Kirjoittaja Aihe: 407 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)  (Luettu 28596 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

saabistinet

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 407 - Automaattivaihteiston tyyppi
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AL4-automaattivaihteisto)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (ZF4HP20-automaattivaihteisto)


Auto: 2006 407 SW 3,0 V6 (automaatti).

Mistähän tuossa tarkistetaan automaattivaihteiston öljymäärä? Eipä sellaista mittatikkua ole löytynyt, eikä ohjekirjastakaan mielestäni mainintaa löytynyt pikaisella selauksella.

Mikä on muuten automaattiöljyn vaihtoväli?

samitala

  • Vieras
Auto: 2005 407 SW V6 3,0 (AM6-automaattivaihteisto).

Vaihtoväliä tiedustelin kanssa automaasta taannoin. Vastauksena oli, että 6-vaihteiseen ei ole mitään vaihtoväliä maahantuojan puolesta määritelty. Jos taas haluaisi vaihdon tehdä, 4 litraa öljyä automaasta ostettuna olisi tehnyt 240€ + työt päälle 100 e. Omallani on ajettu 64 000 km ja kyllä ne öljyt siellä kestää sen aikaa mitä tuota autoa aion pitää, joten itse en ainakaan aio vaihtaa.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 516
Kyllä ne automaatin öljyt pitää ehdottomasti vaihtaa, jos ei halua ongelmia. Muistaakseni volvolla aisinin lootaan vaihdetaan 80 000km välein öljyt.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 508
Vaihtoväli 2 vuotta tai n. 40-60tkm kumpi ensin tulee täyteen. Maahantuojan suositus.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2015, 20:17:56, kirjoittanut ToniL »
Peugeot 508 & Peugeot 607

tuomikoski

  • Vieras
Just vaihdatin, 80 eeroa veloitti ja väli parin vuoden tai 60000 km välein. Ess-autotalo Seinäjoki.

samitala

  • Vieras
Jos nyt vielä palataan tähän jossitteluun. Soitin maanauton tekniseen tukeen ja tiedustelin tuota vaihtoväli suositusta 6-vaihteiseen, niin vastaus oli edelleen ettei sitä ole. Sen verran sain selville, että tuo öljy mikä automaassa maksaa 60€/l on juurikin tuo sama esson valmistama mobil jws 3309, joka maksaa motonetissa 13,50€/l. Et siinä mielessä ihan hyvän katteen saa pojat litralle...

Uppe

  • Vieras
Noniin,kävin teettämässä Veekutvoseen ja samalla Aisinin lootalla olevaan 607;aan vaihteistoöljynvaihdon "varmuuden vuoksi" vaikka kilometrejä ei ole vasta kuin 54tkm mutta ikää kuitenkin jo neljä vuotta. Laatikossa ei ole aikaisemminkaan ollut mitään ongelmaa,mutta öljynvaihdon jälkeen laatikko tuntuu vielä entisestäänkin sivistyneemmältä. Suosittelen kyllä vaihtoa, sitä öljyähän saa tosiaankin esim. Motonetista hintaan 13,50e/l eli ei tule kovin suuria kustannuksia.

Uppe

  • Vieras
Täytyyköhän V6:n automaattilaatikollinen käyttää vaihdon yhteydessä testerissä kiinni?

Kyllä ainakin minulla käytettiin, mittasi esimerkiksi öljyn lämpötilan ennen vaihtoa. Pitiköhän sen olla n. 60 astetta?

Eikö öljyä saa vaihtaa jos se ei ole 60-asteista?

Jotain juttua oli vain siitä, että silloin tulevat enimmät liat pois tms.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 018
Ohjehan on siihen suuntaan, että autolla pitää juuri ennen vaihtoa olla ajettu ja sitten vielä pitää keppiä rämplätä niin, että kaikissa asennoissa käydään. Lämpö on siis hyväksi, mutta ei siihen varmaan mittaria kaivata.

Nykyisessä näyttää mittatikussakin olevan sekä kylmälle että lämpimälle laatikolle omat merkit.

samitala

  • Vieras
Automaasta sanottiin, että öljyn määrä pitää katsoa mittarilla. Koska ei ole mitään mittatikkua ja muuten sitä ei pysty todentamaan. Turussa ei suostunut vaihtoa tekemään kukaan. Kaarinasta löytyi auto haapanen, jossa auton käytin tänään aamulla. Auto ei ollut mittarissa kiinni missään vaiheessa. Auton pohjassa oleva tyhjennys proppu oli kaksiosainen. Ensin pienempi proppu auki ja öljyä tuli pois noin puoli litraa, sen jälkeen isompi proppu irti, jossa oli jatkeena putki "ylitäyttöputki"? Tämän jälkeen öljyä tuli yhteensä ulos noin 3 litraa. Sen jälkeen kaveri laittoi uutta öljyä tilalle reilun litran, jonka jälkeen auto käyntiin ja kaatoi loput puuttuvat 2 litraa vielä. Pohjasta oli pienempi proppu koko ajan irti ja asentaja kertoi, että sitten kun öljyä alkaa valumaan taas aukosta niin sitä on riittävästi. Tästä tietää täyttömäärän. Jos nyt oikein muistan, viisaammat korjatkaa, jos olen väärässä. Öljyn hain motonetista mobil atf 3309.

Kyseessä AM6 eli 6-vaihteinen automaatti.

samitala

  • Vieras
Asiaan vielä palatakseni. Jos nyt täyttömäärästä ei ole täysin varma. Kun pienempi proppu auki tehdään täyttö ja sen jälkeen suljetaan se. Niin se öljy mikä tuli ulos aluksi pienemmän propun aukaistessa. Täytyiskö se vielä lisätä sinne vai mistä se öljy on peräisin? Oliko pois laskettu lämmin öljy laajentunut niin paljon, että se olis tehnyt eron? Noin puoli litraa? Järjestelmässä on yhteensä n. 10 litraa öljyä. Kuinka suuri öljynvajaus aiheuttaa ongelmia?

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 018
Asiaan vielä palatakseni. Jos nyt täyttömäärästä ei ole täysin varma. Kun pienempi proppu auki tehdään täyttö ja sen jälkeen suljetaan se. Niin se öljy mikä tuli ulos aluksi pienemmän propun aukaistessa. Täytyiskö se vielä lisätä sinne vai mistä se öljy on peräisin? Oliko pois laskettu lämmin öljy laajentunut niin paljon, että se olis tehnyt eron? Noin puoli litraa? Järjestelmässä on yhteensä n. 10 litraa öljyä. Kuinka suuri öljynvajaus aiheuttaa ongelmia?

Lämmin vaihteisto auton käydessä pienempi proppu auki niin saadaan öljyn pinta OIKEALLE kohdalleen, eikä sinne kuulu enää lisätä mitään. Sitä varten se putki siellä on.

samitala

  • Vieras
Laatikkoon menee yhteensä 10 l öljyä ja vaihdossa ulos tuli 3 l ja sama tilalle. Itse en aio enää tehdä koko vaihtoa, ihan turhaa rahan tuhlausta. Saa seuraava omistaja vaihtaa, jos kiinnostaa...

Täyttöproppu sijaitsee hankalassa paikassa ja siihen asentajalla oli oikein pitkänokkainen kannu. Automaassa öljyn hinta oli tuolloin n. 60 e/l ja Motonetissa 13,5 e/l. Kaarinasta löysin autokorjaamon, joka ylipäätään suostui koko homman tekemään, kun Turusta ei sellaista löytynyt ja Automaassa lysti olisi maksanut 350 euron paikkeilla. Minusta se oli hiukan liikaa öljynvaihdosta. Eräässä automaan pisteessä sanottiin, että laatikko on ns. Sealed for life, ettei tarvitse vaihtaa ikinä. Koko homma tuntui olevan vaikeaa...

samitala

  • Vieras
Täyttöproppu sijaitsee hankalassa paikassa ja siihen asentajalla oli oikein pitkä nokkainen kannu ;D. Valokuvia mulla ei ole. Automaassa öljyn hinta oli tuolloin n.60€/L ja motonetissa 13,5€/L. Kaarinasta löysin autokorjaamon, joka ylipäätään suostui koko homman tekemään, kun turusta ei sellaista löytynyt ja automaassa lysti olisi maksanut 350€ paikkeilla. Minusta se oli hiukan liikaa öljynvaihdosta. Eräässä automaan pisteessä sanottiin, että laatikko on ns. Sealed for life ettei tartte vaihtaa ikänä. Koko homma tuntui olevan vaikeaa...