Kirjoittaja Aihe: 407 - Ilmoitus "Depollution system faulty" (HDi)  (Luettu 46203 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 653
Vs: 407 - Ilmoitus "Depollution system faulty" (HDi)
« Vastaus #135 : 15.09.2018, 13:36:23 »
Hehkutulppien käyttö hiukkaspolton yhteydessä on tietääkseni suoraan riippuvainen käyttöolosuhteista. Käytännössä siis pakokaasujen lämpötilasta. Tarvittaessa moottorin kuormitusta lisätään kytkemällä päälle mm. hehkut. Kuormitusta lisääviä tasoja on useita ja tietääkseni hehkut tulevat vasta viimeisenä kuvioihin mukaan. Itselläni oli 2008 vuosimallin 308:ssa 1.6 HDi tekniikalla ainakin yksi hehkuista pimeänä ja se ei ainakaan koskaan aiheuttanut vikailmoituksia, vikakoodin kylläkin.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 842
Vs: 407 - Ilmoitus "Depollution system faulty" (HDi)
« Vastaus #136 : 15.09.2018, 18:23:27 »
Ei oo ainakaan muunmerkkisissä estänyt polttoa

EHarmala

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 407 - Ilmoitus "Depollution system faulty" (HDi)
« Vastaus #137 : 15.09.2018, 19:07:10 »
Kiitos kommenteista !

Vaihdan hehkutulpat ja kerron myöhemmin poistuiko hälyt. :)

EHarmala

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 407 - Ilmoitus "Depollution system faulty" (HDi)
« Vastaus #138 : 25.10.2018, 08:36:07 »
Auto: 2007 407 1,6 HDi 110 FAP (9HZ, 350 000 km).

Yksi ratkaisu ongelmaan  ”Risk of particle filter blocking”  + ”Depollution system failure”+ turbon ylipainehälyt P0234/0238

PITKÄ JORINA MUTTA TOIVON ETTÄ TÄSTÄ ON JOLLEKIN HYÖTYÄ.

Alkutilanne:  Joka päivä vähintään ”Risk of particle filter blocking”  , välillä myös ”Depollution system failure”. Jos tuli Depollution-ilmoitus niin auto saattoi mennä vika-tilaan, MIL- (Engine-)-valo syttyi ja AutoDoctor Standard ohjelma näytti vikakoodit. Vikatilaan mennessä tuli myös hälytys vakionopeussäätimen viasta, ehkä asiallinen koska auto on vikatilassa ja tehoton.

P1351: IDM Input Circuit Malfunction  =  hehkutulppavika
P0472: Exhaust Pressure Sensor "A" Circuit Low  =  mahdollisesti FAP-pöntön paine-erosensori viallinen
P0234: Turbocharger/Supercharger "A" Overboost Condition = turbo antaa liikaa painetta
P0238: Turbocharger/Supercharger Boost Sensor "A" Circuit High =  turbon ylipaine ???
PXXXX: ~”EOLYS-lisäainesäiliö tyhjä”, en muista koodia

Korjauksessa olleessa autossa oli EOLYS 176 lisäaine päässyt loppumaan, auto joko ilmoitti tai ei siitä, omistajalta oli ainakin mennyt ohi silmien. Jokapäiväistä käyttöä oli jatkettu ja se johti lopulta FAP-pöntön tukkeutumiseen. Kaksi kertaa suoritettiin ohjelmallinen pakkoregenerointi lisäaineen lisäyksen jälkeen mutta pönttö oli liian tukkoinen, ei auttanut.

P1351 hehkuvika johtui viallisista hehkutulpista, vaihdettiin uusiin mutta yksi kesti vain päivän ja pimeni (vastus ääretön eli poikki). Vaihdettiin tilalle ainokainen ehjä vanha hehku, nyt OK

”Risk of particle filter blocking” :  ECU päättelee FAP-pöntön paine-erosta pöntön tukkeutumisasteen ja jos paine-ero kasvaa johonkin määrättyyn rajaan niin annetaan tuo ilmoitus ja yritetään automaattista pöntön regenerointia, polttoa. Luulen että Depollution system failure ilmoitus tulee jos regenerointi ei onnistu ja paine-ero pysyy jatkuvasti liian suurena.

P0234 ja 0238, turbon ylipaine: Nämä hälyt luullakseni johtuivat tukkeutuneesta FAP-pöntöstä, eivät viallisesta turbosta tai sen ohjauksesta. Tukkeutuneen FAP:n paine-eromittauksessa havaittiin että ero voi suurimmillaan olla ko. tapauksessa jopa >350 mbar. 1013,25 hPa,=  1013 mbar  =  normaali ilmanpaine. Ajatellaan kiihdytystilannetta jolloin ECU päättelee että tilanne vaatii 1300 mbarin ahtoa. Lopputuloksena onkin 1300 + 350 = 1650 mbar paine imusarjassa, imusarjan paineanturi välittää ECU:lle tiedon paineesta ja ECU huomaa että mentiin ylipaineelle koska hälyraja on 1500 mbar ja ECU polkaisee turbon ylipainehälyn. Minulle ei selvinnyt miten 234/238 valitaan eli kumpi tulee päälle.

TOIMENPITEET:

- Täytetty EOLYS 176 –tankki.
- Uusittu hehkutulpat.
- Vaihdettu FAP-pönttö uuteen.
- Nollattu vikamuistit. Testerillä löytyi myös P0420 Suodatin ylikuormittunut.
- Testerillä kerrottiin autolle: FAP vaihdettu, EOLYS-tankki täynnä.

Mitattiin vielä KUNNOLLISELLA Bosch-testerillä FAP:n paine-erot jotka olivat nyt todella matalat, ks. kuva, ”normaali FAP”-arvot on lainattu tältä foorumilta löytyneestä artikkelista.


Kun auto ilmoittaa ”Risk of particle filter blocking”  niin kannattaa tarkistaa virhekoodit onko lisäainetta vielä jäljellä

- lisäainesäiliössä ei ole määräanturia vaan se on tietääkseni vain ohjelmallisesti määritelty
- kannattaa koputella säiliötä (~2.4 litraa, normaalitankin vasemmalla puolella auton alla) onko siellä ainetta
- hyvä testeri mittaa FAP-pöntön paine-eron ja siitä voi päätellä onko pönttö tiensä päässä

En usko että viallisilla hehkutulpilla on mitään tekemistä ajon aikana tapahtuvan FAP-elvytyksen kanssa. Tietääkseni ECU muuttaa ruiskutushetkeä, taisi tehdä niin että ruikkaa normaalin annoksen lisäksi jälkiannoksen, joka nostaa pakokaasujen lämpötilaa ja apuna on vielä EOLYS-aine.


Ostin uuden FAP-pöntön tuolta, oli edullinen ja sopi hyvin paikoilleen. Uusi tiiviste ison pannan alle olisi saanut olla mukana, vaikea hommata vaikka hinta on alle 10€

FAP-pönttö eBayssä  141 £ + posti 18 £  = ~181 €

https://www.ebay.co.uk/itm/PEUGEOT-407-1-6D-Diesel-Particulate-Filter-DPF-2004-on-Soot-BM-1731EQ-174017-New/332358683620?epid=14017015503&hash=item4d621f0be4:g:kBUAAOSwi~5ZzqcD

En ole auto-alan asiantuntija vaan täysin amatööri eli jos kirjoitin jossain kohtaa soopaa niin korjatkaa ihmeessä.