Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää  (Luettu 10584 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

paavojaelvis

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #30 : 21.07.2013, 09:36:07 »
Mun tapauksessa maadoitukset korjattiin ensimmäisenä työnä niin konehuoneessa kuin ohjaamossakin.
Ja pinnille 9 tuleva -8,7V on jatkuva (kun virta kytkettynä avaimesta), eli parin sekunnin pulssia ei tule.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2013, 10:01:07, kirjoittanut paavojaelvis »

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #31 : 21.07.2013, 11:53:58 »
Täällä kanssa maat käyty läpi ja niitten johtojen joita on heiluteltu ja käynnistymisen välillä ei tunnu olevan mitään järkevää yhteyttä.

Jos meillä on samat sähköt pinnille 9 ei tule pulssia ennen kuin ecu on maadoittanut releen.(Pinni 10) Eli rele pitää kanssa olla kiinni ennen kun siitä saa mitattua.

paavojaelvis

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #32 : 21.07.2013, 12:17:35 »
Hupsista, siis pinnille n:o 10 tulee tuo -8,7V. Tuli edellä kirjoiteltua väärin...  ;D

paavojaelvis

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #33 : 21.07.2013, 16:28:12 »
Oman autoni vika löytyi: ylempi moninapaliitin vasemman koripalkin etupäässä, moottorin johtosarjan ja korin johtosarjan välillä. Pinnit 9 ja 8 hapettuneet pilalle, ohitusleikkauksen jälkeen kone käynnistyi heti.

TEMP_ARKISTOON

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #34 : 21.07.2013, 17:13:59 »
Hienoa että selvisi! Tuosta seuraava kohde Janjulle tarkistettavaksi.
Peugeot 607 3.0 manual '01

paavojaelvis

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #35 : 21.07.2013, 21:08:19 »
- Transponderilta tuleva pinkki johto (821) moninapaliittimen pinnin 9 kautta ECU:n pinniin 22: katkos pinnin 9 sisällä
- Keltainen hyppylanka pinnien 9-8 välillä: katkos pinnin 9 sisällä.

Miten korjasin: katkaisin moninapaliittimen pinneihin 8 ja 9 tulevat johtimet molemmin puolin liitintä ja kytkin ne liittimen ulkopuolella toisiinsa. Oikea tapa olisi tietysti ollut uusia molemmat johtosarjat, mutta mutta... ;D

Kannattaa tarkistaa myös transponderilta tuleva beige (822)  moninapaliittimen pinni 10 kautta ECU:n pinniin 48.

Moottorinohjaus siis Bosch MP 7.2.

TEMP_ARKISTOON

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #36 : 22.07.2013, 00:58:31 »
Tarkoitatko "transponderilla" virtalukon ympärillä olevaa sirun tunnistinta vai ajoneston ohjausyksikköä?,jos olen tajunnut oikein se löytyy jostain keskikonsolista.Minulla tulee sinne virtalukolle neljä johtoa luvuilla 8271, 8272 ja jotain tälläistä.

Oliko tuo keltainen hyppylanka siis jossain siinä moninapaliittimessä?

Ymmärsinkö oikein oikein että pinnin kahdeksan johdot on nyt katkaistu liittimen molemmin puolin ja kytketty takaisin toisiinsa ja ysille tehty samoin.(Vai onko kasi ja ysi nyt samassa nipussa, eli onnistuitko siis ohittamaan ajoneston?)

Pitää alkaa huomenna mittailemaan noita johtoja kun on itsellä enemmän virtaa.


paavojaelvis

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #37 : 22.07.2013, 06:33:54 »
Transponderi=sirun tunnistin virtalukon ympärillä. Numerointi muuttuu matkan varrella, nuo yllämainitut johdinnumerot ovat moottorin johtosarjasta. Hyppylanka (tehtaan jäljiltä) oli moninapaliittimessä moottorin johtosarjan puolella. Pistokkeet on valettu umpeen, joten johtimia vastaavien pinnien haku teettää vähän töitä, mutta neula ja yleismittari auttaa. Kytkentä on siis ihan alkuperäinen muuten paitsi että 8 ja 9 ovat nyt liittimen ulkopuolella. Ajonesto toimii siis normaalisti. Siru oli ECU:lle tuttu, mutta kun tunnistustieto jäi matkan varrelle, niin ajonesto makasi päällä.

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #38 : 26.07.2013, 13:45:27 »
Tietääkö kukaan mistä tuo ajoneston ohjausyksikkö löytyy? Keskikonsoli nyt irti ja sen takaa tupakansytyttimen ja hätävilkkujen vierestä löytyi yksi laatikko kahdella liittimellä. Jos on tämä niin taitaa olla itsellä väärät varaosat.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #39 : 26.07.2013, 13:49:00 »
Ajoneston ohjausyksikkö on integroitu moottorinohjaimeen.

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #40 : 26.07.2013, 14:36:55 »
Mikä on tuo A162 "Immobilizer control module"?
Sain ecun mukana boxin joka ainakin ajoneston ohjausyksikkönä minulle kaupattiin.:-\

[ylläpito on poistanut liitteen]

plagu

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #41 : 26.07.2013, 14:57:32 »
Varmaankin bsi poksi joka ei 306:ssa tainnut tosiaan tehdä juurimuuta kuin sotkea ajonestoa, nimimerkki S_a_m_i osannee sanoa parhaiten.

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #42 : 26.07.2013, 21:53:00 »
Vika paikallistettu moottorin johtosarjaan ecun ja runkopalkin välissä.

Ecun pinniltä 22 runkopalkin moninapaliittimeen tuleva pinkki johto haarautuu kahdeksi keltaiseksi (820) jossain konehuoneen puolella, näitten väliltä moninapaliittimeltä mitattu olematon vastus.

Työnsin neulan tuon pinkin ja kahden keltaisen läpi ja perkele pösöhän käynnistyi. Neula irti ja ei lähde käyntiin.

Ei jaksa tuota liitosta ruveta etsimään vaan taidan tinata kaikki nippuun siitä liittimen vierestä ja kutistesukka päälle. Lopputuloksen kannalta vastaa alkuperäistä. Tässä tapauksessa varmaan kannattaisi vetää myös tuo pinkki johto eculle hyppynä jos ei meinaa koko johtosarjaa uusia ja hakee pidempiaikaista ratkaisua.(Sen enempää tuota liitosta tutkimatta voisi kuvitella että hapettuma tai huono kontakti voi haitata jossain vaiheessa myös tuon pinkin johdon signaalin kulkua.)

Ecun vaihtajia kehotan vielä tarkistamaan että ajoneston ohjausyksikkö/bsi ovat samaa sarjaa. Jos ulkomaan foorumeita oikein ymmärsin ovat ilmeisesti tehneet niitäkin ainakin kahta mallia. (boxissa yksi tai kaksi liitintä.) Minulla oli muuten väärä, saman ikäiset autot bosch 7,2 järjestelmällä.

Kiitoksia kaikille vastanneille, teillä on hieno foorumi josta saa nopeasti vastauksia. Joku viisaampi voisi kai laittaa tämän yhdeksi vianetsintä vaihtoehdoksi. Hyvin samankaltainen vika käyttäjän Paavojaelvis kanssa.

TEMP_ARKISTOON

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #43 : 27.07.2013, 03:03:22 »
Mikä on tuo A162 "Immobilizer control module"? Sain ecun mukana boxin joka ainakin ajoneston ohjausyksikkönä minulle kaupattiin.

Kyseinen purkki, lienee avaimen sirulla olevan koodin lukeva induktiosilmukka. Ei siis sisällä varsinaista 'ajonestoa' - ajo toki estyy mikäli tuo on viallinen, koska moottorinohjain (A35) ei pysty lukemaan koodia avaimesta.

paavojaelvis

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #44 : 27.07.2013, 09:41:35 »
Ecun pinniltä 22 runkopalkin moninapaliittimeen tuleva pinkki johto haarautuu kahdeksi keltaiseksi (820) jossain konehuoneen puolella, näitten väliltä moninapaliittimeltä mitattu olematon vastus.

Nuo "kaksi keltaista" on juuri se hyppylanka pinnien 9 ja 8 välissä, on vaan sen verran pitkä, että näyttää aluksi kahdelta erilliseltä johtimelta.