Kirjoittaja Aihe: Kolari 405 glx  (Luettu 707 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tosiju

  • Vieras
Kolari 405 glx
« : 30.01.2010, 13:57:46 »
Tulipas sitten ostettua Autovahinkokeskuksesta Pirkkalasta tällainen lievästi kolaroitu -95 405 1.8 glx mittarissa 230tkm, eli tasan puolet mitä nykyisessä on. Hintaa tolle tuli 550€, tiedä sitten oliko mitenkään erityisen halpa mutta omasta mielestä ihan kohtuu hinta kun ajattelee että siinä on autoa sitten useemmaksi vuodeksi.

Maalipinta näyttää hyvältä eikä isompia lommoja näy, takalootan kannessa pienenpieni "nökö" ilmeisesti lootan sisällä jokin terävä osunut kanteen. Takalokarien kaarista näyttäis hieman olevan maali lohkeillut pois, mutta ei vielä ruostetta. Sisustus näyttäis olevan kanssa hyvässä kunnossa, verhoilu ehjää paitsi kuskin jakkaran selkänojan reunasta hiukan kangas rispaantunut ja takapenkillä muutama tahra ilmeisesti suklaan tms. syönnistä.

Auton toin Pirkkalasta Turkuun ajamalla, tietysti siirtoluvan ja vakuutuksen hommasin etukäteen katsastuskonttorilta. Auto lähti todella hienosti käyntiin, akku oli pitänyt varauksensa hienosti vaikka ulkona pakkasessa säilytetty. Käynti oli tasaista hiljaista eikä mitään kolinoita kuulunut. Lämpöä riitti hyvin koko matkan ajan ja lämpötila pysyi 80km/h vauhdissa hyvin yli 80 asteen, 100km/h:n vauhdissa lämpö oli aika tarkkaan 89 astetta. Tien päällä kulku oli kuin kiskoilla olisi menny, ei kitinöitä taikka natinoita ilmennyt töyssyissäkään. Kaikesta päätellen alusta tuntuis olevan hyvässä kunnossa, auton alle en ole vielä päässyt katsomaan pitänee odotella että pakkaset vähän lauhtuu.

Sitten niihin korjauksiin. Puskuri ja puskurin tukirauta menevät ainakin etupäästä vaihtoon, toivottavasti etukehikkoa ei tarvitsis vaihtaa. Entinen omistaja näköjään putsannu auton niin hyvin ettei ollut vaivautunut jättämään ohje- eikä huoltokirjaa. Jakohihnan vaihdosta ei ole missään mitään merkintää, joten se taitaa mennä ensimmäisenä vaihtoon. Kytkin ottaa todella ylhäältä kiinni, kenties remonttia tiedossa jossain vaiheessa. Öljyt tietysti menee vaihtoon ennen liikenteeseen ottoa.

Varusteista pari juttua Autossa on keskuslukko, mutta ei näytä aukovan/lukitsevan lainkaan takaovia. Kuuluuko kenties asiaan vai lieneekö vaan niin kovasti jäässä, luulis kuitenkin että 160km:n matka olis ne sulattanut. Ratissa on airbag, mutta mikä on tuo punainen valo ratissa joka palaa hetken käynnistyksen yhteydessä?

Johan tässä tekstiä tulikin, toivottavasti joku jaksaa lukea kokonaan.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 073
Vs: Kolari 405 glx
« Vastaus #1 : 30.01.2010, 18:27:57 »


Varusteista pari juttua Autossa on keskuslukko, mutta ei näytä aukovan/lukitsevan lainkaan takaovia. Kuuluuko kenties asiaan vai lieneekö vaan niin kovasti jäässä, luulis kuitenkin että 160km:n matka olis ne sulattanut. Ratissa on airbag, mutta mikä on tuo punainen valo ratissa joka palaa hetken käynnistyksen yhteydessä?


Kyllä mulla samanikäisessä aukenivat kaukosäätimellä kaikki ovet ja se valo ratissa on sen paukkupussin kunnonvalvontavalo. Eli on ilmeisesti kunnossa kun valo vain vilahtaa käynnistettäessä.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 855
Vs: Kolari 405 glx
« Vastaus #2 : 30.01.2010, 18:34:30 »
Ovien lukkomekanismit ovien sisällä kaipaavat vain herkistystä lukkoöljyllä, tehtävä vähintään kerran kymmenessä vuodessa.

anssi406

  • Vieras
Vs: Kolari 405 glx
« Vastaus #3 : 30.01.2010, 20:06:32 »
Lainaus
Varusteista pari juttua Autossa on keskuslukko, mutta ei näytä aukovan/lukitsevan lainkaan takaovia. Kuuluuko kenties asiaan vai lieneekö vaan niin kovasti jäässä, luulis kuitenkin että 160km:n matka olis ne sulattanut .

Lukot jäässä , eikä toimi sen takia .  Jos saa sulamaan ja purettua ne lukot ..

Ylläpitokorjaus: korjattu lainaus.

405_rules

  • Vieras
Vs: Kolari 405 glx
« Vastaus #4 : 30.01.2010, 20:08:13 »
Onko lapsilukot päällä?

tosiju

  • Vieras
Vs: Kolari 405 glx
« Vastaus #5 : 31.01.2010, 12:45:23 »
Pitää tarkastaa toi lapsilukko, mut luultavasti ne on jäässä.

KKA

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: Kolari 405 glx
« Vastaus #6 : 31.01.2010, 16:38:47 »
Mikset soita entiselle omistajalle, niin ainakin itse olen yleensä tehnyt kun olen avk:lta auton hommannut. Selviää mitä huoltoja on tehty ja huoltokirjakin saattaa vielä olla tallessa.
306 gti-00,306 xt1,8-01,505 gri-88,Xantia break 1,8 -99

tosiju

  • Vieras
Vs: Kolari 405 glx
« Vastaus #7 : 31.01.2010, 19:51:43 »
Eipä mua niissä huoltotiedoissa kiinnosta muu kuin jakohihnan vaihto, niin en viitsi sen tähden Akelta tiedusteluita pyytää. Jakoremmissä kuitenkin vaihtoväli on 120tkm/48kk, niin kilometrit on sen verta liki että menee joka tapauksessa vaihtoon.

tosiju

  • Vieras
Vs: Kolari 405 glx
« Vastaus #8 : 01.02.2010, 14:13:59 »
Automaalta sain sen verran tietoa, että jakohihna on heillä vaihdettu viimeks 2005 ja kilometreillä 179tkm. Elikkä ajan puolesta remmi olis pitäny viime vuonna vaihtaa, jos se on vaihdettu ni se on vaihdettu itse tai jossain muualla kuin ko. Automaalla.

tosiju

  • Vieras
Vs: Kolari 405 glx
« Vastaus #9 : 04.02.2010, 13:19:36 »
Sain eilen sitten puretuksi puskurin pois ja tarkasteltuksi enempi tuhoja. Puskuri tietty kappaleina ja tukirauta solmussa, niiden lisäksi toinen puskurin kannatin, flektin propelli ja flektin "kehikko".



Tässä kuvassa huomaa hyvin että isku on tullut flektiin ja se on taasen painanut rinkulan tohon syylärin pintaan, mutta onneks ei kuitenkaan vuoda...ainakaan vielä. Mitkäs mahtaa olla noi kaksi johdon päätä kuvan oikeessa alakulmassa, onko sumareita vai lisäpitkiä varten, molemmilla puolilla näytti olevan samanlaiset?



Onneksi tässä toi etukehikko on kahdelle flektille, niin voin siirtää ton flektin tuohon hanttarin puoleiseen paikkaan. Ainut vika vaan tuossa siirrossa on toi flektin johdon pituus, mutta pitänee laittaa siihen väliin jatko.





Sitten vaan pikkuhiljaa metsästämään osia. Motonetissa oli puskuri 69,90, tukirauta 29,90, ja kannatin 19,90. Tietty halvemmalla pääsis jos löytäis jostain romarilta ehjän kokonaisuuden.

Niin juu, ne takaovien lukotkin lähti pelaamaan keskuslukon mukana, olivat vaan sen verran kohmeessa ettei auennu.

tosiju

  • Vieras
Vs: Kolari 405 glx
« Vastaus #10 : 13.08.2010, 19:25:06 »
No niin, lopultakin sain auton katsastetuksi ja kilpiin, eikä aikaa mennyt kuin puoli vuotta. Talvella oli kiusana pakkaset ja kesällä helteet, mitkä söi huomattavasti työmotivaatiota. Tähän tulikin sitten tehtyä huoltoa ihan urakalla. Jakohihna, kytkin, vetoakselin kumit, oikea alapallonivel, öljynvaihto, pakoputken väliosan vaihto, takajarrukenkien vaihto, oikean takajarrusylinterin vaihto ja oikealle 40cm:n jarruputken pätkä jarrurummusta eteenpäin. Sitten vielä vaihdoin etuiskarit tosta gri:stä, kun ne nyt tuli viime talvena ostettua. Olishan ton saanu kilpiin nopeamminkin ja halvemmalla, mutta ajattelin tehdä nyt kaikki mahdolliset huoltotoimet mitä mieleen tuli ettei tarvis sitten talvipakkasella puuhailla.

Puskurin kanssa meinas sitten mennä hermot. Ostin Motonetista uuden puskurin, tukiraudan ja kannakkeet, mutta puskurissa oli sitten loppujen lopuksi liian kapea se kolo johon se tukirauta tulee. Olin sitten kerennyt sitä puskuria jo muokkaamaan, joten en sitä voinut sitten enää palauttaa. Romuttamolta löysin sitten puskurin ja tukiraudan samassa paketissa hintaan 60€, sen sitten maalasin Bilteman kilikali-maalilla ja lakkaa päälle. Tiedä sitten kuinka kauan ne pysyy, kaveri mulle meinas että olis hyvä olla kaksikomponenttimaalia että pysyis.

Katsastus luonnistui todella hienosti A-katsastuksella Raisiossa Myllyn pisteessä, niin ja ilman huomautuksia. Itse jännitin hiukan noita pakokaasuarvoja, kun auto oli kuitenkin seissy sen puoli vuotta. Mutta arvothan olivat vallan loistavat, tiedä sitten olisko tulppien ja tulpanjohtojen vaihdolla saanut arvoja paremmaksi, mutta nyt ne jäi vielä toistaiseksi vaihtamatta.

13.8.2010
tyhjäkäynti                          kierroksilla  
CO     0    (sallittu 0,5)          0,01   (sallittu 0,30)    
HC     10   (sallittu 100)         12      (sallittu 100)
CO2   15,10                         15,10
O2     0,26 (sallittu 5)            0,03   (sallittu 5)    
Lambda                               1,00

ja jarrut:

Käyttöjarru:
1. Akseli       1,9     2,1
2. Akseli       0,8     1,0
Käsijarru       1,3     1,3

Katsuri oli sitä mieltä että etujarrut paranee tuosta vielä jahka niille saa jarrutuksia vielä enemmän alle. Takajarrujen ero saattaa selittyä sillä että vaihdoin oikealle puolelle sen sylinterin ja vasemmalla puolella on vanha.

Joskus oli keskustelua jossain ketjussa, jota en enää löydä, pyöränkulmien tarkastuksesta näissä kolarivehkeissä. Niin todettakkoon tässä, että eipä kaivannu katsuri mitään raportteja eikä sen puoleen kuittejakaan jotka unohdin kotiin.

Yhteenvetona voisin sanoa että ei tämä hirveän edukas projekti ollut, mutta kun itselleen käyttöautoa tekee ja ei laske omalle työlle hintaa niin sanoisin että ihan siedettävä uhraus. Toivotaan ettei ihan heti tule mitään isompia vikoja, niin saisi naatiskella ajamisesta.
  
« Viimeksi muokattu: 13.08.2010, 19:46:20, kirjoittanut tosiju »