Kirjoittaja Aihe: 407 - Takajarrupalojen vaihto  (Luettu 13393 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 502
  • Edellinen auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #15 : 24.05.2011, 12:18:53 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia/Esplanade (EW7A, 125 hv, 09/2006, takajarrut TRW).

Onkohan takajarrupaloille minimimittaa, katsastusta ajatellen? Omassani on 3-4 mm kulutuspintaa. Lienee aika vaihtaa ne, mutta riittäkö katsastuksen jälkeen, vai pitäisikö jo sitä ennen?

Entä levyn paksuudet? Itselläni nyt karvan alle 11mm. Jossain olen nähnyt mainittavan uutena 12mm ja minimimitta 10mm, mutten tiedä ovatko "viralliset" mitat ihan tavallisilla osilla. Onkos jollain tarkempaa tietoa asiasta?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm?), 309 GR 1.6/92hv -89 (200km), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 705
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #16 : 24.05.2011, 23:57:19 »
Autossasi pitäisi olla 290 mm:n takajarrulevyt, jolloin niiden paksuus uutena on 12 mm ja minimi 10 mm. Jarrupalojen kitkapinnoille ei ole Service Box:ssa ilmoitettu mittoja, mutta muissa lähteissä on yleisesti pidetty vaihtorajana esim. 2-3 mm:ä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 502
  • Edellinen auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #17 : 19.02.2013, 18:49:57 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, takajarrut TRW).

Takajarrupalat on kuluneet loppuun (metalli metallia vasten yhdessä kulmassa ainakin). Ajettu 185'000km (levyn paksuus 10,5mm, minimi ilmeisesti 10mm).

Hain Motonetista palat joissa lukee "Lucas system" (ei ole Lucasin palat). Jälkikäteen älysin tarkistaa ja mun auton jarrut on TRW:n valmistetta. Ennenkuin käyn noita aukomaan ja sovittelemaan, kysyn että tietääkö joku sopiikohan nuo mun hommaamat "Lucas system" palat TRW-jarruihin? Ja laajemmin: käykö samassa automallissa kaikki palat ristiin kaikkien valmistajien jarruihin 407:ssa takapäässä (etupäässähän on mallista riippuen levyjä ainakin kahta kokoa)?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm?), 309 GR 1.6/92hv -89 (200km), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 279
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #18 : 19.02.2013, 20:34:32 »
99,99 % sopivat. Melko hyvin kestäneet tuon matkan. Kuten aiemmin on ohjeistettu, jarrusatulan mäntä painuu sisäänpäin vain kiertämällä ja painamalla. Bilteman jarrutyökalusta voi tuunata sopivan, kikkapihdeilläkin puristaen onnistuu. 
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 502
  • Edellinen auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #19 : 19.02.2013, 21:52:01 »
Ok, tattis. Olen kyllä herkistellyt vuosittain joten proseduuri on tuttu, "same procedure as every year" kuten illallisessa neljälle sanotaan :-)

Älysin itsekin käydä katsomassa valmistajan, ABS=All Brake Systems, sivuilla. Mun palat on tyyppiä 37466 ja pitäisi olla juuri tuolle koneelle. Valmistajan sivuilla sanotaan Lucas/TRW joten eiköhän nuo sovi. Hinta noin 30,-.

Liitteenä takapaloista ABS:n luettelon ote (kts kuva). EAN-koodin jouduin jättämään pois, mutta ehkä kestämme sen. Vähän ihmettelin mitä nuo Brembo ja Textar-mallit ovat, jotain eri merkeillä myytäviä samoja palojako?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm?), 309 GR 1.6/92hv -89 (200km), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 279
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #20 : 08.04.2013, 20:24:32 »
Mun "motonet" työkalu meni käyttöön vanhalle hienomekaniikka asentajalle, joka viilasi sen sopivaksi 407:aan ;)

Tuossa kuva työkalusta. Kaksipuoleinen pyöreätappinen ja keltainen paperi on sabluuna, joka tehty 407:n jarrumännän kolmiomuotoisista koloista. Ohkasemmasta veistettävä koko kaulus, paksumpi voi nirhata männän kumia. Onneksi on sorvi  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 467
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #21 : 06.04.2014, 18:30:33 »
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=76-5142

Kyseisellä työkalulla hoitaa jarrumännän kierittämisen sisään 100%.
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

juie

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #22 : 25.04.2014, 20:15:18 »
Osaako joku sanoa mikä on vikana kun satulan mäntä liikkuu vain muutaman millin ja palaa takaisin kun vapauttaa jarrun? Onko jumissa, ilmaa systeemissä vai mikä?
Nykyiset ranskalaiset: 307 1,6 SW 2006, 406 1,8 16v 1996
Entiset ranskalaiset: 307 2,0 2003,  407 1,6 HDi 2008, Megane 1,4 2003

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 241
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #23 : 25.04.2014, 20:36:09 »
Jos palat ovat paikoillaan ja levyjä vasten niin tuo on ihan normaalia. Männän kuuluu hieman tullakin takaisin, muuten  jarrut jäisivät laahaamaan.
Jos taas yrität mäntiä ulos ilman jarrupaloja niin kyllä noiden siinä tapauksessa kuuluu tulla ulos "senttitolkulla" kunnes pullahtavat pois kokonaan  ;D

juie

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #24 : 25.04.2014, 20:39:17 »
Juu palat on irti ja mäntä ei tule ulos vaikkaa pumppaan jarrua. Mutta mäntä liikkuu hieman eli ei ihan jumissa ainakaan ole.
Nykyiset ranskalaiset: 307 1,6 SW 2006, 406 1,8 16v 1996
Entiset ranskalaiset: 307 2,0 2003,  407 1,6 HDi 2008, Megane 1,4 2003

juie

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #25 : 25.04.2014, 22:38:03 »
Nyt sain männän liikkumaan ulospäin mutta sisälle päin ei mene(on oikea työkalu). Mites tuon männän saa irti että pääsee putsaamaan ja tarkastamaan? Lähteekö ihan vetämällä vai hajoaako jotain?
Nykyiset ranskalaiset: 307 1,6 SW 2006, 406 1,8 16v 1996
Entiset ranskalaiset: 307 2,0 2003,  407 1,6 HDi 2008, Megane 1,4 2003

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 467
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #26 : 25.04.2014, 23:12:00 »
Ei ole tarkoitettu, että sitä revitään ulos. Paina ja samalla kieritä myötäpäivään. Saatuasi sen pohjaan pumppaa jarrulla taas ulos ja pyörittele taas sisään. Kyllä se rupeaa siitä herkistymään. Varo männän suojakumia rikkoutumasta. Siellä on voiteleva rasva sisällä. Varo ettei mäntä pääse pullahtamaan ulos. Eli pidä jarrupaloja tai jotain palikkaa männän edessä kun painelet sitä ulos. Voitele samalla satulan liukutapit. Maltilla hyvä tulee.
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

juie

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #27 : 26.04.2014, 04:45:21 »
Mäntä pullahti ulos tai ainakin sieltä tuli hieman nestettä kumin välistä. Ei tosiaan mennyt sisäänpäin vaikka kuinka väänsin mäntätyökalulla. Mitäs nyt? Koko satula irti ja osien putsaus? Onko jossain räjäytyskuvaa kun Service boxista ei löytynyt?
Nykyiset ranskalaiset: 307 1,6 SW 2006, 406 1,8 16v 1996
Entiset ranskalaiset: 307 2,0 2003,  407 1,6 HDi 2008, Megane 1,4 2003

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
  • Ranskalaiskausi päättynyt
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #28 : 26.04.2014, 09:23:12 »
Mitäs nyt? Koko satula irti ja osien putsaus?

Juuri noin, homma on vähän hankala tehdä, jos satula on kiinni autossa. Mainio tilaisuus uusia männän tiivisteet ja pölysuojakumi. Samalla voit tarkastaa liukutapit ja tarvittaessa uusia nekin. Jarrunesteet menee myös uusiksi ainakin osittain. Setti on sen verran yksinkertainen, että maltilla ja muutaman muistivalokuvan matkalla ottaen homma onnistuu myös ensimmäistä kertaa ko. systeemiä purkavalta. Satulan liukutappisarja ja jarrumännän tiivisteet maksavat yhteensä noin 50,- per puoli, joten ei ole kovin kalliista investoinnista kysymys, kun kerran joudut systeemin purkamaan.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2014, 09:28:51, kirjoittanut Salmiakkipatonki »

juie

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: 407 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #29 : 26.04.2014, 17:26:54 »
Sain männän takaisin sisään ja nyt liikkuu kivasti kun puristin ja pumppasin edestakaisin ja ilmasin systeemin.   :) Meinas tulla isompi remontti jarrupalojen vaihdon yhteydessä, huh. Olikos 407 tarkka jarrunesteen suhteen? Vai jotain mitä kaapin pohjalta löytyy?
Nykyiset ranskalaiset: 307 1,6 SW 2006, 406 1,8 16v 1996
Entiset ranskalaiset: 307 2,0 2003,  407 1,6 HDi 2008, Megane 1,4 2003