Kirjoittaja Aihe: 407 - Äänentoiston edullista parantelua  (Luettu 57290 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Summa

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #120 : 08.05.2012, 13:44:03 »
hei,

onko Pioneerin TS-Q171C diskanttikaiuttimilla "plussa" oikeassa paikassa?

Kuva 1. Peugeotin diskanttikaiutin: plussa merkitty numerolla "1" ja menee kondensaattoriin


Kuva 2. Peugeotin diskanttikaiutin: plussa vasemmalla (liittimen kapea sivu)


Kuva 3. Pioneerin diskanttikaiutin: plussa musta/valkoinen (liittimen leveä sivu)


Lähteekös tuo paneeli kuinka irti kojelaudan päältä jossa nuo vakio kaakattimet on kiinni ja onkohan siellä miten tilaa alla?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 951
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #121 : 08.05.2012, 22:17:05 »
Diskanttikaiutin irtoaa helposti, kun kampeaa ritilää ohuella muoviliuskalla. Tilaa ei liiaksi ole. Peerless kaiutin sopii naftisti. ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Summa

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #122 : 09.05.2012, 23:24:33 »
Eli ilmeisesti se peräpää siitä kojelaudasta ei ole irroitettava erikseen? Löytyyköhän keneltäkään kojelaudasta räjäytyskuvia? Eli siis siitä keskituuletusritilän takaa, jossa kaiuttimetkin sijaitsevat kulmissa. Vaikuttaa omaan silmään vaan sellaselta joka olis helposti purettavissa, onko se tehty vaan huvikseen sen näköseks?

Nyt kun tuli hankittua taas auto pitkästä aikaa niin meni viikko kun alkoi JBL kihinä ottamaan pattiin. Ennen löyty kilpatason pelit autosta niin on vähän vaikea sopeutua nyt...  :'(

edit: onkos tuo kuvassa oleva elementti 830985? Mietin jos saisin veistettyä tuohon paneelin vifan 3.5" laajakaistan jonkunlaisella suuntauksella ja näyttämään viellä suht orkkikselta
« Viimeksi muokattu: 09.05.2012, 23:27:42, kirjoittanut Summa »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 951
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #123 : 10.05.2012, 06:57:16 »
Kojelauta ei ole halkaistavissa, vain keskiosan voi purkaa. JBL-diskantit vaihtamalla saat enimmän kihinän pois. Vahvistin rajaa oviin menevää bassosignaalia, subbaria ei voi säätää eli haastava projekti ilman koko systeemin vaihtamista (JBL-MS8?). Yv:llä voin laittaa valokuvia ja ohjeita kok kojelaudan purkamiseksi (samalla läppäakselit vaihtoon ;)). 
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Summa

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #124 : 15.05.2012, 08:19:41 »
Tuuppaa ihmeessä, ovista myöskin jos löytyy. Kaikki info on kotiinpäin ja yks muovinipukka vähemmän  :o

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 951
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #125 : 07.08.2012, 20:13:31 »
Avasin JBL-sound systemin vahvistimen ja piirikortilla merkki Becker. Enteellisesti vahvistimen kilvessä merkintä made in Germany.
Vahvistin on melko monimutkaisen ja laadukkaan näköinen, mutta jakojen (ali-ylipäästö) säädöt on kertalleen laitettu kohdille, eikä niitä voi muutella. Suurin tarve on ollut säätää subbaria, saada lisää tehoa ja saada subbarin säätö etukaiutinlinjaan. Originaalissa takakaiutinlinjassa ja vaimenee heti, kun säätää faderin (etu-takakaiuttimien äänet) etupainotteiseksi.

Subbarin kanavat olivat vaienneet kesän aikana, joten vahvistinpiiri TDA 85630 on luultavimmin rikki (kaikki samanlaisia). Onneksi vahvistimen kolmea ehjää piiriä voi käyttää etu-ja takakaiuttimille. Nyt takakontin "muovikotelosubbarille" on tilauksessa Carpower Nano 402 vahvistin, 2X70W 2 ohmin tuplapuhekelalle. Näin ollen 140 W teho on yllin kyllin 6,5 tuuman originaalisubille. Teoreettiseksi JBL:n tehoksi jää noin 200W, jolla pärjää vallan mainiosti diskantti-keskiäänien (8 kaiutinta) kanssa.

Aiheeseen liittyen, eli edullisesti vahvistin 99 eurolla, jota voi säätää (alipäästö ja vahvistus) ja mikä mahtuu jalkatilaan JBL-vahvistimen viereen. JBLvahvistimen ko on 25X15 cm, jos jonkin muun vahvistimen aikoo saada mahtumaan sen tilalle, Nano 402-vahvistimen mitat 16X14 cm, paksuus 5 cm luokkaa. Speksit löytyvät saitilta www.radiokulma.fi

Aiheesta enemmän (fotojen kera), kun asennukset valmiit ja kuuntelukokemukset ja vertailut aiempaan todennettu  ;).
« Viimeksi muokattu: 07.08.2012, 20:16:33, kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 951
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #126 : 20.10.2013, 11:48:37 »
http://ms8-eu.jbl.com/asennus-processoi-fi.html

Tuossa nopea asentaja, auto on "väärä". Harkittava aparaatti vapauttaisi bulkki-JBL-vahvistimen hyllyyn  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

DonGuano

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 62
  • Peugeot 407 2.0 Esplanade -05
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #127 : 08.03.2014, 22:53:22 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 Esplanade (132 000 km).

Entisestä autosta tuli pelastettua vahvistin, soitin ja kaiuttimet. Mitä luulette, voisiko DLS MS6A erkkasarja toimia mitenkään ilman vahvaria orkkissoittimella(RD4?)? (Edellisessä autossa oli 2x100W Harman Kardon vahvari) Herkkyydeksi ilmoitetaan 92dB. Sitten on kyllä vielä ongelmana tuo jakosuodin jota en osaa jakaa kahtia, vielä ainakaan...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 951
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #128 : 09.03.2014, 09:59:11 »
En luule, mutta luulen tietäväni...

http://www.sonicelectronix.com/pictures_new.php?id=10491&picture_id=-1

Kaiuttimet sopivat, mutta hieman tuunaamista vaativa asennus. Toimii ilman vahvistintakin, pelkällä RD4-soittimella, mutta subbari tekisi ihmeitä soundiin (joko takakontissa tai etuistuimen alla). Kaiuttimien kokonaisimpedanssi on hyvä olla lähellä 2 ohmia, mutta 4 ohmiakin sopii, mutta ei ole optimaalinen soittimen TDA-vahvistimelle, eli soundeille. Kun asentaa haifaita, niin kannattaa parantaa samalla myös auton yleistä akustiikkaa. Tekemällä ovien äänieristyksen huolellisesti, lopputulos paranee oleellisesti (etuovet ensiksi ja sitten edetä takaoviin yms.).

Jakosuodattimet sopivat hansikaslokeron taakse (myös pieni vahvistinkin sopii). Diskantit originaalipaikalle, tuunausta vaatii molempien elementtien sovitus ja johdotus (helpompi ve2. on laittaa diskanteille 4,7 mikrofaradin konkat). Soittimen originaalijohdot soittimelta oviin voi hyödyntää ja diskanteille on helppo vetää uudet (vasen kojelaudan yläkautta, oikea suoraan hanskalokeron päällä). Samalla tässä pari lausetta omasta 407:sta. Aiemmin aiheeseen kirjoittamani JBL-sound systemin "240W-vahvistin" sai viimeinkin lähteä vi(r)rattomana hyllyyn. Auton originaalitehdassetin  JBL-ovikaiuttimet ja tavaratilassa oleva kaksoiskelasubbari saivat jäädä, kun ovat 2 ohmiset ja muutenkin peruskaiuttimia paremmat (eikä äänieristettyjen ja lähes hermeettisten ovien eristeiden purku (ki)innostanut). Yleisesti DLS on laatumerkki ja sattumalta UP 2.5 keskiäänikaiuttimet sopivat kojelaudan päälle 80 mm originaaliaukkoihin (ja diskantit niiden päälle), hieman joutuu tosin puusepän taltalla veistämään pehmyttä muovia kojelaudasta. Lisätietoa yv:llä. Muutama foto vinkiksi omasta 3-tiesarjan asennuksesta. Kuvassa (3) jakosuodatin ja vahvistin ovat hanskalokeron alla ja puinen asennuslevy on kiinnitetty poistetun JBL-vahvistimen jykevän asennuslevyn kiinnityspultteihin kalustekuuviokolomuttereilla, eli olipas tuosta "taajuuskaistoja väärin rajoittavasta JBL-originaalivahvistimesta" hieman hyötyäkin.
Lopputulos? Ainakin erään hifi-alalla olleen kaverin mielestä soi hyvin, erittäin hyvin...  ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

DonGuano

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 62
  • Peugeot 407 2.0 Esplanade -05
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #129 : 06.04.2014, 11:57:11 »
Hyviä ohjeita JPL, kiitos. Tutkiskelin monitoiminäytön himmenemisongelmaa ja samalla tuli kurkattua vähän soitinta ja ihmettelin kun huomasin soittimeni valmistuspäivämäärän olevan 19-04-07. Auto on siis vm. -05. Soitin on tyyppiä RD4 N2 - 02 ja kun googletin tuolla tiedolla sain kuvahaulla lähinnä mp3 -versioita RD4 N2 MP3 -02. Ymmärsin jostain, että vain N3 on MP3 -yhteensopiva. Onkohan mahdollista päivittää soittimen softaa MP3 -yhteensopivaksi?

Rapilysin

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #130 : 01.05.2014, 19:10:03 »
Laitoin tänään Focalin 165 VB -erillissarjaa autoon. Diskantit sopivat ilman koteloita alkuperäisten paikalle kuplamuovilla tuettuna. Ovikaiuttimetkin sopivat siististi paikalleen kun puukotti alkuperäisestä kiinnityspaikasta sen muovikupin pohjan irti.

Jätin kuitenkin aikaa ja työtä säästääkseni jakosuotimen asentamatta, selvisinkin ilman mitään johtojen vetoa. Nyt kuitenkin mun mielestä diskanteista tulee kaikki mahdollinen läpi...onko tossa autossa edes mitään jakosuotimia ollut niiden alkuperäisten johtojen välissä? Vanhoista diskanteista ei mielestäni tullut ylimääräisiä ääniä. Oma auto on sillä "tavallisella" äänentoistolla, eli ei JBL.

Subbari, vahvari ja asennusromut olisi hankittuna myös. Mistähän tuon virtajohdon läpiviennin akulta auton sisätiloihin saa helpoiten tehtyä?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 129
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #131 : 01.05.2014, 19:53:20 »
Ei ole mitään suotoa alkuperäisissä johtimissa. Diskanteilla on oma pikku konkka suotona, joka sijaitsee/ näkyy siinä liittimen vieressä.

Kannattaa varmaan yrittää lisätä nuo jakosuotimet jonnekin. En kyllä osaa neuvoa missä kohtaa diskantille menevät johtimet ovat haaroitettu ovikaiuttimien johdoista. Mutta diskanteille on aika helppo vetää uudet johtimet.

Hansikaslokeron takana on ainakin läpivienti esim. sisätilan lämppärin pistorasialle, saattaa erottua huonosti tuon paksun äänieristeen vuoksi. Tuolta voisi ainakin saada virtajohdon sisälle...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 951
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #132 : 01.05.2014, 21:04:06 »
Komppaan Timppaa. 4,7 mikrofaradin bipolaarinen kondensaattori yleensä halvin ratkaisu. Erillinen suodin, jossa kela bassolle, pari konkkaa ja sarjavastuksen valinta diskantin tasolle on luxusta. Eri asia, huomaako korvalla eron  ;). Sitten jos hifistelee oikein kunnolla, niin http://www.autostudio.fi/audison-ap4-9bit-4-kanavainen-vahvistin.html Audisonin vahvistin. Viisi kanavainen olisi passelein, lompakolle tosin hupaisa.http://www.autostudio.fi/jl-audio-xd1000-5v2-vahvistin.html
« Viimeksi muokattu: 01.05.2014, 21:29:37, kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JL68

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #133 : 03.05.2014, 01:01:37 »
Laitoin tänään Focalin 165 VB -erillissarjaa autoon.

Jätin kuitenkin aikaa ja työtä säästääkseni jakosuotimen asentamatta, selvisinkin ilman mitään johtojen vetoa. Nyt kuitenkin mun mielestä diskanteista tulee kaikki mahdollinen läpi...onko tossa autossa edes mitään jakosuotimia ollut niiden alkuperäisten johtojen välissä?

Tuossa jo vastailitiinkin kysymykseesi jakosuotimista. En ole ikinä törmännyt "normi-zydeemeissä" jakosuotimiin, ainoastaan diskanttien yhteyteen asennettuihin konkkiin... keskiäänisissä ei yleensä (lue: ei koskaan) ole mitään jakaria.
Jakarit paikoilleen, mahtunevat "johonkin koloon", voit käyttää soittimelta oveen lähtevää piuhaa keskiäänisille ja vetää diskanteille uuden johdot, näin ei tarvitse huolehtia läpiviennistä oveen.

Toivottavasti et polttanut diskantteja  :-[

Rapilysin

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #134 : 03.05.2014, 23:11:11 »
Tattis vinkeistä!

Avasin ovipahvit uudestaan ja piilotin jakosuotimet oven sisälle ja laitoin pinta-asennuksena diskantit ovien etureunoihin. Hyvin tuntuis pelaavan, eivät tainneet palaa :)

Sitä läpivientiä koplasin kyllä vaikka kuinka mutta turhaan..löysin konehuoneen puolelta sen mustan pahvin takaa kolme sellaista nyrkin mentävää aukkoa mitkä oli peitetty kumilevyillä mutta ei niistä tainnut ohjaamoon saakka päästä. Pyydänkin mitä kohteliaimmin tarkempaa ohjetta koskien tämän läpiviennin sijaintia ja tietoja miten pääsen siihen käsiksi :)