Kirjoittaja Aihe: 406 - Moottorin käyntilämpötila nousee liian korkeaksi (vuotava alavesiletku)  (Luettu 5435 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Atea

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1997 406 1,8.

Jäähdytysjärjestelmä fuskaa. Termari on vaihdettu ja vuotoja nesteille (autokorjaan) mukaan ei ole havaittavissa. Puhaltimet ja kaikki toimii niinkuin pitäisikin. Mutta kyllä se silti lämmöt nousevat kummasti vähän väliä 110 (se kun lähtee siitä 90 asteesta 110:een, niin siinä ei mene edes kahta sekuntia niin se mittari on jo 110 asteessa).

Ratkaisu:

Vian löysin 15 minuutissa kun itse rupesin sitä etsimään. Eli rupesin ilmailemaan moottoria ja pumppailin ylävesiletkua, joka on syylärin ja termarin välissä ja lisäilin välillä nestettä. Yhtäkkiä se imaisi vesitäyttökennon tyhjäksi ja lisäsin lisää nestettä. Lämmöt oli ihan prikuulleen 88 astetta. Mutta katsoin auton alle ja nestettä tippui.

Alavesiletkussa, joka menee jäähdyttimeen kiinni, on reikä ja vuotaa sieltä nesteet pihalle.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Ilmaa jäähdytysjärjestelmässä, termari, vesipumppu, kannentiiviste, näistä voi aloitella vian hakua.

Tarkista, että syylärissä/paisarissa on tarpeeksi nestettä. Sen jälkeen auto käyntiin ja puristelemaan ylävesiletkua niin saat ilmat ulos sieltä.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 736
Se vain tuossa yhdessävaiheessa heitti STOP valoja päälle jne.

Sytytti stopin vissiin paikallaan ollessa tai kaupunkiajossa? Jos sytyttää stop valon niin on silloin liian kuumana, kato flektin tai flektien toimivuus sekä se milloin ne käynnistyvät, järjestelmän ilmaus sekä termostaatti ja tietenkin se onko nestettä tarpeeksi. Termostaatti saattaa uutenakin olla viallinen. Jotkut yksilöt saattavat juttujen perusteella käydä kuumanakin kun toiset ovat enempi liian viileinä. Stop valoa ei silti pitäisi sytyttää. Jos valo syttyy ja mittari on tapissa niin laita lämmityslaite täysille niin se viilentää konetta.
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

anssi406

  • Vieras
Tarvikeliikkeistä saa eri tavoin muotoiltuja yleismallisiakin letkuja, joista joku oletettavasti sopii eikä ole tyyristä.

Ei välttämättä ole alavesiletku, myös termostaattikotelo voi olla halki. Haurastuu hyvikin kymmenessä vuodessa ja vesihän tunnetusti hakee reitit minne vain.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Yleensä kannattaa ensin kysyä sekä Peugeotilta että Citroenilta sopivaa letkua, koska eivät ne välttämättä maksa kovin paljon jotain yleismallista enemmän, joka ei ehkä kuitenkaan sovi paikalleen. Lisäksi on huomioitava, että letkun kiinnityksessä saatetaan käyttää ns. pikakiinnitysratkaisua (esimerkki) ja sellaista sopivaa yleismallista ei ole edes saatavilla.

Mutta 406:n XU7JP4:n tapauksessa alavesiletku on näemmä tavallista suurempi kokonaisuus ja hinta Suomessa todella kova, koska osa on jostain käsittämättömästä syystä hinnoiteltu jälleen kerran selvästi esim. Saksan hintatasoa korkeammaksi. :-( eBay:n kautta tilaamalla voisi saada halvemmalla kuin Suomesta, jos jostain löytyy (itse en äsken löytänyt)...

406 (1. mallisarja), INJECTION XU7JP4 AND BVM AND WITHOUT AIR CONDITIONING

1343 P7, WTR OUTLET HOSE, INJECTION XU7JP4 AND BVM AND WITHOUT AIR CONDITIONING, 186,00 e (Saksan Peugeotilla 59,18 e; ei saatavilla Citroenilta)

406 (1. mallisarja), INJECTION XU7JP4 AND BVM AND AIR CONDITIONING

1343 P5, WTR OUTLET HOSE, INJECTION XU7JP4 AND BVM AND AIR CONDITIONING, e 258,00 (Saksan Peugeotilla 88,88 e; ei saatavilla Citroenilta)

Ilmastoimattoman mallin letku näyttäisi varaosakuvan perusteella kiinnittyvän perinteisillä letkunkiristimillä, mutta ilmastoidun mallin letkussa käytetään jo pikalukituskiinnitystä tiivisteineen.

Ennen letkun vaihtamista kannattaa varmistua vuotokohdasta. Jollei letkussa ole reikää ja siinä on perinteinen letkunkiristin, niin kiinnittämällä ja kiristämällä uudelleen vuoto saattaa loppua. Jos käytössä on jokin pikalukituskiinnitys, niin niihin on yleensä saatavilla pelkkiä tiivisteitäkin.

Jos uuden letkun hankkiminen ei jostain syystä tule kyseeseen (tuo alkuperäisen hinta Suomessa voi olla aika hyvä syy...), eikä sopivaa purkuosaakaan löydy, niin vanhaa voi yrittää korjata korvaamalla viallisen kohdan pätkällä yleismallista letkua ja sopivilla putkilla sekä kiristimillä.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2010, 19:44:37, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Tuo on aivan tyypillinen vika, putken keskiosa on metallia ja se ruostuu kannattimen kohdalta puhki, reikää on vaikea havaita koska vuotaa juuri sieltä muovisen kannattimen välistä. Onhan tuo suolainen hinta mokomasta putkesta eikä sitä juuri muualta saa kuin merkkiliikkeestä.

StarMan

  • Vieras
Itselleni kävi myös näin. Onneksi huomasin ajoissa katsoa syyläriin ja siellähän nesteet oli öljystä ruskeana, joten ei muuta kun kansiremppaan koko vehje. Ps.lämmöt toki voi nousta muistakin syistä. Ja mulla ei nouse yli 90 asteen, vaikka ajaisi koko päivän 120 km/h. Perus 85-88 C.