Kirjoittaja Aihe: 406/605 - Katkeilevat etujouset  (Luettu 68376 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tth

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #75 : 21.09.2009, 23:31:52 »
Vaihdoin kesällä etuiskarit ja yläpään kääntölaakerit (kiitos foorumin vinkkien) lukemassa 218tkm, mutta ei tullut mielenkään vaihtaa noita jousia. Molemmissa oli jo alkavia ruostevaurioita, alapää oli kyllä muistaakseni ihan ok ja kumi ehjä, mutta keskivaiheilla on näkyvää korroosiota. Edellisessä riisikupissa oli vielä 19 vuotiaana alkuperäiset jouset, pintaruosteiset toki, mutta ehjät. Eikä rakenteen takia edes keula tippuisi jos jousi katkeaa, enkä ole kuullut että niistä olisi mennytkään.

Nyt suorastaan alkoi harmittaa ettei tullut vaihdettua samalla, sen verran tympeä operaatio oli varsinkin niputtaa se joustintukipaketti takaisin paikalleen.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #76 : 22.09.2009, 08:37:18 »
Ei niitä jousia erityisesti tarvitse pelätä, harvoin niitä kuitenkaan menee ja jos menee niin suurin osa pakkasella ja auton seisoessa.

Vaihtaa sitten seuraavalla kerralla kun etupää on auki.

andiboy

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #77 : 07.02.2010, 13:05:40 »
Ongelma:

Auto: 1996 406 1,9 TD (melkein 500 000 km).

Eilen tulin reissusta, ja tänään yritin taas autolla pihasta lähteä, mutta eipäs onnistunutkaan. Teki seuraavaa:

Peruutettaessa ikäänkuin paukahti irti. Luulin ensin että jarrut on jäässä tai jäätynyt renkaat maahan, kun keli kävi plussan puolella eilen. Peruutin kuitenkin pari metriä lisää ja alkoi kumi haista. Kääntelin rattia puolelta toiselle ja melko lailla paukkui sieltä edestä jostain. Ajoin eteenpäin ja taas "paukahti liikkeelle", ja renkaita ajossa käännellessä kuului ääntä ikäänkuin jotain laahaisi maata pitkin. Pysäytin ja katsoin, ei mitään näkynyt. Kuitenkin melko sietämätön palaneen kumin haju ja kova pauke käänneltäessä pakotti palaamaan pihalle muutaman kymmenen metrin jälkeen. Eteenpäin ajettaessa tuntui vähän tahmealta kyyti, kuin siellä joku ottaisi vastaan. Pihalle palatessa huomasin että parkkipaikalleni oli jäänyt "vana" tai paremminkin kasa ruskeaa jauhetta vänkärinpuolen etupyörän kohdalle. Näytti vähän ruosteen ja hiekan sekoitukselta.

Onkohan sieltä nyt mennyt vetonivel vai yläkääntölaakeri vai mitä? Uskaltaako tuota ajaa korjaamolle?

Ratkaisu:

Nostin keulan ylös ja otin renkaan pois tarkistaakseni tuon jousen kohtalon. Huonompi homma on, että kun jousi on katkennut (ilmeisesti) ja lentänyt lautasesta pois, se on tullut voimalla niin pitkälle että on rikkonut vetonivelen kumin, tai sitten on kääntäessäni renkaita puhkaissut sen. Rikki on kuitenkin...Taitaa mennä kumikin sitte vaihtoon, tympäisee vain kun se ei olekkaan enää mikään pikkuhomma. Laiton jokusen kuvan mukaan.

Otin iskaritolpan autosta irti, ja sisällä vaihdoin jousen siihen, huomenna tolppa takas autoon. Ostin molemmat jouset tarvikkeena, ja vaihdatan tuon toisen kyllä korjaamolla. Oli nimittäin sen verran säätöä sen iskaritolpan irroittaminen. Kummallisia pulttikokoja ja torx-kantaisia pultteja, joista puolet oli ruostunut lähes avauskelvottomaksi. Yhteen piti oikeen dremelillä vetästä lovi että sain auki. Vetarin kumi menee myös korjaamohommaks. Täytyy kyllä mainita että jos joku innostuu tämmöistä tekemään, että jousi on melko pitkä. Kannattaa siis varata todella reilun mittaiset jousipuristimet. Ja ei mitään halpapuristimia vaan laadukkaat. Jousia saa nimittäin puristaa kasaan niin paljon ettei ihan heti uskoisikaan. Kyllä nuo omat puristimetkin vähän tuumas natista niissä jännityksissä. Kääntölaakeri oli irroittamassani tolpassa vielä melko hyvässä kunnossa, vaihdoin sen silti. Levy, johon se tukeutuu ei sitte ollutkaan niin hyvässä.

Motonetista hain osat, tarvikejouset maksoi vähän alta 80 e/pari ja TRW:nn iskarit n. 100 e/pari. Yläkääntölaakerit oli parinkympin huitteilla kappale. Noita tarvikejousia en voi oikein suositella sillä jonkinverran nousi auton keula alkuperäisestä.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.




MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 504
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #78 : 07.02.2010, 18:59:18 »
Taidan vaan motonetistä käydä hakemassa huomenna uudet jouset ja vaihtaa tuossa pihalla viikolla. Kyllä kai tuo kannattanee vaihtaa molemmat samalla?

Se uusi jousi ja ehjä vanha ovat sitten erittäin pitkiä, ja esijännitystä pitää puristaa todella paljon että ne saa joustintukeen paikoilleen (ja ehjä vanha venyy paljon kun alat päästää sitä suoraksi). Ihan parilla pikkupuristimella ei selviä. Kun itse kävin rengasliikkeessä puristuttamassa jousta tolppaan, ei heidän "oikea" jousipuristinkaan yltänyt tarpeeksi pitkään otteeseen, vaan pikkupuristimilla joutui vetämään aluksi vähän matkaa kasaan, jotta varsinaisella puristimella sai riittävän monta jousilangan kierrosta puristimen väliin.
Jos ei ole aiempaa kokemusta, suosittelen että purat joustintuet irti ja käyt vaihdattamassa jouset paikoilleen jossain missä on kunnon puristin, sitten asennat ne joustintuet takaisin autoon.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
« Viimeksi muokattu: 10.02.2010, 01:37:36, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

jartsa70

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #80 : 10.02.2010, 00:54:53 »
Pitäisköhän kanssa alkaa katselemaan uusia kierrejousia eteen kun tätä on lukenut:( harmi kun en huomannut silloin samalla vaihtaa kun laakeritkin vaihdoin tuohon etupäähän.
Vai meneekö tuosta 01 vuosimallisesta yhtlailla poikki kuin muistakin? Pitänee tarkistaa jousien kunto että kuinka ruosteessa mahtaa olla kun en muista. Autolla ajettu nyt 247000 kilsaa ja tuskin on vaihdettu jousia.

Kyllähän noita jousia on mennyt melkoisesti poikki nykypäivänä. Muutaman kanssa jo vaihtanut eri autoihin mutta enemmän volkkariin. Boraan vaihdoin kesällä josta oli katkennut yläpäästä ja golffiin josta kanssa oli katkennyt yläpäästä jousi. Matukka on kanssa yksi sellainen josta tosin oli mennyt iskunvaimentimen yläpään kippokin sököksi. Mitsuun vaihdoin tuossa vuosi sitten. Yläpään kääntölaakereitakin muutamat saanut vaihtaa ja yhdessä sellasia ei enään ollut ollenkaan vain lautaset jäljellä.Citroenissa muistaakseni oli niin joka oli minulla toistavuotta.

Mutta eka auto jossa näen tälläisen jousirakenteen että pääsee jousi menemään alhaalta läpi alas asti. Ei voi muuta sanoa että todella vaarallinen rakenne. Auton ole väliä mutta siinä saattaa mennä ihmishenkiä montakin kerralla JOS todella huono tuuri sattuu käymään. Varsinkin kun kuskaan itse neljää lasta kyytillä ja sitten muut tielläliikkujat siihen mukaan niin avot.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2010, 01:02:21, kirjoittanut jartsa70 »

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 788
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #81 : 10.02.2010, 11:03:06 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5638.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4613.0

Kävipä taas hyvä tuuri, että jousi katkesi muualla kuin ajossa (esim. moottoritiellä) ja henkilövahingoilta vältyttiin.

Tuntuu olevan jostain tuntemattomasta tekijästä enemmän sääntö kuin poikkeus.

Pitää muistaa vaihtaa sitten molemmat jouset, ainoastaan toisen puolen jousen vaihtamalla auton ajettavuus kärsii ja kohta katkeaakin se toinen jousi.
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 142
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #82 : 10.02.2010, 14:58:39 »
Eikös jousen poikkeaminen johdu suurelta osin jumissa olevasta yläpuolisesta laakerista?

Ei välttämättä, minulla oli molemmat jouset poikki, vaikka kääntölaakerit oli kunnossa. Jouset oli poikki eri kohdista, toinen ylhäältä ja toinen puolenvälin kieppeiltä. Huomattiin vasta pajalla kun luulin, että on kääntölaakeri mennyt, muuten ajossa oli koko ajan.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #83 : 10.02.2010, 15:01:03 »
Sillä ei ole suurtakaan merkitystä onko laakerit jumissa vai ei, jouset katkeaa ihan suunnitelu- ja materiaalivirheen takia. Jopa uudehkoja jousia on mennyt poikki uusilla kääntölaakereilla. Jouseen kohdistuvista voimista se kokoonpuristava voima on kuitenkin ylivoimaisesti suurin ja se sen katkaisee.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #84 : 13.02.2010, 14:36:59 »
Eikös jousen poikkeaminen johdu suurelta osin jumissa olevasta yläpuolisesta laakerista?

Ei johdu. Yläkääntölaakerin kunnolla, ei asian kanssa ole tekemistä. Haulla löytynee viestiketju, jossa katkomekanismia (terävää sepeliä, pinnoiterikko, pinnan epäjatkuvuus, kuormitushuippu yms.) on käyty lävitse. Lähestulkoon kaikissa (99.9 %) omakohtaisesti todetuissa tapauksissa, katkoskohta on ollut, alalautasen viimeisen kierteen puolivälissä.

3279

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 662
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #85 : 14.02.2010, 11:04:44 »
Niin kuten myös tässä. Jousi oli katkennut noin puoli kierrosta alhaalta, kapenevasta kohdasta. Ja näin ollen oli päässyt ampumaan suoraan lautasen läpi, koska kavennusta ei enää ollut.

Alalautasen liian pieni koko on karkea suunnitteluvirhe, jota korostin kun tein jousien katkeamisista valituksen AKE:lle. Valituksesta ei ole mitään kuulunut, enkä usko, että mitään kuuluukaan. Hyväveli järjestelmä on voimissaan.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #86 : 14.02.2010, 12:38:58 »
Aikoinaan kun näin ekan 406:n merkkikorjaamolla ihmettelin miten tommonen rakenne on voitu tehdä mutta samaan hengenvetoon totesin että onneksi pösöistä ei ole ikinä jouset katkenneet. Tämä oli siis 90-luvun puoliväliä. No ikävä kyllä olivat sitten yhdistäneet rakenteeseen myös huonolaatuisen jousimateriaalin tai mitoittaneet jousen liian lähelle myötörajaa ja siihen vielä maalauksen joka ei kestä.

3279

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 662
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #87 : 14.02.2010, 13:30:56 »
Onkohan siihen saatavana vieläkään suurempaa ala-lautasta ja onko sellaisen asennus edes mahdollista?

Partnereihin laitettiin takaisinkutsuna erillinen isompi lautanen jousen alle, mutta se ei sopinut 406:een.
Tietääkseni 406:n jousen ja alalautasen väliin laitettiin ohut sinkkilevy? takaisinkutsuna, jolla ilmeisesti pyrittiin vähentämään jousen korroosiota?? Minun 406:ssa oli sellainen.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 854
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #88 : 14.02.2010, 14:46:34 »
Nykyiset asetukset takaisinkutsuista tulivat voimaan muistaakseni puoli vuotta sen jälkeen, kun jousien tarkastus/korjaustakaisinkutsu Peugeotilta julkistettiin. Jos laki olisi ollut voimassa jo silloin, joutuisi maahantuoja korjaamaan edelleen kaikki takaisinkutsun piirissä olevat autot.
AKE:n kanta asiaan oli, että uuteen takaisinkutsuun tarvitaan vähintään yksi vakava tai kuolemaan johtanut jousirikosta aiheutunut onnettomuus. Ennen sitä asialle ei voida AKE:n puolesta tehdä mitään.

jartsa70

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #89 : 14.02.2010, 19:31:36 »
Kuulostaa melko vastuuttomalta toiminnalta AKE:takin tuollainen. Miksi pitää aina ekana tapahtua jotain vakavaa ennenkuin asiaan puututaan?? Onko maailmassa liikaa ihmisiä testaamaan näitä keskeneräisiä autoja joita suunnittelijat ei käsitä miten kuuluis tehdä turvallisempia autoja. Onhan tämäkin tapa vähentää ihmisiä maailmasta.