Kirjoittaja Aihe: 406 - Mittariston irrotus/korjaaminen  (Luettu 20986 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
406 - Mittariston irrotus/korjaaminen
« : 30.12.2005, 17:14:49 »
Auto: 1997 406 2,1 TD.

Voisiko joku neuvoa miten mittaripanelin muovikehyksen saa irti rikkomatta mitään. Haynesin kirja neuvoo vain ruuvarilla vääntää, mutta kun pelkään kuulevani räsähtävän äänen kun kaikki pienet muoviväkäset katkeavat. Varmaan se siten irtoaa, mutta lienee vaikea saada pysymään uudelleen paikoillaan. Ottaisin mittarit irti juottaakseni juotokset uudelleen, koska nopeus ja kierrokset pätkivät.

torppari

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston irrotus/korjaaminen
« Vastaus #1 : 30.12.2005, 17:23:06 »
Kuukausi sitten vaihtelin mittaritaulun lamppuja. Kehys on yläreunasta ruuveilla kiinni. Ruuvit irti niin kehys tulee käsin vetämällä pois. Oven puoleisen pään kanssa jouduin jonkin aikaa tekemään töitä tuntui olevan tiukassa. Kun venttiilin käänsi kiinni asentoon kehys tuli ongelmitta, tiedä sitten oliko sillä mitään merkitystä.

T.mupez

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston irrotus/korjaaminen
« Vastaus #2 : 30.12.2005, 17:28:12 »
Muistakaas näiden muoviosien kanssa, ettei pakkasella kannata yrittää, tai ainakin oltava erittäin varovainen. Kiinnitysklipsit menevät suurella todennäköisyydellä särki. Mitä lämpimämpi sen parempi.

salvo

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston irrotus/korjaaminen
« Vastaus #3 : 02.01.2006, 08:54:27 »
Sen muovikehikon alalaidassa on lisäksi semmoset kiinnitysväkäset. Väkäset olen ainakin itse saanut näppärästi auki muovisella lastalla (esim. viivotin, parkkikiekko tjms.). Eli lastan kun työntää kehikon alalaidasta kojetauluun, niin väkäset aukeavat. Väkäsiä taitaa olla kolme? kpl, vasemmalla, keskellä ja oikealla. Eli pelkällä käsipelillä se kehikko siitä ei kyllä lähde tai sitten väkäset on pistetty paskaksi.

makinjar406

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston irrotus/korjaaminen
« Vastaus #4 : 10.01.2006, 23:16:59 »
Kyllä se vasen alalaita on tiukassa, mutta tunkemalla tosiaan ohuen "paklauslastan" tms. vasemmalta alareunasta puoliväkisin väliin niin kyllä se irtoaa ehyenä kokonaisuutena... Ota vielä se oven puolen päädyn peitekappale irti, niin saat käpälällä vähän avitettua.

Pekoisti

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston irrotus/korjaaminen
« Vastaus #5 : 14.07.2006, 17:49:30 »
Tässä ohjeet, miten otsikon mukaisen korjauksen itse suoritin.

Irrota akun miinus (-) napa. (Näin kai pitäis aina tehdä kun jotain roplaa...)

Irrota mittarien kehyksen yläreunassa olevat kolme ruuvia (Torx 20).



Irrota mittarin kehys laittamalla sen alareunan ja kojelaudan väliin esim. parkkikiekko. Aloita oikeasta reunasta.





Kehys lähti ainakin minulla lähes itsekseen irti, kun parkkikiekon laittoin sinne väliin. Ota kehyksen yläreunasta kiinni, ja taita sitä alaspäin. Sitten kehyksen pitäisikin jo lähteä irti. Seuraavissa kuvissa näkyvän noi klipsit, jotka pitävät kehystä kiinni.





Seuraavaksi irroita neljä ruuvia mittariston kulmista.



Mittaristo lähtee vetämällä irti. Mittariston takana on kaksi liitintä, sininen ja keltainen. Niissä on sellaiset vivut, joilla irtoavat todella helposti. Siinä liittimen päällä on sellainen pieni klipsu, mitä pitää painaa, ja sitten vaan kääntää vivusta!



Sitten onkin jo mittaristo irti autosta!

Mittarin takana on 9 kpl ristipää ruuveja. Huomaa myös yksi keskellä!



Mittaristo "halkeaa" kahtia. Itsellä lähti vetämällä, voi joutua vähän ruuvarilla kampeamaan! Sisällä piirilevy on kiinni semmoisilla valkoisilla klipsuilla (niistä ei valitettavasti ole kuvaa). Niistä piirilevy irtoaa helposti. Piirilevyssä on semmonen 5x2 cm "irtonainen" piirilevy. Se menee siitä rungossa läpi, ja siinä päällä on semmonen metallinen kiinnike. Se lähtee alareunasta kampeamalla vaikka runkoa vasten. (Siis se kiinnike.)





Kun piirilevy on irti, löytyykin kolvattavat kohdat helposti.





Omassa mittarissa näkyi ihan paljaalla silmällä että tinaukset on pettänyt. Niitä vaan lämmittää uusiksi, ja tarvittaessa lisää tinaa. Sitten kun tinaukset on valmiit, laitetaan vaan mittarit päin vastasessa järjestyksessä takaisin.

Siinä on laittanut piirilevyn takaisin paikalleen, ja rupeaa laittamaan mittarin puolikkaita yhteen, katso että mittareissa olevat "tikut" menevät omille paikoilleen! Muuta ihmeellistä kokoamisessa ei olekkaan. Suosittelen kyllä kaikille, joilla nopeus- ja/tai kierroslukumittari temppuilee tämän tekemistä!

taimen

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston irrotus/korjaaminen
« Vastaus #6 : 18.07.2006, 01:17:46 »
Lisäystä sen verran, että muovipaneelin irtisaamiseksi täytyy irroittaa vielä yksi torksi, joka löytyy kun avaat kuskin oven ja katsot kojelaudan sitä osaa joka jää piiloon kun oven lyö kiinni, siinä on luukku/läppä minkä saa puukon kärjellä, ohuella lastalla tai ruuvarilla kammettua auki. Torksi sijaitsee kohtisuoraan aukkoa katsottuna oikeassa ylänurkassa.

Toinen kohta kun paneeli on irti, sekä itse mittaristossa kiinni olevat 4 torksia auki, mittari ei ainakaan mun ST mallissa lähde vetämällä, vaan mittariston yläreunan ja kojelaudan väliin pitää työntää lasta/puukko ja sillä vähän avittaa, samallatyylillä kun tuo parkkikiekko systeemi paneelin irroittamiseksi.