Kirjoittaja Aihe: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)  (Luettu 4075 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 109
  • Kuolema kuittaa univelat...
406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« : 12.04.2007, 11:05:45 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)


Polttoainesuodattimen sijainti

Auto: 2001 406 GW 2,0 HDi (DW10).

Missä sijaitsevat polttoainesuodatin ja vedenerotin ko. autossa?

Kuvassa musta pönttö moottorin etupuolella, johon tulee vihreä-keltainen liitin. Kuvassa Mahle-merkkinen kotelo (Siemens-ruiskun yhteydessä). Bosch-ruiskun yhteydessä on ainakin kahta eri koteloa, mutta suodatinkotelo löytyy samasta paikasta riippumatta kotelon valmistajasta.

« Viimeksi muokattu: 31.05.2010, 10:34:24, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

viihan

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #1 : 31.01.2009, 18:55:58 »
Polttoainesuodattimen pikaliittimet

Auto: 1999 406 GW HDI 2,0 (110 hv).

Kuinka nuo HDi-koneen polttoainesuodattimen kannessa (Bosch, kaksi letkua) olevat letkujen pikaliittimet avataan, pitääkö jostakin puristaa, painaa vai vedetäänkö vaan raa'asti irti? Kirjoituksien perusteella tuntuvat kannen putket katkeavan helposti.

Älä missään tapauksessa ainakaan väkisin yritä repiä liittimiä irti. Olen muutaman kerran vaihtanut ko. suodattimen ja aina ovat helposti liittimet irronneet vain painamalla pikaliittimistä. Liittimen laipan juuressa on puolikaaren malliset pitkulat, joista liittimet vapautetaan vaikka kynnellä painaen. Putsaa jollain, niin erotat paremmin.

Kansi onkin jo hieman haastavampi, lähtee kyllä keskimotukasta vastapäivään vääntämällä ja samalla hieman alas painamalla. Varo epäpuhtauksia ja vaihda uusi o-rengastiiviste. Ilmausta ei tarvita, eikä sitä voi tehdäkään.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 529
Vs: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #2 : 24.09.2009, 22:32:54 »
Polttoainejärjestelmän ilmaaminen

Auto: 2000 406 2,0 HDi.

Polttoainesuodattimen kannesta meni letkuliitin poikki, meni siis kansi vaihtoon. Letkut ovat valuneet tyhjäksi, joten pitääkö jotenkin ilmata vai voiko nykäistä suoraan käyntiin? Suodatin on mallia Bosch.

HDi-koneissa on käytetty kahden eri valmistajan ruiskutusjärjestelmää (Bosch ja Siemens). Siemensin mallissa on ilmausta varten käsipumppu konehuoneessa ja Boschin mallissa on siirtopumppu tankissa, joten ko. järjestelmä suorittaa ilmauksen itse, kunhan käyttää polttoainepumppua kytkemällä muutaman kerran sytytysvirran päälle ja pois ennen käynnistystä.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2010, 10:38:02, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 508 & Peugeot 607

jerrij

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainesuodattimen vaihto (HDi)
« Vastaus #3 : 30.12.2009, 13:09:39 »
Polttoainejärjestelmän ilmaaminen

Ongelma:

Auto: 2000 406 2,0 HDi (66 kW).

Tarvitseeko ilmata polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen vai ilmaako itse itsensä? Auto toimi kovien pakkasten jälkeen noin 5 päivää ja sitten kävi vähän aikaa ja sammui, eikä ole kuulemma suodatinta vaihdettu tänä vuonna. Autossa on Boschin ruiskutusjärjestelmä.

Ratkaisu:

Suodatin on vaihdettu ja järjestelmä ilmasi itsensä automaattisesti, kun käytti polttoainepumppua muutaman kerran kytkemällä sytytysvirran päälle ja pois ennen käynnistystä.