Kirjoittaja Aihe: 407 - Etupyörän laakeri  (Luettu 27949 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keduloaf

  • Vieras
407 - Etupyörän laakeri
« : 01.07.2009, 20:45:26 »
Auto: 2004 407 (ostettu 2 kk ja 2 000 km sitten, mittarilukema 101 000 km).

Nyt kun katsastin oli laakerissa välystä ja hylky paperiin.

wg

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 256
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #1 : 20.04.2010, 15:30:03 »
Auto: 2005 407 2,2 Sport (94 000 km).

Osa 1:

Pösö kävi katsastuksessa ja katsastusmies havaitsi, että oikea etupyöränlaakeri on väljä. Seurauksena korjauskehoitus. Auto on tänään ollut korjaamolla ja kustannusarvio on 340 euroa. Laakerin osuus 140eur, ja työn ja suuntauksen osuus loput 200euroa. Eli melkoisen arvokkaasta osasta on kyse.

Asentaja kertoi, että selvästi havaittavissa veden pääsy laakeriin ja siitä seurannut ruostuminen. Ilmeisesti ei ole kovinkaan outoa, että 407:ssa menee näillä kilometreillä laakerit? Eipä ole vain ennen tullut näin heikkoa tavaraa vastaan. Pikainen tiedustelu maahantuojalle antoi asiakaspalvelullisesti aika tylyn vastauksen. Lisäinformaationa maahantuoja ilmoitti ihmetellessäni että "eipä taida olla valmistevika" ja "ihmiset odottavat liikoja". Ymmärrän toisaalta tilanteen ja ei tässä nyt liikoja odoteta, mutta olisihan se toivottavaa että osat kestäisivät hieman enemmän tai virhe myönnettäisiin.

Osa 2:

Auto on taas kotona. Laakeri 140,-, 2h työtä ja pyörien suuntaus. Yheensä 340,- Kaveri kyllä meinasi, että suuntaus pitää tehdä vaihdon jälkeen. Lisäsi myös että voi olla kotikonstein aika vaikea homma. Tiedä sitten. Kertoi vaihtaneensa viimeviikolla toiseen 407:aan myös laakerin, tosin kuskin puolelle. Suuripiirtein saman verran kilometrejä. Kuulemma ei kovin usein ole joutunut vaihtamaan näin vähän ajettuihin autoihin laakereita. Huoltoliike ei muuten ollut merkkiliike ja laakeri oli tarvike. Vastaava olisi pösön liikkeessä ollut vielä kalliimpi. Positiivista: Kuskin puolella ei ollut yhtään väljää. Toistaiseksi.

Osa 3:

Se siitä ilosta. Nyt hajosi kuskin puolen laakeri. Kauhea jurina ja selvä klappi, kun heiluttelee rengasta ilmassa. 98 000 km ja molemmat laakerit edestä rikki. Samalla löytyi väljä alapallonivel.
405 MI16 -91 // 99tkm. Matkusti jo nuorena leijonana aristokraattisessa seurassa Suomesta Ranskan Pariisiin opiskelemaan jossa asui kolme vuotta. Näki Eiffel-tornin, Champs-Élyséen ja paljon muuta. Tuli paluumuuttajana takaisin pohjolaan ja odottelee nyt säilössä parempia aikoja.

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #2 : 20.04.2010, 16:33:05 »
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/211196/0

Ainakin aikaisemmin 407 laakerit on ollut Motonetissä ihan snr:ää (eli orkkis). 3 tunnin homma kotivälinein tehtynä. Jos ei omista prässiä niin paikallinen rane tuskin ottaa montaa lantiia laakerin paikalleen prässäämisestä. Laakerin vaihto ei kyllä edellytä suuntausta.

Onhan kohtuu nuiva homma, kun napa pitää irrottaa, mutta ei todellakaan mikään erityisen vaikea homma, työläs kyllä.

Mika 406gw

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #3 : 20.04.2010, 18:35:30 »
Auto: 2008 407 SW 2,0 HDi (49 000 km).

Etupyörän laakeri meni. Onneksi meni takuuseen, mutta millaista on nykypösöjen laatu?

jaajaa

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #4 : 21.04.2010, 10:02:56 »
Auto: 407 (225 000 km).

Itselleni olen vaihtanut molemmat pyöränlaakerit irroittamalla navan ja viemällä pikkupuljuun Motonetin laakerin kanssa prässättäväksi. Kustannukset olivat: laakeri 74,90 e + työ 20 e + omaa vaivaa. Toisella puolen joutui rälläköimään yläpallon mutterin irti, kun katkaisin Torx-avaimen sinne pultin päähän. Samalla puolella vaurioitui laakerin irrotuksen yhteydessä ABS-anturi.

Juha12

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #5 : 09.06.2010, 06:55:05 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 HDi (170 000 km).

Itsellä meni kuskin puolelta vaihtoon pari kuukautta sitten laakeri ja nyt on etumatkustajan puolikin valmis. Klappia tuntuu, kun heiluttelee rengasta. Ei ole tietoa, onko vaihdettu aiemmin.

Itsellä kuskinpuoli alkoi ujeltamaan, mutta etumatkustajan puoli ei ääntänyt, klappi vain tuntui käsin rengasta heiluttaessa.

mikalu

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #6 : 14.06.2010, 09:04:10 »
Auto: 2004 407 SW 3,0 V6.

154 000 km ja takapyörän laakerit kuluivat vaihtokuntoon. Eteen vaihdettu jo aikaisemin.

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #7 : 14.06.2010, 09:32:08 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi (312 000 km).

Viikonloppuna tuli vaihdeltua etupyöränlaakeri viimeinkin, klappia oli jo useampi milli ja jollotus valtaisaa, aikaa tärvääntyi varmaan noin 3 tuntia. Kustanukset 80 e laakeri (aito SNR Motonetistä), prässi 129 e sekä taas yksi kappale rikottuja ABS-antureita (en kyllä keksi, miten ihmeessä sen voi saada ehjänä irti, niin lujaa tuntuvat jämähtävän).

Ei tietoa onko vaihdettu aikaisemmin.

josiban

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #8 : 19.06.2010, 13:03:40 »
Auto: 2004 407 HDi 110.

Minulla 180 000 km ajettu 407, josta edestä ja takaa laakerit kertaalleen vaihdettu.

Jussi

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #9 : 19.06.2010, 20:33:00 »
Auto: 2008 407 SW 2,0 HDi 136.

Olikohan ajettu alle 40 000 km, niin kuskinpuoleinen etupyörän laakeri luovutti.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 999
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #10 : 21.06.2010, 23:00:24 »
Auto: 2005 407 Sport 3,0 V6 (automaatti).

Takuuna on laakerit vaihdettu 407:ääni napojen ja pallonivelien kera eteen ja toinen taakse. Laakerin suojaus on ollut puutteellinen eli suunnittelumokahan on valita väärä laakeri väärään paikkaan. Vertailun vuoksi 406:ssani toinen takalaakeri sai myös ulkoista likaa ja eteen vaihdettiin 100 000 km kieppeillä takuuna uudet laakerit.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

mturunen

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #11 : 23.06.2010, 13:38:20 »
Auto: 2006 407 Coupe 3,0 V6 (automaatti).

78 000 km ajettu ja molemmat vaihtoon. Ei taida mennä takuuseen.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #12 : 23.06.2010, 16:01:57 »
Kuluttajanviranomaisten kantaa voisi kysyä niissä tapauksissa, joissa laakerit hajoavat alle 100 000 km ajettuina. Kyllä pitäisi kestää vähintään 200 000 km, muuten on autossa tai laakerissa suunnittelu-, valmistus- tai asennusvirhe. 407:ssä näyttäisi ainakin foorumiviestien mukaan olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että laakerit kuluvat vaihtokuntoon selvästi tavallista nopeammin (siihen en ota kantaa, miten ne muissa vastaavissa uudehkoissa autoissa kestävät).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

jajokpezo

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #13 : 09.08.2010, 23:50:44 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 (157 000 km).

Eteen on vaihdettu molemmille puolille "alapallonivelet" ja sitten meni pyörän laakerit vänkärin puolelta edestä ja kuskinpuolelta takaa. No, laakerit nyt vaihdettu ja se jurina ja volina poissa ainakin toistaiseksi. Takalaakerin vaihto suht helppo näin kotioloissa, mutta etupyörän laakeri sitten olikin vähän työläämpi ja vaatii prässin, jotta saa vaihdettua.

Mutta onko kellään tiedossa napojen virallisia kiristysmomentteja, ei tunnu löytyvän oikein mistään? Jostain kuulin, että taka olisi 250 Nm, pitääkö kutiinsa ja mikähän tuo virallinen momentti tuonne etusille on? Itse laitoin perstuntumalla tiukalle.

hhe

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #14 : 29.08.2010, 18:25:34 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (63 000 km).

Kesällä käytin huollossa, niin totesivat että kuskinpuolen pyöränlaakerissa olisi väljyyttä, muttei se onneksi äännä vielä... Ekassa katsastuksessa puolitoista vuotta sitten totesi tarkastaja väljyyttä vasemmassa raidetankon päässä (kilsoja silloin vasta 40 000 km) eli yllättävän löyhää ja kuluvaa osaa on pesosen keulassa! Molemmat osat ovat vielä vaihtamatta, varmaankin täytyy vaihtaa ennen katsastukseen menoa helmikuussa -11.