Kirjoittaja Aihe: 407 - EGR-järjestelmän poistaminen käytöstä (DW10)  (Luettu 19824 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ripper

  • Vieras
Vs: 407 - EGR-järjestelmän poistaminen käytöstä (DW10)
« Vastaus #15 : 18.06.2012, 14:21:54 »
Auto: 2005 407 2,0 HDi 136 FAP.

Ajattelin tuon EGR:n tulpata/puhdistaa, mutta en saanut selvää tarkalleen mistä kohdin se pitäisi tulpata? Mainittu tiiviste nr.30:ä en edes löytänyt ko. kuvasta.

hdi tapio

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: 407 - EGR-järjestelmän poistaminen käytöstä (DW10)
« Vastaus #16 : 18.06.2012, 18:03:39 »
Auto: 2007 307 2,0 HDi 136 FAP (AM6-automaattivaihteisto).

Perjantaina tulppasin EGR:n omastani, venttiilin 1 ja putken 6 välistä pellin palalla. Kaksi 10 millin kannalla olevaa pulttia muutama kierros auki ja pelti väliin.

Tasakaasun nylkytys lämpimällä ja hitaassa kiihdytyksessä katosi saman tien. Vikavaloja ei tullut. Samalla laitoin imuputkiston läpän ohjaussolenoidin tilalle u-putken ja toisen "imuläpän" solenoidin letkut tulppasin, jotta ilma kulkee aina välijäähdyttimen kautta. En tiedä onko oikeasta paikasta tulpattu, mutta pari vuotta häirinnyt ongelma poistui.

Tontza

  • Vieras
Vs: 407 - EGR-järjestelmän poistaminen käytöstä (DW10)
« Vastaus #17 : 18.06.2012, 23:01:15 »
Mitäs ongelmia sinulla oli kun imuputkiston tulppasit?

hdi tapio

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: 407 - EGR-järjestelmän poistaminen käytöstä (DW10)
« Vastaus #18 : 19.06.2012, 08:20:21 »
Nuo (ainakin 307:ssa) ilmastointikompuran päällä olevat solenoidiventtiilit tuntuivat takkuilevan. Aiemmin vikaa etsiessäni, purin nuo solenoidiventtiilit paikoiltaan ja totesin niiden toimivan erillailla, toinen naksahtaa ja toinen pärisee virtaa saadessaan, myös toisessa oli pientä alipaineen vuotoa havaittavissa. Eli ainakin toinen on mielestäni rikki, mutta kumpi?

Nyt kun imuilma kulkee pakotettuna välijäähdytimen kautta, tuntuu alavääntö persdynolla aavistuksen paremmalta, kuin pelkällä egr:n tulppauksella. Tuo imuilman reitin ohjaus on kuitenkin aika tuore kokeilu (200 km), mutta seuranta jatkuu.

Tontza

  • Vieras
Vs: 407 - EGR-järjestelmän poistaminen käytöstä (DW10)
« Vastaus #19 : 19.06.2012, 13:42:35 »
Kertoilehan miten toimii ajan kanssa. Omassa autossa tehot olleet pitkään kadoksissa ja kaikki tällainen kiinnostaa,jos se auttaa vian löytämiseen.

Ripper

  • Vieras
Vs: 407 - EGR-järjestelmän poistaminen käytöstä (DW10)
« Vastaus #20 : 20.06.2012, 21:46:12 »
Nyt on 2 mm rosterilevyä hommattu, eli putken nr. 6 ja egr:n puolelta nr. 8 väliin olisi tarkoitus sovitella levy. Kerrotaan kokemuksia asennuksen jälkeen. 

Ripper

  • Vieras
Vs: 407 - EGR-järjestelmän poistaminen käytöstä (DW10)
« Vastaus #21 : 21.06.2012, 23:27:04 »
Nyt on 2mm rosterilaippa paikoillaan ja pikaisen testi ajon jälkeen tuntu tosiaan alakierroksilla olevan paremmin vääntöä, kuului myös moottorin äänestä, kiertää napakammin. Tuntui että turbon mukaan tulo ei tuntunut enään niin selvältä (sulautui paremmin). Mitään vikailmoituksia ei ilmennyt. Tuota rosterilevyä jäi aika paljon, joten jos joku haluaa ostaa asennus valmiita laippoja pientä korvausta vastaan (Espoosta) niin laittakaa viestiä, voin muutaman väkertää lisää.
Asennus ei ollut liian hankalaa, kaikki irrotettavat mutskut näki hyvin, ainoastaan ilmanputsarin ja putken nr.6 yhteinen kiinnitys hässäkkä vaati kikkailua. Aikaa meni n.2,5h kaiken kaikkiaan. Työkalut; ainakin T30 torx L-mallinen avain(putki nr.6 1 torx ruuvi hankalassa paikassa), 10mm lenkkiavain, 10mm hylsy + laipan muokkaus välineet.
« Viimeksi muokattu: 21.06.2012, 23:37:15, kirjoittanut Ripper »

Red 407

  • Vieras
Vs: 407 - EGR-järjestelmän poistaminen käytöstä (DW10)
« Vastaus #22 : 25.06.2012, 18:27:04 »
Auto: 2005 407 2,0 HDi Executive.

Minä voisin olla kiinnostunut ylimääräisistä laipoista, jos niitä on vielä jäljellä. Itse koitin tulpata tuota egr:ää putken numero 6 ja venttiilin välistä. Tuloksena kone ei sitten kulkenut 50 km lujempaa. Nyt on väliaikaisena ratkaisuna pieni väli venttiilin ja putken numero 6 välillä. Auto kulkee kuin unelma, mutta nyt pakokaasua tulee tietysti konehuoneeseen ja ääni on aika korviavihlovan kuuloinen. Olisikohan kenelläkään ohjetta, miten tuon tulppauksen voisi hoitaa kunnolla ja onko tuota väliaikaisratkaisusta jotain vaaraa koneelle. Nythän tavallaan egr ruuttaa kaasut suoraan venttiilistä taivaalle.

hdi tapio

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: 407 - EGR-järjestelmän poistaminen käytöstä (DW10)
« Vastaus #23 : 26.06.2012, 18:14:07 »
Red 407. Samalla myös turbon paine karkaa ja pienillä kierroksilla alipaine imee suodattamatonta ilmaa avoimesta liitoksesta. Rajoittaako tietokone tuota vauhtia. Pitäisikö sinunkin koettaa irroittaa alipaineletku (ja laittaa tulppa päähän) imusarjan läpästä. Silloin raitisilma kanava olisi koko ajan auki.

Red 407

  • Vieras
Vs: 407 - EGR-järjestelmän poistaminen käytöstä (DW10)
« Vastaus #24 : 27.06.2012, 20:45:30 »
Taisi olla hieman puutteellinen tuo selostukseni, eli olen kyllä tulpannut venttiilistä imusarjaan kulkevan letkun, mutta egr:stä itsestään tuleva pakokaasu karkaa suoraan taivaalle. Tiputtaako tuo sitten turbon painetta? Suodattamatonta ilmaa kone ei siis nyt saa. Itsestä tuntuu, että kulku on todella pehmeää, mutta tietysti tuo ylimääräinen pakokaasun purkuaukko vähän ahdistaa. Olen kiitollinen kaikista kommenteista.

Mutta varmaan tuon alipaineletkun tulppaaminen auttaisi, kun egr ei ilmeisesti kuitenkaan ole jumissa. Voisiko joku viisaampi kertoa tällaiselle noviisille, että mistä tuo alipaineletku löytyy?

hdi tapio

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: 407 - EGR-järjestelmän poistaminen käytöstä (DW10)
« Vastaus #25 : 28.06.2012, 07:06:16 »
Tämän viestiketjun, ensimmäisen viestin kuvassa alimpana oleva, imuputkiston musta haaroituskappale ja siihen menevä ylempi alipaineletku. Ainakin omassani, tuon letkun irroitus/ tulppaus jättää venttiilin/ läpän auki asentoon.

Red 407

  • Vieras
Vs: 407 - EGR-järjestelmän poistaminen käytöstä (DW10)
« Vastaus #26 : 28.06.2012, 17:28:50 »
Kiitos hdi tapio. Ei näytä olevan turhan kinkkisessä paikassa tuo letku, joten seuraavana toimenpiteenä tulppaan sitten sen. Lähteekös tuo irti ihan vaan voimalla vai pitääkö purkaa enemmän? Katkaista en viitsisi, kun kokeilupohjalla mennään.

hdi tapio

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: 407 - EGR-järjestelmän poistaminen käytöstä (DW10)
« Vastaus #27 : 28.06.2012, 18:02:47 »
Aika pienellä voimalla tuo irtoaa siitä venttiilin puolelta, taisi olla jopa muovissa hahlo josta voi letkua etupäästä pikku ruuvarilla avittaa. Letku vaan irti ja pultti letkun päähän tulpaksi.

kopex

  • Vieras
Vs: 407 - EGR-järjestelmän poistaminen käytöstä (DW10)
« Vastaus #28 : 11.10.2012, 21:27:09 »
Itse heitin kokonaan putken nro 6 mäjelle ja tein molempiin päihin laipat. Tarviiko muuta tehdä kuin ottaa tuo putki 6 pois ja tulpata?

Bugsneeze

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 102
Vs: 407 - EGR-järjestelmän poistaminen käytöstä (DW10)
« Vastaus #29 : 20.09.2013, 09:30:27 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi 136 FAP

Kiinnostaisi itseäkin tämä EGR-venttiilin tulppaaminen. Mielenkiinnosta haluaisin nähdä vaikutuksen polttoaineen kulutukseen.

Onnistuuko tällaisella osalla ja kuvien mukaiseen paikkaan asennettuna? http://viewitem.eim.ebay.fi/EGR-valve-blanking-plate-Ford-20-TDCi-Peugeot-20HDi-Citroen-20-HDi-Volvo-20/110907922480/item