Kirjoittaja Aihe: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)  (Luettu 32610 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keijok

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #75 : 04.09.2014, 15:08:23 »
Onni onettomuudessa, tai sitten on jotain mitä en hoksannut, mutta auto on moniurahihnaa ja jäähdytinnestettä lukuunottamatta kasassa. Tapit menee paikoilleen moitteetta, kiristimen kanssa painin ja tappelin mutta sain sen viimein osoittamaan haluttuun hahloon vielä kymmenen kierroksen jälkeenkin. Jännä nähdä kilahtaako kun saan sen illalla ehkä tulille :-)

Ei kilahtanut  ;D Käy ja kukkuu kuten aiemminkin, jos ei vielä vähän voimakkaampana.

Jaosta yleisesti: sehän on pielessä olleessaan aina vähintään hampaan pielessä ja käsittääkseni tuon verran pielessä ollessaan joko ei käy lainkaan tai käy todella huonosti? Vai ottaako venttiilit mäntiin jo tuolla yhden hampaan erolla? Kiristimen liikevarahan on kutakuinkin kahden hampaan verran joten onko sittenkin niin, että kuluneella/venyneellä hihnalla voi olla jopa 2 hammasta pielessä?

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 517
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #76 : 04.09.2014, 18:36:07 »
Voi olla alle yhden hampaan heittoja, jos nokkapyörissä on säätö kuten vanhemmissa EW-koneissa on. Vanha versio: linkki. Uusi versio: linkki.
Peugeot 607 3.0 manual '01

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 501
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #77 : 05.09.2014, 08:36:40 »
Eikös uudemmissa ollut säätö kampiakselin pyörällä?

mizeee

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #78 : 27.10.2014, 17:56:13 »
Auto: 2003 406 2,0 (EW10J4).

Eli siis nyt olen yrittänyt kaiken täältä lukea, mutta hyvin vähän saanut apuja omaan ongelmaan, joka tällä hetkellä on alapyörän pultti. Tiettävästi jako on rankasti pielessä, kun moottori ei pyöri kierrostakaan ympäri. Noh, nyt olen yrittänyt avata jakopäätä, mutta tuo kampiakselin pultti ei vain tunnu aukeavan. Onko se siis normaalikierteinen? Auki vasemmalle ja kiinni oikealle? Ja oliko tässä siis tuo kampiakselin kohdistus vauhtipyörästä, kun hihnapyörä ei ole 4 pultilla kiinni?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #79 : 27.10.2014, 18:05:28 »
Kyllä, kampiakselin hihnapyörät kiinnittävä ns. keskipultti, on normaalisti vastapäivään avautuva.

Älä missään nimessä yritä pyörittää moottoria, ennen kuin ajoituksen oikeellisuus on varmistettu. Venttiilien varret/lautaset taipuvat taatusti törmätessään mäntään, jaon ollessa riittävästi pielessä.

mizeee

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #80 : 27.10.2014, 18:37:19 »
Sen verran vielä kysäisisin että onko kellään vuokralle noita lukitus tappeja yms. Mitä tuo homma vaatii sain kyllä pulteista ja poranteristä jonkin näköset sinnepäin tapit ja tein omat merkinnät lisäksi mutta olo huojentuisi jos olisi kunnolliset tapit ja yläpää vaikuttaisi olevan kohdillaan mutta alapää varmasti parikin hammasta pielessä? Helpoin tapa ratkasta tämä?

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 501
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #81 : 27.10.2014, 22:14:54 »
Pätikö "kaikki männät samalla korkeudella"-sääntö myös EW-moottoriin? Jos pätee, niin tulpanrei'istä mittaat joka männän korkeusaseman samaksi, kun nokat on kohdistettu tapeilla. Joku voisi varmaan varmistaa tämän.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #82 : 27.10.2014, 23:08:30 »
Kyllä, nokka-akseleiden lukituskohta on iskun puolivälissä. Kampiakselia ei saa missään nimessä pyöräyttää kierrosta, vaan iskun puoliväli tulee hakea samalta kampikierrokselta.
Tyypillisesti löytyy, +/- muutaman-kymmenen asteen haarukalta.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2014, 23:12:20, kirjoittanut Benkku »

Rami66

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #83 : 11.02.2015, 01:37:43 »
Auto: 2002 406 GW 2,0 (EW10J4, RFN).

Meinasi tuossa vaihtaa omaan autooni jakohihnan ja mietiskelin noita ajoitustyökaluja. Mahtaako kukaan tietää, onko tuossa Bilteman sarjassa sopivat vermeet?

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Nokkahihnatyokalu-191558/

Tuossa puhutaan HPi- ja HDi-koneista, mutta kuinka tuo HPi eroaa jakopään osalta, ainakin jakohihna on eri kuin EW10J4-koneessa? Eihän tuolla hihnalla ole ajettu kuin reilu 40 000 km, mutta kun raottelin jakopään koppaa, niin remmi oli aavistuksen löysän oloinen. Meinasin, että kun tuota purkaa, niin samalla lyö sinne uudet kilkkeet.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #84 : 11.02.2015, 07:41:48 »
Puutteellisilta näyttää työkalusarja. Kannattaa ostaa vaikkapa Laser merkkinen sarja niin saa kaiken tarvittavan. Laser sarjassa on kätevä työkalu kiristimen virittämiseen ja lukitukseen. Vaikka tosin se on hieman kalliimpi. Tässä sarja missä varmasti kaikki tarpeellinen:

http://www.ebay.com/itm/LASER-TOOLS-4330-TIMING-TOOL-KIT-CITROEN-PEUGEOT-/190731122505?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2c6875f749

Tässä kuvat, jos haluat tehdä itse työkalut. Näet myös millainen kampiakselin lukitustyökalun pitäisi olla.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=57802.0
« Viimeksi muokattu: 11.02.2015, 23:02:18, kirjoittanut ToniL »
404, Expert, C3
2CV4

Rami66

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #85 : 14.02.2015, 16:39:40 »
Käväsin Riksun Biltemassa ihan mielenkiinnosta katsomassa tuon sarjan ja se kampuran lukitushan siitä puuttui, nokka akselin tapit siinä oli. Meinasin ensin että tilaan tuon Laserin sarja,mutta kaverin kautta järkkääntyis tuo kampuran lukitus tapin sorvaus. Haen tuon Bilteman sarjan ens viikolla, ompahan sitten ainakin lukituksia riittävästi. ;D

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #86 : 14.02.2015, 20:42:12 »
Tässä vielä pieni selventävä kuva:

Eli tämä on ns "vanhemman mallin" jakopäästä (moottori tässä tapauksessa EW10J4S/RFK), jossa on apulaitehihnapyörä neljällä pultilla kiinni ja keskipultti puristaa tuon itse jakohihnapyörän paikalleen. Kuten kuva osoittaa, siinäkin on vähän yli hampaan verran "marginaalia", joten jakohihnaa vaihtaessa kuuluisi keskipultti löysätä ja kiristää, että hihna asettuu tarkalleen oikein. Autodatan ohje esimerkiksi ei mainitse tuota asiaa lainkaan(muistaakseni), vaan pelkästään sen että lukitaan tapilla hihnapyörän keskiöstä. Oikea, tarkka tapa on kuitenkin aina lukita vauhtipyörältä ja käyttää keskipultti irti. Koskee siis moottoreita, joissa VVT ja värinänvaimenninpyörä nokilla (ei mahdollista säätää sieltä). Peruskoneissa säätö kun on mahdollista suorittaa nokkapyöristä, ainakin mitä itse olen noita muutaman tehnyt.
Tämä postaus toki kertaa vanhaa mutta poistakaa jos tykkäätte  ::)
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #87 : 14.02.2015, 21:56:41 »
^ Kuva on ilmeisesti kääntynyt 90 astetta ja vasemmalla oleva hihnapyörä on irtonainen?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #88 : 14.02.2015, 22:57:25 »
Vasemmalla oleva osa on apulaitehihnapyörän keskiöosa.

eemeli_845

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #89 : 15.08.2015, 11:45:45 »
Auto: 2000 406 2,0 (EW10J4, RFN, 300 000 km).

Jakohihnan vaihto tuottaa ongelmia. Olen vaiheessa jossa olen lukinnut nokka-akselit sekä kampiakselin ja olen asentamassa uutta hihnaa paikoilleen. Tässä kun ei ole nuita pultteja nokka-akseleissa josta voisi hienosäätää hampaat hihnan hampaisiin kohdilleen. Vedän hihnan kampiakselilta ohjausrullalta imupuolen nokka-akselille jolloin hihnaan jää löysää koska ihan millistä kiinni että saisi hihnan kireäksi tältä kohdin kun eivät hampaat kohtaa. Mites tässä pitäisi toimia jotta saisi hihnan kunnolla vedettyä, tuota löysää kun jää niin sitten ei pysty asentamaan paikoilleen tietenkään tuonne kiristinrullalle.