Kirjoittaja Aihe: 106 - Vaelteleva tyhjäkäynti (imuvuoto)  (Luettu 9667 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sreivone

  • Vieras
106 - Vaelteleva tyhjäkäynti (imuvuoto)
« : 21.12.2009, 20:06:55 »
Ongelma:

Auto: 1995 106 1,6 XSI (8-ventt., TU5, 190 000 km).

Auton tyhjäkäynti vaeltelee kierroslukualueella 1200 - 2200 noin 2 sekunnin syklissä. Uuden osan valitsin alkuperäiseen osaan stanssatun koodin B13/00 perusteella. Uusi tyhjäkäyntimoottori löytyi osoitteesta www.autosensorberlin.com.

Osilla oli kuitenkin eroa, kuten kuvasta näette. Uusi osa on oikealla puolella ja on noin 10 mm lyhyempi kuin alkuperäinen vasemmalla. Tietenkin voisi olla mahdollista, että alkuperäinen on jämähtänyt ulkoasentoon mutta koska tyhjäkäynti vaeltaa niin se ei liene jämähtänyt?

Päätin kuitenkin kokeilla uutta osaa: tuloksena oli, että tyhjäkäynti vaelsi nyt kierroslukualueella n. 1500 - 2700 samaisella parin sekunnin syklillä. Mahtaakohan tyhjäkäynnin vaeltelu ylipäänsä johtua tyhjäkäyntimoottorin viallisuudesta? Oletteko samaa mieltä, että uusi osa on väärä?

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Ratkaisu:

Löysin starttispraytä imusarjaan sumuttamalla selkeän vuodon imusarjan tiivisteestä. Vaihdoin tiivisteet, mutta ei auttanut. Hommasin Autokorjaamo Melasalmelta erittäin asiallisen hintaisen alkuperäisen Magneti Marellin tyhjäkäyntisäätimen (jotain n.70 e). Ei auttanut. Alkoi vähän tuskastuttamaan. Jostain sain tiedon vanhempien Pugien päälle ymmärtävästä korjaamosta, vein auton sinne. Vika löytyi vuodosta imupuolen letkuissa. Eli tarkastakaa vastaisuudessa kaikki nuo letkut. Niitä on ainakin XSi:ssä eri kokoista ja näköistä vaikka kuinka paljon. Jos vähänkään näkyy hapertumaa, huonoa liitosta yms., niin jorpakkoon vain, aika halpaa remonttia kumminkin.

Mainostetaan tässä nyt vielä tuota korjaamoakin: em. vianselvityksen lisäksi teetin siellä vielä kannentiivisteenvaihdon, koska jäähdytysneste alkoi näyttämään niin pahasti öljyltä. Seuraavat vaihto- ja tarkastustyöt tehtiin:

  • Kannentiiviste
  • venttiilivarrentiivisteet
  • nokkahihna mylpyröineen
  • vesipumppu
  • laturinhihna
  • moottorinalatukikumi
  • etutukivarren alapallonivelen kumi
  • sylinterikannen tarkastus
  • venttiilien hoonaus
  • Jäähdytysjärjestelmän puhdistus
  • Jäähdytysnesteen vaihto
  • Moottoriöljyn ja suodattimen vaihto

Tällainen urakka kustansi kaikkine tarvikkeineen 490 e. Korjaamo on Auto-Pop, Apilakatu, Turku. Jos oma into hiipuu vianselvityksessä, niin äkkiä kärry sinne ennen kuin lähtevät hyvin ansaitulle eläkkeelle.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Vaelteleva tyhjäkäynti (imuvuoto)
« Vastaus #1 : 21.12.2009, 20:14:33 »
Kannattaa kokeilla sopeuttaa tyhjäkäyntimoottori uudelleen (akku irti):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=37212.msg163037#msg163037
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

plagu

  • Vieras
Vs: 106 - Vaelteleva tyhjäkäynti (imuvuoto)
« Vastaus #2 : 27.12.2009, 16:04:00 »
Jos tyhjäkäynti vaeltaa kuvaamallasi tavoin, on vika harvoin itse tyhjäkäyntisäätimessä vaan vuodossa imupuolella.