Kirjoittaja Aihe: 407 - Moottorin käyntilämpötila (V6)  (Luettu 4331 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikalu

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #15 : 15.02.2010, 15:15:41 »
Jo toimii, Uusi termari ja lämmöt 90 ;) Öljyn lämmöt pysyvät nyt myös hyvin. Viimasuoja on myös ihan hyödyllinen. Sen verran mokasivat huollossa että yön jälkeen hälytti nesteen pinnasta jota piti lisät noin 1L.

lareksi

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #16 : 19.02.2010, 16:28:14 »
Auto: 2004 407 Sport V6 3,0 (103 000 km).

Täällä kanssa meni termari rikki toissa päivänä, ensin lämmöt nousi melkein 90 ja kun lähti ajamaan niin tipahti 70 asteeseen, osat + työ 200,- Automaassa tre:lla Oli kuulma termostaatti jotenki kääntynyt? En tiedä mitä tuolla tarkoitti, mutta nyt pelittää ja lämmöt nousee nopeesti 88-90 asteeseen. :)


ikiteekkari75

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 280
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #17 : 14.07.2013, 11:35:11 »
Auto: 2005 407 3,0 Executive.

Tulipa vaihdettua oma 406 407:aan. Vikalistalla nyt mm termari. Kävin sen jo hakemassa paikallisesta tarvikeliikkeestä, mutta sepä näyttää aika kummalliselle. On mallia, jossa on kuminen laippa ja reikä ilman sulkeutuvaa venttiiliä. Mahtaako tuo olla oikeanlainen? Mallikuvia mm  http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksid=p2053587.m570.l1313.TR10.TRC0.Xpeugeot+407+3%2C0+thermostat.TRS0&_nkw=peugeot+407+3%2C0+thermostat&_sacat=0&_from=R40 . Tuolla on kumminkin joinain vaihtoehtoina myös ihan perinteisen näköisiäkin termareita.
Ei viitsi purkaa vanhaa pois ennenkuin on edes teoriassa mahdollista, että tuo sopii.

-Jarno

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 951
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #18 : 14.07.2013, 12:38:29 »
Hieno kulkupeli, onnittelut. Laita auton VIN, niin katsotaan. Fotoa ja dokumentoi vaihtohomma  ;). Laittaisin originaalin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 129
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #19 : 14.07.2013, 14:57:18 »
On se oikean mallinen, V6:ssa ei ole ns. perinteisen näköistä termaria. Kyllä tuokin termari liikkuu... Se "putkimainen" osa on liikkuva, ja eikös se vahapatruuna ole siellä sisällä..? Kun irrotat tuon putkiston moottorista jonne termostaatti tulee niin tuo toimintaperiaate selviää. Muistaakseni tuon termostaatin "ulkovaippa" toimii vähän niinkuin venttiilin karana avaten ja sulkien nesteen kiertoa jäähdyttimelle...

ikiteekkari75

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 280
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #20 : 14.07.2013, 18:04:44 »
Ok, eli siis on oikea.
Mahtaako missään olla kuvaa tuosta termarikotelosta? Aika huonon käsityksen saa, kun yrittää ylävesiletkua tiirailla ilmanputsarin ohi

-Jarno

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 129
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #21 : 14.07.2013, 18:56:19 »
Eihän ES9 koneessa taida olla koko termarikoteloa. Termostaatti tulee/ sijaitsee kannet yhdistävissä, alumiinisissa, vesiputkissa. Samalla kun kansien välisiä vesiputkia irrottaa niin tuolla on myös muutama??? o-rengas jotka voisi olla hyvä samalla vaihtaa. Yksi irrotettavista putkista taisi mennä lämmityslaitteen kiertoon...
ServiceBox:sta voisi hyvä olla katsoa nuo putket, tai sitten jos joku voisi liittää kuvankaappauksen tuolta, itse ei pysty matkanpäältä tuota tekemään  :)

ikiteekkari75

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 280
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #22 : 15.07.2013, 19:44:20 »
Kävin hakemassa Pörhöltä serviceboksin kuvan. Lähtihän se viimein tuo putki irti... Siinä olikin enempi ruuveja kuin kuva antoi ymmärtää.

Kun uuden termostaatin työntää paikoilleen sinne putken sisään, saako se olla väljä? Silmämääräisesti katsottuna (tönäri hukassa) näyttäisi sille, että uusi on millin osia ohkaisempi. Putkessa on pohjalla sellainen erikoisen mallinen tiiviste, jonka läpi termostaatti menee. Kuuluisiko tuon olla tiivis, vai voiko tuo olla nimenomaan syy alunperäisen huonoon toimintaan, kun vanhassa termostaatissa näkyi hankausjäljet kahdessa kohdassa.

-Jarno

ikiteekkari75

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 280
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #23 : 16.07.2013, 08:02:45 »
Laitan kuvia tänään myöhemmin. Termari KWH merkkinen tarviketorilta.

Poirotti, en ole vielä oikein kunnollista näkemystä ehtinyt muodostaa. Kokeilin aiemmin SW mallia, mutta siinä tuntui katto olevan liian lähellä. Lisäksi minua häiritsi valojen vilinä ja tuntui olevan mukavampi ajaa verho kiinni, joten päätin ostaa sedanin. Vaikka kontti on tässä kyllä melko pieni.

Melun laatu tuntuu olevan näissä erilaista. 406:ssa ei kuulunut mitään tuulenhuminaa pilareista. Tässä vaikuttaa kohisevan ainakin kuskinpuolella A-palkin suunnasta. En tiedä onko kaikissa samaa. Ainakaan tiivisteissä ei näyttäisi olevan mitään vikaa. Sain eilen vaihdettua myös toisen takalaakerin, joka piti melkoista meteliä aiemmin. Toivottavasti toinen puoli on kunnossa. En ole tuon termarinvaihdon takia päässyt kokeilemaan vielä.

407:n alusta tuntuu tukevalta verrattuna 406:n hieman pehmeämpään. Ei ole kuitenkaan epämukava (kokeilin 2,2 diesel & V6). Mukavuus muuten on kummassakin ihan ok.

Kyllähän näillä molemmilla ajaa. Pikkuvikoja täynnä. Kannattaa muodostaa mielipiteensä itse ;) Itsellä lienee joku paikka vinksallaan kun näitä pösöjä on jo ollut jokunen ja yksi sitikkakin välillä... Muitakin on tosin tullut kokeiltua ja ei se elämä niidenkään kanssa ihan helppoa aina ole ollut. Eniten tympäissyt auto ikinä on tainnut olla Mondeo vm2008, joka kävi pajalla melko usein. Eikä aina edes omaa syytään...

ikiteekkari75

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 280
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #24 : 16.07.2013, 12:59:33 »
Alkoi lämmötkin pysymään. Ainakin kesällä. En ihmettele, että vaihtohinta on parisataa merkkiliikkeessä. Saattaa niilläkin se pari tuntia mennä operaatiossa, kun itselläkin saattoi mennä kolme. En niin tarkkaan kelloa katsonut.

Pari kuvaa itse operaatiosta. Pahoittelen Asha puhelimen ja kuvaajan huonoa yhteispeliä...

Lyhyesti:
1. Ilmansuodatin pois edestä. En ottanut joustoputkea pois, kun edellinen omistaja liimannut yhden liittimen silikoonilla kiinni...
2. Tarvittavat liittimet irti, jotta saa sähköjohdot tieltä
3. Jäähdytinneste pois. En löytänyt hanaa enkä jaksanut montun päälle mennä, joten otin letkusta sen mikä tuli ja kuivasin loput lattialta myöhemmin. Tämä letku näkyy irrallaan takapäästä yhdestä kuvasta. Samalla irroitettu myös etupään syylärin yläpäähän menevä letku.
4. Alempi alumiiniputki pitää allaan takapäässä termostaatin. Tuo putki on kiinni etupäästään yhdellä ja takaa kolmella ruuvilla. Jotta takana olevaan alimpaan pääsee käsiksi, pitää irroittaa moottorista taaksepäin lähtevää putkea kiinnipitävä metallipidike, joka kiinni kahdella ruuvilla
5. Voi olla että etupäässä olevaa hydrauliutkea kannattaa irroittaa. Itse väänsin tuota varovasti pois edestä.
6. Irroita "alumiiniputki". Termostaatti pois ja uusi tilalle. Nuo tiivisteet kannattaisi ehkä tosiaan vaihtaa. Itse sipaisin vanhoihin hieman tiivistesilikonia, kun en ollut tiivisteitä ymmärtänyt ostaa.
7. Osat takaisin käänteisessä järjestyksessä.
8. Uutta nestettä systeemiin niin paljon kuin tarvitsee lisätä. Huom termarikotelossa on ilmausruuvi, joka laitetaan kiinni vasta kun sieltä alkaa tirrata nestettä. Ilmaa systeemiä myös lämppärin putkesta.
9. Liittimet kiinni ja viimeinen tarkastus, ettei mitään unohtunut ja ettei nestevuotoja näy ainakaan vielä
10. Ilmanputsari kiinni, kone tulille. Vaikutti sille, ettei moottoriin paljoa ilmaa jäänyt, kun muutaman kilometrin ajon jälkeen lämmityslaitteen ilmausruuvista ei tullut kuin nestettä ja säiliön pintakaan ei ainakaan vielä ajon jälkeen ollut vajonnut.
11. Nestettä meni reilu kaksi litraa, eli kannattaa ostaa riittävästi ettei tarvi lantrata vedellä. Tässä näytti olevan "keltaiset" longlife nesteet.

-Jarno

P.S. Takarenkaan laakerikin on nyt kunnossa. Auto muuttui nyt meluiltaan ihan inhimilliseksi.

TEMP_ARKISTOON

mcjukeh

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #25 : 17.01.2014, 17:56:25 »
Auto: 2005 407 3,0 V6 Executive.

Minulla kävi samoin, lämmöt ei nouse kuin jonnekin 72 C asteeseen, näyttää olevan tuossa koneessa käytettävä termostaatti kulutustavaraa, minulle vaihdettiin termostaatti reilut 4 vuotta sitten ja nyt meni uusiksi ja sama diagnoosi, termostaatti vääntyy jotenkin ja siksi alkaa valskaamaan läpi. Oulun Pörhöllä työt+osat 220 euroa, parissa tunnissa vaihtoivat.
Peugeot 407 VM 2005 3l V6 Executive

benttiaa

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #26 : 02.09.2018, 21:13:16 »
Auto: 2006 407 3,0 V6 (ES9A, manuaalivaihteisto, 170 000 km).

Ajattelin tiedustella, onko ihan normaalia että jäähdytysnesteen lämpötila tippuu maantieajossa alle 70 asteen. Öljynlämpö pysyy siellä 90 tietämissä, mutta jäähdytysneste nousee sinne vain kaupungilla ajaessa. Mietin onko ihan normaali homma vai onko termostaatti vaihtokunnossa.


Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 129
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #27 : 02.09.2018, 22:18:11 »
Ei ole normaalia, termostaatti vaihtoon. Toimivalla termostaatilla koneen lämmöt pysyy tasaiseen 90°C:ssa

benttiaa

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #28 : 03.09.2018, 12:34:41 »
Kiitti tiedosta, motonetista uus termari melkein 90e. Onkohan tiedossa jotain edukkaampaa vaihtoehtoa vai onko ne vaan tuohon malliin ihanan kalliita?

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 635
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #29 : 03.09.2018, 13:28:02 »
Noin 30€ tai vähän vähemmän, jos ostaa muualta. Esimerkiksi spareto.com.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01