Kirjoittaja Aihe: 307 - Termostaatin vaihto (TU5JP4)  (Luettu 12026 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

emk77

  • Vieras
307 - Termostaatin vaihto (TU5JP4)
« : 20.04.2010, 15:31:44 »
Auto: 2006 307 SW 1,6.

Mikä Peugeotissa pitää olla lämpötilalukema, jossa moottorin kuuluu käydä? Jos termostaatti ja lämpömittari näyttää moottorin käydessä (ajettu noin 200 km) lukemaa, joka on selvästi alle 90 eli noin 80 C-astetta, onko syytä vaihtaa termostaatti? Miten termostaatin vaihto onnistuu, onko helposti tehtävissä vai meneekö helposti aikaa nesteiden vaihtoon, ilmaukseen, jne? Onko termari sähkökäyttöinen tässä mallissa ja vika voi olla muualla tai onko tämän mallin tyyppivika ja lämmöt kuuluukin olla alle 90?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 529
307 - Termostaatin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #1 : 20.04.2010, 16:42:49 »
1.6 16v koneissa ollut paljon termostaatti ongelmia tai huonosti ilmattu. Mittarin pitäisi näyttää n. 89..90 astetta. Flekti lähtee päälle 95 asteessa.
Peugeot 508 & Peugeot 607

tane

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 107
307 - Termostaatin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #2 : 20.04.2010, 17:43:49 »
Auto: 2003 307 1,6 XR.

Minulla lämpötila pysyy melko hyvin 90 asteen kohdalla. Talvella hajos termostaatti kovilla pakkasilla, osa maksoi parin kympin luokkaa eikö vaihtokaan paljoa maksanut/kestänyt. Kuulemma minun autoa uudemmissa termostaatti on integroitu nestelohkoon, eli lienee vähän kalliimpi operaatio silloin.  

emk77

  • Vieras
307 - Termostaatin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #3 : 20.04.2010, 23:51:23 »
Myös 2007 vuoden 2,0 SW autom. lämmöt siellä 80 hujakoilla mutta onko merkitystä näin kesää kohden kun mennään...? Mihin vaikuttaa se n.10 asteen ero ns. normaalilämpöön?

Moottorin lämpötila ei ainakaan vanhoissa automalleissa ollut ihan pikkujuttu. Joissakin autoissa ei löydy termostaattia ollenkaan ja lämpötila näyttää silti lähes  normaalia. Suhtaudun näihin lämpötilapoikkeamiin hieman epäillen, koska on tullut eteen erilaisia autoja; toisissa moottorin lämpötila pysyy aina samassa normaalilukemassa ja toisissa se on alle tai seilailee. Käytännössä näissä poikkeama-autoissa on lähes aina ollut jotain vikaa.

Peugeotista en tiedä, onko tämä normaalia, kun moottorin lämpötila näyttää 80 astetta. Kun auto käy kylmänä ja reilusti alle normaalilämmön, saattaa jossain vaiheessa tulla ongelmia ja bensaa kuluu koko ajan enemmän. 10 asteen poikkeuslukema auton moottorilämpötilassa talvella, joka kuitenkin taas tulee jo puolen vuoden päästä, saattaa tietää  lämmitysongelmia myös auton sisällä. 10 asteen ero pakkaslukemissa nollasta -10 tuntuu iholla varmasti.

emk77

  • Vieras
307 - Termostaatin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #4 : 22.04.2010, 12:45:22 »
Miten vaihdetaan termostaatti?

Maahantuojan huollossa osa maksaa koteloineen 71 e. Onko tässä mallissa koteloitu termostaatti ja kotelokin pitää samalla vaihtaa vai minkälainen termostatti oikein on? Mitä osia on poistettava, jotta termostaattiin pääsee käsiksi; onko poistettava akku, entä muut osat. Löytyykö jostain tarkempia kuvia aiheesta?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Termostaatin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #5 : 22.04.2010, 15:32:31 »
307 (1. mallisarja), jäähdytysjärjestelmä
307 (2. mallisarja), jäähdytysjärjestelmä

307 (1. mallisarja), jäähdytysjärjestelmä, TU5JP4 INJECTION UNTIL RPO No. 10436

1336 Q1, THERMO FITTING, TU5JP4 INJECTION, 22,00 e (Citroen 17,40 e) (tiiviste tulee mukana)
1340 60, THERMOST GASKET, 4,00 e (Citroen 4,00 e)

307 (1. mallisarja), jäähdytysjärjestelmä, TU5JP4 INJECTION SINCE RPO No. 10437
307 (2. mallisarja), jäähdytysjärjestelmä, TU5JP4 INJECTION

1336 Z0, OUTLET TANK, ASS, PLASTIC, 71,00 e (Citroen 86,00 e)
1336 Z1, HOUSING SEAL, 2,50 e (Citroen 2,60 e)
1338 F8, SENSOR, VE - GREEN, 27,00 e (Citroen 49,00 e)
1338 C2, RP 1338 G5, THERMOST GASKET, DIAM19,6X26,9 EP3,65, 5,50 e (Citroen 4,40 e) (korvattu siis alla olevalla osalla)
1338 G5, THERMOST GASKET, DIAM19,6X26,9 EP3,65, 2,00 e (Citroen 7,40 e) (nimestään huolimatta kyseessä on anturin tiiviste)

Termostaattikotelon kanteen (letkulähtöön) integroitu termostaatti on TU5JP4-moottorilla varustetuissa autoissa korvattu termostaattikoteloon integroidulla termostaatilla (edelleen mekaaninen) jo 1. mallisarjan autoissa DAM-numerosta 10437 lähtien (06.06.2005). Vanhempi letkulähtöön integroitu termostaatti 1336 Q1 (kuvassa 89-asteinen Wahler 3463.89D):

http://www.motoneo.pl/t/z1/WAH3463.89D


 
Uudempien autojen koko termostaattikotelo 1336 Z0 kaikkine osineen siis maksaa 71 e ja termostaattia (eli koteloa, johon se on integroitu) ei saa ostettua erikseen alkuperäisosana. Osaa saattaa olla vaikeaa löytää tarvikkeena, mutta netistä löytyneiden tietojen mukaan ainakin Wahler valmistaisi sopivaa osaa 410705.89D (89-asteinen):

http://www.motoneo.pl/t/z1/WAH410705.89D



Jäähdytysjärjestelmän ilmaamisesta termostaatin vaihtamisen jälkeen:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=27305.0
« Viimeksi muokattu: 22.04.2010, 15:50:42, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

jk_single

  • Vieras
Vs: 307 - Termostaatin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #6 : 14.02.2011, 10:07:43 »
Auto: 2005 307 SW 1,6.

Motonet tarjoaa vain yhtä vaihtoehtoa: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-6251 2001 ja eteenpäin.

Onko joku kokeillut tätä, sopiiko tosiaan kaikkiin versioihin, kotelo- ja irrallisen termarin tilalle? Vaikka tämä olisi laadullisesti huono niin ei se varmaan ole huonompi kuin pugin oma, 2005vm vaihdettu takuseen kerran ja taas rupee käymään kylmänä.

jk_single

  • Vieras
Vs: 307 - Termostaatin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #7 : 17.02.2011, 08:52:11 »
Vastaan itse tähän eli Motonetillä ei ole muuta termaria kun se vanhempi missä on laippa ja letkutiitäntä, alkupään malliin, eli heillä on vuosimallitiedot pielessä. Venäjältä tai Puolasta "löytyisi" Vernet calorstat 6972.91 mutta maksaa yli 50€ joten merkkiliikkeen eteen joutuu nyörtymään.

pwr-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 307 - Termostaatin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #8 : 17.04.2015, 21:59:30 »
Auto: 2007 307 SW 1,6 Premium Plus.

Missä 307 termostaatti sijaitsee, googlesta en löytänyt selvää kuvaa. Onko millainen homma, meneekö jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihto helpoiten?
Nykyinen: Peugeot 307sw Premium Plus -07
ex: Peugeot 307 xr -01, vw golf -97

Thorgen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 307 - Termostaatin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #9 : 24.04.2015, 13:32:02 »
Auto: 2002 307 1,6 (TU5JP4, 165 000 km).

Itsehän vaihtelin vajaa vuosi ja 15 000 km sitten syylärin kanssa tarviketermostaatin ja sittemmin on jäähdytysnesteen lämpö ollut ajossa suunnilleen 83-84 astetta mittaritaulun mukaan. Ajoon lähtiessä lämpö nousee 90 asteeseen, josta valahtaa 80 asteeseen ja sitten vakiintuu tuohon kyseiseen "ehkä 84 asteeseen".

Vaikutuksia tässä nyt on seurailtu eikä niitä mielestäni ole ollut minkäänlaisia. Lämmintä riittää kovillakin pakkasilla, kulutus suht tasaisessa 100 km/h maantieajossa 6,2 - 6,5 litraa ympäri vuoden tankkausten perusteella. Tiiä sitten miten tuo 6-7 asteen jäähdytinnesteen lämmön lasku heijastuu moottorin toimintaa, lämpöön tms., itse alan olla sillä kannalla ettei mitenkään. Joskus voisi diagnostiikan kanssa katsella mitä se näyttää nesteen lämmöksi ajon aikana.

Ei mulla muuta.

pwr-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 307 - Termostaatin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #10 : 24.04.2015, 18:44:07 »
Nyt on itselläkin termari vaihdettu samalla kuin jakohihnakin. Nyt vaikuttas olevan normaaleissa lukemissa kuin vanha termari,mikä sahas 70-80 asteen välillä. Lyhyen koeajon jälkeen asettu siihen vajaaseen 90 mikä vissiin se normaali on.
Viikonloppuna katoin diagnostiikalla niin näytti 78 astetta omassa, tarvii käydä uudestaa katsoo joku päivä mitä nyt näyttää. Veikkaan että hiukan enemmän. :P
Nykyinen: Peugeot 307sw Premium Plus -07
ex: Peugeot 307 xr -01, vw golf -97

Toopermanni

  • Vieras
Vs: 307 - Termostaatin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #11 : 28.11.2016, 12:10:40 »
Auto: 2006 307 SW 1,6 (TU5JP4, 162 000 km).

Moron, täälä kans yks termostaatin vaihtaja ilmottautuu.

En löytänyt kunnollisia ohjeita tai kuvia operaation suorittamiseen, joten laitan tämän postauksen mukaan ohjeet miten tuo tehdään niille jotka ei ole kauhean usein ropanneet termostaatin kanssa.
Aikaahan tuohon operaatioon meni 1,5h kun noita muoveja ei uskaltanu pakkasessa repiä hampaat irvessä.

Eli itellä lämmöt ei noussu kun maantieajossa 70 tietämille ja 15km sai ajaa ennenkuin alkoi lämmintä tulemaan nollakeleillä. Isommilla pakkasilla kabiinissa paleli ja ikkunat veti huuruun.

Ite termostaattihan on kuvannäköinen ja Motonetin varaosalla 30-6258, 44,90€

Eli kun hommaan alkaa kannattaa tosiaan auton alle laitta kevytpressu jos tekee pihalla niin ei valu nestettä maastoon.

1. Laske vedet pois syylärin alavesiletkusta (vittumainen ranskalainen klemmari jota pitää puristaa kokoajan, lukkotonget hyvät tuohon) sieltä tulee nesteet vauhilla joten palju alle. Uutta nestettä tarvit noin 4l ja sillä saat paisarin takas ylämerkkiin.

2. Ota akku pois. Siinä on siitä ikäviä muovikuoria ja ensin piti ottaa pluskaapeli ja irrottaa miinus ja senjälkeen sain ne muovihilputtimet pois tieltä.

3. Ota ilmanputsari pois. Tuossa on kans ruuveja päällä 6 ja tulipellin vieressä se klemmari jolla kiinnittyy imusarjaan.
Alaosa lähteekin vetasemalla ylöspäin ja painamalla muovilärpäkkeitä oikealla kädellä

4. Ilmanputsarin alta paljastuu termari joka on 4 x 10mm pultilla kiinni. Vesiletkut kannattaa ottaa irti termarin ollessa paikallaan. Ennen kun sen termarin saa irti tarvii ottaa yks 10mm ja kuusiokoloruuvi auki, jotta saa termarin kyljessä olevat vesiletkut irti. (näkyy kuvassa)

5. Sitten uus termari paikalleen pultit kiinni ja nestettä koneeseen. Kuvan suppilohärpättimellä sain alavesiletkusta pumppaamalla suurimmat ilmat pois ja vesipumpun ilmausruuvi tietysti auki ja paisarin korkki myös. Vajaa 4l nesettä meni noin ja loppu ilmaus hoitui ajamalla lenkki ilmausruuvi raollaan.

6. Laita ilmanputsari ja akkukotelo paikallen sekä muut hilppeet (järjenkäyttö sallittua ;p)

Lämpömittari seilas pari päivää 85-90 välillä kunnes loputkin ilmat poistuivat ja nyt pysyy viisarin verran alle 90 lämmöt.
Nyt tulee kabiiniin kuumaa, että kynnet irtoaa ja 5km jäkeen -5c lämmöt on +70  ;D

TEMP_ARKISTOON



kiy0shi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 307 - Termostaatin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #12 : 10.11.2017, 22:20:11 »
Auto: 2006 307 SW 1,6 (TU5JP4).

Löysin vain 2kpl ilmausruuveja. Yhden termostaattikotelon kyljestä ja yhden lämmittimen letkusta sieltä tulipellin kohdalta. Onko siellä vesipumpullakin? Mistä sinne pääsee käsiksi? Tein ilmauksen ohjeiden mukaan ja käytin ruuveja auki niin kauan kuin tuli vain nestettä enää ulos. Valuttelin käyttämällä sopivaa letkua ilmausruuvilla niin ei menny hukkaan aineet.

Lämmöt pysyy siinä 85-90 asteen tienoilla tässä +5 asteen lämmössä. Ilmaa vielä jossain? Nestetaso max tasossa. Kestää lämmetä sen n. 5min -10min. Onko normaalia seilaamista? Vaihdoin siis termostaatin ja aineet. Käytin aineena motonetin tarjoamaa Glysantin "BASF" G30 Pakkasnestettä. 50:50 seosta.

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 335
Vs: 307 - Termostaatin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #13 : 12.11.2017, 22:20:50 »
On ihan normaalia