Kirjoittaja Aihe: 605 - Jarrut vinkuvat  (Luettu 2828 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pete

  • Vieras
605 - Jarrut vinkuvat
« : 26.09.2005, 21:18:15 »
Mikäköhän mahtas olla vialla, kun pakittaa ja painaa jarrua, niin jarrut vinkuvat kuin vanhassa linja-autossa, mutta eteenpäin ei mitää. Jarrut ok ja voimakin on ok. Mielestäni satula ei pääse liikkumaan ja muutakaan näkyvää vikaa en ole löytänyt.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Jarrut vinkuvat
« Vastaus #1 : 27.09.2005, 02:33:52 »
Jarrujen vinkuna johtuu mekanismin (jarrupalojen/jarrumännän ja/tai satularungon/liukumekanismin) korkeataajuisesta värähtelystä.

Yleensä kuitenkin satularungon selkäkappaleen kiinnitys olka-akseliin lienee kiristysmomentissaan eikä tässä (605:n Bendix system 5) tapauksessa ainakaan ns. 'elä' - joten värähtely yleisimmin tapahtuu jarrupalojen/männän vastinpintojen välissä.

Mikäli jarrupalat autossanne eivät kulu kartioiksi ts. toiselta puolelta ohuemmaksi niin vinkuminen (ts. värähtely) 'ainoastaan' peruutettaessa johtunee kevyen poljinvoiman käytöstä, joka hyvinkin mahdollistaa kunnossa(kin) olevan systeemin värähtelyn.

Jos taas jarrupalat kuluvat/ovat kuluneet kartiokkaiksi niin vinkuminen johtuu jarrupalan värähtelemisestä jarrumäntää sekä jarrulevyä vasten.


Toispuoleista jarrupalojen kulumista esiintyy;

- mekanismin jäyhyyden ollessa liian heikko ts. satularunko ja/tai selkäkappale eivät ole tarpeeksi 'jäykkiä', jolloin jarrumomentti vääntää satulaa vinoon, sillä tukipiste/momentti on 'sivukiinnitteisissä' jarrusatuloissa sivussa vrt. kilpakäyttöön suunnitellut etu/otsapinta kiinnitteiset satulat.

- liukumekanismin liiallinen välys ja/tai liukutapin ja sen kiinnityksen  mahdollinen jousto johtaa myöskin jarrusatulan sivuttaiseen kääntymiseen, sillä momentti (l. tuki)piste (=liukutapin kiinnitys) sijaitsee jarrupalojen/levyn pintojen välisiin momentteihin nähden sivussa (ns. 'ulkopuolella').


Toispuoleista kulumista esiintyy myös, mikäli;

- jarrulevyssä esiintyy aksiaaliheittoa satulan/pala-asennelman suhteen.
- kiinnityslaippa heitollinen (ts. pyörännapa kiero).
- pyörän navan kiinnityspinnan ja jarrulevyn vastinpinnan välissä likaa.
- pyöränpulttien kiristysmomentti liian suuri tai kiristysmomenteissa liiaksi eroa (mikäli pyöränlaippa ns. 'suunnitteluperusteisesti ohut').
- jarrulevy kiero tai ns. palaväli radiaalisesti epäessentrinen = jarrusatulan radiaalinen kiinnitys vinossa jarrulevyn radiaaliseen keskiöön nähden.

Viimeksi mainittua esiintyy yleisemmin itsetehdyissä satulakiinnikkeissä ja ilmenee käytössä ns. polkimen 'pehmeytenä' sillä jarrupalat ns. 'palautuvat liikaa'.

kmk

  • Vieras
Vs: 605 - Jarrut vinkuvat
« Vastaus #2 : 27.09.2005, 10:11:29 »
-tuo edelläoleva vastaus on kattava, mutta vielä kokemuksestani painotan takasatuloiden (jos takankin levyjarrut) toimintakunnossaolemista:

-ne pitkän käytön jälkeen jumiutuvat niin että; ne puristavat vain toistapuolta jarrulevyä ja ovat siten heikompitehoisia. Ehkä vinkuukin kakkine ilmiöineen. Niille on aiheellista tehdä huolto.

Siis katsoa niiden käsijarruvaijerien kiinnityskohdat, ne levymäiset kappaleet jotka liikkuvat kun käsijarrua käytetään. Ne ovat pystytapissa kiinni ja tuon pystytapin on liikuttava ja kässäri hellitettyä niiden pitää palautua. Laita öljyä sen kaula osaan,(siellä on tefa joka kuluu ja lika pääsee sisään) sitten vaseliiniä ja vaikkapa villalankaa kiertäen vaseliinin kanssa. Paras että ottaisi/purkaisi osiin ja siten puhdistaisi ja kokoaisi -se on jo isompi urakka kuitenkin. Sitä helpompikin tapa on porata rasvanippa sen satulan pystytapin kohdalle ja saada siten toimivampi.
 Minulla oli lisäksi jarrupaineen tasaajan jousi poikki kun kun laitoin sen kuntoon jarrupalat palautuivat kokonaan ja jarruttamisen jälkeen hankaaminen jäi pois.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Jarrut vinkuvat
« Vastaus #3 : 27.09.2005, 13:15:55 »
Käsijarrukengät eivät palauta mikäli poikittaisten vaijereiden muovisuoja/liukupäällyste on hankautunut - yl. jyrkästä mutkasta jonka vaijeri alatukivarren kohdalla tekee - vaijerinkuoreen puhki.

Vaijerin kiinnitys jarrukilpeen tulee tiivistää, eli suojakuoren päätyolakkeeseen (teräksisen holkin olakkeeseen) silikonia tmv. massatiivistettä ennen sen paikalleen työntämistä.

Vaijerin kuoren kiinnittävä torni on jarrukilvessä kahdella M6 pultilla, senkin voi irroittaa ja tasopinnan (tornin ja kilven välisen) voi käsitellä silikonilla jne.

Nokka kappale l. tuo edellisessä viestissä mainittu osa jossa vaijeri kiinni olaketapilla tulee voidella mieluiten kupari- tai keraamitahnalla.

Jarrukenkien säätöruuvi tulee myös purkaa sekä pestä ja voidella kupari- tai keraamitahnalla.

Mitään vierasesineitä ei jarruvaijerin kilpi/torni liitokseen saa tunkea, nämä voivat liikkua ja mennä vaijerin ja kuoren väliin aiheuttaen vaijerin juuttumisen.