Kirjoittaja Aihe: 406 - Lämmityslaitteen puhallin pyörii vain täysillä eikä sammu (säätöyksikkö)  (Luettu 7549 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Englishman

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1997 406 ST 2,0 (16-vent., automaatti).

Vaihdoin raitisilmansuodattimen tänään ja sen jälkeen kun laitoin lämmityslaitteen päälle ensin tuli voimakas käryn haju sitten lämmityslaitteen puhallin jäi täysillä päälle vaikka säätövipu laitetaan nollaan. Puhallin sammuu kun virta on pois mutta heti kun virta laitetaan päälle puhallin puhaltaa täysillä. Löytyi 306:n puolelta vähän samanlainen tapaus ja syy oli joku rele:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=40001.0

Raitisilman suodatin oli sen näköinen kuin ei olisi ikinä vaihdettu - imuroin kaikki roskat aukosta ja sen ympäriltä ennen kuin laitoin uuden suodattimen paikalle.

Ratkaisu:

Uusi Valeon puhallin (Motonet 13-1721, P406 Puhallin+moottori (ei ilmast) [1996 - 2004], 84,50 e) on asennettu ja puhallin toimii taas. Uuden puhaltimen valeon säätöyksikössä on kaksi transistoria, vanhassa on yksi. Puhallin pyörii hitaasti, vaikka säätövipu on kokonaan pois - pyöri myös vanhalla puhaltimella, eli ei liity puhaltimen vaihtoon. Onko tarkoitus toimia näin?

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Kun ilma lähti liikkumaan puhaltimen tehontarve kasvoi taas samaksi mikä se on ollut aikaisemmin puhtaalla suodattimella ja ikääntynyt transistori paloi oikosulkuun. Selviää transistorin vaihdolla joita löytyy elektroniikka liikkeistä tai minulta hintaan 7,5 e/kpl.

www.ktamotors.fi

Puhallin ottaa sitä enemmän virtaa mitä enemmän se ilmaa liikuttaa, tehontarve tippuu, jos imu- tai painepuoli tukitaan, sama pätee kaikkiin pumppuihin.

Englishman

  • Vieras
Tuolla hakutermillä "406 lämmityslait puhal" löytyi juuri samanlainen tapaus. Olin ihmetellyt miten raitisilman suodattimen vaihtaminen voisi aiheuttaa tällaisen vian, mutta KTA:n selitys on hyvä - suodatin oli todella niin tukossa, että tuskin ilma pääsi sen läpi ollenkaan.

Irrotin lämmityslaitteen ja poistin moottorin ja säätöyksikön kotelosta. Osa, jonka luulen olevan säätöyksikkö on kärynhajuinen. Tässä kuva puretuista osista (ja toinen kuva, jossa säätöyksikkö on kotelossa) - osa punaisessa laatikossa (1.) on se säätöyksikkö ja se kellopatterin näköinen osa (2.) on transistori.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Ja vielä kuva säätöyksikön kääntöpuolesta:


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
406 (1. mallisarja), lämmityslaitteen puhaltimet

406 (1. mallisarja), säätöyksikkö Behr-puhaltimeen (ei ilmastointia):
6441 86, CONTROL MODULE, 114,00 e (ei saatavilla Citroenilta)

Kokonainen moottori 6441 85 231,00 e.

406 (1. mallisarja), säätöyksikkö Valeo-puhaltimeen (ilmastoinnilla tai ilman):
6441 78, CONTROL MODULE, 185,00 e (Citroen 215,00 e, Motonet 69,50 e)

Kokonainen moottori 6441 G3 (ei ilmastointia) 209,00 e tai 6441 G5 (ilmastoinnilla) 220,00 e.

Jos päätyy ostamaan uuden säätöyksikön, kannattaa verrata hintaa kokonaisen puhaltimen hintaan (Motonetissa joitakin vaihtoehtoja hintaan 84,50 e, 99,90 e ja 149,00 e):

http://www.motonet.fi/motonet/renderProductList.jsp?vehicleGroup=434&year=-1

Kannattavinta lienee korjata vanha osa, jos se onnistuu halvan transistorin vaihdolla.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2010, 07:32:23, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Sam_406

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1999 406 1,9 SRDT (ei ilmastointia).

Joo elikkäs teki tänään sellaisen tenän, että kun aamulla käynnistin auton, niin ei lämmityslaitteen puhallin pyörinyt kuin yhtä nopeutta eli täysillä, eikä sammu ollenkaan, vaikka kuinka renkuttaa säädinvipua. Lueskelin tuosta jo vanhoista aiheista sen verran, että siinäkö voisi olla piirikortissa jotain vikaa? Ainakin leveä liitin puhaltimeen menee kiinni. Sain puhaltimen sammumaan, kun otin sen irti. Silti ei auttanut, vaikka liitintä renkutin. Eli vika ei poistunut liitintä poisottamalla ja takaisin laitolla.

Ratkaisu:

Homma kunnossa. Nyt pelaa säädin ja sammutuskin, kun vaihdoin säätöyksikön ja samalla raitisilmasuodattimen.