Kirjoittaja Aihe: 405 - Moottorin käyntilämpötila  (Luettu 7603 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 732
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
405 - Moottorin käyntilämpötila
« : 05.08.2009, 21:48:19 »
Auto: 1989 405 1,9 GR (Solex 34-34 Z1).

Elikkä siis moottorin käyntilämpötila on pitemmän aikaa ollut siinä 70C matka-ajossa ja pitemmän aikaa tyhjäkäynnillä ollessa 80C-90C. Konepellin äänieristeen laiton jälkeen matka-ajon käyntilämpötila nousi parilla asteella. Kysyisinkin nyt että vaikuttaako tämä oleellisesti bensankulutukseen ja että pitäisikö kiirehtiä ja hakea huomenna uusi termostaatti paikallisesta autotarvikeliikkeestä, koska olen menossa muutenkin perjantaina vaihtamaan pösöön välivaimentimen ja takavaimentimen, herkistämään jarruja sekä laittamaan rasvanipat taka-akseliin.
Nyt: Renault Mégane Classic 2.0i RT 1998, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994 + muita romuja

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #1 : 05.08.2009, 23:37:55 »
Tuntuisi tuo jonkin verran liian viileänä käyvän (kymmenisen astetta). Toisaalta mittarikin voi näyttää enemmän tai vähemmän väärin. Mainitsemasi lukemat sopisivat paremminkin talvikelille. Kesällä lämpötilan pitäisi nousta valmiiksi lämpimällä koneella tuulettimen kytkeytymisrajalle (n. 100 astetta) vaikkapa 5-10 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen. Ilmeisesti nyt tuuletin ei kytkeydy missään tilanteessa?

Termostaatti on kyllä edullinen osa ja helppo vaihtaa, joten kokeilemalla selviää. Varmista, että saat mukaasi oikeanlaisen termostaatin ja sen tiivisteet (ja osta myös jäähdytysnestettä lisäystä/ilmausta varten):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=18159.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 732
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #2 : 05.08.2009, 23:48:42 »
En ole nyt kokeillut 10 minuuttia käyttää tyhjäkäynnillä eli en osaa sanoa alkaako flekti pyörimään 100C hujakoilla. Alfamerin oppaan mukaan termostaatin siis pitäisi alkaa aukeamaan 88C:ssä ja täysi avauma on 100C:ssä. Pitänee huomenna jättää 10 minuutiksi tyhjäkäynnille ja katsoa nouseeko yli sataan ja toimiiko flekti. Ainakin viime kesänä flekti toimi ja lämmöt nousi sataan asti.
Nyt: Renault Mégane Classic 2.0i RT 1998, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994 + muita romuja

jiip

  • Vieras
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #3 : 06.08.2009, 01:21:13 »
Itselläni lämmöt pysyy siinä alle 90 C, ja tuli todistettua tänään, helteessä autossa istumassa ja jonottamassa yhteen menoon melko pitkästi. Normi käyntilämpötila on 405:ssa mielestäni siinä 70 - 80 C..  Ja jos epäilyttää, ettei flekti toimi, voihan sitä kokeilla ohjata ohittamalla lämpökytkimen, jne..

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 732
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #4 : 06.08.2009, 17:03:06 »
Tulipa nyt ostettua Ranskassa valmistettu termostaatti + tiivisteet hintaan 13€ Ähtärän autotarvikkeelta.
Nyt: Renault Mégane Classic 2.0i RT 1998, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994 + muita romuja

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 732
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #5 : 07.08.2009, 17:20:03 »
Eipä tullutkaan vaihdettua tuota tänään, koska termostaatin kotelo vaikutti niin hauraalta etten uskaltanut sitä irroittaa :D. Soitin sitten Auto-Artikkelille ja tilasin uuden kotelon.
Nyt: Renault Mégane Classic 2.0i RT 1998, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994 + muita romuja

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 732
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #6 : 11.08.2009, 16:19:21 »
Kuinka kylmä koneen täytyy olla, että tuon termostaatin uskaltaa vaihtaa? Nyt on nimittäin tuossa pöydällä uuden termostaatin lisäksi myös kotelo ja olen menossa huomenna hallille vaihtamaan noita pakosarjan tiivisteen lisäksi.
Nyt: Renault Mégane Classic 2.0i RT 1998, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994 + muita romuja

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 147
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #7 : 11.08.2009, 17:30:11 »
Ei sen niin väliä ole, minkä lämpöinen kone on. Pääasia on, ettei liian kuuma, koska näpit saattaa tykätä "kyttyrää". ;D
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

tosiju

  • Vieras
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #8 : 11.08.2009, 22:30:46 »
Varmuudeks, jos viitsit ni avaa ilmausproppu auki, ei sit ainakaan sylje höyryä käsil.

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 732
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #9 : 11.08.2009, 22:39:41 »
Varmuudeks, jos viitsit ni avaa ilmausproppu auki, ei sit ainakaan sylje höyryä käsil.

Näin minä pienessä mielessä vähän ajattelinkin. Todennäköisesti kuitenkin ensimmäiseksi vedän uudestaan maadoituksen takavaloille jotta kone ja neste ehtisi hiukan jäähtyä 38km ajon jäljiltä, ihan varmuuden vuoksi :).
Nyt: Renault Mégane Classic 2.0i RT 1998, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994 + muita romuja

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 732
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #10 : 12.08.2009, 14:49:36 »
Nyt on termostaatti vaihdettu ja lämmöt nousevat niinkuin pitääkin. Ongelmaton tuo vaihto ei ollut, sillä paikallaan ollut termostaatin kotelo oli 2,3mm kapeampi sisäpuolelta kuin uusi  :o. Käsittääkseni XU -koneissa _pitäisi_ olla vain yhden mallista muovista koteloa? Auto-Artikkelillakin ihmettelivät asiaa ja sanoivat että pistä osa takaisin. Onneksi sain vanhan kotelon ehjänä irti ja ehjänä takaisin.
Nyt: Renault Mégane Classic 2.0i RT 1998, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994 + muita romuja

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #11 : 12.08.2009, 17:01:42 »
Viittaan edelleen tuohon aiemman viestini linkkiin ja sen viestiketjun tietoihin termostaattikoteloihin liittyen:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38520.msg165035#msg165035

Hyvä, että termostaatti ja tiiviste olivat kuitenkin oikeat.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 732
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #12 : 12.08.2009, 17:11:33 »
Nuo tuo ilmausruuvikin oli erillainen uudessa kuin vanhassa. Eipä tuossa nyt mitään haittaa ole kun vanha kotelo on ehjä ja ehjänä se saatiin paikallaan. Oikean termostaatin ostaminen oli helppoa, kun vaan katsoi kirjasta kumpi tuohon menee.+ tiivisteet.
Nyt: Renault Mégane Classic 2.0i RT 1998, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994 + muita romuja

tosiju

  • Vieras
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #13 : 13.08.2009, 20:14:48 »
Niin tosiaan, niitähän onkin kahta kokoa. Xu5m:ssä (1.6) xu9m:ssä (1.9) on erikokoiset kotelot, en kyllä muista kumpi oli isompi, tais olla 1.9:ssä isompi. Talvella kun kansi remppaa tein, niin vaihdoin 1.6:sta kannen ja termostaatti/virranjakajan kotelon. Sitten kun piti ylävesiletku kiinnittä tohon termari/virranjakajan koteloon ni eihän se piru siihen sit sopinutkaan. No onneks oli kuitenkin nope vaihtaa se pikkukotelo siihen ylävesiletkun päähän.

405_rules

  • Vieras
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #14 : 29.12.2009, 21:09:42 »
Eipä tullutkaan vaihdettua tuota tänään, koska termostaatin kotelo vaikutti niin hauraalta etten uskaltanut sitä irroittaa :D. Soitin sitten Auto-Artikkelille ja tilasin uuden kotelon.

Tämä termostaattikotelo kannattaa vaihtaa, jos se näyttää hauraalta. Tai jos on pakko vanha laittaa paikoilleen, niin kannattaa kiristää tasaisesti. Tiedän tapauksen, jossa se halkesi ja kone oli leikata kiinni.