Kirjoittaja Aihe: 407 - Öljyvuoto moottorista (ES9A)  (Luettu 9595 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mcjukeh

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 407 - Öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #30 : 08.07.2016, 15:01:26 »
Lisäinfoa korjauksesta. Auto kävi alkuviikosta pajalla ja kaksi päivää ne sitä laittoivat, olivat joutuneet purkamaan koko jakopään irti, kun olivat epäilleet, että myös kampiakselin stefa saattaisi vuotaa, onneksi ei vuotanut, loppusumma 1094 euroa. Mielestäni ei edes paha hinta. Kyllä Oulun pörhö kuitenkin korjasi pisteet kotiin ja olen todella tyytyväinen heidän tekemäänsä työhön, veloittivat liimojen osalta vain sen mitä oikeasti meni, kustannusarvio oli siis tehty yläkanttiin. Kaiken lisäksi hyvittivät helmikuussa tehdyn venttiilikoppien tiivistyksen hinnan täysimääräisesti minulle takaisin, molemmat nokka-akselia ohjaavat solenoidiventtiilit olivat taas vuotaneet, mutta koska ne olivat pikkuisen alle 2 vuotta vanhat, vaihtoivat ne takuuseen. Noihan maksaa reilut 200 euroa/kipale. Nyt ei pökötti enää merkkaa reviiriään, kyllä taas kelpaa ajella.
Peugeot 407 VM 2005 3l V6 Executive

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 035
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #31 : 20.08.2017, 09:38:29 »
Huhhuh.... Merkkiliikkeeltä vielä suuremmalla syyllä pitäisi kyllä sujua tuo homma ohjeajan sisään tai ainakaan missään nimessä ei kyllä saisi siirtää taidottomuutta asiakkaan maksettavaksi. 13 vuotta seurannut korjaamoiden työhinnoitteluja varaosamyyjän roolista ja täytyy sanoa että tuo on kohtuutonta. Oikeasti. Ja mä en todellakaan edes ole mikään kovin herkkä asiaan tarttumaan.
100€/h velituksellahan tuossa on about 5-6h liiikaa työarviota ja mistä koostuu tuo 500€ osaveloitus, elleivät laita uutta jakopäätä kaikkine hiluineen samalla?
Sitä paitsi meillä tällä pohjanmaalla lienee hyvin samantasoinen työtuntihinnoittelu ja tuo on todellakin korkeimmasta päästä merkkihiuoltohinnoittelussakin. Ammattitaitoinen monimerkkikojaamo tekisi tuon about 60-70€/h veloituksella ja 6h aikaan, eli n. 420€. Osat (ellei jakopäätä laiteta): Jakohihna n. 100€, Nokan stefat parisen kymppiä ja tiivisteliimatuubi kympin....
JA sut on kyllä ryöstetty jo tuossa venakoppien liimauksessa. Ton verran veloitetaan poikittaismoottorisen auton kytkinrempasta työn osuudelta.
Anteeksi jos kuulostan jyrkältä mutta tuntuu kyllä nyt hyväksikäytöltä.

Liikkeen on maksettava palkat, toimitilakulut, työkalut, yms. Eli kyllä se vaan maksaa. Ei ole suuria alennuksen paikkoja.
Jos välikannet vuotavat, niin siihen selkeä ohje, milloin kannattaa korjata ja miten. Jakopääremontin kera menee samalla purkamisella. Samalla kai nokka-akselien ajoitinsakarien lukituksen varmistus.

Ai niin, McJukehilla oli rikki tuo sulake BSM-boxi, kun meno katkesi kerralla. Pieni korjaus, kun saa V6:lla taas päästellä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

HarryH

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: 407 - Öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #32 : 16.01.2019, 10:00:05 »
Hiukan tarinaa taustaksi. Edellisellä öljynvaihtovälillä (n. 12000 km) moottori tiputteli hiukan öljyä, lisäsin
n. 0,6 litraa. Sitten öljynvaihdossa hiukan tutkittiin mistä vuotaisi ja havaittiin etummaisen solenoidin paikan olevan öljyinen. Koska vuoto näytti tulevan ylhäältä niin uusittiin molempien solenoidien o-renkaat.
Seuraus oli, että Helsingin keikalla (n. 1200 km yhteensä) jouduin lisäämään öljyä yli litran yrittäessäni pitää tasoa ylämerkissä. Pihaan tuli selvät reviirimerkit.
Nyt yritettiin paikallistaa vuotokohtaa, puhdistettiin ja käytettiin paikallaan, ei tippaakaan näkynyt. Käyttämisen jälkeen öljyä ilmeni jostain laturin yläpuolelta, tarkkaa paikkaa ei kykene näkemään purkamatta.
Tulee mieleen ohivuoto ja mahdollinen paine. Ajettu 240000 km, tullee ohivuotopainetta. Irroitettiin kaasuttimeen menevästä ilmaputkesta kannesta tuleva letku, ei havaittavaa puhallusta. Ihme?
Kysymyksiä tulee mieleen. Voiko nokkahihnaan vuotaa jostain, että se heittäisi öljyä noin? Millainen on huohotussysteemi kokonaisuudessaan? Löytyykö korjauskäsikirjaa tälle moottorille? Peugeot kyllä löytyy, dieselille. Onko siinä laturin yläpuolella jotain erikoista? Mitä voisi tehdä seuraavaksi? Vinkkejä

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 035
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #33 : 16.01.2019, 10:41:23 »
Harmi, mutta mainitsemasi solenoidin O-renkaiden vaihtaminen ei poista vuotoa, vaan solenoidin metallinen runko vuotaa. Kannattaa tarkistaa uudelleen. Motonetistä saa uuden solenoidin tai AutoArtikkelista esim. Vuodot näkee hyvin mootorin päältä, kun poistaa V6-suojakotelon ja/tai moottorin alla olevan pohjamuovin.
Suurempaan öljyvuotoon ei ole juuri muuta mahdollisuustta kuin nuo VTT-solenoidit.
Öljynsuodatin voi joskus jäädä löysälle tai on löystynyt. Pienempi "tippa silloin tällöin öljyvuoto" ilmenee yleensä öljypohjasta tai muovisesta venttiilikopasta, ovat helppoja korjata molemmat.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 161
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #34 : 16.01.2019, 11:34:07 »
Minä veikkaan kanssa, että vuoto saattaa hyvinkin tulla venttilikopan kansista/ -tiivisteestä. Jos solenoidit vuotavat niin sen kyllä näkee aika selvästi. Tosin, jos vuoto aiheutuu vain o-renkaan kautta, niin silloin tuo öljy valuu lohkojen väliin ja jakopään koteloiden takaa alas, eli voi olla hieman hankalampi paikallistaa. Ajan kanssa koko solenoidi tulee kyllä öljyiseksi joten lampulla vain tiirailemaan solenoidin kiinnityskohtaa niin näkee tuleeko vuoto sieltä.
Toiseksi olen samaaa mieltä JPL:n kanssa, että o-renkaan vaihtaminen ei välttämättä korjaa vuotoa koska itse solenoidi alkaa vuotaa "sisäisesti". Kolmenneksi, tuo originaali o-rengas on jotenkin erikoisen kokoinen eli helposti tuonne tulee laitettua vähän väärän kokoinen o-rengas, varsinkin jos käyttää jostain "o-rengas lajitelmasta helposti löytyvää kokoa". 

Jos venttilikopan kannet alkavat vuotaa niin monasti ensin vuotoa aiheutuu kylmänä ja kovemmilla pakkasilla. Lauhemmilla keleillä ja silloin kun kone pysyy paremmin lämpimänä ei tuota vuotoa ole kovin paljoa kunnes vuoto pahenee. Kannattaa ottaa moottorin yläpuolella oleva suoja-/ koristemuovi pois ja katsoa tulppien ympärillä oleviin koloihin näkyykö niissä öljyä. Etummaisesta "lohkosta" tämä on helppo tarkistaa. Jos noissa koloissa on öljyä niin vuoto aiheutuu todennäköisimmin vuotavasta venttiilikopan tiivisteestä.

Veikkaisin vuodon aiheutuvan jommasta kummasta edellä mainitusta asiasta. ES9A koneiden stefojen kanssa ei ole tainnut olla kovin paljoa ongelmia mutta saattaahan tuollainenkin mahdollista olla.