Kirjoittaja Aihe: 407 - Takajarrupalojen vaihto  (Luettu 13065 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 200
  • 407 3.0 V6 Sport
407 - Takajarrupalojen vaihto
« : 21.03.2010, 20:47:43 »
Arkistoitu ohje: 407 - Takajarrupalojen vaihto

Auto: 2005 407 Sport 3,0 V6 (automaatti).

Voisiko täsmentää sitä, että miten männät saa palaamaan alkuasentoon kiertämällä? Työkalun tarkka tyyppi Motonetistä tai Biltemasta tms. Saisiko tähän? Ei ole kiva ruveta tuunaamaan työkalua, kun osat on kätösissä.

Ajattelin Remsan tarvikepaloja ja näin ollen ne eivät tuhri vanteita, kuten orggispalat tuppaavat tekemään. Vinkuminen taitaa olla myös Peugeot-logoisten palojen ongelma, kuten jarrujen häipyminenkin toisella otsikolla 407 coupe porukoissa (Brembot).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

pögömies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 74
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #1 : 10.04.2010, 21:20:28 »
Get 406:lle vastaan, että itse ostin viime kesänä muistaakseni juuri Biltemasta -AUDIN- jarrumännän kiertotyökalun, joka sopi aivan piellä fiksaamisella Peugeotin takamäntään. Homma onnistui hyvin ja edullisesti ainakin silloin.
Nyk;Peugeot 308 II,Puretech,130,Autom.Allure 2014.SW.
Ex-407.2ltr.Comf.-04. 406.2ltr.-98. 307.GR 1,6.  206 GTI 1,9.  405.1,9 SRI.  405 1,9 GL.-SAAB 900 TBO.  SAAB 900. SAAB 99. Nissan. Taunus 20 V4 GL.  Mini 850. Triumph. Volkswagen. Skoda Oktavia Super.  Fiat.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 281
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #2 : 10.04.2010, 21:53:41 »
Mulla on selvitystyön alla juuri pösöön tarkoitetun erikoistyökalun hankinta. Ainakin paikallisen varaosaliikkeen kaverilla oli katalogi jossa oli vähän joka autoon, merkkiin ja malliin sopiva työkalu. Muistaakseni pösössä piti olla tietty nousu siinä kierteessä, olisikohan ollut 1,25.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 281
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #3 : 11.04.2010, 07:29:16 »
Hieno homma, thanks! Vinka ja kikkapihdit ei ole huippuasentajan työkaluja tuohon hommaan. Huomasin jo 100 km ajon jälkeen, että uudet GreenStuffin palat ei mustaa vanteita eikä ole jarrut vinkunu. ;D

No mä vaihdoin eilen kesärenkaat ja puhdistin siinä samalla jarrut, on se onni että koitin ensin pyörittää sitä mäntää enkä käynyt polkaisemassa ensin jarrupolkimesta ;) Papukaija pihdeillä sai hyvän otteen niistä koloista mutta ei pystynyt pyörittämään täyttä puoltakierrosta. Muutenkaan ei huvita alkaa leikkimään tuon kanssa kun se ei ole kuin yksi lipsahdus ja suojakumi on tuhannen päreenä.

Mä ilmoittelen mitä paikallinen autotarvikeliike saa aikaan, osanumerot, valmistajan sekä hinnat ;) Aikaisemmin puhuivat että olisi jotain parin kympin hintainen. Jotain se myyjä höpisi että männän päähän tulevaa "adapteria" olisi a) vaihdettava b) montaa eri mallia. Mutta joka tapauksessa heillä oli ihan katalogi jarrutyökaluille, eli eiköhän se tästä selviä :)
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 281
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #4 : 14.04.2010, 17:22:31 »
Että tällästä tällä kertaa, aikoinaan joku varaosaliikkeen myyjä höpötti jotain että puristustyökalussa pitää olla oikea nousu. No ei siinä menin tuohon paikalliseen katsomaan työkaluarsenaalia, siinä sitten yksi myyjistä kuittaa vaan että oli käyttänyt 307:an pösön kanssa ihan normaalia puristustyökalua ilman mitään ongelmia. No ostin sitten tuon mitä myyjä väitti käyttäneensä hyvällä menestyksellä, siinä on käännettävä adapteri, eli käy parin eri kokoisen männän kanssa.

Motonetissä myytävänä oleva tuote on hyvinkin lähelle saman näköinen kuin se minkä itse ostin.

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=76-5142
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 448
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #5 : 25.04.2010, 02:02:02 »
Uusi kevät, uudet kujeet. Kävin hakemassa jarrumäntätyökalun ("Audi/Ford", Biltemassa numero 19234) ja kokeilin 407 1.8 TRW jarrujen jarrusatulaan ja mäntään. Ei se nyt ihan siihen tehty ollut, mutta työn sai tehtyä ilman muokkaamisia.

Se mäntään tuleva pyöreä kappale on kaksipuoleinen. Käytin suurempaa puolta. Männän loviin tulevia tappeja pitäisi ehkä vähän viilata kiilamaiseksi ettei mäntää vastaan tuleva osa jää vinoon, mutta toimi se ihan sellaisenaankin. Kierteen nousu tuntui selvästi loivemmalta kuin männän kierre, eli kun ruuvatessa mäntä painui sisään, piti työkalua (kromattua osaa) kiristää toisella kädellä lähes samaa tahtia. Jos kiristämisessä haluaa käyttää kiintoavaimia/lenkkejä, suurempi krominen osa vaatii koon 24mm ja pienempi on 19mm.

Työkalun sovitus paikalleen otti pienen hetken, ainakin näin ekakertalaiselta. Jarrusatula ei juurikaan käänny ylä- ja alareunassa olevien vaijereiden/letkujen takia. Laitoin ensin ilman mustaa levyä ja työnsin levyn jälkikäteen edestä päin. Luultavasti on tarkoitettu että levy olisi jarrusatulan puolella, siis takapuskurin puolella, mutta tuolloin työkalu tuntui menevän mäntään nähden vinoon.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2010, 02:17:32, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 6.4.2019 395 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 448
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #6 : 27.05.2010, 17:29:10 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 (125 hv, 09/2006, TRW-jarrut).

Mistähän johtuu että 3,5 vuotiaassa autossa takapään jarrut jäävät laahaamaan, ainakin joissain tilanteissa. Usein "vinkuttavat" hiljaisessa ajossa ilman jarruttamista. Eilen huomasin jopa pienen kaahavan äänen kun paikaltaan autoa hieman liikauttaa. En ole varma tapahtuuko tuota pidemmän ajon jälkeen, mutta ainakin vajaan kilometrin verran risteykseenhiljennysjarrutuksen jälkeen tuota tapahtuu. Tätä ilmeni jo viime kesänäkin.

Keväällä noin kuukausi sitten putsasin jarrut: irroitin palat ja välipeltilevyt ja teräsharjasin kaikki kosketuspinnat. Ne liukutapit tuntuvat jokseenkin herkiltä, eli satulan liikkuva osa liikkuu hyvin. En laittanut kuparitahnaa. Männän painoin 2-3 kertaa työkalulla sisään. Takapaloissa on pintaa useita millejä. Taisinpa käsijarrun säädönkin joskus tarkastaa sieltä takanavan vivun asennosta jonkin ohjeen perusteella (vai oliko se isän 307, en muista).

Kulutuksessa tuo mahdollinen laahaus ei mielestäni näy, eikä tietääkseni keskiökään lämpene. Käsijarrua täytyy vetää joitakin napsuja että pitää auton mäessä paikallaan (en ole laskenut mutta päivittäisen käytön perusteella arvioin noin 5 napsua). Tuskin siis on jarruvaijeri liian kireällä.

Liekö tuo siis ominaisuus vain, tai mahdollisesti liittyy siihen että ei edellisen jarrutuksen jälkeen ole vielä palautunut kunnolla?

Kuinka herkän tuon takajarrun männän pitäisi olla? Ilmeisesti vaikea kotikonstein arvioida tai verrata mihinkään.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 6.4.2019 395 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 200
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #7 : 27.05.2010, 22:26:24 »
Reipas jarrun painallus saa vinkunat kaikkoamaan (hätäjarrutehostin hoitaa loput). ECB-palojen vaihdon jälkeen ei ole takajarruissa kuulunut vikinää.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Ace74

  • Vieras
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #8 : 20.10.2010, 22:48:12 »
Auto: 2007 407 SW 1,8 Olympia Business (EW7A).

Minäkin vaihdoin omaan 407:ään takajarrupalat ja vaihto onnistui hyvin. Kaikista paras työkalu siihen takajarrumännän pyöritykseen on Biltemasta saatava jarrumännän kiertämiseen myytävä sarja, joka on punaisessa muovisalkussa. Siinä on se itse työkalu ja monta erilaista sovitelevyä jarrumäntään, sovitepala numero 6 käy suoraan 407:n takamäntään. Itsekin ostin sen kuution ekaksi, mutta sillä voi heittää vesilintua. Onneksi appiukolta löytyi tuo kyseinen sarja ja homma onnistui. Sarjan hinta on muistaakseni 39,90 e Biltemassa.

karj

  • Vieras
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #9 : 21.10.2010, 10:12:23 »
Motonetissä tai biltemassa on sellainen karvalakkimalli maksoi jotain noin 10 € ja ihan toimiva . Muistaakseni täällä saitilla on jossain sellaisesta kuvakin.

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #10 : 21.10.2010, 12:29:14 »
Mulla on toi motonetin 15e systeemi toimii ihan hyvin, kaveri osti mulle sen että voin vaihtaa sen passattiin jarrut (voi riemuvoitto) no onneks se oli kohtuu sopiva 407:aankin.


http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=76-5142

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 281
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #11 : 21.10.2010, 12:49:27 »
Mun "motonet" työkalu meni käyttöön vanhalle hienomekaniikka asentajalle, joka viilasi sen sopivaksi 407:aan ;)
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #12 : 21.10.2010, 12:50:28 »
juu niitä nystyröitä pitäis hioa vähän pienemmäks, että ois justiinsa, mut toimii se ilmanki  ;D

Ace74

  • Vieras
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #13 : 21.10.2010, 15:43:34 »
Kyllä noi motonetin ja bilteman työkalutkin on ihan hyviä,jos saa sen pään nystyrät fiksattua siihen jarrumäntään sopivaksi.....Toi samanlainen työkalu on siinä bilteman sarjassakin tosin ilman niitä lisähiluja.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 448
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #14 : 22.10.2010, 10:00:40 »
Kannattaa ehkä kattoa noi mun aiemmat viestitkin huhti- ja toukokuulta, niissä kun on jo puhuttu samasta asiasta ja samasta työkalusta. Siitä "kuutiotyökalusta" viilasin tappien sivuista (en suosittele sitä kalua), mutta tästä en jaksanut kun toimii tyydyttävästi ilmankin. Hifistelijöiden ;) toki kannattaa viilata ;D. Niin mäkin kai tekisin jos olisi aikaa eikä maailmassa muuta tekemistä.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 6.4.2019 395 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207