics%5CXF42E01A.gif

Hitto vie, sehän on selvä nyt. Tuota mie kaipasin. Yhtä puuta se on, kun siinä ei ollut torx-ruuveja eikä siis reikiä niille. Laakerin kireyden/momentin saa tietää, kun haen varaosa liikkeestä levyt.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 128
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #3 : 22.03.2010, 13:13:15 »
Auto: 2005 307 SW 2,0 SE (2. mallisarja).

Takajarrulevyjen vaihto edessä... Mikä mahtaa olla oikea kiristysmomentti navan mutterille? Netistiä olen yrittänyt kaivaa tuota tietoa ja ainoat lukemat jotka olen löytänyt ovat 210 Nm ja 300 Nm. Tuo 300 Nm kuulostaa kuitenkin aika kovalle, joten mitenkähän olisi tuo 210 Nm?

Ei tuossa levyjen vaihdossa taida mitään ihmeellistä olla vai pitääkö varautua suosiolla taas joihinkin Ranskalaisiin patentteihin..? Meneekö vaihto tyylillä jarrusatula irti --> napamutteri auki --> jarrulevy (laakereineen) irti?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #4 : 24.03.2010, 17:00:22 »
Yleensä tällaiset jutut katsotaan esim. Haynesin tai Alfamerin korjausoppaasta, kunnei sellainen edes maksa juuri mitään (itselläni ei valitettavasti ole ko. mallin opasta). Takapyörän navan mutterin kiristysmomentiksi Peugeotin korjaamokirjallisuus ilmoittaa 300 Nm. Kuulostaa ihan normaalilta?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #5 : 24.03.2010, 20:25:32 »
Haynes Hub nutille 210Nm ja Autodata takanavalle 200Nm.

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #7 : 24.03.2010, 22:22:44 »
Kahta eri kiristysmomenttia saattaa löytyä korjaamokirjallisuudesta sen vuoksi, että käytössä on kahdenlaisia napamuttereita, koska autoissa akselitappeja on kahta eri kokoa (halkaisijat 25 mm ja 30 mm).

307 (2. mallisarja):

A) FITTING OF STUB AXLE DIAM 25
B) FITTING OF STUB AXLE DIAM 30

3739 19, HUB FIXING NUT, 22X150, UNTIL DAM 1088488 OR UNTIL DAM 1088489 EXCEPT EW10J4S INJECTION, SEE A
3739 23, RP 3739 31, SINCE DAM 1088588 OR SINCE DAM 1088589, SEE B

Huom! Service Boxin uusimpien tietojen (21.05.2014) mukaan napamutteri 3739 31 on korvattu osalla 3739 32.

Tuo vain esimerkkinä, tarkemmat tiedot selviävät Service Box:sta (venäläinen varaosaluettelo on vanhentunut tuolta osin, eikä tunne vielä tuota toista vaihtoehtoa) auton valmistenumeron perusteella. Mutterien 3739 23 tai 3739 31 tietoja ei missään mainita, mutta 3739 19:n kierre on siis 22x1,50 mm.

Kaikissa 1. mallisarjan autoissa lukuunottamatta Kiinassa (Wuhan) valmistettuja autoja DAM-numerosta 10898UW lähtien (10.09.2006) on käytetty napamutteria 3739 19. Ilmeisesti Kiinassa tehtiin 1. mallisarjan autoja vielä vuonna 2006, vaikka muualla siirryttiin jo vuonna 2005 2. mallisarjan autojen tuotantoon:

307 (1. mallisarja), takapyörän navan napamutteri, DAM-numerosta 10898UW lähtien (10.09.2006, tehdas UW, Kiina, Wuhan):

3739 31, HUB FIXING NUT

Huom! Service Boxin uusimpien tietojen (21.05.2014) mukaan napamutteri 3739 31 on korvattu osalla 3739 32.

Uudempi napamutteri 3739 31 30 mm:n akselitapille ja suojakuppi 3740 46:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Esim. Service Box:stakin löytyvä korjaamokäsikirjan dokumentti B3DB0LK1 kertoo napamutterin kiristysmomentiksi 300 Nm, muttei erikseen kerro, kumpi mutteri on kyseessä... Toisaalla taas sanotaan, että momentti on 210 Nm. Saattaa myös liittyä siihen, onko pyörännapa erillinen vai integroitu takajarrulevyyn.

Sekin on mielenkiintoista, että Vipen linkittämässä vanhahkossa korjaamokäsikirjan kopiossa (ei tunne mm. 2. mallisarjaa vielä) ohjeessa B3DJ0AK1 (REMOVAL - REFITTING REAR HUB) mainitaan kiristysmomentiksi 210 Nm, kun taas SB:stä löytyvässä täsmälleen samassa ohjeessa B3DJ0AK1 tilalla on arvo 300 Nm. Mahdollisesti kyseessä on virhe tai sitten ohjetta on tarkoituksella muutettu tai se on puutteellinen...

Ota siitä sitten selvää...

Haynes Hub nutille 210Nm ja Autodata takanavalle 200Nm.

Mitkä vuosimallit ko. Haynesin 307-opas kattaa? Saattaa olla, että uudemmissa lukee jo vaihtoehtona 300 Nm? Uusin versio kattaa vuosimallit 2001-2008. Täytyy katsoa, mitä joku tuore Autodatan versio kertoo.
« Viimeksi muokattu: 21.05.2014, 11:26:21, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #8 : 25.03.2010, 12:44:54 »
Vanhemman Haynessin 2001-2004 tietoa.

Varaosaliikkeen pyöränlaakeri-/jarrulevykatalogin mukaan malli vaihtuu 09 2006.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #9 : 25.03.2010, 15:41:00 »
Melko tuore Autodata ei anna lainkaan kiritysmomenttia joidenkin mallien napamutterille taakse ja toisille ilmoittaa sen sen 210 Nm, vaikka akselin halkaisija ja napamutteri on muuttunut. Mahdollisesti Autodata ei ole tietoinen muutoksesta (mukana kuitenkin vuosimalli tai valmistusvuosi 2008). Tai sitten mitään muutosta kiristysmomentissa ei tosiaan ole tapahtunut ja Peugeotin korjaamokirjallisuudessa on virhe...
« Viimeksi muokattu: 25.03.2010, 15:49:47, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 128
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #10 : 25.03.2010, 16:11:36 »
Haynesin korjausoppaassa (joka koskee malleja 2001 - 2008, juu ostin tänään :)) on sama tieto kiristysmomentille kuin vanhemmassakin julkaisussa, eli 210 Nm. Ja tämä uudempikaan opus ei tunne kuin tuon erillisen pyörännavan, kiinteästä navasta ei edes mainintaa. Eli ei noita korjausoppaita näköjään niin kauheasti päivitellä...

Eli vedetään kiinni 210 Nm ellei löydy joitain muita perusteita työn edetessä...

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #11 : 25.03.2010, 16:24:57 »
Kieltämättä hiukan epäselvä tilanne ja tieto tuntuu vain lisäävän tuskaa. ;-) No, onhan tuossa se mutterin lukitus joka tapauksessa. Katso huviksesi, kumpi akselitappi (25 vai 30 mm) ja mutteri autossasi on. Autosi DAM-numero?
« Viimeksi muokattu: 25.03.2010, 17:04:42, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 128
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #12 : 26.03.2010, 15:15:53 »
Päivitetään tilannetta, jarrulevyt vaihdettu onnistuneesti ja nyt sitten odotellaan kuinka kauan uudet laakerit kestää  ;D

Omassa 2. mallisarjan autossa takanapa / akselitapin paksuus oli sitten 25 mm ja tuon mutterin "kanta" oli 32 mm. Vedin sitten (samat vanhat) mutterit kiinni 210 Nm:iin ja lukituksesta päätellen tulivat hyvinkin samaan kohtaan kuin aikaisemminkin oli ollut. Toivotaan, että on oikein ;) Niin muuten, ainakin takapään laakerit ovat sitten kartiolaakereita, joten tuo kiristysmomentti ei ole kai ihan se ja sama. Vaikuttanee laakerin kestoon varmasti jonkin verran jos ei ole kiristys kohdallaan.

Juu, ja oli muuten toinen takalaakeri sitten kaput, ilmankos on jyristellyt kovilla pakkasilla aika pahasti. Kyllä ranskatarkin hiljeni aika paljon :D, vai johtuukohan tuo hiljeneminen kovasta kurista..?

Kiitos vielä kaikille hyvistä tiedoista ja vinkeistä, on se muuten mukavaa kun täältä saa näin paljon ohjeita, neuvoja ja ym. tietoa. Helpottaa kummasti omaa ropaamista ja saa omille ajatuksille hieman vahvistusta...
« Viimeksi muokattu: 26.03.2010, 15:21:33, kirjoittanut Timppa71 »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #13 : 26.03.2010, 20:46:01 »
Pieni yhteenveto 2. mallisarjan autojen takanavoista, laakereista ja muttereista jne.:

Jarrulevyyn integroitu pyörännapa, akselitappi 25 mm, vanhempi mutteri 3739 19 ja sen suojakuppi 3740 46:

INJECTION ET3J4 UNTIL RPO No. 10897 (09.09.2006)
TU5JP4 INJECTION SINCE DAM 10367UW (28.03.2005) UNTIL DAM 10897UW OR SINCE DAM 1036788 UNTIL DAM 1089788 OR SINCE DAM 1036789 UNTIL DAM 1089789
EW10A INJECTION SINCE DAM 10367UW UNTIL DAM 10897UW OR SINCE DAM 1036788 UNTIL DAM 1089788 OR SINCE DAM 1036789 UNTIL DAM 1089789
DV6ATED4 TURBO DIESEL UNTIL RPO No. 10897
DIESEL TURBO DV6TED4 WITHOUT FAP UNTIL RPO No. 10897
DIESEL TURBO DV6TED4 FAP UNTIL RPO No. 10884 (27.08.2006)
DIESEL TURBO DV6TED4 90HP FAP UNTIL RPO No. 10897
DIESEL TURBO DW10BTED4 UNTIL RPO No. 10897

4246 Z9, RP 4249 34, HUB DISC, DIAM 249 EP 9
3748 83, HUB BEARING
3740 46, WHEEL HUB PLUG
3739 19, HUB FIXING NUT, 22X150
3738 10, HUB BEARG RING, DIAM 60
5176 30, RR WHEEL SWIVEL, DIAM 25
4549 19, RADIAL TARGET

Erillinen pyörännapa (integroidulla laakerilla), akselitappi 25 mm, vanhempi mutteri 3739 19 ja sen suojakuppi 3740 45 (eri kuin muissa):

TU5JP4 INJECTION SINCE DAM 1066177 (16.01.2006)
EW10A INJECTION SINCE DAM 1066177
EW10J4S INJECTION UNTIL RPO No. 10897 (09.09.2006)
TURBO DIESEL DW10TD
DW10ATED TURBO DIESEL SINCE DAM 1098377 (04.12.2006)

3748 74, HUB ASSEMBLY
3740 45, WHEEL HUB PLUG
5176 23, RR WHEEL SWIVEL, ASS
3739 19, HUB FIXING NUT, 22X150

Jarrulevyyn integroitu pyörännapa, akselitappi 30 mm, uudempi mutteri 3739 31 ja sen suojakuppi 3740 46 (sama kuin vanhemmassa):

INJECTION ET3J4 SINCE RPO No. 10898 (10.09.2006)
TU5JP4 INJECTION SINCE DAM 10898UW OR SINCE DAM 1089888 OR SINCE DAM 1089889
EW10A INJECTION SINCE DAM 10898UW OR SINCE DAM 1089888 OR SINCE DAM 1089889
EW10J4S INJECTION SINCE RPO No. 10898
DV6ATED4 TURBO DIESEL SINCE RPO No. 10898
DIESEL TURBO DV6TED4 WITHOUT FAP SINCE RPO No. 10898
DIESEL TURBO DV6TED4 FAP SINCE RPO No. 10885 (28.08.2006)
DIESEL TURBO DV6TED4 90HP FAP SINCE RPO No. 10898
DIESEL TURBO DW10BTED4 SINCE RPO No. 10898

4249 19, RP 4249 32, HUB DISC, DIAM 249 EP 9, STEEL WHEELS (peltivanteisten autojen jarrulevy 4249 19 korvattu aluvannemallien levyllä 4249 32)
4249 32, HUB DISC, DIAM 249 EP 9, ALLOY WHEELS
3748 90, HUB BEARING
3740 46, WHEEL HUB PLUG
3739 31, HUB FIXING NUT
3738 11, HUB BEARG RING
5176 40, RR WHEEL SWIVEL, DIAM 30
4549 19, RADIAL TARGET

Huom! Service Boxin uusimpien tietojen (21.05.2014) mukaan napamutteri 3739 31 on korvattu osalla 3739 32.
« Viimeksi muokattu: 21.05.2014, 11:27:51, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 128
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #14 : 26.03.2010, 21:15:34 »
Pieni yhteenveto 2. mallisarjan autojen takanavoista, laakereista ja muttereista jne.:

Jarrulevyyn integroitu pyörännapa, akselitappi 25 mm, vanhempi mutteri 3739 19 ja sen suojakuppi 3740 46:

...
EW10A INJECTION SINCE DAM 10367UW UNTIL DAM 10897UW OR SINCE DAM 1036788 UNTIL DAM 1089788 OR SINCE DAM 1036789 UNTIL DAM 1089789
...

Jepulis, tuohon kategoriaan oma takanapa sopii... Sitten kun vielä tietäisi varmuudella oikean kiristysmomentin napamutterille  ;)