Kirjoittaja Aihe: Mixun vaimon 405 SRi (-90)  (Luettu 2814 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 396
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Mixun vaimon 405 SRi (-90)
« : 29.12.2009, 22:42:03 »
Tommose se ny sit hommas  ::)

Peugeot 405 SRi -90. Punainen. Ajomäärä 335 tkm.

Huomioita koeajossa (3 km): Öljynpainevalo välähtelee silloin tällöin. Koneen käyntiääni kuitenkin ok. Epäillään anturivikaa, koska öljyä tikun mukaan on (myyjän mukaan). Kuljettajan ovi ei aluksi pysy kiinni. Auton sisätilojen lämmettyä myös ovi pysyy kiinni. Terhakka moottori ja auto liikkuu herkästi. Jarrupoljin painuu pohjaan ja vain hiukan tuntuisi jarruttavan.. Penkit ehjät. Kojelauta ok. Etusumuvalot poistettu. Vaihteet kytkeytyvät hyvin. Kytkin ottaa tosi yläällä. Joku pyöränlaakeri pitää ääntä ja vetonivelet raksuttaa. Hentoa naputusta alustasta etupäässä etupäässä. Autossa moottorilämmitin. Lisäksi löytyy sähkölasit edestä, jotka myös toimivat. Lukot ei toimi.. Talvirenkaat hyvät (peltivanteilla, alkuperäiset SRi -pölykapselit löytyivät peräluukusta). Peräluukussa oli myös ei-minkään-merkkiset loppuunajetut kesärenkaat ei-alkuperäisillä kevytmetallikavioilla. Edellisen omistajan toimesta venttiilinohjurien kumit vaihdettu vajaa 10 vuotta sitten..

100 € ja tehdään paperit.

Auto jää liikkeeseen, koska olimme vaimon kanssa liikkeellä jo kahdella autolla. Ajamme kotia, syömme ja teemme hiukan lumitöitä (<- ei liity mitenkään normaaleihin autonostorituaaleihin). Nyt lähdetään hakemaan 'uutta autoa' kotiin. Liikkeessä ennen kotia ajamista tarkastan öljyt ja nesteet varmuuden vuoksi. Nestettä sai lisätä reilu litran ja öljyä reilu pari litraa, jolloin sitä alkoi oikeasti näkymään tikussa. Jarrunestesäiliö täytettiin samalla. Nopsasti auton alle kurkattuna ei vuotoja havaittu. Jospa vain on ajettu säiliö tyhjäksi ja on hörpännyt ilmaa. No sen näkee sit joskus kun alkaa tosissaan könyämään. Kotimatkalla ei öljynpainevalo välähdellyt missään vaiheessa. Moottorin lämmöt ajon aikana jäivät alle 70oC. Kotia ajo sujui ongelmitta ja pikkuteitä pitkin.

Alustava puuhalista:
- Termostaatin vaihto
- Jakohihnan vaihto rullineen (ja samalla vesipumppu)
- Jäähdytysnesteen vaihto
- Öljyn ja suodattimen vaihto
- Vetoakselien nivelten vaihto
- Jarrujen ilmaus ja mahdolliset korjaukset
- Auton siivoaminen sisältä
- Taka-akselin tarkastus sekä voitelu tai mahdollisesti korjaus. Ei tiedä onko ok vai ei.
- Alustan välysten fixaus
- Pesu ja vahaus

Osat halpoja ja foorumilta löytyy huimasti infoa tämän mallin entisöimisestä.

Auto oikeasti vaimon nimissä. Hän sen osti.

« Viimeksi muokattu: 29.12.2009, 22:46:10, kirjoittanut mixu_71 »
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 984
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Mixun vaimon 405 SRi (-90)
« Vastaus #1 : 30.12.2009, 06:40:24 »
Onnea projektiisi ja rekkarinhan kai kuuluisi olla MIX-405  ;D. Ruosteen vaikuttavuus kiinnostaisi täysi-ikäisessä?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ilpo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
  • Suzuki Intruder M1500
Vs: Mixun vaimon 405 SRi (-90)
« Vastaus #2 : 30.12.2009, 07:58:52 »
Onnea projektiisi ja rekkarinhan kai kuuluisi olla MIX-405  ;D. Ruosteen vaikuttavuus kiinnostaisi täysi-ikäisessä?

Ei mielestäni MIX, vaan vaimon nimen lyhennys koska hän on omistaja    ;)

Tuo Piaggio on myynnissä Nettimotossa, jos jotakuta kiinnostaa
eksät
3008 Sport 110 HDi FAP 2Tronic  20102010
+7 edellistä myös Peugeotteja
+9    muuta erimerkkistä Eka auto Fiat 600 vm. 1969

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Vs: Mixun vaimon 405 SRi (-90)
« Vastaus #3 : 30.12.2009, 08:35:23 »
Onnea vaan, oikein pidettynä tuolla autolla on enemmän vuosia edessään kuin uudella ja ajoltaan ja jousitusmukavuudeltaan on monin verroin parempi kuin uudet.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 984
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Mixun vaimon 405 SRi (-90)
« Vastaus #4 : 30.12.2009, 19:50:50 »
Ei mielestäni MIX, vaan vaimon nimen lyhennys koska hän on omistaja    ;)

Olisi tuo MIX ihan ok, koska tuon 405 tulee olemaan sekoitus MIXua ja vaimon rahapussia  ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 396
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: Mixun vaimon 405 SRi (-90)
« Vastaus #5 : 30.12.2009, 19:57:56 »
Autolla on jo rekisterinumero: SFF-225. Huomattiin, että autossa on myös vetolaite (=vetokoukku). Ei sitä kaikkea huomaa kun autoa lumituiskussa ostaa..  :-\

Tämän auton hankkimisen jälkeen tuntuu kuin suuri seikkailu olisi alkamassa..
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Vs: Mixun vaimon 405 SRi (-90)
« Vastaus #6 : 31.12.2009, 09:46:51 »
Ja varmasti onkin  ;)

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 396
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: Mixun vaimon 405 SRi (-90)
« Vastaus #7 : 04.01.2010, 10:07:18 »
Vilkun polttimo takana vasemmalle vaihdettu. Öljyä lisätty koneeseen yhteensä ainakin 3 litraa. Kahdesta eri Nesteen tölkistä, yksi Shell Ultra ja vähän Totalia. Kaikki täyssynteettisiä laaduiltaan 5W/40. Sai noita melkein tyhjiä kanistereita pois kaapista. Öljynvaihtohuollolla ei ole enää niin kiire.. Rengaspaineet oli 1,3 -1,4. Korotettu 2,5 bar tuntumaan. Pieni lenkki ajettu. Jarruja ei edelleenkään ole juuri ollenkaan. Vuotoja ei vielä ole löydetty. Voihan se olla niinkin, että jarrunesteessä on niin paljon vettä, että jarrujärjestelmä on jäässä. En tiedä onko se edes mahdollista. Myyjäliikkeen mukaan jarrut toimivat normaalisti ennen kovimpien pakkasten tuloa..

Kone käy nätisti ja veto on tosi vakuuttavaa. Vaihteiston välitykset sopii tälle kelille mainiosti. Peltivanteet ovat kiinni mukanatulleiden aluvanteiden pulteilla, jotka saattavat hyvinkin olla samanlaiset kuin peltivanteiden pultit, sillä aluvanteet eivät ole ns. alkuperäisosia. Yksi peltivanteiden pultti puuttuu..

Kori lähes ruosteeton. Vain pohjarakenteissa oli pintaruostetta mm. vararenkaan pitimissä yms. osissa. Korinosista kuljettajan ovi on huonoin. Siinä on kaksi painaumaa. Vasemman takalokasuojan yläpuolella on pieni jälki, joka on ehkä tullut parkkipaikalla jonkun toisen auton(käyttäjän) toimesta.

Auto pitäisi saada lämpimään. Jarrunesteet ja jakoremmi kilkkeineen tulee tehdä seuraavaksi. Sisäsiivous on aloitettu..
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Vs: Mixun vaimon 405 SRi (-90)
« Vastaus #8 : 04.01.2010, 10:58:49 »
Vanhoissa pösöissä se sisäsiivous onkin monesti se suurin homma, siivottomasti arvottomia autoja pidetään.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 504
Vs: Mixun vaimon 405 SRi (-90)
« Vastaus #9 : 04.01.2010, 15:26:22 »
On se ihme, että autokauppa ei voi edes öljyjä tarkistaa ja lisätä, vaikka ihan halpaakin öljyä jos se siitä on kiinni. Olisi se asiakkaan mukavampi ostaa se halpakin auto, kun ei itse ole juuri koeajanut sitä moottoria kuiviltaan  >:(. Saman suuntainen homma taitaa olla merkkiliikkeessä vähän kalliimpienkin vaihdokkien osalta, öljytaso voi olla alamerkissä. Tällöin ei tosin ole vielä mitään vahinkoa tapahtunut.

tth

  • Vieras
Vs: Mixun vaimon 405 SRi (-90)
« Vastaus #10 : 04.01.2010, 18:38:32 »
Jarruja ei edelleenkään ole juuri ollenkaan. Vuotoja ei vielä ole löydetty. Voihan se olla niinkin, että jarrunesteessä on niin paljon vettä, että jarrujärjestelmä on jäässä. En tiedä onko se edes mahdollista. Myyjäliikkeen mukaan jarrut toimivat normaalisti ennen kovimpien pakkasten tuloa..

Ja saman myyjäliikkeen mukaan öljyä oli koneessa riittävästi? ;) Luulen, että ne jarrut ovat yksinkertaisesti vain huolella jumissa käytön ja huollon puutteen takia. Aikoinaan ostaessani Carinan 17 vuoden ikäisenä ensimmäiseltä omistajalta oli siinä etujarrut niin jumissa, että poljinta sai painaa ihan hemmetisti, että jotain tapahtui. Kuntoon nekin sai ihan pariin kertaan tehdyllä herkistelyllä, puhdistuksella ja voitelulla.

J-PR

  • Vieras
Vs: Mixun vaimon 405 SRi (-90)
« Vastaus #11 : 07.01.2010, 16:29:19 »
Kone käy nätisti ja veto on tosi vakuuttavaa.

Vika voi johtua siitä että sytkän ajoitus on pielessä. Vitsi vitsi... ;D Onneksi olkoon auton oston johdosta. Suvussa on yksi vastaavanlaatuinen peli ja sikäli mukava juttu että aina kun menee kylään, on jotain pösöaiheista puuhasteltavaa. Viimeksi välipäivinä korjattiin pakkasessa kolme tuntia sisätilapuhaltimen moottoria.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 396
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: Mixun vaimon 405 SRi (-90)
« Vastaus #12 : 19.01.2010, 13:01:29 »
Jarruja ei edelleenkään ole juuri ollenkaan. Vuotoja ei vielä ole löydetty.

Jarruletku vuotaa vasemmalla takana. Letkuosa ja putkiosa (yht. 14 €) vaihdettu. Satulan läpikäynti suoritetaan nyt samalla kun on irti ja nesteet valutettu. Seuraavaksi termostaatin (7 €) vaihto. Nettivaraosan puolella oli jokin aika sitten SRi -aluvanteet myytävänä (pyynti 80 €). Kuumottaisi käydä hakemassa jos eivät ole jo menneet kaupaksi. Ilmoitus oli poistunut, mutta ei ole varmaa onko ne saatu myytyä.

Auto imuroitu ja pinnat pyyhkäisty kostealla rätillä ja pesuaineella. Kyllä muuttui paljon. Oikeassa takaovessa havaittu painaumia. Samoin huomattu pieni painauma vasemmassa takalokasuojassa. Taka-akselissa näytti olevan rasvanipat. Joko korjattu tai sitten vain nipat lisätty jälkeenpäin. Taka-akseli tuntuisi olevan kunnossa.
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 396
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: Mixun vaimon 405 SRi (-90)
« Vastaus #13 : 02.02.2010, 13:19:48 »
'Vasen takajarru' kunnostettu. Termostaatti vaihdettu. Lämpömittarin neulaa nousee n. 83oC asteeseen. Vikalista haettu..

- Takajarrut ottaa liian heikosti (0,4 ja 0,6). -> jarrupaineensäätöventtiilin herkistely
- Apurungossa liikaa ruostunut kohta (oikea puoli, takakiinnityskohta runkoon, yläpuolella). -> hitsaus(/vaihto)
- Oikealla takana, takapyöränkotelon etuosassa pehmeä kohta. -> hitsaus
- Etujarrulevyt liikaa kuluneet. -> vaihto
- Vetonivelet edessä molemmilla puolilla pitää liikaa meteliä. -> vaihto
- Kallistuksen vaimennin edessä oikealla väljää. -> koiranluun vaihto

+ Päästöt kunnossa
+ Taka-akseli ehjä
+ Suhteellisen ruostevapaa, poislukien em. korjauskohteet.

Kannattanee ehkä poistaa liikenteestä toistaiseksi. Lumihanki ja pakkanen jarruttaa projektia tällä hetkellä. Ei mahdollisuutta laittaa nopeasti kuntoon.
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 984
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Mixun vaimon 405 SRi (-90)
« Vastaus #14 : 02.02.2010, 23:16:12 »
Projektin on välillä hyvä vähän levätä... ;D
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -