Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää  (Luettu 9942 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 189
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #45 : 28.07.2013, 20:08:41 »
Tietääkö kukaan mistä tuo ajoneston ohjausyksikkö löytyy? Keskikonsoli nyt irti ja sen takaa tupakansytyttimen ja hätävilkkujen vierestä löytyi yksi laatikko kahdella liittimellä. Jos on tämä niin taitaa olla itsellä väärät varaosat.

Radio pois koetaulusta niin alkaa näkymään ;D. Ja nythän puhutaan Texton 96398196.80 CPHO4 pöntöstä eikä sirun indukdiosilmukasta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #46 : 29.07.2013, 00:58:02 »
CPH Texton yksikössä on radiotaajuinen lukituksen avaus ja hälytin. Ajonesto on moottorinohjaimessa.

Tuo Haynesin kaavio on 'tyypillinen Haynesin kaavio'. Komponenttien koodit ihan omiaan.

http://peugeot.mainspot.net/wiring306/tu3jp-l4.shtml
1320 moottorinohjain
8209 induktiosilmukka (kaaviossa 82--)

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 189
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #47 : 29.07.2013, 21:10:23 »
Ei siis sisällä varsinaista 'ajonestoa' - ajo toki estyy mikäli tuo on viallinen, koska moottorinohjain (A35) ei pysty lukemaan koodia avaimesta. Olen antanut itselleni kertoa että tranponterin tieto menee moottoriohjaimelle texton yksikön kautta jos se on viallinen tai ei ole sovitettu ecu:lle käynnistyksen esto on päällänsä. Tämän olen kokenutkin omakohtaisesti. Elinten siirrossa kannattaa AINA  ottaa ko pönttö ecun kanssa kimppaan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #48 : 30.07.2013, 02:35:47 »
CPH Texton yksiköllä ei ole tekemistä ajoneston kanssa, ajoneuvoissa joissa on induktiosilmukka virtalukon ympärillä. Tällöin CPH Texton yksikössä on ainoastaan lukitus ja murtohälytys. Radiotaajuisissa systeemeissä, joissa virtalukon lähellä ei ole avaimen sirun lukijaa, välittää CPH Texton yksikkö ajoneston valtuutuksen näppäimistölle ja näppäimistö edelleen koodin moottorinohjaimelle.

Bosch MP 7.2 järjestelmässä, on avaimessa transponderi, joka luetaan virtalukon induktiosilmukalla. CPH Texton yksikkö avaa/lukitsee ja aktivoi/deaktivoi hälyn.

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 189
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #49 : 31.07.2013, 20:44:55 »
Kaaviossa on keltaisen MQS 26-napaisen liittimen nastat 21 8 12 23 Transponderin tunnistin. :-\

[ylläpito on poistanut liitteen]

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #50 : 01.08.2013, 00:07:44 »
Näköjään tuollainenkin versio on. Ohessa kytkentäkaavio virallisine johdin ja liitin/pinni merkintöineen. CPH Texton mallissa, jossa ainoastaan lukitus/hälytin toiminnot on vain yksi liitin.





[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 01.08.2013, 00:18:08, kirjoittanut Benkku »

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #51 : 10.01.2014, 01:11:40 »
Takaisin jännän äärelle. Alkaa tämä kosteus tehdä tehtävänsä, ei taas lähtenyt aamulla käyntiin ja samat oireet kuin ennenkin. Johdot käyty läpi ja etupalkin moninapaliittimen tiiviste vuotaa, liitin hapettunut ja nyt ohitettu mutta ei käynnisty.

Ensin oli tarkoitus vetää uudet piuhat suoraan eculta transponderille kuten sähkökuvista itse ymmärsin, mutta kiertävät tosiaan tuon texton boxin kautta. Tämä siis todettu jahtaamalla johtoja transponderilta päin.

Olisiko kenelläkään sähkökuvia joissa näkyisi myös tuo texton laatikko ja/tai johtojen numerointi rungon puolella? Numerosarjat vaihtuvat heti tuon moninapaliittimen jälkeen ja en ole varma vaihtuvatko vielä kerran jossain matkustamon puolella. Mittaamisestakaan ei tule mitään jos välillä on katkos. Myös kuvista johtosarjojen sijainnista rungossa olisi hyötyä.

On nämä kyllä vehkeitä. Minulla on ecu ja sirut saman ikäisestä vehkeestä, mutta siinä oli Siemensin tekemä boxi vain yhdellä liittimellä ja se ilmeisesti ohjaa vain keskuslukitusta ja hälyjä.(En kyllä ole asiaa sen kummemmin tutkinut.) Pakko palaa kyllä tuotekehittelyyn rahaa kun mitä tahansa nippeliä menee kysymään niin aina sanotaan tiskillä että mitä näistä tämän vuosimallin neljästä vaihtoehdosta tahdot kokeilla. Vaikkei tämäkään enää mikään uusi ole voisi kuvitellä että valmistenumerolla saattaisi jo oikeat varaosat löytää.

Muistan joskus penskana kun isällä oli Citroen Visa, jossa oli jo tehtaalla lyöty taakse pyörille eri kokoiset rumpujarrut, aina siihen leima tuli mutta eka jarruremonttiin käytiin osia hakemassa kolme kertaa. Ei näille voi kun nauraa. ;D

[ylläpito on poistanut liitteen]

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #52 : 10.01.2014, 02:25:42 »
Kyseessä on muuten Texton CPH04. Näkyy noitakin olevan erilaisia ;)

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #53 : 16.01.2014, 13:22:10 »
Ajoneston piuhat eculta Textonille löytyivät juurikin tuon nimimerkki Boldorin kaavion mukaisesti, kohta "Moottorin tarkistus elektroniikka". Täällä yhteys joten nyt taitaa olla aika luovuttaa.

Theloial

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #54 : 06.03.2016, 19:25:45 »
Auto: 2000 306 1,6 (150 000 km).

Autoa tutkittu foorumin ohjeiden mukaan mutta ei saatu vielä kuntoon
- Ei käynnisty mutta pyörii
- Mittaristossa palaa starttauksen aikana keltainen moottorin merkkivalo (nähtävästi kuuluisi sammua hetken päästä jos virrat jättää päälle, ei sammu?)
- Kävi oireilee niin että ajoittain ei startannut mutta kun yritti pari kertaa tai antoi auton olla, sitten käynnistyi
- Ei vikakoodeja
- Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu, ei auttanut
- Polttoainepumpulle tulee vain 3V
- PA-pumppu pyörii irtovirralla
- PA-pumpun rele pitäisi olla ok, mitattu
- PA-pumpun rele ohitettu, 5-8 ja 1-11 hyppylangalla yhtäaikaa, tulee 3V pumpulle, ei starttaa. Jos PA-pumpun pistokkeen tässä kytkennässä irroittaa ja pyörittää pumppua irtovirralla, ei starttaa (?) => olisi pitänyt jos pelkkä syöttöjohto PA-pumpulle releeltä hapettunut jostain kun annettiin apuvirtaa suoraan pumpulle. Onkohan johdossa haaroja kuten eculle tms joka ei nyt saa tarpeeksi jännitettä? (ei ole kaaviota)
- PA-releelle tulee +12V ja lähtee sama
- Ei palaneita sulakkeita
- Kokeiltu kahdella avaimella joissa kummassakin ajonestosiru, ei vaikutusta
- Ei löydetty silmämääräisesti irronneita johtoja tai huonoja maapaikkoja
- Kolarikytkintä paineltu tarpeeksi

Tuossa nyt mitä tuli mieleen. Tutkittu ja kokeiltu jo hetki mutta ei vielä saatu läpimurtoa

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 052
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #55 : 06.03.2016, 19:35:19 »
Mites kipinä? Vaikka siis ajon esto oireileen karkeasti juuri noin kun on päällä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Theloial

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #56 : 06.03.2016, 19:47:14 »
Auton luona ei ole tällä hetkellä mitään millä saisi kipinän varmistettua, ei kehtaa yrittää runkoa vasten kuten vanhemmissa jakajavehkeissä.

Ainoa vika mikä on löydetty, on tuo PA-pumpun puuttuva jännte ja vaikka se kompensoitiin syöttämällä pumpulle 12v samalla kun rele oli ohitettu, auto ei startannut. En tiedä onko PA-releen ja pumpun välissä mitä haaroituksia, välijuttuja tai pistokkeita.

Theloial

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #57 : 07.03.2016, 11:02:39 »
Sain autodatan kaavion käsiini. Yksi hyppyjohto puuttui testauksessa sillä tämän mukaan piiri menee näin
- Eculta tulee syöttö kolarinapille
täytyy mitata sen navasta 3 sytytysvirta päällä ollessa mitä tulee
- Tästä se menee polttoainepumpun releelle, ei kärjille vaan kelalle, 7 sisään ja 12 ulos, tähän hyppy jos tarve ja mittauksella varmistus
- Edellisen pinnistä 12 polttoainepumpun sulakkeelle F35 15A ja tästä pumpulle, sekä pumpulta maihin

Tuo kela 7-12 virroittaa samalla
- pinnin 4 kautta EVAP-venttiilin
- pinnin 5 kautta sytytyspuolan josta eculle
- pinnin 6 kautta suuttimet

Kaaviossa on vain yksi outo kohta, tämä oikeanpuoleinen toinen käämi PA-releessä, sitä ei ole kytketty käämin osalta, eli pinnit 3 ja 2 ovat tyhjiä. 11 tulee syöttö akulta kärjille, 9 lähtee eteenpäin kärjiltä eculle. Käämin 10 on liitetty myös eculle mutta ei tuo aiemmin sanomani käämin vastakkaiset 3 ja 2. Erikoista.

Yritetään saada tuolla pumpulle muutakin kuin 3V nyt. Avustan tuttua etänä niin joutuu tässä hieman tekee tällai.

Jos jollain sattuisi olemaan oikeata kaaviota, niin voisiko tarkistaa? Oletan kyllä että autodatan kaavio pitää paikkaansa.

Ihan tämä ei selosta miksi auto ei käynnistynyt aiemmin vaikka pumpulle syötettiin virtaa. Ainoastaan mitä jäi puuttumaan tuon 7-12 hypyn takia oli pumpun virta sekä ennen PA-sulaketta oleva haara joka syöttää F33 läpi lambdalle lämmityksen ja siitä maa eculle mutta tuon ei pitäisi mitenkään vaikuttaa käynnistyvyyteen. Labdan lämmityksen maa menee ecun kautta, ellei tämä ole niin fiksu ettei suostu käynnistymään jos siellä ei mene virtaa. Noh, tutkitaan niin nähdään lisää. EDIT: toisaalta, lambdassa tapahtuu vain lämmitysvastuksen osalta jännitehäviö ja eculle voikin mennä siitä kaksi jännitettä, vaikka 5V verran joka on tarpeellinen.

eeeno

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #58 : 07.03.2016, 18:25:12 »
Ajonestolaite estää näissä malleissa polttoainepumpun toiminnan.

Oletko tutkinut maadotuspisteet?

Theloial

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #59 : 11.03.2016, 13:29:02 »
Maadoituksista ei ole löytynyt vielä mitään vikaa. Syy, joka on paikallistettu pysyväksi, on että eculta ei tule sähköä kolarikytkimelle, josta se menisi polttoainepumpun releelle, sulakkeelle ja pumpulle. Tuo linja on nyt mykkä. Joskus linjastosta on saatu mitattua 3V mutta yleensä se on mykkä.

Nyt on uutta PA-relettäkin kokeiltu kun mittaaja löysi siitä vuotovirtaa mutta ei uudellakaan muuttunut.

Ecun kaksi sulaketta, jotka on merkattu kaavioihin, on ok. Ecun pistokkeelta ei olla saatu mitattua tulevaa sähköä kun mittaaja ei näe siinä olevien pinnien numeroita, saatikka maita.

Maavialle tämä kuitenkin kuulostaisi hyvin. Homma jatkuu viimeistään pääsiäisenä.

Autodatan kaaviosta puuttui PA-releeltä muutama johto, kaikkia ei ollut piirretty siihen mutta releessä olevasta kuvasta sai katsottua kaikki. Samoin pinnimerkinnät olivat muutaman kohdalla erilaisia.