Kirjoittaja Aihe: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)  (Luettu 3709 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

607hdi22

  • Vieras
607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« : 23.05.2010, 10:28:28 »
Auto: 2004 607 2,2 HDi (420 000 km).

Torstaina hiljentäessä risteykseen kun tomaatti vaihtoi ukköselle meni loota "jumiin". Oli kuin olis polkassu jarrut pohjaan keskelle risteystä. D ja R vaihteilla on loota jumissa ja kun laittaa N lähtee hyvin laiskasti liikkeelle ja kun saavuttaa vauhdin jossa kakkonen pitäs mennä päälle lyö vapaalle ja silloin voi laittaa d:lle niin löytyy 2-3-4 ihan oikein ja vetää hyvin.

Avasin laatikon juuri (pirulaista ei saanu pois ku koneen kanssa, meni päivä kun otin irti.. >:( ) ja se on kuin uusi sisältä. (420.000km ajettu ja ei ennen avattu.) Nyt kysymys kuuluukin onko kellään tullu vastaavaa eteen? Alkaa tuntua et taitaa olla tietokone vika. Ainoa mitä oli niin eteenmeno kytkin oli hiukan hangannut päätylevyyn eli päittäistä hiukan liikaa mut ei se tuota aiheuta. 2.5v auto ollu ja laatikko pelannu loistavasti koko ajan. Edes vika valo ei ole ku kerran vilahtanu laatikolle joskus vuosi sitten. Toisaalta jos tietokone vika luulis sen ilmoittavan et jotain häikkää on.

Rommitommi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 132
Vs: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« Vastaus #1 : 23.01.2017, 09:25:34 »
Auto: 2003 607 3,0 V6 (4HP20-automaattivaihteisto, 152 000 km).

Eli autossa 4HP20 automaatti ja vaihtaa ylöspäin aivan loistavan nätisti, vaihtoja ei juuri edes tunne ja muutenkin toiminta on suurimmaksi osaksi erittäin sujuvaa mm. kickdownissa.

Pari pientä ominaisuutta kuitenkin ihmetyttää:

-Välillä 20-30kmh vauhdissa ylämäessä iskee pientä vaihdetta silmään ja kierrättää n. 3000rpm asti, ja vasta sitten vaihtaa isommalle, ei nyi tai mitään muutakaan, mutta kytkee mielestäni liian innokkaasti pienen vaihteen ja pitää sen päällä

-toinen ärsyttävämpi ominaisuus on nykäys jarruttaessa, kun jarruttaa normaalisti liikennevaloihin esim. ruuhkassa, niin jossain 10-20kmh välillä vaihtaa pienemmälle (vapaalle?) ja nykäisee tömähdyksen kanssa ennen pysähdystä. Mitä nopeammin jarruttaa, sitä tuntuvampi on tömäys. Ihan kuin alasvaihto olisi liian hidas ja pienempi vaihde kytkee tömähtäen tms. 
Jos manuaalisesti vaihtaa vaihteita pienemmälle, niin ei mitään ongelmaa, vaihtuvat ilman nykäyksiä. Ja jos jarruttaa oikein hellästi, niin silloin myös välttyy tältä nykäykseltä.

Onko nämä ominaisuuksia vai vikoja, ja voiko näille halvalla tehdä jotain? 

Voiko kulunut vetari vaikuttaa tähän?
Tesla Model S 85D -15, Kia Optima SW -18, Volvo V70 2.5T -04

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 494
Vs: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« Vastaus #2 : 23.01.2017, 19:44:30 »
Onkohan laatikkoon vaihdettu öljyjä koskaan? Muistelen että ilmamäärätunnistimen puhdistus voisi myös auttaa tuohon alaspäinvaihtamiseen?

Rommitommi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 132
Vs: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« Vastaus #3 : 30.01.2017, 20:28:53 »
Tuli plärättyä auton dokumentteja läpi, ja näköjään 2010 on öljyt vaihdettu 100tkm kohdilla, nyt mittarissa 152tkm, eli kilsoina ei ihan mahdottomasti, mutta aikaa seitsemisen vuotta. Uudet öljyt kyllä jo hankittu, vielä kun saisi aikaiseksi vaihtaa.

Mistä kohtaa ilmamäärätunnistin löytyy?

Tuntuu muutenkin olevan vähän päiväkohtaista toi toiminta, pari kertaa kun suoritti "jalka suoraksi" kiihdytyksen, niin se tuntui sekoittavan laatikon hetkeksi, mutta nyt kun on taas ajellut nätisti, niin laatikkokin vaihtaa ihan nätisti.
Tesla Model S 85D -15, Kia Optima SW -18, Volvo V70 2.5T -04

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 846
Vs: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« Vastaus #4 : 30.01.2017, 20:44:26 »
Ilmamäärämittari on ilmansuodatinkotelosta seuraava komponentti josta lähtee moniriviliitin.

Vaihda öljyt ainakin kahteen tai mielellään kolmeen kertaan. Yksi vaihto on 3-3,5litraa. Ajoa öljynvaihtojen välissä ja sen jälkeen pitäisi vaihteisto sopeuttaa pp2000 -ohjelman avulla. Voin luvata että toimii tämän jälkeen täysin eri tavalla ellei siellä ole jotain sitten hajalla.

Myös kaasupolkimen sopeutus saattaa auttaa. Ohje oli muistaakseni näin; Kaasupoljin pohjaan, virrat päälle, pidetään pohjassa minuutin, virrat pois ja poljin ylös. Korjatkaa jos en muistanut oikein. Foorumilta löytyy ohjeet myös.
Citroen Cactus 1.5 BlueHDi EAT6 '19

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 995
Vs: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« Vastaus #5 : 30.01.2017, 21:12:05 »
Ei ole tuossa ES9J4S koneessa ilmamäärämittaria, siinä on map.
Nykyiset: 508 RXH HYbrid4 17’, 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 846
Vs: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« Vastaus #6 : 30.01.2017, 21:34:02 »
Jaa se moottori. No sitten.
Citroen Cactus 1.5 BlueHDi EAT6 '19