Kirjoittaja Aihe: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)  (Luettu 39333 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 133
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #15 : 29.06.2013, 21:46:36 »
Kuuluuko automaattisen hihnankiristimen viisarin liikkua kun konetta pyörittää? Vanha jakohihna on vielä kiinni, mutta ajoitustappeja asennettaessa huomasin, että viisari liikkuu kun kiersin kampiakselista. Lisäksi kiristin näyttää pienempää kireysarvoa kun ohjeissa suositellaan. Vanhalla hihnalla on ajettu vain 30 tkm, mutta vaihdosta on kohta jo 5 vuotta aikaa. Ajattelin vähäisen ajomäärän vuoksi vaihtaa vain pelkän hihnan. Toimiiko käytetyn automaattikiristimen osoitin/jousi luotettavasti hihnan kiristämiseen vai olisiko syytä aina vaihtaa uusi kiristinrulla?

dosb

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #16 : 12.10.2013, 09:14:26 »
Auto: 2005 307 SW 1,6 (1. mallisarja, DAM 10283/03.01.2005, VF33HNFUB83945520).

Voisiko tuosta päätellä, että omaan autoon menisi myös nuo uudemmat hilavitkuttimet? En saanut tuota tietoa service boxista kirveelläkään irti, eikä DVD -versio tunnu toimivan nykyisellä kokoonpanolla.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #17 : 12.10.2013, 11:38:01 »
Ilmoita valmistenumero tässä tai YV:llä, niin tarkistan. Tosin, jos autosi on valmistettu vuonna 2005, niin edellä olevien tapausten perusteella arvioituna siinäkin pitäisi olla käytössä uudemmat osat.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2013, 13:00:20, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #18 : 13.10.2013, 22:16:51 »
Valmistenumeron VF33HNFUB83945520 perusteella autosi moottorin numero on 10 FX7D 2501435 eli siihen sopivat uudemmat osat.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2013, 23:30:11, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Kimiman

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #19 : 04.01.2014, 13:17:21 »
Auto: 2002 307 SW 1,6 Tiptronic (VF33HNFUE82562571, DAM 9379/14.07.2002)

Tuollaiseen ehkeeseen olen haeskellut jakopään osia, ainut merkintä jonka löysin moottorista, venttiilikopan alapuolelta, oli A0391132. Olisko tuo sitten se moottorinumero, ilmeisesti kahta eri vaihtoehtoa on olemassa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #20 : 06.01.2014, 02:14:02 »
Valmistenumeron VF33HNFUE82562571 perusteella autosi moottorin numero on 10 FX2J 1601777 eli siihen sopivat vanhemmat osat: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=34123.msg300288#msg300288

"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Jori

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #21 : 10.03.2014, 09:23:10 »
Auto: 2001 307 1,6 (TU5JP4).

Moi!

Minullakin olisi jakohihnan vaihto edessä tässä keväällä. En millään haluaisi ostaa turhaan kaupallisesti tuotettuja lukitustappeja joita harvoin tarvitsee ja kaipaisin hieman neuvoja.

Nokka-akseleille ilmeisesti käyvät helposti suorat poranterät, mutta kampiakselille kaivattaisiin 90 asteen kulmassa oleva 6mm lukitustyökalu, kuten sopivan kokoinen kuusiokoloavain. En kuitenkaan löytänyt mistään tämän pituuksia ym. eriteltynä. Löytyisikö joltain piirustuksia, joilla voisin työstää tai ostaa itselleni sopivan kokoisen työkalun - en haluaisi purkaa moottorin härpäkkeitä vain huomatakseni, että käyttämäni kuusiokoloavain tai tappi on liian lyhyt, tai ei muuten mahdu hankalaan paikkaan.

Kiitos vinkeistänne jo etukäteen!

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #22 : 10.03.2014, 09:42:11 »
M6 pultin vaan taivutat 45 asteen kulmaan niin sillä saat kampiakselin lukittua. Vähän työtä helpottaa se kulma. Öljynsuodatin pitää irrottaa ensin.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2015, 15:01:20, kirjoittanut ToniL »
404, Expert, C3
2CV4

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #23 : 10.03.2014, 13:42:49 »
Menee m6 pultti ihan suoranakin. Ainakin itse käyttänyt. Tosin pois ottaminen on silloin mielenkiintoinen.  :D

Omiin työkaluihin olen porannut kantaan tai varsiosan takapäähän pienen reiän ja laittanut teräslankalenkin, josta on kätevä vetää.

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #24 : 11.04.2014, 09:58:23 »
Auto: 2005 307 Wagon 1,6 (1. mallisarja, 194 000 km).

Vaihtelin eilen jakohihnan. Km ehti tuolle hihnalle tulla 123 000 km/~5 v ja vielä näytti aivan ok kuntoiselta. Kuitenkin speksi käskee vaihtaa, niin vaihdetaan.

Homma eteni tässä aiemmin kirjoitetun ohjeen mukaan. 8 mm poranterillä saa tosi jämptin sovituksen nokkarattaille. Osaako joku sanoa, mitä ne lovet nokkarattaissa on (kohdistus/tarkistumerkkejä)? Siinä on myös vaaleanpunainen täppä jotain väriä. Ovat tasan 21 hampaan etäisyydellä. Uudessa hihnassa oli valkoiset viivat samalla etäisyydellä.

Laitoin viivat ja nokkarattaiden lovet kohdakkain. Löysät kiristimen puolelle ja kiristimen laitoin n. 1 mm sisään siitä missä se oli ennen kuin otin vanhan hihnan pois. Hyvin näytti kone käsin pyörittäen toimivan. Ei mitään ylimääräisiä kolinoita tai "osumatunnetta". Ainoa mikä "haittaa" niin sai olla suhteellisen leveä materiaali työkaluja, että sai homman hoidettua. Varsinkin kun ranskanpatongit tykkää käyttää torxeja ja niistä hylsyjä. Onneksi on tullut joskus hankittua parikin sarjaa niin sai moottorituen irti että pääsi ylipäätään hihnan vaihtoon. Menihän tuossa tähän autoon ensimmäistä kertaa itse tehden ihan mukavasti tunteja, mutta kai tuosta jatkossa on hyötyä.

Jori

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #25 : 15.04.2014, 12:44:57 »
Auto: 2001 307 1,6 (TU5JP4, 140 000 km).

Moi!

Lähdin vaihtamaan jakohihnaa, kiristintä yms autoon. Uusi hihna oli jo paikallaan ja kiristin jakohihnan kiristinrullan mutteria, kun sen  pultti napsahti poikki. Olin niin keskittynyt pitämään jaon kohdillaan jne, että tuli kiristettyä sitten ilmeisesti oikein reilulla kädellä :/

Pultti napsahti poikki heti mutterin kohdalta, ja sitä on vielä monta senttiä näkyvillä lohkon päädystä. Mitäköhän ihmettä tässä nyt oikein pitäisi tehdä? Näyttäisi siltä, että pultissa on kierteet molemmissa päädyissä ja lohkon päädystä näkyy sinistä - ilmeisesti loctitea kierteiden liimaamiseksi? Saisiko tuon esim. lukkopihtejen avulla ulos tjsp ja uutta tilalle?  En nyt oikein uskalla koskea tuohon ilman fiksumpien neuvoja.

Tie tee-se-itse-mieheksi on pitkä ja karu. Eipä tätäkään remonttia saatu päätökseen ilman jotain kriisiä, vaikka lähellä jo oltiin :(

rallyedriver

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #26 : 15.04.2014, 14:38:54 »
Lukkopihdeillä auki jos ei saa otetta niin vaikka dremelillä hiukan tekee paremman muotoiseksi, että saa otteen. Toinen vaihtoehto mutteri päähän ja hitsata kiinni.

Ja kiristimen pultti pitäisi vaihtaa uuteen aina? Itselle ainakin kiristimen mukana on pösöllä antanut uuden mukaan.

Jaa toi olikin toi pinnapultti se oli se kuusiokolopultti minkä olen mukaan saanut.

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #27 : 17.04.2014, 22:32:05 »
Viittaan omaan viestiin 36. Moottori näyttää pysyvän nipussa, eli ilmeisesti meni homma oikein. Toivottavasti ei tarvi palata aiheeseen rohkeaan 100tkm.

Jori

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #28 : 21.04.2014, 20:17:16 »
Moi.

Kiitos jeesistä ylläolevan katkenneen ruuvin tapaukseen. Vaarnaruuvi irtosi helposti lukkopihtien avulla ja korvaava osa löytyi Peugeot-liikkeestä 1,5€:llä.

Koko homma onnistui melko helposti tässä threadissakin esitettyjen ohjeiden avulla. Hankalin ja aikaavievin homma oli kampiakselin lukitusreiän löytäminen. Käytin lukitukseen sopivasti käyräksi vasaroitua pitkää mutteria. Olisin lisännyt hieman paremman kuvan lukituspaikasta, mutta kuva ei suostu tulemaan lävitse :/

Vaihdoin myös vesipumpun, joten jouduin ilmaamaan jäähdytysjärjestelmän. Se onnistui helposti, kunhan ilmausruuvit löytyivät. Etummainen ruuvi oli taaemmasta tulipellin likellä olevasta muovisesta korkista poiketen pieni kuusiokolomutteri, eikä halunnut aluksi osua silmään. Otin moottorin ilmanohjausputken pois tieltä hetkeksi, mikä auttoi löytämään ruuvit.

Pasha

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #29 : 20.05.2014, 21:49:02 »
Auto: 2003 307 SW 1,6 (VF33HNFUB83101903, DAM 9716/16.06.2003).

Remmin vaihtoa pukkaa... Eikös tähän pitäisi käydä ne uudet osat vai?