Kirjoittaja Aihe: 307 - Takavaimennin ottaa kiinni puskuriin  (Luettu 2162 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peugeot 307 SW

  • Vieras
307 - Takavaimennin ottaa kiinni puskuriin
« : 16.11.2009, 17:59:27 »
Auto: 2006 307 SW 1,6.

Kysymys johon on varmasti monta vastausta, mutta takapöntön ulostulo ottaa aivan hiukkasen kiinni takahelman alaosaa (kohtaan joka ei jää näkyviin). Osaatteko sanoa miten kuumaksi tuo putken ulostulos voi bensakoneessa mennä? Tyhjäkäynnillä myös aivan pientä resonointia havaittavissa. Katoaa jos sormen laittaa väliin.

Uskaltaisikohan tuohon väliin laittaa esim. Bilteman bitumimattoa (itseliimautuvaa), tai sellaista keltaista itseliimautuvaa jossa foliopinta. Jälkkimäisen kohdalle mainittu +120 asteen kestävyys. Tuskin putken ulostulo nyt noin kuumaksi menee?

VAI onko juuri tuohon tarkoitukseen tehtyä mattoa jossain myynnissä ja kohtuu hinnalla?

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 506
Vs: 307 - Takavaimennin ottaa kiinni puskuriin
« Vastaus #1 : 16.11.2009, 19:02:05 »
Osaatteko sanoa miten kuumaksi tuo putken ulostulos voi bensakoneessa mennä?

Niin kuumaksi, että muovipuskuri sulaa helposti. Omassanikin suli, kun vanha äänenvaimennin notkahti ruosteen takia.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 001
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 307 - Takavaimennin ottaa kiinni puskuriin
« Vastaus #2 : 16.11.2009, 19:51:50 »
Auttaisko tuossa välissä joku bitumimatto? Miten paljon tälläiset lämpöä kestävät?

Kiinnikkeiden säätö mallia "sorkkaraudalla hieman" tai voisi lisätä kuminpalasen joustavan liittimen mahdolliseen aukkoon.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Takavaimennin ottaa kiinni puskuriin
« Vastaus #3 : 16.11.2009, 19:56:27 »
Jos se (alkuperäinen) pakoputki ottaa kiinni (alkuperäiseen takapuskuriin), niin se on väärin asennettu. ;-) Takavaimentimen asentoa saa säädettyä hiukan asennusvaiheessa tiiviyden kärsimättä (kartioliitoksen etuja), joten löysää kiristintä hiukan, aseta vaimennin toiseen asentoon ja kiristä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Peugeot 307 SW

  • Vieras
Vs: 307 - Takavaimennin ottaa kiinni puskuriin
« Vastaus #4 : 20.11.2009, 20:33:30 »
Pitäisi 1-2cm laskea 307SW pönttöä. Millainen toimenpide? Niin tässä siis kyse aivan vakioputkesta. Minkälaisella mekanismilla tuo on kiinni, eli pitäisikö esim. jotkut pulsat vaihtaa isompii niin tällöin pönttöä saisi alas tarvittavan max 2cm?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 119
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Takavaimennin ottaa kiinni puskuriin
« Vastaus #5 : 21.11.2009, 08:10:27 »
Olisko mitään jos löysyttäisit sen kartio liitoksen siitä takapöntön etupuolelta, nostaisit pöntön etupäätä ylöspäin, siis ihan kuten edellisessä viestissä neuvotaan. ks lainaus alla.

Takavaimentimen asentoa saa säädettyä hiukan asennusvaiheessa tiiviyden kärsimättä (kartioliitoksen etuja), joten löysää kiristintä hiukan, aseta vaimennin toiseen asentoon ja kiristä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Peugeot 307 SW

  • Vieras
Vs: 307 - Takavaimennin ottaa kiinni puskuriin
« Vastaus #6 : 21.11.2009, 09:34:16 »
Jos se (alkuperäinen) pakoputki ottaa kiinni (alkuperäiseen takapuskuriin), niin se on väärin asennettu. ;-) Takavaimentimen asentoa saa säädettyä hiukan asennusvaiheessa tiiviyden kärsimättä (kartioliitoksen etuja), joten löysää kiristintä hiukan, aseta vaimennin toiseen asentoon ja kiristä.

Kiitos. Jäikin tämä viesti huomaamatta aikaisemmin.
Onko tähän mitään vieläkin tarkempia ohjeita? Ei viitsisi maksaa kovaa hintaa nosturilla ja etsiä vaihtoehtoja  ;)
Minkälaisia työkaluja tarvitsee? Riittääkö esim. pelkkä jakari ja papukaijapihdit?

Eli säätö tehdään vaimentimen auton keskiosaa lähemmältä puolelta, ei ulostuon puolelta? Minkä näköinen tuo kartioliitos on?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 119
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Takavaimennin ottaa kiinni puskuriin
« Vastaus #7 : 21.11.2009, 09:45:34 »
http://www.detali.ru/cat/pe/pics%5CEF17E13A.gif

Muistaakseni kartioliitoksen mutteri on 13 mm, tossa on kuva 1.6 bensa tötterön putkesta.

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Peugeot 307 SW

  • Vieras
Vs: 307 - Takavaimennin ottaa kiinni puskuriin
« Vastaus #8 : 21.11.2009, 09:56:38 »
Kiitän. Yritin tuolta eilen itse katsella kuvia, mutta en tuollaista kuvaa saanu näkymään. Sellainen vähemmän kattavan. missä oli mm. soikea pönttö. En vain osannut.
Eli vielä kysyn tyhmänä, että mitä numeroita noista pitäisi säätää että homma menee helpoimman kautta?  ::)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Takavaimennin ottaa kiinni puskuriin
« Vastaus #9 : 21.11.2009, 10:34:15 »
Kiristin on osa 2. Pitäisi näyttää suunnilleen tältä (tosin varaosakuvan mukaan 307:n kiristimessä on vain yksi pultti):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=16732.msg92024#msg92024

Älä kiristä liian paljon, muuten kiristin vääntyy. Oikea kiristysmomentti taisi olla luokkaa 20-30 Nm, mutta ei sitä välttämättä tarvitse momenttiavaimella kiristää.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2009, 10:37:45, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Peugeot 307 SW

  • Vieras
Vs: 307 - Takavaimennin ottaa kiinni puskuriin
« Vastaus #10 : 21.11.2009, 10:37:03 »
Eli tuota sitten säätämään ja toivoa että pönttö laskee sen 1-2cm. Itse kyllä luulisin että tuo kohta 5 pitäisi myös laskea?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Takavaimennin ottaa kiinni puskuriin
« Vastaus #11 : 21.11.2009, 19:21:37 »
Ei niitä kannatinkumeja ole tarkoitettu säädettäviksi (yleensä). Ne antavat jonkin verran periksi muutenkin. Jos vaimentimen "häntäputki" ottaa kiinni puskurin aukon yläosaan, säädetään vaimennin liitoksen kohdalta osoittamaan hieman alaspäin. Idea selviää, kun menee auton alle. :-)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Peugeot 307 SW

  • Vieras
Vs: 307 - Takavaimennin ottaa kiinni puskuriin
« Vastaus #12 : 21.11.2009, 19:31:02 »
Ei niitä kannatinkumeja ole tarkoitettu säädettäviksi (yleensä). Ne antavat jonkin verran periksi muutenkin. Jos vaimentimen "häntäputki" ottaa kiinni puskurin aukon yläosaan, säädetään vaimennin liitoksen kohdalta osoittamaan hieman alaspäin. Idea selviää, kun menee auton alle. :-)

Ok :)
Eli mukaan lenkkejä, jakari, vasara ja letherman. Eiköhän noilla selviä? Ikävää jos kesken toimenpiteen Nesteen nosturilla olisi tarvetta jollekin oudommalle työkalulla.
Varmasti jotain crc:n tapaista olisi hyvä olla mukana...

tth

  • Vieras
Vs: 307 - Takavaimennin ottaa kiinni puskuriin
« Vastaus #13 : 21.11.2009, 20:30:41 »
Ikävää jos kesken toimenpiteen Nesteen nosturilla olisi tarvetta jollekin oudommalle työkalulla. Varmasti jotain crc:n tapaista olisi hyvä olla mukana...

Varmasti olisi, ja jos se panta on vähänkään kauemman aikaa ollut siellä kiinni, niin se ei välttämättä lähde ehjänä auki.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 506
Vs: 307 - Takavaimennin ottaa kiinni puskuriin
« Vastaus #14 : 24.11.2009, 20:13:12 »
Ainakin 406:n pakoputkenkiristimien mutteri on 16 mm:n kannalla. Eipä siinä kiintoavainta kummempia työkaluja taida tarvitakaan, etenkään kun kyseessä on vain pannan löysääminen vähän, putken asennon korjaus ja uudelleenkiristys. Yleensä alkuperäisissä putkenkiristimissä ei ole ollut edes mitään ruosteongelmaa. Ehkä (teräs)harjalla voisi kierrettä puhdistaa ennen löysäystä, vaan eipä sitä paljoa tarvitse kiertääkään.

Niitä kannattimia (kuvassa nro. 5) ei varmaan voi, eikä kannata, säätää. Löysäät liitoksen kiristinpantaa vain sen verran, että saat painettua liitosta ylöspäin (tällöin putken takapää laskee alaspäin), ja kiristät uudelleen.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2009, 20:17:05, kirjoittanut MJ »