Kirjoittaja Aihe: 307 - Hyytyy kiihdytettäessä (HDi)  (Luettu 7176 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keke81

  • Vieras
307 - Hyytyy kiihdytettäessä (HDi)
« : 17.05.2009, 23:37:52 »
Ongelma:

Auto: xxxx 307 SW 2,0 HDi.

Autosta häviää tehot kiihdyttäessä, ensin tulee Antipolluttion fault häly, vähän ajan päästä ESP/ASR hälyt ja autosta loppuu tehot ja moottorin merkkivalo jää palamaan. Auto on jo jonkin aikaa ollut huono vetoinen vaihteen vaihdon jälkeen vähän aikaan. ESP:n sain kuitattua akunkenkää irottamalla että pystyin auton kotiin ajamaan jonkinlaisilla tehoilla. Edellisestä perusteellisesta Fap huollosta on 60 000 km.

Sen verran vielä et kun vetää asuntovaunua tai mönkijää peräkärryllä niin silloin tulee tuo esp vika ilmoitus ja tehot puolittuu. Muussa ajossa ei puolita tehoja. Turbo ei kuitenkaan normaali ajossakaan pelaa ja on tehoton. Akunkenkää käyttämällä irti sain tuon esp/asr vian pois niin pystyy kuitenkin vähän ajamaan.

Ratkaisu:

Auto saatiin kuntoon. Turbolle menevässä ilmaletkussa oli neulanmentävä reikä. Huomasin kun imeskelin mangneettiventtiilin puoleisesta päästä letkua ja toisella kädellä vääntelin turbon päästä letkua. On muuten tosi ahtaan paikat.

keke81

  • Vieras
Vs: 307 - Hyytyy kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #1 : 18.05.2009, 11:26:56 »
Korjaamolle testeriin kiinni.

Testereissä just käytiin, eipä saatu vikaa paikannettua? Korjaamolla totesi et on kyllä aika ihmeellinen peli, tarkisti letkut et on kiinni kunnolla... Ilmamäärämittari vaihdetaan varalta, jos vika on sitte siinä.

Legge

  • Vieras
Vs: 307 - Hyytyy kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #2 : 18.05.2009, 11:51:03 »
Minkäsmoinen blow-off venttiili noiden disujen turbossa on? Voisko olla pettämässä? Tosin tuo ESP-vika on hieman kummallinen siihen liittyen.
« Viimeksi muokattu: 18.05.2009, 11:58:46, kirjoittanut Legge »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 529
Vs: 307 - Hyytyy kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #3 : 18.05.2009, 12:05:22 »
Kyseiset vikailmoitukset/oireet viittaavat FAP:n tukkeutumiseen. 

Yhdessä C5:ssä oli tuo vastaava vika ja vikakoodit:
P0245 - Turboahtimen paine; mitattu paine liian korkea
P1537 - Kaasupolkimen asennon signaali; kaasupoljin juuttunut
P1435 - Lisäainejärjestelmä; vika polttoainesäiliön täyttöaukon korkin havaitsevassa anturissa
P0380 - Lisälämmityksen virtapiiri; oikosulku akun +napaan

Voi olla joku alipaineletkukin hajalla.

P0245 vikakoodi aiheutui juuri tuon imusarjan vipua käyttävän alipainerasiaan tulevan alipaineletkun kumiosan halkeaminen aivan juuresta. Vika esiintyi ajettaessa yli 100km/h yhtäjaksoisesti n. 10km. Kaasupolkimen ajoittainen nostaminen esti vian. Alussa vika esiintyi harvakseen, kunnes oli jokapäiväinen riesa. Vikakoodia ei todennäköisesti aiheuta tuon säädön toimimattomuus, vaan allipainevuoto, joka haittaa muiden kalvorasioiden toimintaa, hukkaportti, turbon muutuvat siivet ja egr.

Sähköventtiilit vaikeuttavat vuodon havaitsemista koska voivat olla testatessa kiinni. Tämän kalvorasian venttiili on imusarjan vivusta 10cm alas, pieni sähköventtiili 1628 CH (27,40 e Vehon hinta) jonka sivusta lähtevä letku menee rasialle. Jos ei ole alipainepumppua testaukseen niin letkusta imemällä pitäisi vivun liikkua, ja kieli eteen niin näkee onko vuotoa. Toki vika voi olla esim. hukkaportin sähköventtiilissä joka on vaihtokelpoinen keskenään egr venttiilin kanssa, 1628 LQ (63,00 e, Veho).
« Viimeksi muokattu: 27.02.2017, 00:11:16, kirjoittanut ToniL »
Peugeot 508 & Peugeot 607

keke81

  • Vieras
Vs: 307 - Hyytyy kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #4 : 18.05.2009, 17:00:35 »
Ei ollut merkkiliike, täällä meidän paikkakunnalla ei ole merkkiliikettä. Ilmeisesti pitäs ajaa 100km et pääsis merkkiliikkeeseen. Pitää ensin kokeilla vaihtaa tuon ilmamäärämittari ja ahtopaineanturi, jos vika ei korjaannu niin sitten mennään merkkiliikkeeseen. Ilmamäärämittaria ja ahtopainemittaria ainakin herejas siinä testerissä. Aikaisemmin oli 406 hdi, siinä hävis myös vedot eikä kierroksia ottanut ja tuolla ilmamäärämittarin vaihdolla vedot palas takasi.

Juu eipä ainakaan ilmamäärämittarissa ollut vikaa, testattiin tuttavan toimivalla ilmamäärämittarilla.

keke81

  • Vieras
Vs: 307 - Hyytyy kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #5 : 21.05.2009, 00:54:31 »
Kaksi päivää on autoa rassattua ja kaikki mahdollinen tehty mitä kotona voi tehdä eikä auto tuu kuntoon, osa osista on lainattu toisesta hdi:sta vaan eipä auta. Uskomaton peli. Tuulilasinkin ehdin rikkoa osia tutkiessa (335€ uusi lasi muuten). Merkkikorjaamoon soitin ja kahden viikon jonot pelkkään testeriin eipä auttanut muutakuin auto laittaa pihan perälle ja odottamaan merkkiliikkeeseen pääsyä. Epäilen tuota Fapia vaikka huolto on tehty 60000km sitten, pörhöllä meinasivat et ei voi olla siinä vika ku niin vähän vasta ajettu edellisestä huollosta, mut sen näkee parin viikon päästä. Siihen asti ihmetellään ja pohditaan kuinka iso lasku tulee perässä.

keke81

  • Vieras
Vs: 307 - Hyytyy kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #6 : 25.05.2009, 16:36:16 »
Ootko kattonut onko lisäaine loppunut säiliöstä? Ei meinaan pala hiukkaset loukusta jos on loppunut. Yksi vaihtoehto voisi olla rikkoutunut FAP paineanturi. Tai sitten siinä onkin kaksi vikaa samaan aikaan. ESP/ASR häly tarkoittanee ettei luistonhallita systeemi toimi, toisaalta se leikkaisi tehoja toimiessaan.

Säiliössä on lisäainetta 70%. Joku epäili katalysaattorinanturiakin. Nyt on autoa käytetty pörhön testerissä:

Jatkuva vika. Ahtimen paine. Mitattu ahtimen paine liian pieni.
Jatkuva vika. Esi-jälkihehkutuksen releen piiri. Oikosulku positiiviseen.
Jatkuva vika. Lisälämmityksen piiri. Oikosulku maahan tai avoin virtapiiri.
Hetkellinen vika. Virtausmittarin signaali. Yhteneväisyys: Ilmamäärä liian pieni.

Eli ahtopaineet puuttuu, korjaamolla niin kiire et ei ehtineet selvittää miksi ahtopaineet liian matalat. Varajärjestelmä toimii tuon ESP kautta eli kun vika tulee niin puolittaa kierrokset ja polttoaineen syötön sekä ilmamäärän. 2 litran moottoreissa ei ole muuttuvaa turboa (Oulun Veholta kerrottiin niin). Nyt sitten mietitään pitääkö vielä kerran itsellä kone irottaa kun on niin pitkät jonot oulussa korjaamoille.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 529
Vs: 307 - Hyytyy kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #7 : 25.05.2009, 17:23:31 »
Magneettiventtiilit ja noiden letkut olis hyvä tutkia- myös alipaineen tulopuolen letkut. Voisi olla itse ahtopaineen anturinkin vikaa. Testerillä näkis arvoja..
Peugeot 508 & Peugeot 607

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 119
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Hyytyy kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #8 : 25.05.2009, 18:17:18 »
2 litran moottoreissa ei ole muuttuvaa turboa (Oulun Veholta kerrottiin niin).

Korjataan sen verran että 8-venttiilisessä (90/107/110 hv) HDi:ssa ei ole muuttuvageometristä turboa. 16-v HDi 136/140/150/163 on.

Mutta 107 ja 110 hv malleissa on siitä erikoinen ahtopaineen säätö että hukkaporttia ohjataan sähköisesti ja portti on lepotilassa auki eikä kiinni kuten normaalit ahtopaineella ohjatut hukkaportit.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2009, 02:20:57, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 846
Vs: 307 - Hyytyy kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #9 : 25.05.2009, 20:19:46 »
Maadoitukset?

keke81

  • Vieras
Vs: 307 - Hyytyy kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #10 : 26.05.2009, 00:40:58 »
Korjataan sen verran että 8-venttiilisessä (90/107/110 hv) HDi:ssa ei ole muuttuvageometristä turboa. 16-v HDi 136/140/150/163 on.

Mutta 107 ja 110 hv malleissa on siitä erikoinen ahtopaineen säätö että hukkaporttia ohjataan sähköisesti ja portti on lepotilassa auki eikä kiinni kuten normaalit ahtopaineella ohjatut hukkaportit.

Kiitos korjauksesta.
Auto saatiin kuntoon. Turbolle menevässä ilmaletkussa oli neulanmentävä reikä. Huomasin kun imeskelin mangneettiventtiilin puoleisesta päästä letkua ja toisella kädellä vääntelin turbon päästä letkua. On muuten tosi ahtaan paikat.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 529
Vs: 307 - Hyytyy kiihdytettäessä (HDi)
« Vastaus #11 : 26.05.2009, 16:04:18 »
Noissa letkuissa on ollut usein vikoja, halkeamia yms..
Peugeot 508 & Peugeot 607