Kirjoittaja Aihe: 406 - Polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän aktiivihiilisuodatin  (Luettu 14648 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pesonen406

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1999 406 1,8 (16-ventt., 2. mallisarja).

Oireita ovat: käynti katkoo kun polttoaineen syöttö häiriintyy, bensamittari alkaa näyttää täydempää kun tankki litistyy alipaineen vaikutuksesta jne. Ei liene järkevää reijittää korkkia, kun onhan tuolla alipaineella tankissa jokin tarkoituskin?

Mistä kohtaa on korvausilman tulo ollut tukossa vai onko vika ollut aktiivihiilisuotimessa, mitä kautta tekemisissä ylitäytön kanssa?

Ratkaisu:

Itselläni ongelma korjaantui yksinkertaisesti, kun lakkasin tankkaamasta tankin "ylitäyteen."  Eli kun pistooli stoppaa, ei bensaa kannata enää lisätä yhtään. Ohjekirjassa on huomautus juuri tuosta, ettei tankkia pitäisi täyttää piripintaan.

Benkku

  • Vieras
Vika todennäköisesti piilee aktiivihiilisäiliön ja moottorin imusarjan välisessä letkussa olevassa venttiilissä jota moottorinohjain aika ajoin avaa - ventiilli vuotaa jolloin tankkiin muodostuu liian suuri alipaine.

Alipaineistettuna järjestelmä on suunniteltu toimimaan, joten tankin korkin reijittäminen ei ole järkevää.

Alipaineistuksella estetään polttoainehöyryjen joutuminen ulkoilmaan, sekä edesautetaan polttoainejärjestelmän suihkutuspaineen (paine-ero imusarjassa/polttoainelinjassa) muodostumista.

Nipa

  • Vieras
Auto: 1997 406 2,0 ST.

Onkohan kukaan huoltanut/purkanut tuota kyseistä venttiliä, mikä aiheuttaa polttoainetankin "täyttymisen" ajossa. Itselläni näyttää olevan sama ongelma ja kovasti kiinnostaisi korjata se vika. Ei oiken tunnu hyvältä korjausohjeelta tuo tankinkorkin reittäminen.

Joku edelline pösöhuoltomies on fiksannut hieman ongelmaa siirtämällä venttillin sisätiloihin, eli se on samassa kotelossa mottorinohjainyksikön kanssa. Ilmeisesti hän on epäillyt, että venttiilli jäätyy ulkoilmassa.

Aivan älytöntä ei tankin "täyttyminen" ajossa minulla ole, mutta kuitenkin jo varttitankin luokkaa. Voikohan se tankki haljeta pakkasessa, kun se painuu kasaan?

Ajoin tankin melkein tyhjäksi, valo paloi hetken kun lähdin ajamaan, mutta sammui jonkunajan päästä. Eli vielä ajossa ei valo palanut, kun moottori alkoi jo "hyrskyttämään" tyhjäkäynnillä. Tankkaus korjasi ongelman, eli polttoainetta oli ilmeisesti jo tosi vähän, mutta valo vaan ei palanut.

Pugfan

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 386
Aivan älytöntä ei tankin "täyttyminen" ajossa minulla ole, mutta kuitenkin jo varttitankin luokkaa. Voikohan se tankki haljeta pakkasessa, kun se painuu kasaan?

Ei niinkään tankki vaan esimerkiksi tankin "huoltoaukot". Mutta lopputulos on sama.

406:een on tehty kampanjakorjauksena aktiivihiilisuodattimen siirto pois lokasuojan sisältä, ja sen pitäisi poistaa jäätymisongelma.

307:ssa alipaineongelmaa on aiheutunut siitä, että tankin korvausilmaputki (etulokasuojassa, aktiivihiilisuodattimen yhteydessä) on tukkeutunut äänieristeen irrottua ja tukittua korvausilma-aukon. Tässäkin tapauksessa jäätyminen oli mukana, sillä ongelmia tuli vasta kun tämä eristematto jäätyi.

Tankkia ei tulisi täyttää koskaan liian täyteen.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2010, 19:10:01, kirjoittanut Tonilind »
Taas Peugeot... ::)

AnttiF

  • Vieras
Missä mahta olla bensa huuruja suodattava aktiivihiili suodatin? Oireet: Bensamittari seilaa tyhjän ja täyden välillä. Tankissa kova alipaine. Auto hyytyy välillä kun nostaa jalan kaasulta. Kulkee loistavasti ilman tankinkorkkia. Onko asiaan jotain ensiapua olmassa. Suodatin on kuulemma melko kallis...

Etulokasuojan sisällä. Näitä on huoltokampanjana siirretty sisäpuolelle.

405Gli

  • Vieras
Tankin kova alipaine ja sekä pikakorjaus tankin korkki avaamalla kuulostaa aivan samanlaiselta vialta mikä eräissä 307:ssa on ollut eli tankin korvausilmaputken tukkeutuminen.

Voisiko mahdollisesti tuo olla vikana sullakin?

Loeb

  • Vieras
Itselläni oli omassa pögössä aivan samat oireet. Eli tankkiin kerääntyi painetta ja bensansyöttö sekä sytkä pätki siitä johtuen, mutta auto kulki ilman bensatankin korkkia hyvin. Kun vein auton korjaamolle, siellä todettiin että aktiivihiilisuodin oli tukkeutunut (ehkä korvausilmaletkun jäätymisen takia) ja katalysaattori hajonnut. Hintaa tuli osineen ja töineen n. 650 e. Pelkkä suodin maksoi reilut 100 e. Jos ei olis ajellu heti ensi oireiden jälkeen olleenkaan korkki auki, olisi varmaankin säästynyt katin ostolta. Autoilu on halpaa...

Jallupoika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 195
Mitä se ilman korkkia ajo vaikuttaa katin rikkoontumiseen. Itselläni on jo pari vuotta sitten porattu reikä korkkiin eikä se kattiin mitään ole vaikuttanut.

Jos tankki ei saa korvausilmaa menettämänsä polttoaineen verran, polttoaineen paine laskee alipaineen ansiosta laihentaen seosta. Siis moottorinohjaus olettaa paineen olevan vakio ja laskee vain suuttimen aukioloaikoja!
Entiset: 405, 406 GW. Nykyinen: 207 RC

405 T16

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Auto: 2000 406 2,0 (EW10J4).

No niin lisätäänpä tähän ketjuun kuvat, kun tuli käytettyä tuo aktiivihiilisuodatin pöydällä. Oireina seilaava tyhjäkäynti ja nykiminen tasaisella nopeudella ajettaessa, kun tankissa bensaa yli puolen välin. Ajoittain nykivän ajon jälkeen vikavalon syttyminen, jonka jälkeen nykimistä ei tapahtunut. Lisäksi polttoainemittari oli optimistinen ja tankinkorkki avatessa kuului reilu suhahdus eli tankiin kertyi alipainetta. Vikana polttoainehöyryjen talteenoton aktiivihiilisuodattimen tukkeutuminen/jäätyminen.

Korjaus: matkustajan puolen eturengas ilmaan ja rengas pois (tuki alle tunkkia käytettäessä). Sisälokasuojan taaempi osa irti: Kaksi ruuvia takana alhaalla ja neljä pyöräkotelossa (yksi näistä mahdollisen roiskeläpän alla). Muovin alta paljastui suodatin, jonka korvausilmaletku oli jää/mutakerroksen sisällä:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Säiliön alta sulatetaan jäät ja puhdistetaan ylimääräiset ravat pois. Kosaania tai muita tulia ei kannata käyttää, koska letkusta valuu myös bensiiniä sen sulaessa.



Suodatin on kiinni kumilenkillä joka näkyy kuvass 1. Tämä ja kaksi säiliön päällä olevaa letkua irti, niin suodatin on irroitettu.



Suodatinta voi puhdistaa puhaltamalla paineilmaa KEVYESTI yläpään keskimmäisestä natsasta, kun sulkee toisen yläpään natsan. Tällöin rapa pääsee poistumaan pohjan natsasta. Itse suodatinmateriaali on harmaata raetta (halkaisija n.1mm), jota EI saa puhaltaa ulos suodattimesta.



Lisäksi kannattaa puhaltaa kevyesti tankilta suodattimelle tuleva letku (tankin korkki auki, niin kuulee suhinan), sekä suodattimelta venttiilille ja venttiililtä kaasuläpäle menevät letkut. Sähköventtiili täytyy tietysti irrottaa, koska se on jännitteettömänä suljettu. Venttiili sijaitee lasinpesunestesäiliön korkin vieressä.



Myös venttiilin toiminnan voi testata kytkemällä akun + navalta johdon napaan 1 ja - navalta johdon venttiilin napaan 2, jolloin venttiili napsahtaa ja sen läpi pääsee ilmaa. Venttiilin napa numerot ovat merkattuna autossa olevaan liittimeen joka irtoaa venttiilistä, kun metallista lukkosokkaa painetaan sisäänpäin. Venttiliin on myös merkitty suunta nuolella moottoriin päin.

T16, Mi16, 406 Coupé Settant'anni, 406 GW Hdi, C8, 406 GW V6, Xantia Activa TCT, 405 Roland Garros, 205 GriA, 406 ST 2,0, Mi16x4, GRx4

tomu

  • Vieras
Auto: 1998 406 1,8.

Noin hyvät ohjeet kun olisin huomannut aikaisemmin katsoa. Itse juuri eilen käytin 406:n huollossa jossa vaihdettiin aktiivihiilisuodatin ja putsattiin jotain muitakin letkuja. Oireina juuri nuo ylläolevat: auto nykii ja vilauttaa vikavaloa, bensamittari näyttää (pienen ajomatkan jälkeen) aivan liikaa, tankin korkin avaaminen pitää melua kun paineet tasaantuvat... Reissun hinta 200 e, siitä noin puolet suodattimen hinta.  Mutta nyt kulkee taas mukavasti.

Luolis

  • Vieras
Auto: 1999 406 2,0 ST (2. mallisarja, automaatti).

Paikallistin autosta kuuluvan "pot pot" -äänen. Luulin polttoainetta pääsevän pakoputkeen, mutta kyseessä olikin tankki joka valitti muodonmuutostaan. Asian laidan voi todeta helpoiten kurkkaamalla auton alle (tankin alapuolinen tukirauta on selvästi irti tankin pohjasta) tai yrittämällä avata tankin korkin auton käydessä.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 260
  • Ravintoketjun huipulla.
auto nykii ja vilauttaa vikavaloa, bensamittari näyttää (pienen ajomatkan jälkeen) aivan liikaa, tankin korkin avaaminen pitää melua kun paineet tasaantuvat...

Auto: 1998 406 2,0 ST (16-ventt.).

Mulla oli edellisessä vaunussa aikalailla kaikki samat oireet kun auton "viallisena" ostin talvella 2004. Silloin ei ollut aavistustakaan mistään tankin aktiivihiili-pöntöstä tai venttiileistä joten porasin tyynesti tankin korkkiin 1.5mm terällä yhden reijän. Autolla on sen jälkeen ajettu yli 150000km ilman ongelmia.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07