Kirjoittaja Aihe: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)  (Luettu 2967 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poken

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« : 14.05.2010, 19:12:16 »
Auto: 2003 307 Wagon 1,6 XS.

Pitäisi vaihtaa hajonnut starttimoottori eikä minulla ole kokemusta 307 moottorista joten kaipaisin vinkkejä sen vaihamiseen. (Esim. mitä kautta ja mitä purkaa, mistä löytää räjäytyskuvat).
Auto:  307 1.6 XS Wagon vm 2003

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 301
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #1 : 16.05.2010, 00:25:53 »
Varaosakuvat:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0
307 (1. mallisarja), INJECTION TU

Ei kai tuossa mitään sen ihmeellisempää pitäisi olla? En osaa sanoa, joutuuko edestä purkamaan paljonkin osia pois ennen kuin käynnistinmoottoriin pääsee käsiksi... Kannattaa ottaa kuvat johtojen paikoista jne., niin saa sitten kytkettyä ne takaisin oikein. Kun avaat ja kiristät johtoliittimet kiinnittävät mutterit, niin pidä toisella avaimella vastaan, koska muuten esim. solenoidin muovinen pääty saattaa murtua ja kierretanko irrota. Liitin tulee kahden mutterin väliin, koska kierretangon kiinnitystä ei ole suunniteltu kestämään mutterin avaamista ja kiristämistä.

Akku on syytä kytkeä irti vaihdon ajaksi (oikeaoppisesti).
« Viimeksi muokattu: 16.05.2010, 01:01:50, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

poken

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #2 : 16.05.2010, 07:03:54 »
Tarkoitan juuri sitä että mitä kaikkea pitäää purkaa pois että pääsee vaihtamaan kun "parkkipaikan tietotoimisto" kertoi että on todella hankalassa paikassa.
Auto:  307 1.6 XS Wagon vm 2003

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 102
  • pösöillä pääs(s)ee
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #3 : 16.05.2010, 07:41:41 »
Itsekkään en ole moiseen starttia vaihtanut, mutta tässä koneessa taitaa olla pakosarja keulan puolella ja itse startti on rinta pellin puolella imusarjan alla. Ainakin yläpuolelta joutuisi purkamaan ainakin ilmansuodatin kotelon ja sen putken mikä menee kaasuläpälle, lisäksi akkun ja ehkä sen telineen. Startti varmaan näkyy kun alakautta katsoo moottori imusarjan alle ja voi olla myös helposti vaihdettavissa sitä kautta. (mutta luulo ei ole tiedon väärti).
405 1.6 GLX -91 553 600 km ja matka jatkuu...
Leimaa 4/2015 asti. 406 2.0 ST Grw -99 FL tässäkin jo 350tkm+ 405 2.0 GTX Style -95 ajettu vain 71 800 km

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 218
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #4 : 16.05.2010, 08:25:32 »
En ole joutunut myöskään tekemisiin tuon koneen kanssa, mutta jos se on kuten vanhemmat TU-moottorit, niin silloin starttimoottorin saa irrotettua alakautta ja muistaakseni tilaa oli melko reilusti. Muistaakseni.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 405 GRI 1,9 (XU9M, Fenix 1B)vm.1991

Edelliset:Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 301
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #5 : 16.05.2010, 09:03:21 »
307:n TU5JP4-moottorissa käynnistinmoottori on kuvan mukaan imusarjan alla rintapellin puolella vasemmalla (kuljettajan puoli). Service Box:sta en löytänyt ohjeita käynnistinmoottorin vaihtoon kuin 207:n TU5JP4-moottorille, jossa neuvottiin yksinkertaisesti irrottamaan imusarja... 307:ssä tilaa voi kuitenkin olla enemmän, joten kannattaa katsoa myös auton alta, onnistuisiko vaihtaminen sitä kautta tai jos vaihdon suorittaa yläkautta, niin riittäisikö esim. pelkän ilmanpuhdistinkotelon osien irrottaminen. Jollei paikkaan näe kunnolla, niin apuna voi käyttää peiliä.

Käynnistinmoottoria irrotettaessa ja asennettaessa pitää tarkistaa, että ohjainholkki (tai -holkit) on paikallaan.
« Viimeksi muokattu: 16.05.2010, 09:07:53, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

poken

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #6 : 03.06.2010, 18:17:56 »
Tuliko käynnistinmoottori vaihdettua, onnistuiko ala- vai yläkautta ja mitä piti purkaa pois edestä? Muuta erityistä huomioitavaa?

Vaimo käytti korjaamolla, joten en tiedä, miten vaihtoivat.
Auto:  307 1.6 XS Wagon vm 2003

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 159
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #7 : 19.11.2010, 18:42:05 »
Startti on kolmella pultilla kiinni vaihdelaatikossa. Koneen puolelta tulee muistaakseni yksi pultti vaihdelaatikkoon aivan koneen takana vasemman vetoakselin tienoilla.