Kirjoittaja Aihe: 309 - Juriseva ääni vasemman etupyörän kohdalta (laakeri)  (Luettu 28450 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 771
    • http://peugeot505.info
Ongelma:

Auto: 1989 309 XL Look 1,6 (XU52C, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus, 203 000 km).

Vasemman etupyörän navan kohdalta kuuluu auton liikkuessa jurisevaa tai ennemminkin matalahkoa hurisevaa ääntä (ei ujellusta), jonka voimakkuus kasvaa ja sävy hieman vaihtelee ajonopeuden mukaan. Käytetyllä vaihteella tai kytkin- ja jarrupolkimien painamisella ei ole vaikutusta ääneen (muuten kuin ajonopeuden muuttumisen kautta). Ääni kuuluu selvästi noin nopeudesta 30 km/h lähtien ja se muuttuu kovemmaksi kaarrettaessa oikealle (pienikin ratin kääntäminen vaikuttaa heti). Vasemmalle kaartamisen aikana ääni ei poikkea siitä, millainen se on suoraan ajettaessa. Vanteita ainakaan lyhyehkön (5 km) ajon jälkeen kokeiltaessa ei ole havaittavissa lämpötilaeroja puolten välillä eli kummatkin vanteet lämpenevät tasaisesti. Kokeilin myös varapyörällä, mutta ei ollut eroa äänessä, joten renkaasta tai vanteesta ääni ei aiheudu.

Ääni havaittiin suunnilleen sen jälkeen, kun talvirenkaat vaihdettiin kesärenkaisiin eli jo n. 2,5 kuukautta ja 6 500 km sitten... Ääni on ehkä vähitellen muuttunut hiukan kovemmaksi, ei kuitenkaan huomattavasti. Uudet etupyörän laakerit olen jo ostanut siltä varalta, että vika on pyöränlaakerissa, mutten tiedä, milloin tulee sopiva tilaisuus vaihtaa ne (auton on oltava ajossa joka päivä ja vara-autoa ei ole). Eipä tuo ole juuri ajamista häirinnyt, mutta olisi kuitenkin järkevää korjata ennen kuin laakeri leikkaa kiinni.

Paikallistin äänen vasemman etupyörän navan kohdalle nostamalla auton ylös pukeille. Käsin rengasta pyörittämällä ääntä ei saa kuuluviin, mutta vasta stetoskoopilla pyörän olkatuesta tai iskunvaimentimen yläpäästä kuuntelemalla voi havaita pientä rahinaa. Ääni tosin ei kuulosta mitenkään pahalta ja oikealtakin puolelta voi kuulla lähes vastaavan äänen. Äänen saa selvästi kuuluviin ja paikallistettua vasemmalle puolelle, kun autolla "ajaa" kumpikin etupyörä vuorollaan ilmassa (toisen ollessa paikallaan maassa; ks. lukottoman tasauspyörästön toiminta) vaikkapa nopeutta 60-80 km/h (noudattaen erityistä varovaisuutta). Ei siis todellakaan ole epäselvyyttä siitä, kumman puolen pyörän pyöriessä ääni kuuluu. Mitään välystä ei ole havaittavissa, kun pyörää yrittää heilutella käsin.

Vaihteistoöljyt (oikeaa tyyppiä) on vaihdettu 6,5 kuukautta ja 13 000 km sitten ja öljyntaso ei ole siitä laskenut (tarkistettu). Samalla kertaa vaihdoin myös vetoakselien suojakumit ja vetoakselien öljytiivisteet vetopyörästöstä. Syynä vaihtoon oli, että nimenomaan vasemman uloimman vetonivelen suojakumi oli silloin päässyt rikkoutumaan ja päästänyt jonkin verran rasvaa ulos. Nivelen suojakumiin kiinnitin huomiota, koska auto narisi kuuluvasti, kun käänsi rattia vähän enemmän tai painoi kuljettajan puoleista etukulmaa alas (ilmeni siis myös tien epätasaisuuksissa ja auton ollessa paikallaan). Tarkempi selvittely ja äänen paikallistaminen auton alla paljasti tällöin tuon rikkinäisen suojakumin. Vetonivelen huolellisen pesemisen, rasvaamisen ja suojakumin vaihdon jälkeen ko. ongelma katosi täysin (iskunvaimentimet ja yläkääntölaakerit olivat siis tiettävästi kunnossa). Vetonivelessä ei mielestäni silloin tuntunut selvää välystä.

Olen melko varma, että vika on vasemmassa etupyörän laakerissa, mutta toisaalta mietityttää, josko ääni kuitenkin tulisi ulommasta vetonivelestä. Kuuntelemalla ei pysty erottamaan, kummasta ääni tulee. Alkuperäisillä vetoakseleilla on kuitenkin jo ajettu 203 000 km ja kun tuo ko. nivel ehti hiukan aikaa kärsiä rikkinäisestä suojakumistakin kuten edellä kerroin. Toisaalta äänen muuttuminen hiukankin rattia oikealle käännettäessä viittaisi mielestäni enemmän laakeriin. Ei vetoakseleitakaan viitsisi turhaan vaihtaa vielä, jos ovat kunnossa.

Sekin on tietysti mahdollista, että suojakumeja vaihtessani olen kiristänyt napamutterin hiukan kireämmälle kuin pitäisi, jolloin laakeri on vaurioitunut (ja ääni alkanut kuulumaan vasta n. 7 000 km kuluttua). Ilmoitettu kiristysmomentti on 265 Nm, mutta momenttiavaimen asteikko päättyy 210 Nm:n eli kiristin siihen ja hiukan päälle (en kuitenkaan hampaat irveessä). Tosin kummankin puolen napamuttereita on tullut käytettyä auki ongelmitta lukuisia kertoja jo aiemminkin, joten ehkä syy ei ole siinäkään.

En enää keksi mitään muuta keinoa laakerin tai vetoakselin vaihtamisen lisäksi, jolla saisin 100-prosenttisen varmuuden äänen aiheuttajasta (jos oletetaan, ettei vika ole vetopyörästössä). Menee hiukan hankalaksi, jos vaikka irrottaisi vetoakselin navasta ja yrittäisi saada jollain muulla tavalla kuin moottorin voimalla pyörän pyörimään 60 km/h... ;-) Jos vika on laakerissa, niin voisiko äänen saada edes hetkeksi muuttumaan selvästi, jos laakeriin yrittäisi suihkuttaa runsaasti jotain tunkeumaöljyä ja/tai jos avaisi ja kiristäisi napamutterin uudelleen (kokeilisi aluksi jättää vaikka hiukan löysemmälle)?

Ratkaisu:

Nyt on vasemman laakerin vaihdosta kulunut nelisen kuukautta ja ajokilometrejä on sen jälkeen kertynyt n. 11 000. Toimitin itse autosta irrottamani olkatuen ja pyörännavan korjaamolle laakerin vaihtamista varten (irrotettiin vanha ja tilalle laitettiin uusi), jossa veloitettiin 0,5 tunnin työstä kohtuulliset 30 euroa.

Ylimääräinen ääni lähti pois laakerin vaihtamisen jälkeen, joten vika oli laakerissa. En valitettavasti saanut vanhaa laakeria itselleni tutkittavaksi, koska pyynnöstäni huolimatta korjaamo oli heittänyt sen vahingossa jo jätelavalle. Uusi FAG:n Kiinassa valmistettu laakeri maksoi 41,50 e Motonetissa:

http://www.motonet.fi/motonet/renderProductList.jsp?vehicleGroup=430&year=-1

Lainaus
ALUSTA JA OHJAUS / PYÖRÄN LAAKERIT / ETUPYÖRÄN LAAKERISARJAT
SKF/FAG-laakerisrj PSA eteen   21-3014   309 1,4-1,9 SKF/FAG (1,4 jos akselimut M24x1,5) [1986 - 1993]   41,50 e

Laakerin mukana tuli lukkorengas ja vetoakselin napamutteri. Napamutteri tosin on uudempaa mallia (mutteri, lukitushattu ja sokka), joka ei sovi tämän auton vanhempaan vetoakseliin, joka vaatii perinteisen lyömällä lukittavan mutterin (jota mm. Motonet ei enää myy, vaan se pitää ostaa esim. Peugeotilta varaosanumerolla 3297 07 hintaan 8,50 e tai Citroenilta 4,80 eurolla). Napamutterin avainkoko on 35 mm, mutta yleisempi 36 mm:n hylsykin toimii.

Olkatuen irrotus on melko yksinkertainen toimenpide. Etujarrusatula ja etujarrulevy irti, vetoakselin napamutteri irti, alatukivarsi irti apurungosta (helpottaa pallonivelen irrotusta/asennusta), alapallonivel irti olkatuesta, raidetangonpää irti olkatuesta ja lopulta olkatuki irti iskunvaimentimesta. Olkatuen irrottamista iskunvaimentimesta helpottaa oleellisesti, mikäli jousta saa edes hiukan puristettua kasaan. Peugeotin tapa on käyttää kahta vaijeria, jotka pitävät jousen kasassa auton nostamisen jälkeen (voi korvata esim. kierretangoilla, jotka kulkevat etujoustintuen ylä- ja alapäissä olevien reikien läpi), mutta tavalliset jousipuristimetkin käyvät, vaikka ne eivät kunnolla mahdukaan ahtaaseen paikkaan. Joustintuen voi myös irrottaa kokonaan, jos se tuntuu helpommalta.

Joitakin kuvia aiheeseen liittyen löytyy täältä.

Kerrottakoon vinkkinä niille, jotka eivät halua tai voi vaihtaa laakeria itse, että monella korjaamolla laakerin vaihto hoidetaan nykyään ilman osien irrottamista autosta käyttäen tarkoitukseen suunniteltuja työkaluja (usein mm. hydraulinen ulosvetäjä). Tällöin työ sujuu nopeammin, joten myös asiakkaalta veloitettavan summankin pitäisi olla pienempi. Laakerin vaihtamisen luulisi sujuvan 1-2 tunnissa, joten kokonaiskustannukset jäävät kohtuulliselle tasolle.

Toisen puolen laakerin vaihdan vasta sitten, kun siihen on tarvetta.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2011, 20:08:39, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 709
  • 407 3.0 V6 Sport
Laakerivika on todennäköisin silloin, kun toiseen suuntään kääntyessä ääni häviää.  Lisäksi sen ollessa viallinen ääni kovenee melko lyhyellä ajoajalla/ilometreillä. Tässä tapauksessa äänen poistaminen menee osien vaihto-operaatioksi, ehkä vaihdattaa laakerin sekä vetoakselin...jos ääntely jatkuu, niin ikävä jobi tiedossa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 771
    • http://peugeot505.info
Tarkista nyt kuitenkin varmuuden vuoksi pyöränpultit ::)

Eivätköhän ne ole juuri oikein kiinni, kun on tullut muutamaan kertaan pyörää irrotettua (kokeiltu toisella pyörälläkin, ks. aiempi viesti) vian ilmaantumisen jälkeen ja kiristettyä oikeaan momenttiin. :-)
« Viimeksi muokattu: 10.12.2009, 10:28:49, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Auton ikä ja kilometrit viittaisivat laakerivikaan samoin äänen reakointi ohjaukseen, kuulat ottavat käännettäessä voimat vastaan erisuunnasta. Jostain kumman syystä vasen menee jokseenkin aina ensin, liekö syynä vasemmalle olevat rampit vai vastaantulijoiden nostattama pöly/vesi sumu?

Ei ole ennen mennyt pyöränlaakereita autoista (ajettu parhaimmillaan 300 000 km), joten kuvittelin, että ne kestäisivät pidempään kuin 200 000 km myös 309:ssä. Millaisilla kilometrimäärillä laakereita on yleensä joutunut vaihtamaan mallien 205, 309 ja 405 kohdalla?

En muista missä vaiheessa 405:een vaihdoin laakerit mutta oli se jo lähempänä 300tkm ellei ylikin, 406:ssa kuskinpuoli meni 210tkm paikkeilla. Ikäkin tekee omat kepposensa pelkät kilometrit eivät kerro koko totuutta.

Jallupoika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 194
Täytynee vielä hommata lainaksi sellainen momenttiavain, jossa asteikko riittää napamutterin kiristämiseen (265 Nm).

Ei siihen mutteriin momenttiavainta välttämättä tarvii, hylsy ja puolimetrinen varsi suunnilleen vaakasuoraan, sitten naapurin reilu 50 kiloinen blondi tasapainoilemaan varren päälle ja momentti on riittävän tarkka.
Entiset: 405, 406 GW. Nykyinen: 207 RC

japsa

  • Vieras
Autona 309 vm. -90. Oikealle vaihdettiin etupyörän laakeri 176 tkm kohdalla. Vasemmalle, kun mittarissa oli 202 tkm ja samalla myös oikealle taas uusi. Meni luvattoman nopeasti tuo ensin vaihdettu laakeri oikealta. Veikkaanpa että paikalleen prässätessä tai mutteria kiristäessä laakeri sai jo siipeensä. Nyt voin sanoa, että kyseisellä korjaamolla tuskin enää koskaan asioin, koska pahempiakin virheitä tehtiin lukuisia... Kunpa olisin oppinut kerrasta, mutta tuo laakerin vaihto ei jäänyt ainoaksi mitä siellä teetin ja työn taso oli myöhemminkin yhtä heikkoa. Mutta mitäs tässä valittamaan, kuluttaja saa äänestää jaloillaan ja tyhmyydestä sakotetaan. Ja jokainen korjaamoyrittäjä hoitaa putiikkinsa niinkuin osaa.

Noista laakerivioista voin sanoa, että enemmän ärsytti se juriseva ääni, kuin että olisin kiinnileikkautumista pelännyt - Tyhmä kun olen. :) Mutta ei kannata lotota niitten kanssa, varmaan se kiinnileikkautuminen jonkun kohdalle aina sattuu.

Mitä tulee vetoniveliin, niin omassa autossani oikean puoleinen vetari on oikealle kääntyessä juuri tietyllä ohjauskulmalla hieman naputtanut jo ainakin viimeiset 30 tkm. Siis tyypillisesti risteyksistä oikealle kääntyessä ja kiihdyttäessä samalla. Ei ole vaivannut niin paljoa että olisin vaihtanut, kun naputus kuuluu vain hyvin marginaalisella ohjauskulmalla - ääriasennoissa ja loivemmissa kaarteissa ei ollenkaan. Joskus isompaan heittoon vauhdilla ajaessa (ja veto päällä) voi myös tuon naputuksen hetkellisesti kuulla kun nivelen kulma kasvaa isommaksi pyörän joustaessa ulospäin. Olen muokannut ajotyyliäkin risteyksistä lähtiessä niin että kiihdytän reippaammin vasta kun ohjaus on lähempänä suorassa, niin tuota naputusta ei kuulu. Tällä "niveliä säästävällä" ajotavalla tuo ääni ei ole ainakaan tuntuvasti pahentunut ja vuosia ja kymmeniä tuhansia on ajettu näin. Kaipa senkin vaihdan vasta sitten kun ääni ylittää ärsytyskynnyksen.

kmk

  • Vieras
Juriseva ääni kulkeutuu akselia pitkin (tiedän kokemuksesta) joten laakerivika voi ollakin päinvastaisella puolen mistä sen äänen mukaan vaikuttaa olevan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 771
    • http://peugeot505.info
Toisen puolen laakerin vaihdan vasta sitten, kun siihen on tarvetta.

En pitänyt tuon oikean laakerin vaihdon kanssa kiirettä, mutta nyt sen vaihdoin, kun autolla on ajettu n. 291 000 km eli vasemman puolen laakerin vaihdosta n. 86 000 km.

263 000 km:n kohdalla alkoi kuulua juriseva/uliseva ääni ja pieni värinä ratissa kaarrettaessa vasemmalle (ääni loppuu rattia oikealle käännettäessä), mutta se ilmeni ensin vain vain satunnaisesti. Myöhemmin ääni voimistui vähitellen, mutta välystä ei edelleenkään vanhassa laakerissa tuntunut.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info