Kirjoittaja Aihe: 406 - Ei käynnisty (diesel) (johtosarja)  (Luettu 2090 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jermulion

  • Vieras
406 - Ei käynnisty (diesel) (johtosarja)
« : 31.12.2009, 19:28:05 »
Ongelma:

Auto: 1996 406 1,9 TD (n. 430 000 km).

Aikaisemmin syksyllä varoitteli moottorivian itsemäärittelyvalo (se "k" -valo) ja auto nyki ajossa pari kertaa. Noin kuukausi takaperin auto hyytyi työpaikan pihalle, ei hehkuttanut eikä käynnistynyt. K-valo paloi koko ajan. Vaihdoin hehkun releen, ei auttanut.

Työkaverin kanssa autoa korjaamolle hinattaessa k-valo alkoi vilkkumaan, sammui ja hehkun merkkivalo syttyi. Sen sammuttua kokeilin käynnistämistä. Auto käynnistyi ja kävi normaalisti, korjaamolla vaihtoivat yhden jäähdyttimen puhaltimen sulakkeen. Toimi tasan päivän verran, seuraavana aamuna ei käynnisty ja taas k-valo paloi. Paria päivää myöhemmin käynnistystä kokeiltaessa k-valo taas alkoi vilkkumaan, sammui ja hehkun valo syttyi. Valon sammuttua auto käynnistyi normaalisti mutta sammui peruutettaessa. Käynnistyi kuitenkin uudestaan.

Auto tällä hetkellä hallissa, ei käynnisty.

Ongelmia on / oli ainakin akkukotelon alla olevissa kahdessa kiertoliittimessä (pääjohtosarjat?), yksi liuska pahasti hapettunut ja toinen liitin niin syvällä, ettei kiertynyt kiinni kuin puoli kierrosta. Toisen liittimen melkein irti kiertämällä saa hehkut päälle, mutta hehkut ei sammu. Ilmeisesti jokin ohjaussignaali jää pois, välillä myös hehkun rele räpättää nopeasti päälle/pois ja flektit alkavat puhaltamaan. Kun liittimet ovat kiinni, k-valo palaa eikä auto hehkuta eikä käynnisty. Ilmeisesti myöskään dieselpumpun magneettiventtiili ei avaudu.

Olen purkanut johtosarjoja hiertymiä/ katkeamia etsien, mutta toistaiseksi ainakaan mitään mekaaniseen hankaukseen tms. viittaavaa ei loydy. Olen kokeillut toista virtalukon pohjaa, ei apua. Moottorin lämpötilananturien irroittamisella ei ole vaikutusta. Maadoituspisteet ja moottorin maadoitus tarkistettu, en havainnut vikoja. Moottorin ohjausyksikön vieressä oleva rele vaihdettu, ei vaikutusta.

Voiko moottorin ohjausyksikkö viallinen? Onko mitään ideoita mistä ja miten vika voisi löytyä? Näppäiltävä ajonestolaite on ollut ohitettuna heti oston jälkeen (n. 3 vuotta).

Ratkaisu:

Ongelma ratkaistu. Vika oli akun alla olevista moninapaliittimistä moottorinohjausyksikölle menevässä johtonipussa. Auto toimii normaalisti nyt, kun vaihdoin ko. johtosarjan.