Kirjoittaja Aihe: 407 - Pyöränkulmat  (Luettu 5515 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JJKK

  • Vieras
407 - Pyöränkulmat
« : 03.04.2010, 12:34:50 »
Auto: 2004 407 2,0 HDi 136.

Huomasin tuossa minun 407:ssa, että jotenkin on levottoman tuntuinen ajaa. Aloin sitten tutkimaan renkaita niin huomasin, että oikeanpuoleinen takarengas on kulunut "aaltoilevasti". Lähes uusi talvirengas on kulunut vaihtokuntoon. >:( Elikkä aurauskulmat on ainakin oikeallapuolen taka-akselia pielessä. Pystyykö tuossa 407:ssa säätämään camber ja aurauskulmat taka-akselille?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 281
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Pyöränkulmat
« Vastaus #1 : 03.04.2010, 16:49:29 »
Aaltoileva, renkaassa on viistosti aaltoillen kuluneempi kohta? Mulla oli joskus tuollainen tapaus, syyksi renkaan paljastui runkovaurio, kudoksen ja kulutuspinnan väliin pääsi painetta.

Pielessä olevan aurauskulmat söisivät renkaan joko sisä- tai ulkoreunasta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JJKK

  • Vieras
Vs: 407 - Pyöränkulmat
« Vastaus #2 : 03.04.2010, 18:04:49 »
Aaltoileva, renkaassa on viistosti aaltoillen kuluneempi kohta? Mulla oli joskus tuollainen tapaus, syyksi renkaan paljastui runkovaurio, kudoksen ja kulutuspinnan väliin pääsi painetta.

Pielessä olevan aurauskulmat söisivät renkaan joko sisä- tai ulkoreunasta.


Jos rengas on syöpynyt sisä tai-ulkoreunasta niin silloin on todennäköisesti camberkulmat pielessä. Runkovauriokaan ei ole pois suljettu vaihtoehto. Rengas on syöpynyt koko kehän alueelta ja osasta nastoista on koko kärki lähteny kävelemään.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 281
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Pyöränkulmat
« Vastaus #3 : 03.04.2010, 18:08:51 »
Jos rengas on syöpynyt sisä tai-ulkoreunasta niin silloin on todennäköisesti camberkulmat pielessä. Runkovauriokaan ei ole pois suljettu vaihtoehto. Rengas on syöpynyt koko kehän alueelta ja osasta nastoista on koko kärki lähteny kävelemään.

No siis syö poskellaan oleva aurauskulmakin toisen nurkan renkaasta ja rivin nastoja. Käsitin että renkaan kulutuspinta on kulunut aalloille.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JJKK

  • Vieras
Vs: 407 - Pyöränkulmat
« Vastaus #4 : 03.04.2010, 18:30:34 »
No siis syö poskellaan oleva aurauskulmakin toisen nurkan renkaasta ja rivin nastoja. Käsitin että renkaan kulutuspinta on kulunut aalloille.


Jep juuri näin on tainnut käydä. Pystyyköhän tuossa 407:ssa säätämään nuita taka-akselin aurauskulmia?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 281
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Pyöränkulmat
« Vastaus #5 : 03.04.2010, 20:21:41 »
Jep juuri näin on tainnut käydä. Pystyyköhän tuossa 407:ssa säätämään nuita taka-akselin aurauskulmia?

Muistaakseni pystyy, tuossa kuva jossa näkyy ihan säätötankoakin

http://www.auto-parts.spb.ru/cat/pe/pics%5CDF51A60A.gif


Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JJKK

  • Vieras
Vs: 407 - Pyöränkulmat
« Vastaus #6 : 03.04.2010, 21:24:00 »
Tuo numero 8. taitaa olla se mistä tuota aurauskulmaa voi säätää. Kiitos linkistä.  :)

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 369
Vs: 407 - Pyöränkulmat
« Vastaus #7 : 08.11.2012, 15:20:21 »
Mielenkiintoinen tilanne tuli kun käytin 407 nelipyöräsuuntauksessa.

Hinta sovittiin mittaus ja aurauksen säädöt 98euroa, ok. Jos camber tai/ja casteria säädetään niin tuntiveloituksella, ok.

Kuitenkin tarvisin eteen korjata camberia asteen verran edessä. Onko Camperin säätö mahdollinen 407 alustalla, muuten kuin virittämällä pultteja tai viilailemalla?

Mahdollisia säätövinkkejä saa myös kertoa.

Camber Vasen 1°18´Oikea 0°18´
Ohjearvo: 0°36´/ +0°30´- -0°30´
407 SW 2.0 HDi automatic 2007

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 200
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Pyöränkulmat
« Vastaus #8 : 08.11.2012, 16:03:07 »
Ei ole. Vain auraus eteen 1 mm ja taakse 3 mm. Kulkukulma 0 astetta.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 369
Vs: 407 - Pyöränkulmat
« Vastaus #9 : 23.11.2012, 23:31:55 »
Nyt on camber korjattu vasemmalla 0°40´

Säädön jälkeen kulkukulma 0° ja ratti suoristettu. Kulkee erittäin hyvin taas suoraan.
407 SW 2.0 HDi automatic 2007

Tuuba

  • Vieras
Vs: 407 - Pyöränkulmat
« Vastaus #10 : 23.06.2014, 17:19:58 »
Auto: 2007 407 SW 2,2 HDi 170.

Eibach alustasarjalla etu´30 ja taka -25, renkaat OLI 225/40-19 NYT 245/40-19. Tietystikkään mitään virkaa tehtaan ohjearvoilla tälläseen kombinaatioon mutta tuossa tuli ajeltua noin 7000km aikana nuo kapeammat renkaat siihen kuntoon että keskellä pintaa n. 6mm, ulkoreunassa 4-4,5mm ja sisäreunassa, ihan pinnan nurkassa 2-2,5mm. Onneksi tuli huomattua nyt kun parin viikon päästä pitäisi lähteä ajelemaan Englantiin Pugfesteille... Eli siis joka kulma on kulunut sisäreunastaan todella paljon, hieman "hokeille".

Alusta suunnattiin keväällä, auraukset nollille ja tietty alasvetämättä... :o Sain jo yhdeltä säätäjältä vinkin laittaa noin 10 minuuttia aurausta lisää joka pyörään kun asiaa tutki mutta mitä mieltä arvon juhlakansa asiasta mahtaa olla? Ei huvittaisi uusia nakkeja sulattaa taas alle, kestäisivät hädintuskin tuon englanninmatkan. :P

Pari fotoa:
Takarengas. Yhtäkkiä sitä ei huomaa mutta sisäpuolessa ei enää paljoa ole jäljellä ja rengas pitää mukavaa ulinaa kun on mennyt "hokeille".



Suuntauspöytäkirja:



Camber ja caster on loppujen lopuksi hyvin vähän ohjearvojen ulkopuolella ja tuolla madalluksella ihan luonnollisestikkin. Se ei kuitenkaan suoraan ole tuon kulumisen syy, tässähän renkaat on pystyssä verrattuna moneen muuhun, esim BMW -merkkisiin kulkuneuvoihin. Täysin syömättömäksi tuskin tuota saa mutta jos nyt edes 15000 pääsisi yhdellä setillä niin jees... ;D

ATS

  • Vieras
Vs: 407 - Pyöränkulmat
« Vastaus #11 : 23.06.2014, 17:31:25 »
Nuo madallukset vaan ei taida missään muodossa sopia kuin ainoastaan ulkonäöllisesti tuohon(kaan) autoon! Ei ne vaan mene oikein kulmat noihin asetettujen arvojen kanssa , kun eroaa se alusta kuitenkin siitä alkuperäisestä. Kukahan sitten keksisi/mittauttaisi/kokeilisi oikeat arvot noihin kaikkiin madallussarjoihin?

Tuuba

  • Vieras
Vs: 407 - Pyöränkulmat
« Vastaus #12 : 23.06.2014, 17:48:01 »
Juu, siis auto kuin auto, tehtaan ohjearvot on vakiorengaskoolle ja vakiojousitukselle+muille alkuperäisille komponenteille eikä niillä olekaan mitään tekemistä madalletun ja rengaskooltaan poikkeavan alustan kanssa. Tuossa nyt vaan on lähtötilanne, jossa rengas kului epätasaisesti ja tuosa täytyy lähteä soveltamaan säätöjä oikeaan suuntaan. Ohjearvot ei enää päde.

ATS

  • Vieras
Vs: 407 - Pyöränkulmat
« Vastaus #13 : 23.06.2014, 18:40:16 »
Minun logiikallani jos rengas kuluu sisäosastaan niin haritusta on liikaa eli juurikin aurausta lisätä , mutta paljonko niin jää sitten ihan omien renkaiden kokeiluilla vain se selvittää milloin osuisi sedes vähän sinnepäinkään  :-[

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 494
Vs: 407 - Pyöränkulmat
« Vastaus #14 : 23.06.2014, 22:41:22 »
Aurausta lisäämällä varsinkin takapäästä voi tulla aika venkura ajaa. Alustan madallus muuttaa renkaan caster kulmaa negatiiviseen suuntaan, jolloin rengas "kulkee" sisäkantillaan. Kantillaan kulkeva rengas pyrkii jo valmiiksi ohjautumaan sivulle, jolloin aurausta lisäämällä voi tuloksena olla vinkeitä tilanteita uraisella tiellä. Renkaan normaaliin kulumiseen päästäksesi tulisi renkaan Caster-kulma (sekä myös auraus) saada normaaleihin lukemiin nykyisessä ajokorkeudessa. Alasvedettynä suoritettu suuntaus olettaa että autossa on ohjearvojen mukainen ajokorkeus, jolloin kulmat asettuvat oikeisiin kohtiin kun jousitus palautuu normaaliin asentoonsa. Madalletussa alustassa normaali asentoa ei saavuteta, jolloin säätö/arvot/menetelmä alasvedettynä ovat väärät. Itse lähtisin ratkaisemaan asiaa mittaamalla vastaavan auton renkaiden asentokulmat normaalissa ajokorkeudessa ja asettaisin ko arvot madallettuun alustaan sen ajokorkeudessaan.
Ps: Miksi yleensäkkään madalluttaa normaali autoa?  :o  Tai no. Älä vastaa.  ::)