Kirjoittaja Aihe: 605 - Katalysaattori ylikuumenee (V6)  (Luettu 1796 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kallez

  • Vieras
605 - Katalysaattori ylikuumenee (V6)
« : 24.08.2005, 21:22:50 »
Tein pösööni täysremontin(peugeot 605 sv3.0 12v vm1990) ja sain otettua ensimmäisen kerran savut ulos koneesta. moottoriin vaihdoin kaikki laakerit stefat, männänrenkaat  ja nokkia muotoiltiin lievästi sekä kanavia. noin 10min käynnin jälkeen katselin onko öljyvuotoja ja katseeni osui katalysaattariin joka niiltä osin jossa kuori hieman ruostunut ja villat tippuneet oli aivan punahehkunen. No pienen tutkinnan jälkeen muistin että ne lambdan johdot eivät ole vielä kiinni.voiko tämä aiheuttaa moisen lämpimisen?Tiedä kyllä että tuon ajan autoissa oli katalysaattorin lämpenemisen kanssa ongelmia mutta että ihan noin paljon. No itse ongelmaan eli  ihmetellessäni johtojen menopaikkaa en löytänytkään niille värikoodattuja pareja. Eli onko vaihdettu jossain vaiheessa uudempi lambda jossa värit eivät enää kohtaa vai mihin nuo tulevat? Lambdan päässä ovat keltainen ja punainen liitin autossa tällä hetkellä vapaana olevia/sopivia liittimiä löytyy automaattivaihteiston päältä 2kpl samassa kimpussa tulee nopeusmittarin alapyörijälle yksi liitin lisäksi boksin vierestä löytyy suoraan laatikolta tuleva yksi liitin(muistaakseni tässä oli toinen lambdan johto) lisäksi liittimiä löytyy boksin vierestä ruskea ja keltainen liitin joihin tulee yksi johto jotain anturi johtoja? Lisäksi mielenkiinnosta kysyisin mikä on tuo bendix boksista tuleva johto sin liitin johon tulee yksi johto diagnoosijohto? Eli mihin tulevat lambdan johdot kiinni? tiedän kyllä että pitää aina katsoa että miten purkaa niin osaa kasata.. mutta mutta..

Ja vielä mikä autossa oli alun perin vikana.metallilastua öljynvaihdon yhteydessä mikä oli hieman syönyt öljypumpun runkoa josta aiheutui venttiili/nokka vaurioita alhaiset öljynpaineet/tukkoset öljykanavat. Lastut olivat peräisin ensimmäisen kannen nokkaketjun vierestä ilmeisesti kiristys ei ollut toiminut ja ketju pääsi hyppimään lohkoon kiinni... Hieman täyttöhitsausta ja lohko jyrsimen viereen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Katalysaattori ylikuumenee (V6)
« Vastaus #1 : 25.08.2005, 02:41:03 »
Lainaus käyttäjältä: kallez
...katalysaattariin joka niiltä osin jossa kuori hieman ruostunut ja villat tippuneet oli aivan punahehkunen. No pienen tutkinnan jälkeen muistin että ne lambdan johdot eivät ole vielä kiinni.voiko tämä aiheuttaa moisen lämpimisen?

Kyllä voi, sillä (reguloimaton = seoksen säädön takaisinkytkentä joka ei luonnollisestikaan 'irroitetulla anturilla' toimi) liian rikas seos aiheuttaa katalysaattorin pelkistyselementin liiallisen kuumenemisen.

Lainaus käyttäjältä: kallez
Tiedä kyllä että tuon ajan autoissa oli katalysaattorin lämpenemisen kanssa ongelmia mutta että ihan noin paljon.

Niin, riippuu ihan ohjausjärjestelmästä ns. likaiset systeemit (l. kaasutin moottori lambdalla jne.) ovat niitä 'johon viittaat'. Fenix on kuitenkin 'hieman kehittyneempi' suihkutusjärjestelmä, jossa ei ko. perusongelmaa ole.

Lainaus käyttäjältä: kallez
No itse ongelmaan eli  ihmetellessäni johtojen menopaikkaa en löytänytkään niille värikoodattuja pareja. Eli onko vaihdettu jossain vaiheessa uudempi lambda jossa värit eivät enää kohtaa vai mihin nuo tulevat?

Hyvin paljon mahdollista, että lambda-anturi matkaa nähneeseen / tuon ikäiseen on vaihdettu. Nelijohtimillisessä Bosch 'LSM11' anturissa musta (+) ja harmaa (-) ovat anturisignaalin johtimia, kaksi valkoista johdinta ovat lämmitysvastukselle, näiden kytkentäjärjestyksellä ei ole väliä sillä kyseessä vastus, joka ei ole galvaanisessa yhteydessä ajoneuvon runkoon/pakoptukistoon.

PSA:n johtosarjat ja liitokset eivät ole väri- vaan johdinkoodi 'koodattuja', ei siis kannata tuijottaa väreihin. Asia kannattaa katsoa kytkentäkaaviosta.

Lainaus käyttäjältä: kallez
boksin vierestä löytyy suoraan laatikolta tuleva yksi liitin(muistaakseni tässä oli toinen lambdan johto) lisäksi liittimiä löytyy boksin vierestä ruskea ja keltainen liitin joihin tulee yksi johto jotain anturi johtoja? Lisäksi mielenkiinnosta kysyisin mikä on tuo bendix boksista tuleva johto sin liitin johon tulee yksi johto diagnoosijohto? Eli mihin tulevat lambdan johdot kiinni? tiedän kyllä että pitää aina katsoa että miten purkaa niin osaa kasata.. mutta mutta..

Ohjainyksiköiden kotelon etuseinään kiinnitetyt liittimet ovat eri järjestelmien testausliittimiä. Liittimen väri kertoo (merkkihuollolle jne.) 'pikaisesti' minkä järjestelmän testausliitin kyseessä - ilman että tarvitsee silmäillä johdinkoodeja.

Lainaus käyttäjältä: kallez
Ja vielä mikä autossa oli alun perin vikana.metallilastua öljynvaihdon yhteydessä mikä oli hieman syönyt öljypumpun runkoa josta aiheutui venttiili/nokka vaurioita alhaiset öljynpaineet/tukkoset öljykanavat. Lastut olivat peräisin ensimmäisen kannen nokkaketjun vierestä ilmeisesti kiristys ei ollut toiminut ja ketju pääsi hyppimään lohkoon kiinni.. hieman täyttöhitsausta ja lohko jyrsimen viereen

Mahdollisesti ketjunohjain kulunut (yläpäästä) puhki ja/tai kiristin/painin kulunut,  jolloin ketju päässyt syömään kannen/ketjukotelon/lohkon materiaalia. Muita mahdollisia syitä - laiminlyöty suodattimen/öljyn vaihto, väärän viskositeetin ja/tai 'karstaavien' öljyjen käyttö.