Kirjoittaja Aihe: 106 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää  (Luettu 5741 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

RaimoM

  • Vieras
Auto: 1999 106 1,1 (TU1, Bosch Mono-Motronic MA3.1, 57 000 km).

Polttoaine pumppu ei herää eloon autoa käynnistettäessä. Senhän pitäisi pumpata pari sekuntia kun virta-avaimesta käännetään virta päälle vaan kun ei pumppaa, jotenka auto ei siis käynnisty. Vika tuli seisoessa. Sitten jostakin syystä toimi taas parina päivänä ja nyt taas mykkänä. Olen tarkastanut sulakkeet ja sulake pohjat ja erinäisiä liitoksia. Mitenköhän pumpun ohjaus menee? Uskoisin että polttoainepumppu on ehjä sinne kun vaan ei mene sähköä ainakaan yleismittarilla mitattaessa. Onkohan netistä saatavissa kytkentäkaaviota kyseisestä aparaatista?

RaimoM

  • Vieras
Mistä päättelet, että pumppu on ehjä?

Ajattelin vaan että kun sinne ei tule sähköä missään vaiheessa. Jos tulisi sähköä ja siltikään ei toimisi niin eiköhän se silloin olisi rikki?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Polttoainepumpun virransyöttöä ohjannee luultavasti kaksoisrele kuten muissakin autoissa. Hakutermillä "kaksoisrele" löytyy runsaasti tietoa aiheesta. Esim.:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=36541.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=27877.msg133899#msg133899
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=30655.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5036.0

Kannattaa varmistaa, että tarkistit nimenomaan polttoainepumpun sulakkeen. Joissakin automalleissa se on konetilassa, eikä matkustamon sulakerasiassa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

RaimoM

  • Vieras
Juu konetilassa olevalle sulakkeelle, joka on ohjekirjan mukaan polttoaine pumpun sulake ei tule jännitettä kun virta-avain on käännettynä päälle. Pahin pelkoni alkaa siis toteutua, elikä pitää tarkastaa ensin tuo kaksoisrele ( oli jo eilen irti ja liittimet ainakin puhtaat) jonka jälkeen vaivat lienee menevät moottorinohjausyksikköön (Bosch MA 3.1). Olisiko näin ? liitoset on melko tarkkaan käyty läpi ja ne ovat siistit kauttaaltaan. Auto on -99 mallinen mutta ajettu vain n.57 tk. Kiitoksia vaan avusta .Nuo linkit ovat hyviä. Pitää kokeilla ajaa ne vikakoodit esiin kunhan löydän sen testeripistokkeen. Lisää vaan ohjeita jos jollakulla niitä on hihassa kiitos.

RaimoM

  • Vieras
Kirjoittelin viikonpäivät sitten 106:n polttoainepumpun toimimattomuudesta. Ei kyllä toimi vieläkään. Asia on edennyt siihen vaiheeseen että olen todennut että kaksoisreleen toinen tolppa ei vedä josta seuraa, että polttoaineen syöttö ja myös puola jää ilman jännitettä. Releen toinen kela maadottuu suoraan runkoon mutta toinen hakee maita ECU:n kautta tai pitäisi hakea.

Kokeiltu toisella ohjausyksiköllä ja toisella releellä ei syty. Kun maadottaa kaksoisreleen kelan suoraan akulle niin polttoainepumppu ja sytytyspuola saa sähkönsä, mutta boksi ei silti varmaankaan anna puolalle ohjausta (katko ensiöpuolta). NYT SITTEN KYSYMYS: Pitkähkön päänraapimisen jälkeen rupesin tutkimaan ohjaamon puolta ja kojelaudan alta löytyi pienehkö musta rasia johonka menee pistokkeella muutama johdin, onkohan se nyt sitten jonkunlainen vastaanotin joka kommunikoi virta-avaimen kanssa ajonestolaitteistona? Ainakin kuoressa oli maininta muun muassa "125 KHz" elikä jotakin taajuuteen viittaavaa. Mitenköhän tämänkin asian sitten selvittäisi? Jos hankkii uuden "vastaanottimen" niin sehän ei sitten varmaankaan kommunikoi nykyisten avainten kanssa.

Pitäneeköhän ruveta kiinnittämään hinausköyttä vaan keulille ja luovuttaa propleema viisaammille merkkihuoltoliikkeessä, on vain pitkähkö hinausmatka. Jos jollakulla on edes jotakin tietoa systeemistä niin olisi ihan mukava tutkiskella asiaa eteenpäin auto kun ei ole tällä hetkellä liikenteessä. 57 000 km takana ja muutenkin loistokunnossa, jotenka ei vielä valmis hävitettäväksi. Mielenkiintoiset varaosahinnat muuten sähkö osilla kyselin boksin hintaa, oli karvan alle 1000 euroa.

J-PR

  • Vieras
Ei ole omakohtaista kokemusta mutta tämmöinen viesti löytyi internjetistä, olisiko apua?

Kysymys:

"got intermittent starting problem with 106 1998 R reg 1.6 XL auto
Main dealer diagnosed replacing injection multifunction double relay or transponder aerial replacement.
You mention immobiliser failure 1997 - 1999 models £15 fix.
Can you tell me the cure & save £160 bill @ main dealer?"

Vastaus:

"To replace the transponder immobiliser aerial, its attached around the ignition barrel inside the steering column plastic trim, normally a few torx 20 screws hold that together & then unclip the aerial, unplug it & replace it with the new part & put it back together.

About 15 minutes to do this job."

J-PR

  • Vieras
Tarkoittaisiko tuo lontoonmurteella kirjoitettu vastaus, että  virtalukon kiinnitysputkessa on "antenni" käynnistyksen estolle. Muovi maskien alta nimittäin löytyi virtalukon ympärillä oleva panta johon menee johdot. Sitähän tässä varmaan tarkoitetaan? Simppeli juttu jos se vika tuosta löytyy.

Juu tuota siinä tarkoitetaan. Noita on mennyt satakutosissa.

nils holgersson

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Auto: 1993 106 1,1 (27 000 km).

Startti ei jaksa aluksi oikein pyörähtää vaikka kaksi vuotta vanha on juuri ladattu täyteen. Hetken kun "sahaa" niin alkaa pyöriä paremmin. Ei kuitenkaan lähde käyntiin. Aiemmista foorumin keskusteluista luin, että kannattaa tarkistaa moottorin maadoitus. Voisiko joku vihjaista mistä se tarkemmin ottaen löytyy? Olisiko muita vikaehdotuksia ja/tai korjausohjeita?