Kirjoittaja Aihe: 307 - Virransyöttö navigaattorille  (Luettu 3315 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

zenith

  • Vieras
307 - Virransyöttö navigaattorille
« : 06.07.2009, 00:12:50 »
Auto: 2005 307 SW 1,6.

TomTom-navigaattori on kyllä kätevä ja pakollinen varuste, mutta minua häiritsee valtavasti latauspiuha navigaattorista kessunsytyttimeen. Latauspiuha on ruma kun se kulkee etukonsolissa ja usein se on tielläkin. Saisiko navigaattorille otettua sähkönsyöttöä jostain muualta kuin sätkänsytyttimestä ja tuotua latausjohdon jollakin tavalla "uppoasennuksena" eli jollakin tavalla piilotettuna navigaattorin kohdalle? 307:ssa on etuikkunan tuulettimen aukot hyvin lähellä navigaattorin sijoituspaikkaa. Voisikohan tätä reittiä hyödyntää tähän tarkoitukseen jollakin tavalla? Jos tuuletuskanavaa pitkin saisi johdon vietyä jotenkin asiallisesti moottoritilaan, niin mistä kannattaisi ottaa virransyöttö. Suoraan akusta ja sulake väliin vai miten kuuluisi oikein toimia?

Uskoisin, että monet foorumilaiset kärsivät kanssa latausjohdosta joka aina kiemurtelee milloin missäkin. En löytänyt tästä aiheesta aikaisempaa keskustelua. Kuinka olette asian ratkaisseet/toteuttaneet. Vai pitääkö vaihtaa auto sellaiseen, jossa se on valmiiksi kiinteästi tehdasasennettu?

jalat

  • Vieras
Vs: 307 - Virransyöttö navigaattorille
« Vastaus #1 : 06.07.2009, 08:32:08 »
Itse olen laittanut 307:ssa navin siihen kuskin oven pieneen ikkunaan (peilin kohdilla) kiinni. Ei ole yhtään tuulilasin edessä. Eikä itseasiassa minkään ikkunan edessä mitä tarvitaan. Johto menee nätisti navin takaa oven ja kojelaudan välistä sinne jalkotilaa kohti. Sieltä sisäsulakerasian kautta ratin ali kuskin kaasujalan oikealla puolella olevien muovien ali penkin vierustalle. Josta johto menee sitten sytytinliittimelle. Asennus on todella siisti ja helppo. Mutta edelleen se tupakansytytinliitäntä on siis käytössä. Typerä sijoittelu muutenkin sillä liittimellä siinä vaihdevatkaimen vieressä.

Mutta johto ei näin esteettisesti häiritse yhtään.

Christer

  • Vieras
Vs: 307 - Virransyöttö navigaattorille
« Vastaus #2 : 06.07.2009, 08:37:05 »
Omalta kohdaltani olen ratkaissut asian niin, että en yleensä käytä latausjohtoa autossa. Oma tomppani toimii neljä tuntia yhdellä latauksella, joten lataan sitä kotona ennen matkaa. Minun matkani kestää yleensä alle neljä tuntia, niin mulla se tapa toimii oikein hyvin.

zenith

  • Vieras
Vs: 307 - Virransyöttö navigaattorille
« Vastaus #3 : 07.07.2009, 07:58:12 »
Eikö kukaan ole tehnyt navigaattorin viiransyöttökaapelille kiinteää asennusta? Onko jo ennalta täysin tuhoon tuomittu ajatus, että tuulilasin ilmansyöttökanavaa pitkin yrittäisi johdolla päästä moottoritilaan, olettaen tietenkin että kanava menee moottoritilaan. Toinen vaihtoehto saattaisi olla tehdä johdolle muutaman millin reikä muovikatteeseen jota pitkin johdon vetäisi jonnekin virransyöttöön. Olisi mukava kuulla hyviä ideoita ja jo tehtyjä innovaatioita. Irrallinen johto on häiritsevä.


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Virransyöttö navigaattorille
« Vastaus #4 : 07.07.2009, 08:52:40 »
Itse pyrkisin ottamaan virran mahdollisuuksien mukaan joko matkustamon puolelta sopivasta kohtaa (esim. sulakerasia; oliko tästä kirjoitettu jo aiemmin?) tai sitten suoraan akulta käyttäen hyödyksi valmiita rintapellin läpivientejä. Esim.:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17104.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=10627.0

Matkustamon sisällä johdon voisi sitten tuoda kenties jostain verhoilupaneelin tai ilmasuuttimen ritilän/kehyksen alta laitteelle tai vetää johdon kulkemaan jostain jalkatilasta kojelaudan reunaa pitkin.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

zenith

  • Vieras
Vs: 307 - Virransyöttö navigaattorille
« Vastaus #5 : 07.07.2009, 09:47:48 »
Itse pyrkisin ottamaan virran mahdollisuuksien mukaan joko matkustamon puolelta sopivasta kohtaa (esim. sulakerasia; oliko tästä kirjoitettu jo aiemmin?) tai sitten suoraan akulta käyttäen hyödyksi valmiita rintapellin läpivientejä. Esim.:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17104.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=10627.0

Matkustamon sisällä johdon voisi sitten tuoda kenties jostain verhoilupaneelin tai ilmasuuttimen ritilän/kehyksen alta laitteelle tai vetää johdon kulkemaan jostain jalkatilasta kojelaudan reunaa pitkin.

Kiitos vihjeestä ja linkeistä! En löytänyt mainitsemiasi topicceja haukutoiminnalla.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 113
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Virransyöttö navigaattorille
« Vastaus #6 : 07.07.2009, 19:19:01 »
Jos laittaisin navigaattorin siihen tuulilasiin niin se monitoiminäyttö lähtee irti ihan nostamalla etureunasta. Sen reunaan voisi tehdä pienen nätin loveuksen josta johto kulkisi nätisti.

Syötön voi sitten repiä melkein mistä vaan, itse saattaisin laittaa töpselin paikalleen ja vetää sen siitä keskikonsolin sisään josta em. paikkaan. Jos taas navigaattorin haluaa oven pikkuikkunaan on homma vielä yksinkertaisempi, ohjaamon sulaketalulle mentäessä palastuu suurin osa reitistä helposti.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

zenith

  • Vieras
Vs: 307 - Virransyöttö navigaattorille
« Vastaus #7 : 07.07.2009, 20:02:08 »
Nythän alkaa tulemaan hyviä vinkkejä & niksejä! Loma alkaakin just sopivasti ja on aikaa alkaa piilottamaan johtoa. Kun löydän haluamani reitin latauslohdolle niin kuvaan eri vaiheet, niin josko niistä olisi sitten jatkossa apua jollekin toiselle(kin) noviisille. Muutoinkaan en autooni ole ennättänyt vallan paljoa perehtymään kaiken muun toiminnan ja häslinkien takia. No, tähänkin lomalla löytyy aikaa ja vielä kerran, tältä foorumilta löytyy kyllä valtavasti tietoa kunhan kaiken ennättää vaan lukea lävitse. Monitoiminäytön avauksen yksinkertaisuus olikin iso +.

Navigaattorin lataus ei varmasti ota ihan mahdottomasti tehoa joten mahdollisesti tarvittavan sulakkeen amppeeriarvokaan ei varmaan ole järin suuri (?). Täytyykin mitata latauksen aikana sen ottama amppeerimäärä koska johdon joutuu joka tapauksessa katkaisemaan. Mikäli amppeerin mittausarvoksi tulee kuvitteelisesti esimerkiksi 3A, niin paljonkohan suurempi sulake pitäisi tasasähkössä prosentuaalisesti valita?

wg

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 256
Vs: 307 - Virransyöttö navigaattorille
« Vastaus #8 : 08.07.2009, 00:43:52 »
Miten jos tuon sähkönsyötön ottaisi suoraan savukkeensytyttimen liittimestä, sieltä takapuolelta ja lisäisi vaikkapa erilisen kytkimen latausta varten? Jos ottaa sähköä sulakerasialta, niin merkkiliikkeen neuvo ainakin minulle hieman vastaavaan tarpeeseen oli seuraava: "Sähkö suositellaan otettavaksi johtimesta ENNEN sulakerasiaa." Eli omassa tapauksessa kyseeseen tuli sulakerasialle menevä punainen paksu johto. Esimerkiksi virtalukosta. Näin saadaan heidän mukaan estettyä se tilanne, että bsi-boksi erehtyy luulemaan kasvanutta kuormitusta häiriöksi. Tokihan suoraan akusta on myös hyvä vaihtoehto, kunhan laittaa sulakkeen väliin. Sopiva sulakekoko lienee n. virta+ 10% suurempi. Sulake ei kuitenkaan ole tarkoitettu suojaamaan laitetta vaan syöttöjohdinta. Eli sulake kannattaa mitoittaa myös johdon kestävyyden mukaan. Siis kärjistetysti: Jos sulake ei pala, niin palaa johto->oikosulku autossa.
405 MI16 -91 // 99tkm. Matkusti jo nuorena leijonana aristokraattisessa seurassa Suomesta Ranskan Pariisiin opiskelemaan jossa asui kolme vuotta. Näki Eiffel-tornin, Champs-Élyséen ja paljon muuta. Tuli paluumuuttajana takaisin pohjolaan ja odottelee nyt säilössä parempia aikoja.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 113
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Virransyöttö navigaattorille
« Vastaus #9 : 08.07.2009, 07:38:39 »
Sopiva sulakekoko lienee n. virta+ 10% suurempi. Sulake ei kuitenkaan ole tarkoitettu suojaamaan laitetta vaan syöttöjohdinta. Eli sulake kannattaa mitoittaa myös johdon kestävyyden mukaan. Siis kärjistetysti: Jos sulake ei pala, niin palaa johto->oikosulku autossa.

Juuri näin, ei laitteen virran kulutuksella ole mitään tekemistä sulakkeen kanssa. Sulake suojaa johtoja eikä laitetta.

Mitä taas tulee sulakkeen palamiseen niin normaali sulake palaa välittömästi kun sen nimellisvirta ylitetään 1½-kertaisesti. Toki pitkässä juoksussa sulake palaa pienemmälläkin ylityksellä, jälleen riippuen muistakin tekijöistä, esim sulakeen katkaisunopeus.

Tämä nyt on kodin sähköturvallisuutta, mutta samat systemit pätee autoissakin. se ero tietty löytyy että jännite ei autoissa ole tappavaa luokkaa, mutta isojen virtojen takia saattaa käydä pahoja vahinkoja: http://www.tukes.fi/kodinsahkoturvallisuus/1_2.html
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 999
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 307 - Virransyöttö navigaattorille
« Vastaus #10 : 08.07.2009, 09:29:08 »
Ota virta sisävalolta katosta. Voit ladata navia koko ajan, sillä akku kuormittuu päälläolevan näytön virrankulutuksesta paljon, eikä laturin jatkuva kytkentä haittaa. Laturin voi jemmata kattopaneelin alle. Virtalukosta tuleva sisävalon syöttö selviää johtimista mittaamalla ( 4-5 kpl jatkuvaplus, miinus, virtalukolta, jumppi takavalolle ja ovikatkaisin).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 529
Vs: 307 - Virransyöttö navigaattorille
« Vastaus #11 : 08.07.2009, 10:19:46 »
Ota virta sisävalolta katosta. Voit ladata navia koko ajan, sillä akku kuormittuu päälläolevan näytön virrankulutuksesta paljon, eikä laturin jatkuva kytkentä haittaa. Laturin voi jemmata kattopaneelin alle. Virtalukosta tuleva sisävalon syöttö selviää johtimista mittaamalla ( 4-5 kpl jatkuvaplus, miinus, virtalukolta, jumppi takavalolle ja ovikatkaisin).

Virtalukolle ei tule kuin 2 johtoa ja ovat ohuet kuin mitkä, ilmeisesti vain joku heräte BSI:lle. Ei tuo enää mikään virtalukko ole...   ;D Sisävalo sammuu n. 10-15min kuluttua.
« Viimeksi muokattu: 08.07.2009, 12:20:56, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 508 & Peugeot 607

zenith

  • Vieras
Vs: 307 - Virransyöttö navigaattorille
« Vastaus #12 : 04.09.2009, 08:54:23 »
Autoon piti vaihtaa tuulettimen vastuspaketti ja samassa yhteydessä toteutettiin navigaattorille "kiinteä" sähkönsyöttö. Navigaattorin sähkönsyöttö otettiin sisätilan sulakerasiasta ja 10 cm:n johdon toinen pää tulee nyt ulos ajotietokoneen luukun välistä. Joku täällä foorumilla heittikin vinkin, että ajatietokoneen näyttöluukkuu avautuu ja se oli kyllä hyvä neuvo, kun en autoa niin hyvin tunne. Olen tyytyväinen kyseiseen asennukseen sillä nyt johto ei ole vaihdekepin tiellä ja on muutenkin huomattavan paljon siistimmän näköinen.

Kiitos kaikille erittäin hyvistä vinkeistä ja neuvoista!