Kirjoittaja Aihe: 407 - Etujarrulevyjen vaihto  (Luettu 3844 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 395
  • 18.9.2006
407 - Etujarrulevyjen vaihto
« : 05.05.2010, 18:31:14 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 (125 hv, 09/2006, TRW-jarrut).

Olisi pian aika vaihtaa eteen jarrulevyt ja palat. 406- ja 307-keskusteluja asiasta löytyy kyllä ja on luettu. Palat saan irti omin neuvoin. Osaatteko sanoa:

- Tarvitseeko satulat irroittaa kokonaan (siis avata niitä takapuolen isoja Torxeja - kai siellä sellaiset on tässäkin mallissa), vai lähteekö levyt ilmankin?
- 407 kiristysmomentit: Isot Torxit, pienet levyjen torxit, liukutapit?
- Iskuväännintä tai pulttipyssyä ei ole. Kuumailmapuhallin ja isohko normivasara on. Manuaalisen iskuvääntimen (tms.) ja kumi/muovivasaran voisin hankkia, jos tarvis. Onkohan lisäkalut tarpeen 3,5 vuotiaassa 97tkm ajetussa, arvauksia?
- Muuta 407-kohtaista?

Entä mistä mahtaa saada perushyvät levyt ja palat, luotettavaa merkkiä, merkkiliikkeen lisäksi (en tosin tiedä merkkiliikkeen hintoja vielä, mutta jos pistää irvistämään niin pitää ehkä katsoa muualta). Oon pääkaupunkiseudulla. Ilmeisesti Biltema/Motonet myy mitä sattuu olemaan eikä sitä voi ennalta valita (paitsi tiskillä ehkä joo/ei kiitos?)?
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A). 23.11.2014 250 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 632
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #1 : 05.05.2010, 20:10:00 »
ECB GreenStuff paloiksi, niin palojen kuluminen ei pöllytä vanteita mustaksi. QH-levyt olivat ok ainakin 406ssa. USPartsilta voisit kysyä molempia, ei halvimpia. Hieman outoa, että levyt olisivat loppuun kuluneet noilla kilometreillä. ECB-jarrupalat eivät syö kohtuuttomasti levyjä, joten kokonaistaloudellisempia ratkaisuja haettakoon. Jarruosien pulteissa yleensä lukitusliimaa, että kohtuulisen tiukkaan vääntö riittää, ei tieteellistä momenttiavainta välttämättä tarvita. Jarruputken ja letkun vääntymiseen kiinnittäisin huomiota, että banduit-rautalankaa oltava helposti käsillä, että saa ripustettua jarrusylinterimokkulan asiallisesti asennuksen ajaksi sivuun. Varsinkin, jos meukaroi auton kimpussa yksin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 395
  • 18.9.2006
Vs: 407 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #2 : 05.05.2010, 20:21:23 »
... Hieman outoa, että levyt olisivat loppuun kuluneet noilla kilometreillä. ...

Pitää varmaan mitata nuo levyt uudestaan vielä kunnolla eikä luottaa katsastussetään - tai oikeasti -poikaan. Kehoitusta vaihtoon ei tullut mutta mittasi 24mm. Joissain levyissä näkyy mainitun että uusissa on paksuutta 26mm ja minimi on 25mm (tai sinnepäin), eli kulumisvara on aika pieni.

Satunnainen juttukaveri, töissä "yleishuoltamossa", sanoi jokin aika sitten että nykyään merkistä riippumatta joutuu etulevyjä vaihtamaan 100tkm välein.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A). 23.11.2014 250 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 2 566
Vs: 407 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #3 : 05.05.2010, 21:36:38 »
Mahtaisiko Auto-Artikkelissa olla 407:aan asiallisia jarruosia (Tikkurilassa)? Minulla irtosi vanhat levyt aika nätisti kun ulosvetäjällä maltillisesti vedin jännitystä ja naputtelin rauhallisesti kumivasaralla ympäri levyä. En edes lämmittänyt. Satulan ruuvit olkatukeen oli aika tiukassa (lukitteella), mutta sopiva varsi ja vääntöä + toinen naputti vähän vasaralla avainta (ruuvia), niin ongelmitta aukesi.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 746
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #4 : 05.05.2010, 21:50:04 »
Kehoitusta vaihtoon ei tullut mutta mittasi 24mm. Joissain levyissä näkyy mainitun että uusissa on paksuutta 26mm ja minimi on 25mm (tai sinnepäin), eli kulumisvara on aika pieni.

Yleensä kulumisvara on 2 mm. Autosi jarrulevyt ovat uutena 26 mm ja ilmoitettu minimi on 24 mm. Eräät tarvikevalmistajat voivat ilmoittaa kulumisvaraksi vain 1 mm, mutta se perustunee esim. uritettujen levyjen urien syvyyteen (esim. 0,5 mm, jolloin urat ovat kuluneet pois, kun levyn paksuus on 25 mm), jolloin kyse on lähinnä valmistajan halusta myydä uudet jarrulevyt mahdollisimman nopeasti.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 395
  • 18.9.2006
Vs: 407 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #5 : 06.05.2010, 11:10:55 »
... Satulan ruuvit olkatukeen oli aika tiukassa (lukitteella), ...

Onko nuo ne isot torxit siellä keskiön sisäpuolella? En tiedä/muista mikä on olkatuki.  :-[

Virkistäkääs vähän mun muistia:
- Mikäs on nimeltään se osa satulasta joka otetaan pois palojen vaihtoa varten (avataan 13 ja 15mm kiintoavaimilla)?
- Entä se osa joka jää palojen vaihdossa "keskiöön" kiinni (se jossa on ne liukutapit)?
- Entä se osa johon tuo edellinen kiinnittyy (se johon ne isot Torxit "siellä piilossa" ruuvataan).
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A). 23.11.2014 250 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 746
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #6 : 06.05.2010, 12:05:01 »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 395
  • 18.9.2006
Vs: 407 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #7 : 19.05.2010, 14:26:42 »
Automaasta saa etulevyt + palat mun 407:aan noin 250€. Saakohan noin samalla hinnalla olennaisesti parempaa, tai vaihtoehtoisesti vastaavaa olennaisesti halvemmalla? Esim. Saksasta tai halpiskaupoista kyllä löytyy kai halvemmalla, mutta kun ei tiedä niiden laadusta...

Kummat levyt hommata: Febi Bilstein 50 euroo, vai Ferodo 100 euroo (pari) ?
Onko kellään Febi Bilsteinista kokemuksia jarrulevyjen tai palojen (noin 80€ / akseli) osalta ?
« Viimeksi muokattu: 19.05.2010, 15:29:13, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A). 23.11.2014 250 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 395
  • 18.9.2006
Vs: 407 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #8 : 19.05.2010, 15:32:51 »
...Onko kellään Febi Bilsteinista kokemuksia jarrulevyjen tai palojen (noin 80€ / akseli) osalta ?

Eikun palasarjat olikin noin 50€, Ferodo tai Febi Bilstein.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A). 23.11.2014 250 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2

sissi

  • Vieras
Vs: 407 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #9 : 21.05.2010, 17:30:24 »
Palat hankittu alkuperäisinä, etulevyt tilattu Koivuselta. Nyt pitäisi vaan odottaa, että kamat siirtyvät paikalleen. Vajaat 78000km kesti 407SW 2,0 automaatin jarrut. Takajarrut pitäisi mennä herkistämällä, etulevyt on alarajoilla. Palat kai kannattaa vaihtaa koko setti kerralla?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 363
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #10 : 21.05.2010, 19:22:30 »
Tarkoitatko että palat myös taakse? En mä ainakaan vaihtaisi jos ne ei ole lähellä loppua. Siis yleensä takapalat vaihdetaan samaan aikaan siksi ettei jarruhuoltoa ole tehty ja kaikki on tuhannen jumissa, laahannut ymv.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 395
  • 18.9.2006
Vs: 407 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #11 : 21.05.2010, 19:37:49 »
Palat kai kannattaa vaihtaa koko setti kerralla?

Joo yhden akselin kaikki palat kerralla, ainakin jos on kulumisesta kyse. Minun mielestä.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A). 23.11.2014 250 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2

sissi

  • Vieras
Vs: 407 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #12 : 28.05.2010, 17:15:07 »
Oli infomormaatiokatkos, ei mulla olekaan kuin pelkät etupalat. Levyt on jotkut Fosterit, vähän googlettelin ja nyt arveluttaa tekeekö niillä yhtään mitään ???

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 483
Vs: 407 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #13 : 28.05.2010, 17:28:47 »
Jos ei kilpaa aja niin eipä ne kummoiset tarvitse olla, eihän alkuperäisetkään kestäneet kuin tuon 78tkm eli eivät ne kovin hääviä ainetta ole olleet. Kannattaa kuitenkin huomioda ettei jarruihin tule värinöitä tms. vaihdon jälkeen ja jos tulee niin sitten takuuna hakemaan suorempaa settiä. Itse laitoin kerran QH:n etulevyt ja toisessa levyssä oli selvä paksuus heitto jarrut pumppasivat asennuksen jälkeen. Korjaantui kun vaihtoi uudet levyt.

sissi

  • Vieras
Vs: 407 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #14 : 01.06.2010, 18:10:58 »
Levyt ja palat on nyt vaihdettu, ainakin jarrujen ulvominen lakkasi. Nähtäväksi jää, mitä kestävät. Samalla tuli konkreettisesti havaittua, että reilun yhden kesän ajetut Contit on kohta vaihtokunnossa  ???