Auto: 2006 407 SW 2,2 Sport.
Nosto vanhalle aiheelle.
Itse jo auto ostaessa (v. 2013) huomasin heti koeajossa, että autohan ei käyttäydy kuin aikasemmin ajamani autot. Kun hyvässä vauhdissa polkasee kaasun pohjaan, niin on haastavaa saada aikaan sellaista nytkähdystä, jota odottaa "tavalliselta" kaasulta.
Sittemmin tosiaan luin, että pösön kaasupoljin on pikemminkin toivomuspoljin. No tämä kävi maallikolle sinänsä järkeen, että kun on hienot lambdat pakoputkistossa, niin voidaan ohjelmallisesti takaisinkytkennällä pitää huoli, ettei pyttyyn tule tarpeettomasti sellaista seosta, joka ei pala optimaalisesti.
Tässä vanhassa langassa kuitenkin esiintyy vinkki, että ilmastoinnin poissulkeminen parantaisi kaasun reaktiivisuutta. En ole vielä ehtinyt testata vinkkiä (aion kyllä huomenna!), mutta sen toimivuus mietityttää jo etukäteen siihen nähden mitä olin ajatellut toivomuspolkimen tekevän (eli vahtivan polttoaineen ja ilman sekoitussuhdetta palamisjäännösten perusteella).
Kysymys siis kuuluukin, että olenko keskenäni fundeerannut toivomuspolkimen toimintaperiaatteen väärällä tavalla vai onko sen idea juuri siinä, että kontrolloidaan polttoaineen ja hapen suhdetta kiihdyttäessäkin?