Kirjoittaja Aihe: 406 - Etupyörä välillä jumissa (etupyörän laakeri)  (Luettu 2492 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

samisami2

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2001 406 2,0 HDi SV (80 kW, 460 000 km).

Mitään rahinoita ja ääniä ei ole kuulunut. Viikko sitten risteyksessä veti kankeaksi oikean etupyörän. Luulin että oli vain joku paakku renkaan edessä, mutta nyt teki saman perjantaina tallin edessä. Taakse päin liikkui, mutta eteenpäin ei pyörinyt. Rengas piirsi viivaa tallin lattiaan. Eturengas ilmaan ja pyörii normaalisti. Nyt sitten kävin vielä tutkimassa tarkemmin ja hullu välys oli pystysuunnassa.

Ratkaisu:

Itsellä meni syksyllä oikealta raidetangonpää ja sillä tuli pakosta ajeltua vähän liikaakin. Lisänä vielä vanne missä oli heittoa ja painot lentänyt jo varmaan rengasliikkeen pihassa edellisellä omistajalla. Tuo varmaan koitui tuon laakerin kohtaloksikin. Laakeri ei ääntänyt yhtään, mutta heitti lukkoon tallin edessä.

35mm hylsyä saikin kolmesta paikasta käydä kysymässä. Etralta sitten löytyi vihdoin. Laakeriksi tuli powerdrive (tiedän huonoja on) kun ei parempiakaan nopeasti käsiin saanut.

Nokka pukeille ja renkaat pois. Äkkiseltään näyttäis että vasemmalla on vielä alkuperäinen tai ainakin alkuperäis osa. Oikealla olikin sitten samanlainen sokka kun tuossa uudessa laakerissa. Vaikein homma tuossa oli saada laakerin jämä pois navasta. Jos lämmittäis tuota eka ja sitten painais prässillä niin vois laakeri lähteäkin kokonaisena. Koitetaan sillain seuraavalla kerralla.

Uutta laakeria kun takasin laitettiin eka laakeri pesäänsä ja sitten painettiin napa laakeriin kiinni ja ei huomattu laittaa vasta puolelle mitään. Siinä meni yksi laakeri vanhan laakerin kanssa samaan saaviin. No onneks ei ollut kun 24 e laakeri ja tuli kaks ostettua. Alapallonivel tuli samalla vaihdettua.

Nyt meni aikaa kuutisen tuntia ja kaks kertaa käytiin toiselta pajalta hakemassa työkaluja (alapallonivelen irroitus työkalu ja vanha laakerinkehä).
Seuraavan laakerin vaihtaakin jo 3-4tuntiin. Alkuperäisen laakerin vaihtaa varmaan vielä nopeampaakin. Mitä juttuja kuuntelin niin tuossa powerdriverissa on sisäkehä liian tiukka.

Huoltokirjasta vielä katsoin niin etulaakerit on vaihdettu 3/2007 ja 110tkm sitten. Tuntuu kyllä että tuo oikea on vaihdettu vielä myöhemminkin kun ei ollut mutteri läheskään niin ruosteessa kun toisella puolella. Raidetangon päitä oli siihen malliin vaihdeltu että pitää niitä ottaa hyllyyn pari valmiiksi. Samalla ostaa kunnon pyöränlaakerikin valmiiksi.

Tuo tarvikelaakeri menee kyllä pirun tiukkaan kiinni. Tuo harjoittelu laakerikin oli kiinni ihan tosisaan vaikka ei edes pohjaan saakka painunut. Eli tuossa tehtii tosiaan se moka että napa painoi laakerin keskiosan pois paikoiltaan kun ei ollut laakerin ja prässin pöydän välissä mitään. Ekana tipahti se lukitusrengas ja sitten pari p*rkelettä.