Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää  (Luettu 9944 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dizues

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (kolarikytkin)
Arkistoitu ohje: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (polttoainepumppu)
Arkistoitu ohje: 306 - Ei aina käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (ajonesto)
Arkistoitu ohje: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (polttoainepumppu)
Arkistoitu ohje: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (ajonesto)
Arkistoitu ohje: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (jäätymisongelma)
Arkistoitu ohje: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (maadoituskaapelit)
Arkistoitu ohje: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (sytytyspuola)


Auto: 1999 306 1,6 (farmari, TU5JP, 90 hv, VF37ENFZE32607314).

Liittynee tämän viestiketjun ongelmaan eli ajon jälkeen ei enää käynnisty. Pyörittää lupaavasti, mutta ei käynnisty. Kun laittaa virrat päälle, niin ei kuulu sitä bensapumpun surinaa. Onko helppoa päästä pumppuun käsiksi vai pitääkö purkaa puoli autoa? Onko pumpulle rele, joka kannattaisi ekaksi tarkistaa ja mistä mahtaa löytyä?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Mene foorumin päätasolle (Peugeot-foorumi.com) ja käytä hakutoimintoa hakutermillä "306 ei käynnisty" tai käytä tarkempaa hakua rajaten hakutulos vain otsikoihin. Aiemmista viesteistä löytyvät varsin kattavat ohjeet vian selvittämiseksi. Esim. tässä muutamia tarkistuskohteita:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=44314.msg190380#msg190380
« Viimeksi muokattu: 11.05.2010, 01:02:05, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Oletko varmistunut, että polttoainepumppu on rikki (syöttämällä sille suoraan virtaa)?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=30655.0

Polttoainepumpuista:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=43954.0

Eroavaisuudet selviävät varaosanumeroita vertailemalla:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
  • pösöillä pääs(s)ee
Testasitko pumpun antamalla suoraan virtaa sille? Voihan olla, että on pelkkä kosketusvika tai johdotus murtunut jostain kohtaa.

Mittasin yleismittarille että tulee jännite pumpulle, mutta tuota suoraan akusta pumppuun en vielä testannut.

Pistoke irti jos mittaa, niin hyvin helposti menee halpaan. Voi nimittain olla, että ilman kuormaa jännitettä tulee, mutta kun laitetaan pistoke kiinni, niin jännite tippuu, jos ennen pumppua on huono kontakti virransyötössä. Mutta suoraan jännitettä pumpulle, niin kulee pyöriikö pumppu? H7 on hyvä virtakynän korvike tai itse asiassa parempi.
405 1.6 GLX -91 557tkm, 406 2.0 ST Grw -99 FL 391tkm, 405 2.0 GTX Style -95 75 444 km, projekti: 405 2.0 GTX Style -95 225 tkm

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Palveluun pääsin kirjautumaan, mutta se ei kunnolla selvinnyt että mikä pumppu kyseiseen autoon kävisi. Olisiko mahdollista että vanhemmasta 306:sta saisi pumpun.

SB:n mukaan autoosi sopiva polttoainepumppu on 1525 95:

INJECTION TU EXCEPT CONVERTIBLE OR XU INJECTION EXCEPT CONVERTIBLE:

1525 95, GAUGE WITH PUMP, 196,00 e
- XU INJECTION
- INJECTION TU

1525 J0, GAUGE WITH PUMP, INJECTION XU7JP4 AND (BR)

Autoosi sopii vain kyseinen 2. mallisarjan bensiinikäyttöisissä autoissa (valmistenumerosta 32 000 001 lähtien) käytetty polttoainepumppu, johon on integroitu polttoainemittarin anturi (1525 J0 ei käy, mutta sitä on ilmeisesti käytetty vain Brasiliassa...). Vanhemmissa 1. mallisarjan autoissa polttoainepumppu ja anturi ovat erillisiä osia, joten ne eivät sovi. Alkuperäisen pumpun hinta on 196,00 e (ei saatavissa Citroenilta).
« Viimeksi muokattu: 16.05.2010, 23:50:41, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

pasi08

  • Vieras
Auto: 1994 306 1,6 SR (196 000 km).

Pihasta lähtiessä auto käynnistyi, mutta sitten sammui, kun laitoin 1:n päälle ja yritin lähteä. Eikä ole sen jälkeen käynnistynyt. Käynnistinmoottori pyörittää hyvin, mutta ei edes yritä käynnistyä.

Sulakkeet on tarkistettu, kipinä tulee, maajohdot tarkistettu ja vikakoodeja ei ole. Bensapumppu toimii tuolla 1-11 rele liitoksella, mutta ei lähde käyntiin, vaikka pyörittäisi bensapumppua koko ajan startatessa tuolla liitoksella. Missähän voisi olla vika?

Ennen tätä vaihdoin ilman putsarin ja putsailin anturin, joka oli siinä kotelon päällä (imuilman lämpötila-anturi?).

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 849
Jos kerran bensaa tulee suuttimille asti niin eihän siellä voi vikaa olla kuin suutinten ohjauksessa tai kipinän ajoituksessa.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

smy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 114
  • 407 SW 2.0 HDI aut (150tkm)
Jakohihnakin voi olla yksi vikavaihtoehto

Peuman

  • Vieras
Mulla 306 s16 teki melkein samallalailla. syy vauhtipyörän asentotunnistin meni särkipoikkirikki.

pasi08

  • Vieras
Kiitos avuista tähän asti.

Miten voin tutkia näitä ehdotettuja asioita ? Asentotunnistimen otin irti ja se näytti ehjältä mutta en mitannut mitenkään. Miten suuttimien ohjaus tarkistetaan tai jakohihnan kunto?

Kokeilin vielä starttailla autoa oikeen kunnolla kun ollut yön yli lämpimässä mutta ei minkäänlaista hörähdystä. Starttaa hyvin mutta ei pienintäkään lupausta. 195 000 on mittarissa.

Peuman

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #10 : 28.02.2011, 23:27:41 »
1-2 välinen vastus pitäis olla n.300-620 ohmia

Peuman

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #11 : 28.02.2011, 23:34:03 »
Niin ja olikos tuon ikäisessä jo se kolarinappi konehuoneessa siinä iskari tolpassa

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 849
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #12 : 01.03.2011, 08:55:46 »
Tuo inertiakytkinhän tappaa polttoainepumpun ja ymmärtääkseni pumppua oli syötetty suoralla virralla, jolloin kytkin ikäänkuin ohitetaan...?

Jakohihnan kunto voidaan tarkistaa kun otetaan jakopään edestä suojamuovit pois. Ei siinä oikein muuta vaihtoehtoa ole. Samalla voi tarkistaa, ettei hihna ole hypännyt ja ajoitukset sen takia päin persmäkeä.

Kun pyörität moottoria hetken aika startilla niin alkaako bensa haista ja kastuuko tulpat?
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

pasi08

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #13 : 04.03.2011, 19:17:33 »
Hain kaupasta haynesin korjausoppaan ja aloin vaihtaa jakopään remmiä. Remmin vaihdossa selvisi heti että remmi oli hypännyt muutaman hampaan eikä auto sen takia käynnistynyt. Laitettiin uusi remmi ja jakokohdalleen niin auto lähti heti käyntiin. Jako oli helppo tarkistaa itse haynesin korjaus oppaan ohjeiden mukaan.

Sammumisongelma ei kuitenkaan selvinnyt vaan sammuu edelleen risteykseen tultaessa.

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #14 : 15.07.2013, 17:57:10 »
Auto: 1999 306 1,6 Cristal (VF37ANFZE32749292, 180 000 km).

Ei ala hyvin pösömiehen ura, auto ollut minulla reilun viikon ja tästä puolet konepelti pystyssä.

Autossa oli jotain häikkää käynnistyksen kanssa alusta alkaen, startti pyörittää mutta ei aina käynnisty. Jos odotteli rauhassa virrat päällä että huoltovalot ja muut sammuivat joka kerta käyntiin. Tätä siis jatkui kaksi päivää ja aamulla ei enää käynnistynytkään.

Polttoainepumppu ei pyörinyt, eikä antanut kipinää. Uusi kampiakselin asennontunnistin kiinni ja kerrasta käyntiin. Toimi taas melkein kaksi päivää, jäin lasten kanssa Serenan pihaan. Auto kuitenkin käynnistyi sen jälkeen kun sitä heilautti vaihde päällä startaten ja päästiin kotiin. Aamulla käynnistyi normaalisti ja läksin töihin, kotiin tulin hinaten.

Varmuuden vuoksi taas uusi kampiakselin asennontunnistin ja inertiakytkimen ohitus (ei auttanut.) Ihmettelin konepellin alla virrat päällä ja jostain sattui kuulumaan outoa sirinää, ääni paikantui johonkin anturiin imusarjan vasemmassa päässä, tältä lähtee letku ilmanputsarin kotelolle. (MIKÄ ON TÄMÄ ANTURI?) Heilutin anturin liitintä ja ääni loppui, putsasin liittimen ja auto kerrasta käyntiin. Taas kaksi päivää ilman mitään ongelmia.

Tänä aamuna taas sama ongelma. Pyörittää startilla hyvin. Pensapumppu ei pyöri, johdolta saa virtaa 2,49v.? Pumpun saa pyörimään vetämällä akulta piuhan pumpun 15A tai pumpun kytkimen10A sulakkeelle. Kaksoisrele purettu, toisessa releessä ei näkyvää liikettä. Navat 1 ja 11 yhdistetty ei tapahdu mitään, napaan 11 tulee virtaa. konehuoneen maadoitukset ja anturien, ecun sekä kaksoisreleen liittimet  käyty läpi.

Nyt alkaa olla ideat loppu. Mitkä ovat koneen vitaalit osat että se saa pensaa ja kipinän? Ymmärrys sähkökuvista loppuu siihen kun piuha menee ecuun. Onko ajonestolla mitään merkkivaloa tai muuta mistä sen päällä olon voi tunnistaa?(Sirullinen malli, rattilukon piirilevy ja avaimen tunnistuskäämi päällisin puolin ehjät.) Onko pösöllä ajaminen aina näin kivaa ;D? Apua kaivataan.