Kirjoittaja Aihe: 406 - Näppäiltävä ajonesto  (Luettu 27320 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aulis

  • Vieras
406 - Näppäiltävä ajonesto
« : 19.09.2005, 20:38:12 »
Arkistoitu ohje: Näppäiltävä ajonestolaite (106, 306, 405, 406, 605 ja 806)
Arkistoitu ohje: 406 - Näppäiltävä ajonesto, punainen valo vilkkuu (syötetty väärä koodi)
Arkistoitu ohje: 406 - Näppäiltävä ajonesto, punainen ja vihreä valo palavat yhtä aikaa
Arkistoitu ohje: 406 - Näppäiltävän ajonestolaitteen johtojen korjaaminen
Arkistoitu ohje: 406 - Näppäiltävän ajonestolaitteen koodin selvittäminen
Arkistoitu ohje: 406 - Näppäiltävän ajonestolaitteen automaattinen tila
Arkistoitu ohje: 406 - Ei käynnisty (näppäiltävä ajonesto aktivoitunut itsestään)


Auto: 1996 406.

Koodi hukassa ei hyväksy entistä numerosarjaa. Mitenkä tässä tulisi toimia eteenpäin onko merkkiliike reissu tai osaisiko joku neuvoa miten voisi eston ohittaa. Jos ajoneston näppäimistö on sökö onnistuisiko esim. kolariauton näppäimistön vaihtaa tilalle jossa koodit tallella?

ippes

  • Vieras
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #1 : 19.09.2005, 21:19:25 »
Jos et koodia tiedä, etkä autoa käyntiin saa, taitaa olla merkkiliike reissu. Muutenhan tuohon koodin ja paneelin saa käytöstä pois näin: kun auto käy, ota paneelin liitin irti.

keijokos

  • Vieras
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #2 : 05.05.2006, 19:01:44 »
Saakos tuota ajonestolaitetta sitten näistä infrapunamalleisa mitenkään pois? Ärsyttää näppäillä sitä joka kerta...

Saa sen pois kun otat auton KÄYDESSÄ sen liittimen numeropanelin takaa pois. Jos haluat sen takaisin pitää laittaa auton käydessä takaisin. Ajonesto ei tietenkään toimi jos piuha irroitetaan mutta ei mitään kyselekään.

Pugfan

  • Vieras
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #3 : 05.05.2006, 19:20:35 »
Ajonestolaitteen saa poistaa käytöstä, jos se ei ole autossa pakollinen varuste. Ajonesto on ollut pakollinen 01.10.1998 alkaen. Sitä aiemmin (1997 lähtien) se oli pakollinen uusissa automalleissa. Mutta 406:ssa käynnistyksenesto ollut avainkäyttöinen jo syksystä 1997 lähtien (vuosimallit 1998 ja uudemmat), joten sen saa laillisesti poistaa käytöstä. Vakuutustekniset vaikutukset kannattaa tarkistaa omalta vakuutusyhtiöltä.

AnttiF

  • Vieras
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #4 : 05.10.2006, 21:46:09 »
Ainoa "ajallisuus", jonka itse tiedän, on se, että kun sammutan moottorin, niin sen voi käynnistää n. minuutin sisällä näpyttelemättä koodia uudestaan.

Huhujen mukaan 30 min virtojen päälläolon jälkeen pystyisi syöttämään oikean koodin.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 555
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #5 : 04.04.2008, 08:16:06 »
Minun mielipide on, että poistakaa käytöstä nuo näppäiltävät. On mukavaa jos jossain reissussa sitten katkeaa nuo johdot eikä auto käynnisty. Maahantuojan mukaan auto pitää viedä muutoskatsastukseen jos ajonestolaite on poistettu.

Lainaus
Käynnistyksen eston voi ottaa pois käytöstä niiden autojen osalta jotka on rekisteröity ennen 1.10.98. Poisto on yksinkertainen toimenpide, jonka jälkeen auto on vielä esitettävä muutoskatsastukseen (AKE:n ohje) edellyttää nimenomaan muutoskatsastuksen suorittamista käynnistyksen eston poistamisen jälkeen). Kauko-ohjaimelle käynnistyksen eston voi korjaamot ohjelmoida vain jos kauko-ohjain on tyypiltään radiolähetin (siis ei infrapuna) ja lisäksi 406:ssa auton DAM numeron tulee olla suurempi kuin 7014. DAM numero pitäisi löytyä moottoritilasta kuljettajan puolen jousitorniin keltaisella maalilla merkittynä (esim 7014 89). DAM numeron saat myös Maanautosta ilmoittamalla auton valmiste- tai rekisterinumeron.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #6 : 05.04.2008, 13:04:27 »
Auto: 1997 406 2.0 ST.

Mikäli käynnistyksenesto on poistettu käytöstä, onko tilanteita jolloin koodia jälleen tarvittaisiin? Esim. onko akunnapojen irrotuksella vaikutusta? Muuten asialla ei merkitystä mutta kun en tiedä koodia. Kuinka paljon maksaa huollossa sen selvittäminen? Ohjekirjassakin sanotaan että unohtamisesta seuraa kallis huolto.

Olen poistanut koodinkäytön jo vuosia sitten ja todennut, että akun kengän irroitus ei vaikuta asiaan.

Kun tekee pidempää remonttia ja ajonesto on poistettu käytöstä, kannattaa akunkenkää käyttää kiinni välillä, ettei tule ylläreitä. Kannattaa muuten ottaa siitä johtonipusta/pinnijärjestyksestä valokuva, silloin kun se on vielä ehjä.

Koodi kirjoitetaan haihtumattomaan (Flash) muistiin eli virransyötöllä ei ole merkitystä (ainakaan 10 vuoteen) koodin 'säilyvyyteen'.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #7 : 06.04.2008, 00:39:47 »
Koodi kirjoitetaan haihtumattomaan (Flash) muistiin eli virransyötöllä ei ole merkitystä (ainakaan 10 vuoteen) koodin 'säilyvyyteen'.

Kumma juttu, että kun akku on noin viikon irti, niin täytyy paneeli käyttää kiinni, koodi näppäillä, ja johto irroittaa uusiksi. Kone on -96 xud9btf. Sama homma käynyt pariin otteeeseen. Eka kerta oli, kun laitoin vehkeeseen diavian ilmastoinnin, oli suhteellisen levällään koko vehje. Toka kerta viime syksyltä, kun emäntä mälläsi auton, ja piti vaihtaa jotain pientä kivaa.

OT:na, Flash ja muutkin tietotekniikkaan liittyvät asiat ovat suht. tuttuja.

Moottorinohjaimessa voi toki olla parametreja (kuten ajoneston looginen tila) paristo/kondensaattori varmistetun muistin takana. Varsinainen koodi on kirjoitettu flash muistiin ja se säilyy.

Huomioithan - että looginen tila voi muuttua myös olosuhteiden johdosta. Lähinnä ohjain voi tietyissä tilanteissa tehdä kyseisen parametrin nollaavan resetin. Toiminne voi riippuen ohjaimesta tapahtua myös käyttöjännite kytkettäessä.

j205gti

  • Vieras
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #8 : 04.08.2010, 17:46:58 »
Ongelma:

Auto: 1996 406 1,8.

Kaverin puolesta kyssäri: miten saa nollattua/ohitettua tuon näppäiltävän ajoneston? Vanha ukko kun on, niin oli näpytellyt sinne väärää koodia ja nyt lukossa, eikä lähde käyntiin.

Ratkaisu:

Kyllähän se koodi löytyi. Jossain keskustelussa oli yhteystiedot kaverille, joka sen teki, ei ollut kallis homma.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 705
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #9 : 04.08.2010, 19:19:45 »
Kolmen väärin syötetyn koodin jälkeen ajoneston pitäisi lukittua päälle joko yhdeksi (näppäimistöt A-D) tai 30 minuutiksi (näppäimistö E), riippuen siitä, mikä ajonestolaitteen versio autossa on:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38465.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 705
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #10 : 05.08.2010, 11:17:38 »
Ongelma on nyt siinä, että kun hän on sitä väärää koodia tyrkyttänyt, niin nyt hän ei muista sitä oikeaa koodia (johonkin vihkoon kirjannut koodin ja laittanut niin piiloon, että ei löydä sitä). Eli ei taida tässä tapauksessa toimia tuo puolen tunnin ohje, kun ei ole oikeaa koodia mitä syöttää?

Jos koodi on unohtunut, eikä enää palaudu mieleen, niin siinä tapauksessa tietääkseni ainoa virallinen keino on vaihtaa koko moottorinohjausyksikkö (joko uuteen tai sellaiseen käytettyyn, jonka koodi on tiedossa). Toisaalta, myös Suomessa toimii yrityksiä, joiden pitäisi pystyä selvittämään/muuttamaan koodi moottorinohjausyksiköstä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=41433.0
« Viimeksi muokattu: 13.05.2011, 13:57:02, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Ville67

  • Vieras
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #11 : 06.08.2010, 21:31:31 »
Itse ostin 1997 mallisen 406:den pikkurahalla. Ongelma autossa oli ajonestokoodin puute.

Ratkaisin ongelman katsomalla näppäimistöä. Koodissa olevien numeronäppäimien ympärillä oli selkeä musta, likainen rengas. Valitettavasti koodissa oli kaksi samaa numeroa joten mahdollisia yhdistelmiä tuli jonkin verran, olikohan niitä 64 kpl.

Tein listan kaikista mahdollisista koodeista ja kokeilin yksi kerrallaan. Aina kolmen kokeillun koodin jälkeen piti odotella puoli tuntia että pääsi jatkamaan. Alkoi kieltämättä usko mennä kun ei vihreä valo meinannut syttyä, mutta listan viimeinen koodi oli oikea.

Matemaattisesti tarkastellen, nelinumeroisessa koodissa on aina sama määrä yhdistelmiä, riippumatta koodiin käytetyistä numeroista. Tietty tuossa asiaa on helpottanut, kuuden vaiko peräti seitsemän 'muun numeron' poissulku, joka alentaa mahdollisten yhdistelmien määrän. Neljä tunnettua, yhdistelmiä vain 24.

Ei niitä yhdistelmiä aina sama määrä kyllä ole. Jos neljä numeroa on käytössä ja koodi on esim. 1111, niin niitä yhdistemiä on silloin vain yksi ainoa kappale. Eli, koodissa samojen lukujen käyttö vaikuttaa tuohon mahdollisten yhdistelmien määrään.

Kun tiesin, että käytössä on kaksi samaa lukua, se teki yhdistelmien määräksi 36 kpl. Jos olisin tiennyt, mitkä kaksi lukua olivat koodissa kahdesti, yhdistelmien määrä olisi ollut vain 12 kpl. Tuota tietoa ei tähän CSI-tason tehtävään kuitenkaan pystynyt päättelemään.

PSA 16v

  • Vieras
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #12 : 11.09.2010, 14:21:54 »
Auto: 1996 406 1,8 (16-ventt., XU7JP4).

Selvitystä vikaan:

Eli akku oli päässyt tyhjäksi, jolloin vaihdoin täyden akun tilalle. Autossa on hälytin, joka alkoi hälyttämään, koska en huomannut sen kytkintä kääntää off-asentoon akun vaihdon ajaksi. Koitin startata autoa akun vaihdon jälkeen, jolloin se ei enään lähtenyt käymään. Autossa näppäiltävä ajonesto, joka oli poistettu käytöstä jo aiemmin liitin irroittamalla. Sytytysvirran kääntäessä päälle bensapumppu ei enään lähde päälle niin kuin aikaisemmin. Polttoainepumpun sulakkeelle ei myöskään tule virtaa.

Epäilin ajoneston kytkeytymistä itsestään päälle ja laitoin ajonestonliittimen takaisin kiinni ja näppäilin koodin, vihreä valo syttyi, mutta sama vika edelleen bensapumppu ei lähde päälle. Auton käynnistinmoottori kyllä pyörittää konetta ihan normaalisti, mutta sytytys/polttoainepuoli tuntusi olevan poissa pelistä. Käännettäessä sytytysvirta pois päältä niin jonkin ajan kuluttua moottoritilasta kuuluu releen naksaus ja punainen valo alkaa vilkkumaan, jolloin ajonesto aktivoituu.

Mistäköhän vikaa kannattaisi alkaa etsimään ja johtuisiko vika monitoimireleestä (samassa paketissa polttoainepumpunrele)?

eki

  • Vieras
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #13 : 13.11.2010, 01:08:59 »
Auto: 1996 406 1,8 (16-ventt., XU7JP4).

Selvitystä vikaan:

Auto: 1996 406 1,8.

Onko ongelma ratkaistu? Itsellä sama homma, enkä tiedä mitä pitäisi tehdä. Pumppu ja rele vaihdettu, mutta ei apua. Vihreä valo syttyy, mutta auto ei käynnisty. Alkaa keinot olla vähissä.

JS

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 556
  • 607 3,0 V6 Titanium (automaatti).
Vs: 406 - Näppäiltävä ajonesto
« Vastaus #14 : 13.11.2010, 02:11:26 »
Olet varmaankin kokeillut aamulla 0000